PRAWIDŁOWA EMISJA GŁOSU W TERAPII MOWY BEZDŹWIĘCZNEJ.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
FONETYKA.
Advertisements

Powraca wiosna.
Przygotowanie prezentacji c.d.
dr inż. Jolanta Zielińska
Charakterystyka dyslalii
Opady deszczu.
Zaburzenia wymowy.
Logopeda: mgr Arleta Jasińska
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Logopeda: mgr Arleta Jasińska.
WADY WYMOWY.
ŚPIEW.
Przyjaciel czy wróg naszych dzieci?
ĆWICZENIA BUZI I JĘZYKA
JAK ROZWIJA SIĘ MOWA? Proces rozwoju mowy przebiega etapami i trwa kilka lat. Zanim dziecko nauczy się wyrażać swoje myśli, musi przejść wiele etapów,
2. Układ narządów artykulacyjnych przy wymowie wybranych głosek.
Opracowała: neurologopeda Grażyna Kołasińska
Okresy rozwoju mowy wg Leona Kaczmarka
Poradnik logopedyczny
Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego
Natura to największy i najcenniejszy dar dla człowieka.
Anatomia i fizjologia narządów mowy
NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA
Po zakończeniu kursu uczestnik powinien umieć zademonstrować:
„Nieprawidłowa wymowa głosek tylnojęzykowych.”
Kształtowanie świadomości fonologicznej w początkowej nauce czytania i pisania […] Postępowanie wychowawcze dla każdego dziecka zaczyna się tam, gdzie.
WADY WYMOWY.
NA MOJEJ WYSPIE KS. MARIUSZ ROSIK.
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Pomóż mi ładnie mówić Program opracowały: mgr Renata Stępień
ĆWICZENIA NARZĄDÓW ARTYKULACYJNYCH: JĘZYKA, WARG, PODNIEBIENIA
Bajeczki logopedyczne
Dr hab. Kazimiera Krakowiak, prof
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
JĄKANIA WCZESNODZIECIĘCEGO
INTUBACJA DOTCHAWICZA
Najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci w wieku
Jasielska Liga Naukowa z LOTOSEM
WADA WYMOWY.
Normy rozwoju mowy.
NARZĄDY MOWY jama nosowa nos ujście jamy nosowej podniebienie twarde
Zajęcia logopedyczne w Szkole Podstawowej im. W. Witosa w Górkach
OBRAZKOWE ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE
Rozwój mowy i jego wspomaganie
Zapraszam do obejrzenia prezentacji.
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W ZESPOLE SZKÓŁ NR 1 W HUMNISKACH
Gimnastyka buzi i języka
NIE IGNORUJ TEGO!!!.
Metoda symultaniczno–sekwencyjna
Co warto wiedzieć ? opracowała Zofia Bral-Jakowiecka
Metody wywoływania głosek. Sylwia Świdzińska-Jachna logopeda, specj
ETAPY ROZWOJU MOWY według L. Kaczmarka
CHARAKTERYSTYKA WAD WYMOWY, SPOSÓB ICH ROZPOZNAWANIA ORAZ ZESTAW ĆWICZEŃ WSPOMAGAJĄCYCH TERAPIĘ LOGOPEDYCZNĄ GRAŻYNA REMBACZ.
Czy moje Dziecko mówi poprawnie? – charakterystyka mowy Dziecka przedszkolnego Logopeda mgr Iwona Strzelczyk.
FONETYKA.
Sprawdź jak mówisz test. ZACZYNAMY Jeżeli chcesz dobrze przeprowadzić test przygotuj sobie fragment tekstu oraz sprzęt nagrywający. Najpierw nagraj swoją.
Jak wspierać rozwój mowy dziecka
XXIV Pacific Voice Conference EU/Poland Edition 2016 October Poland Ewa Kazanecka, Agata Wrońska Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina Katedra.
Wady wymowy.
ETAPY ROZWOJU MOWY DZIECKA
Katarzyna Konieczna – neurologopeda
„POJEDZIEMY W CUDNY KRAJ…” Maria Konopnicka
Rady dla rodziców dotyczące stymulowania rozwoju językowego
FONETYKA nauka o głoskach: Fon – dźwięk Fonem – głoska
Niemowlę Pojawiają się różne dźwięki samogłoskowe (a, e, o, u)
Wspieranie rozwoju mowy ucznia.
ROZWIJANIE U DZIECI EKSPRESJI WERBALNEJ
Rozwój mowy dziecka.
Ćwiczenia logopedyczne
I. Brzozowska-Gonciarz
Przykładowe ćwiczenia: Przykładowe ćwiczenia: Przykładowe ćwiczenia:
Zapis prezentacji:

PRAWIDŁOWA EMISJA GŁOSU W TERAPII MOWY BEZDŹWIĘCZNEJ

SCHEMAT -EMISJA GŁOSU

ĆWW ĆWICZENIA ODDECHOWE

SCHEMAT-PRAWIDŁOWY ODDECH-PRZEPONOWO-PIERSIOWY

Ćwiczenia przepony – naśladowanie śmiechu różnych ludzi; - kobiety ha-ha-ha - mężczyzny ho-ho-ho - chłopca ha-ha-ha (hałaśliwie) - dziewczynki hi-hi-hi (piskliwie)

ĆWICZENIA ODDECHOWE-WZMACNIAJĄCE MIĘŚNIE ODDECHOWE

ĆWICZENIE WYDŁUŻONEGO ODDECHU

PRZYKŁADY CWICZEŃ ODDECHOWYCH- NAUKA WYDŁUŻONEGO WYDECHU

ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE Długie głoski Wdech i wydech należy usprawniać także w czasie artykulacji. W zabawie „Długie głoski” posługujemy się głoskami, których artykulację można swobodnie przedłużyć, np. i, y,e, a, o, u, r, m, n, f, w, s, z, ś, ź, sz, ż, ch.

Ćwiczenia poprawnego oddechu z zastosowaniem form zabawowych: - dmuchanie na płomień świecy - dmuchanie na paski bibuły - dmuchanie na kulki z waty - dmuchanie na skrawki papieru

chłodzenie gorącej zupy na talerzu (ręce ułożone na kształt talerza) – dmuchanie ciągłym strumieniem zdmuchiwanie mlecza chuchanie na zmarznięte ręce wypuszczanie powietrza z balonika, dętki, piłki (długie sssss) parskanie wargami

Wiatraczek Wąchanie kwiatów WYŚCIG ŁÓDEK Do dwóch misek napełnionych wodą wkładamy łódki wykonane z papieru. W zabawie zwycięża to dziecko, którego łódka najszybciej przepłynie jedno okrążenie. Przesuwając łódkę, dzieci używają siły wydychanego powietrza. Wiatraczek Dzieci dmuchają każdy na swój wiatraczek. Zwycięża to dziecko którego wiatraczek dłużej będzie się kręcił Wąchanie kwiatów Dzieci stoją lub siedzą z kwiatkiem w ręku. Powoli wciągaj powietrze nosem i równie powoli wypuszczają, aby zapamiętać ich zapach

PRAWIDŁOWY REZONANS GŁOSOWY Rezonans górny-nasada Rezonans dolny-jamy rezonujące poniżej krtani

1.Zabawa w mnicha-wydłużanie głoski m, n , później łączenie w sylaby 2.Kierowanie m, n w kierunku na klatkę piersiową -rezonans dolny 3.Kierowanie głosu na maskę-głoska m na nos-zabawa w głośny nos 111111

ĆWICZENIA MIĘŚNIA ZWIERAJĄCEGO PIERŚCIENIA GARDŁA

Powtarzamy: nga, ngo, ngu, ko, ko, ko. * Ziewamy z szeroko otwartymi ustami. * Powtarzamy bardzo aktywnie następujące dźwięki: ak – ka, ag – ga, ok – ko, og – go, ek – ke, eg – ge, uk – ku, ug – gu, ik – ki,

1.Ziewanie -połączone z przeciąganiem się i śpiewaniem samogłosek 2.Gwizdanie-naśladowanie śpiewu ptaków 3.Wciąganie powietrza do siebie-(książka „Plamki, kropki i kropelki”) 4.Wypowiadanie sylab z głoską p: apa,..., potem z wydłużoną p,appppa... 5,Chrząkanie prosiaczka-przy zamkniętych ustach

ĆWICZENIA PODNIEBIENIA MIĘKKIEGO 1.Zabawa w zimowy sen misia -chrapanie na wdechu i wydechu 2.Powtarzanie połączeń głoskowych z k,g 3.Ziewanie 4. Kaszel dziadka-z językiem wysuniętym pomiędzy zęby

PRZYKŁADOWE TEKSTY DO ĆWICZEŃ ODDECHU I ARTYKULACJI Nikt nie syczy pięknie tak, ani krowa, ani szpak: - S//s,s//s. Nie potrafi tak ropucha, nawet ta brzęcząca mucha: - S//s, s//s. Twe syczenie, wężu mój, też podziwia pszczółek rój. Idzie sobie mały wąż, idzie i tak syczy wciąż: - S//s, s//s. Idzie sobie tenże wąż, w stronę lasu, sycząc wciąż: Syczy, syczy wężyk mały – W syku jego urok cały: - S//s, s//s

Kapanie 4. Miasto się pokryło dachem z parasoli. O dach ten stukają kropelki powoli: - kap, kap, kap... 5. Dudnią w deszczu rynny, Płyną wody strugi. Krople koncert dają szybki oraz długi: - kap, kap, kap... 6. Po długim koncercie zaświeciło słońce. Już tylko gdzieniegdzie Słychać łzy kapiące: - kap, kap, kap... 7. Zrobiło się jasno, odeszły już chmury. Dzień zrobił się piękny, 1. Zawisły nad miastem Duże, ciężkie chmury. Zrobił się dzień ciemny I bardzo ponury. 2. Z dużej szarej chmury Wolno deszczyk pada. Kropla za kropelką Na parapet spada: - kap, kap, kap... 3. Coraz szybciej deszczu kuleczki spadają. O parapet głośniej kropelki stukają:

„Kukułeczka” 4. Naraz patrzy: puch i kije, mały ptaszek gniazdko wije. 5. - Ach z radości znów zakukam, tego właśnie żonie szukam: - kuku // kuku / kuku // kuku! 6. Zawsze cudzych gniazd szukamy, jaja ptakom podrzucamy! - kuku // kuku / kuku //kuku! 1. Kukułeczka w lesie kuka, gniazda żonie ptaszek szuka. - kuku // kuku / kuku // kuku! 2. Wśród gałęzi ptak się kręci, Gniazdka wić on nie ma chęci. 3. – Jeszcze sobie tu pokukam, potem gniazdka nam poszukam.

LITERATURA „Logopedia. Pytania i odpowiedzi.” Podręcznik akademicki pod redakcją Tadeusza Gałkowskiego i Grażyny Jastrzębowskiej, Opole 2001 „100 tekstów do ćwiczeń logopedycznych” Ewa Małgorzata Skorek. Kraków 2005 S.Owczarek,Atlas ćwiczeń korekcyjnych WsiP1998 I.Jackowska,I.RutkowskaBłachowiak,Plamki,kropki i kropelki.Poznań 2002