Rola psychologa w kontakcie z dziećmi i młodzieżą

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Advertisements

Zagadnienia na zaliczenie
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM
Czy zawsze dobrze diagnozujemy celiakię?
Federacja Stowarzyszeń „Amazonki”
Psychologiczne problemy opieki nad pacjentem w stanie wegetatywnym.
ZABURZENIA LĘKOWE „Niełatwo jest być odważnym, kiedy jest się tylko Bardzo Małym Zwierzątkiem” – rzekł Prosiaczek pociągając noskiem.
Dr hab. med. Anna Piekarska Katedra i Klinika Chorób Zakaźnych
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
Co oznacza BMI ? Body Mass Index (ang. wskaźnik masy ciała, w skrócie BMI; inaczej wskaźnik Queteleta II) – współczynnik powstały przez podzielenie masy.
Powiatowa Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna w Radomiu
./.
Profilaktyka wobec osób starszych
Zaburzenia nerwicowe pod postacią somatyczną
Miejsce psychoedukacji w systemie leczenia schizofrenii
Stany zagrożenia życia W- 9 „Nagłe zagrożenia ze strony układu nerwowego” lek. Tomasz Gutowski.
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
Napięcie emocjonalne i stres
Używki.
Cukrzyca Grupa chorób charakteryzująca się hiperglikemią (podwyższonym poziomem cukru we krwi) wynikającą z defektu produkcji lub działania insuliny wydzielanej.
Reakcje rodziny na kryzys spowodowany chorobą psychiczną
Przyczyny chorób zakaźnych i ich skutki
DIAGNOSTYKA I TERAPIA ZABURZEŃ PSYCHOSOMATYCZNYCH
Zaburzenia psychiczne
WSTRZĄS POURAZOWY.
PIERWSZA POMOC.
Faza 1 - wstrząs i szok, uczuciowa anestezja, otępienie, poczucie odrealnienia (bezpośrednio po zdarzeniu)
Bóle głowy i guzy mózgu. Dorota Kozera.
1.
DO SPRAWDZIANU NR 1 Kierunek: ASYSTENTKA STOMATOLOGICZNA
Otyłość, nadciśnienie i choroby serca – choroby współczesnego świata
IDEALNA WAGA Ile powinien ważyć człowiek? Nie ma na to pytanie jednej, gotowej odpowiedzi. Są za to przeróżne wzorce i internetowe kalkulatory, podające.
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Wstrząs Wstrząs jest to zespół zaburzeń ogólnoustrojowych powstałych z niedotlenienia tkanek ważnych dla życia narządów wskutek niedostatecznego przepływu.
Choroby przenoszone przez wektory
Bakteryjne choroby weneryczne
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu
Cukrzyca - jak rozpoznać i jak leczyć
Zaburzenia odżywiania
Seminarium dla studentów III roku pielęgniarstwa
UZALEŻNIENIE OD ALKOHOLU
ALKOHOL JAKO SUBSTANCJA PSYCHOAKTYWNA
Organiczne zaburzenia psychiczne
GŁÓWNE OBJAWY w położnictwie i ginekologii
Zespół napięcia przedmiesiączkowego
Psychopatologia emocji
DYSFUNKCJE SEKSUALNE KOBIET I MĘŻCZYZN W ZZA
Co to jest? Jak z nim walczyć?
Diagnostyka, objawy i leczenie zakażenia wirusem HCV
Zaburzenia lękowe Dorota Wołyńczyk. Podstawowe pojęcia  Lęk a strach  Lęk antycypacyjny  Fobia  Agorafobia  Napad paniki – Objawy pobudzenia psychicznego.
Jak nastolatkowie radzą sobie ze stresem ?
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
1.Konserwanty w pożywieniu
Psychologia zdrowia i choroby. Kiedy dusza choruje a ciało mówi. Związki ciała i psychiki w psychosomatyce.
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Toruniu Zespół Interwencji Kryzysowej ul.M.Skłodowskiej-Curie Tel /92.
„ Świat bez dopalaczy, narkotyków i… ”
DOPALACZE KRADNĄ ŻYCIE
DEPRESJA.
Jak rozpoznać przemoc seksualną wobec dzieci?. Objawy somatyczne.
Zespół Stresu Pourazowego (PTSD)
„Sposoby radzenia sobie ze stresem”
Najważniejszym zadaniem układu pokarmowego człowieka jest pobieranie pokarmów i wody. Przyswajanie składników odżywczych oraz niezbędnych do prawidłowego.
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Emocje Marta Riess.
Dlaczego nie rozpoznajemy majaczenia?
Dr hab. med. Anna Piekarska Katedra i Klinika Chorób Zakaźnych
Zapis prezentacji:

Rola psychologa w kontakcie z dziećmi i młodzieżą Paulina Maćkowska Psycholog Katedra i Klinika Pediatrii Alergologii i Gastroenterologii

PSYCHOLOGICZNE ASPEKTY CHORÓB SOMATYCZNYCH 1. CHOROBY SOMATYCZNE 2. CHOROBY PSYCHOSOMATYCZNE 3. ZESPOŁY PSYCHOPATOLOGICZNE WYSTĘPUJĄCE POD POSTACIĄ SOMATYCZNĄ 4. ZABURZENIA POZOROWANE I SYMULACJA

CHOROBA SOMATYCZNA To taki stan organizmu, kiedy czujemy się źle, ale tego złego samopoczucia nie można powiązać z krótkotrwałym, przejściowym uwarunkowaniem psychologicznym lub bytowym, lecz z dolegliwościami wywołanymi przez zmiany strukturalne lub zmienioną czynność organizmu CHOROBA PSYCHOSOMATYCZNA ROZPOZNANIE: Aby rozpoznać zaburzenie psychosomatyczne muszą być spełnione 2 warunki: 1. obecność związku czasowego między zachorowaniem/zaostrzeniem a silnym urazem psychicznym; 2. w stanie somatycznym stwierdza się albo zmiany organiczne (np. wrzodziejące zapalenie jelita grubego) lub określone i znane odchylenia fizjopatologiczne (np. ból brzucha w zespole jelita drażliwego).

ZESPÓŁ PSYCHOPATOLOGICZNY WYSTĘPUJĄCY POD POSTACIĄ SOMATYCZNĄ Pacjent prezentuje objawy tak, jakby spowodowane były fizyczną chorobą narządu lub układu, które najczęściej kontrolowane są przez wegetatywny układ nerwowy (układ krążenia, przewód pokarmowy, układ moczowo-płciowy) zaburzenia konwersyjne (histeryczne) zaburzenia somatyzacyjne uporczywe bóle psychogenne dysmorfofobia hipochondria

ZABURZENIA KONWERSYJNE (HISTERYCZNE) DEF: Polegają na nieumyślnych zmianach lub ograniczeniu czynności, wynikających z potrzeby psychologicznej a nie z fizycznego uszkodzenia. OBJAWY: a) zaburzenia ruchowe: porażenia, niezborność, zaburzenia połykania, wymioty, bezgłos; b) zaburzenia świadomości lub rzekome napady drgawkowe; c) zaburzenia narządów zmysłów: ślepota, głuchota, zniesienie węchu, znieczulenie na dotyk i ból,zaburzenia czucia. Istnieje ścisły związek czasowy między wystąpieniem objawów a stresem lub silną emocją. Pacjent nie jest świadomy „życzeniowego” charakteru objawów.

UPORCZYWE BÓLE PSYCHOGENNE DEF: Stałe przeżywanie uczucia bólu, mimo że nie wykazano obecności takiej choroby somatycznej, która tłumaczyłaby siłę doznania; lokalizacja bólu nie odpowiada stosunkom neuroanatomicznym; może zachodzić związek między ujawnieniem się stresu i konfliktu a wystąpieniem bądź nasileniem bólu. OBJAWY: Bólowi mogą towarzyszyć zlokalizowane doznania czuciowo-ruchowe, takie jak znieczulica i parastezje; częste są objawy depresyjne. ETIOLOGIA: Psychogenna. ROZPOZNANIE RÓŻNICOWE: Wykluczenie wpływu czynników organicznych; zaburzenia histeryczne (gdzie prezentowanie objawów jest bardzo dramatyczne); depresja; schizofrenia.

Faza 1 - wstrząs i szok, uczuciowa anestezja, otępienie, poczucie odrealnienia (bezpośrednio po zdarzeniu)

Faza 2 - gwałtowny szloch, protest (pierwsze minuty, godziny)

(godziny lub dni, miesiące) Faza 3 - dezorganizacja zachowania, poczucie straty, gniew, złość, pojawia się trudność w pełnieniu dotychczasowych ról społecznych (godziny lub dni, miesiące)

Faza 4 - reorganizacja, akceptacja, podejmowanie nowych ról, kompensacja strat (od około 6 miesięcy do roku, czasem dłużej)

Faza 5 - patologiczna żałoba, ma miejsce gdy proces żałoby nie zakończył się w fazie 4 akceptacją, to nietypowy sposób radzenia sobie ze stratą, nieprzepracowana strata (rok i później po doświadczeniu straty)

Jak pomóc dziecku w cyklu leczenia ,czyli jakich użyć argumentów przekonujących dziecko do licznych (całe życie) pobytów w szpitalach (terapia i zaostrzenia choroby) ? Wiedza Atrakcyjność pobytu Czas między pobytami Kalendarz

Jak pomóc dziecku, aby nie traciło kontaktu z rówieśnikami (przedszkole, szkoła) Organizowanie zabaw Informowanie rówieśników

Chore dziecko powinno mieć, tak jak każde dziecko, pewne obowiązki dostosowane do jego wieku. Ale warto też zwrócić uwagę, aby miało możliwość rozwijania swoich mocnych stron i mogło swoją samoocenę budować w oparciu o rzeczywiste zalety i umiejętności. Wówczas fakt choroby może być włączony do jego obrazu siebie, ale nie musi stać się pryzmatem, przez który dziecko będzie siebie postrzegać.