Malarstwo i rzeźba a Człowiecza dusza - sztuka historyczna w odniesieniu do duchowości. Interpretacje i inspiracje. Blask Devotio moderna na ziemiach polskich - renesans wiary świeckich Nowa pobożność w Niemczech - związki duchowości mieszczańskiej z malarstwem szkoły naddunajskiej. Promieniowanie kultury niemieckiej na ziemiach polskich - lokacje miast na prawie magdeburskim. Kajetan Klimas
Michael Lancz z Kitzingen Ołtarz Zaśnięcia Panny Marii - 1521 r. Hans Dürer Hieronim pokutujący - 1526 r.
Hans Dürer Hieronim pokutujący - 1526 r. Kraków Plan miasta – 1883 r.
Magdeburg Plan miasta – 1572 r. Kraków Plan miasta – 1883 r.
Wit Stwosz Ołtarz Mariacki - 1483 – 1485 r.
Wit Stwosz Ołtarz Mariacki - 1483 – 1485 r. Ostatnia modlitwa Maryi z Bramy Szewskiej kościoła Mariackiego w Gdańsku - po 1400 r.
Zaśnięcie Marii - 1430 - 1440 r. Ostatnia modlitwa Maryi z Bramy Szewskiej kościoła Mariackiego w Gdańsku - po 1400 r.
Antonello da Messina Zwiastowanie – 1475 r. Rafael Santi Madonna ze szczygłem – 1507 r.
Antonello da Messina Zwiastowanie – 1475 r. Jan van Eyck Madonna karmiąca – 1436 r.
Cechy organizacji Braci Wspólnego Życia: Brak zobowiązujących ślubów. Devotio moderna Nowa pobożność – nurt pobożności zamożnych i wykształconych mieszczan, rozwijający się w XIV i XV wieku w Niderlandach i Nadrenii. Na duchowość Devotio moderna miał wpływ Gerard Groot, który był inicjatorem ruchu Braci Wspólnego Życia. Cechy organizacji Braci Wspólnego Życia: Brak zobowiązujących ślubów. Członkowie winni byli żyć w ubóstwie i czystości. Zamiast żebrać, mieli pracować w niekontrolowanych przez cechy lub gildie zawodach (kopisty manuskryptów lub kucharza). Mogli też zarabiać ucząc dzieci. W 1386 r. przyłączyli się do zakonu augustianów, lecz nadal bez składania ślubów. Jan van Eyck Madonna karmiąca – 1436 r.
Zasady duchowości Devotio moderna: Nowa pobożność – nurt pobożności zamożnych i wykształconych mieszczan, rozwijający się w XIV i XV wieku w Niderlandach i Nadrenii. Na duchowość Devotio moderna miał wpływ Gerard Groot, który był inicjatorem ruchu Braci Wspólnego Życia. Zasady duchowości Devotio moderna: Bóg jest dostępny nie tylko dla duchownych, lecz również dla świeckich; Bóg jest obecny nie tylko w kościele, lecz także w życiu powszednim chrześcijanina; Chrześcijanin oddaje cześć Bogu poprzez swoje życie zgodne z chrześcijańską moralnością; Praktykowanie cnót teologalnych prowadzi do kontemplacji Bożej miłości. Jan van Eyck Madonna karmiąca – 1436 r.
Zasady duchowości Devotio moderna: Nowa pobożność – nurt pobożności zamożnych i wykształconych mieszczan, rozwijający się w XIV i XV wieku w Niderlandach i Nadrenii. Na duchowość Devotio moderna miał wpływ Gerard Groot, który był inicjatorem ruchu Braci Wspólnego Życia. Zasady duchowości Devotio moderna: Bóg jest dostępny nie tylko dla duchownych, lecz również dla świeckich; Bóg jest obecny nie tylko w kościele, lecz także w życiu powszednim chrześcijanina; Chrześcijanin oddaje cześć Bogu poprzez swoje życie zgodne z chrześcijańską moralnością; Praktykowanie cnót teologalnych prowadzi do kontemplacji Bożej miłości. Uczestnikiem ruchu Braci Wspólnego Życia był Tomasz á Kempis. Pod wpływem Devotio moderna Erazm z Rotterdamu. Jan van Eyck Madonna karmiąca – 1436 r.
Karl Rahner – metoda antropologiczna w teologii, tomizm transcendentalny
teoria poznania Karl Rahner – metoda antropologiczna w teologii, tomizm transcendentalny teoria poznania
teoria poznania skierowany ku podmiot przedmiot Karl Rahner – metoda antropologiczna w teologii, tomizm transcendentalny teoria poznania skierowany ku podmiot przedmiot
teoria poznania skierowany ku podmiot przedmiot świadomość Karl Rahner – metoda antropologiczna w teologii, tomizm transcendentalny teoria poznania skierowany ku podmiot przedmiot świadomość
teoria poznania skierowany ku podmiot przedmiot świadomość Karl Rahner – metoda antropologiczna w teologii, tomizm transcendentalny teoria poznania skierowany ku podmiot przedmiot świadomość samoświadomość
teoria poznania skierowany ku podmiot przedmiot świadomość Karl Rahner – metoda antropologiczna w teologii, tomizm transcendentalny teoria poznania skierowany ku podmiot przedmiot świadomość samoświadomość W każdym poznaniu duchowym pytanie o przedmiot jest jednocześnie pytaniem o podmiot.
teoria poznania skierowany ku podmiot przedmiot świadomość Karl Rahner – metoda antropologiczna w teologii, tomizm transcendentalny teoria poznania skierowany ku podmiot przedmiot świadomość samoświadomość W każdym poznaniu duchowym pytanie o przedmiot jest jednocześnie pytaniem o podmiot.
teoria poznania skierowany ku podmiot samoświadomość Karl Rahner – metoda antropologiczna w teologii, tomizm transcendentalny teoria poznania skierowany ku podmiot samoświadomość
teoria poznania skierowany ku podmiot samoświadomość introspekcja Karl Rahner – metoda antropologiczna w teologii, tomizm transcendentalny teoria poznania skierowany ku podmiot samoświadomość introspekcja
warunków poznania w podmiocie Karl Rahner – metoda antropologiczna w teologii, tomizm transcendentalny teoria poznania skierowany ku podmiot samoświadomość introspekcja Podstawa zrozumienia warunków poznania w podmiocie
warunków poznania w podmiocie Karl Rahner – metoda antropologiczna w teologii, tomizm transcendentalny teoria poznania skierowany ku podmiot samoświadomość introspekcja Podstawa zrozumienia warunków poznania w podmiocie wolność, odpowiedzialność, transcendencja, ukierunkowanie na tajemnicę, historyczność i związek ze światem, społeczna natura.
warunków poznania w podmiocie Karl Rahner – metoda antropologiczna w teologii, tomizm transcendentalny teoria poznania skierowany ku podmiot samoświadomość introspekcja Podstawa zrozumienia warunków poznania w podmiocie wolność, odpowiedzialność, transcendencja, ukierunkowanie na tajemnicę, historyczność i związek ze światem, społeczna natura. Horyzont możliwości poznania
Horyzont możliwości poznania Karl Rahner – metoda antropologiczna w teologii, tomizm transcendentalny Horyzont możliwości poznania
Horyzont możliwości poznania Karl Rahner – metoda antropologiczna w teologii, tomizm transcendentalny Horyzont możliwości poznania wolność, odpowiedzialność, transcendencja, ukierunkowanie na tajemnicę, historyczność i związek ze światem, społeczna natura.
Horyzont możliwości poznania Wraz ze zmianą przedmiotu zainteresowań zmienia się zasięg informacji o podmiocie. Jeżeli pytaniem sięgamy Boga, który jest zasadą i celem wszystkich bytów, to tym samym pytaniem sięgamy ostatecznej istoty człowieka. Karl Rahner – metoda antropologiczna w teologii, tomizm transcendentalny Horyzont możliwości poznania wolność, odpowiedzialność, transcendencja, ukierunkowanie na tajemnicę, historyczność i związek ze światem, społeczna natura.
pytanie Horyzont możliwości poznania Wraz ze zmianą przedmiotu zainteresowań zmienia się zasięg informacji o podmiocie. Jeżeli pytaniem sięgamy Boga, który jest zasadą i celem wszystkich bytów, to tym samym pytaniem sięgamy ostatecznej istoty człowieka. Karl Rahner – metoda antropologiczna w teologii, tomizm transcendentalny pytanie Horyzont możliwości poznania wolność, odpowiedzialność, transcendencja, ukierunkowanie na tajemnicę, historyczność i związek ze światem, społeczna natura.
pytanie Horyzont możliwości poznania Bóg Wraz ze zmianą przedmiotu zainteresowań zmienia się zasięg informacji o podmiocie. Jeżeli pytaniem sięgamy Boga, który jest zasadą i celem wszystkich bytów, to tym samym pytaniem sięgamy ostatecznej istoty człowieka. Karl Rahner – metoda antropologiczna w teologii, tomizm transcendentalny pytanie Horyzont możliwości poznania Bóg wolność, odpowiedzialność, transcendencja, ukierunkowanie na tajemnicę, historyczność i związek ze światem, społeczna natura.
pytanie Horyzont możliwości poznania Bóg Wraz ze zmianą przedmiotu zainteresowań zmienia się zasięg informacji o podmiocie. Jeżeli pytaniem sięgamy Boga, który jest zasadą i celem wszystkich bytów, to tym samym pytaniem sięgamy ostatecznej istoty człowieka. Karl Rahner – metoda antropologiczna w teologii, tomizm transcendentalny pytanie Horyzont możliwości poznania Bóg wolność, odpowiedzialność, transcendencja, ukierunkowanie na tajemnicę, historyczność i związek ze światem, społeczna natura. Łaskę trzeba rozumieć jako bezpośrednią obecność absolutnej tajemnicy Boga, ziszczającą się w transcendentalności człowieka znajdującego swe absolutne dopełnienie w Bogu, który się mu udziela i nań otwiera.
pytanie Horyzont możliwości poznania łaska Bóg Wraz ze zmianą przedmiotu zainteresowań zmienia się zasięg informacji o podmiocie. Jeżeli pytaniem sięgamy Boga, który jest zasadą i celem wszystkich bytów, to tym samym pytaniem sięgamy ostatecznej istoty człowieka. Karl Rahner – metoda antropologiczna w teologii, tomizm transcendentalny pytanie Horyzont możliwości poznania łaska Bóg wolność, odpowiedzialność, transcendencja, ukierunkowanie na tajemnicę, historyczność i związek ze światem, społeczna natura. Łaskę trzeba rozumieć jako bezpośrednią obecność absolutnej tajemnicy Boga, ziszczającą się w transcendentalności człowieka znajdującego swe absolutne dopełnienie w Bogu, który się mu udziela i nań otwiera.
jest tak ukształtowany, by człowiek mógł poznawać Boga. Karl Rahner – metoda antropologiczna w teologii, tomizm transcendentalny pytanie Horyzont możliwości poznania jest tak ukształtowany, by człowiek mógł poznawać Boga. łaska Bóg
Na ziemi zachowuj się jak pielgrzym i gość, którego nic nie zdoła zatrzymać w drodze do Boga. Tomasz á Kempis, „O naśladowaniu Chrystusa” (I, 23. 9). Albrecht Dürer Święty Krzysztof – 1511 r.
Albrecht Dürer Święty Krzysztof – 1511 r. Albrecht Dürer Św. Anna z Maryją i Dzieciątkiem – 1518 r.
Nad miłość nie ma nic słodszego, nic mocniejszego, nic wyższego, nic rozleglejszego, nic przyjemniejszego, nic pełniejszego, nic lepszego w niebie i na ziemi; bo miłość w Bogu się poczęła i wśród wszelkich stworzeń nie spocznie, aż dopiero w Bogu. Tomasz á Kempis, „O naśladowaniu Chrystusa” (III, 5. 3). Albrecht Dürer Św. Anna z Maryją i Dzieciątkiem – 1518 r.
Nad miłość nie ma nic słodszego, nic mocniejszego, nic wyższego, nic rozleglejszego, nic przyjemniejszego, nic pełniejszego, nic lepszego w niebie i na ziemi; bo miłość w Bogu się poczęła i wśród wszelkich stworzeń nie spocznie, aż dopiero w Bogu. Tomasz á Kempis, „O naśladowaniu Chrystusa” (III, 5. 3). Lucas Cranach Starszy Madonna z Dzieciątkiem – 1525 r.
Lucas Cranach Starszy Madonna z Dzieciątkiem – 1525 r. Albrecht Altdorfer Św. Grzegorz w lesie – 1510 r.
Hans Dürer Hieronim pokutujący - 1526 r. Albrecht Altdorfer Św. Grzegorz w lesie – 1510 r.
Jeśli nie zwyciężysz małych i lekkich rzeczy, kiedyż pokonasz trudniejsze? W samym początku sprzeciw się swej skłonności i oducz się złego nawyku, żeby cię nieznacznie nie wprowadził w większe trudności. Tomasz á Kempis, „O naśladowaniu Chrystusa” (I, 1. 6). Hans Dürer Hieronim pokutujący - 1526 r.
Jeśli nie zwyciężysz małych i lekkich rzeczy, kiedyż pokonasz trudniejsze? W samym początku sprzeciw się swej skłonności i oducz się złego nawyku, żeby cię nieznacznie nie wprowadził w większe trudności. Tomasz á Kempis, „O naśladowaniu Chrystusa” (I, 1. 6). Hans Dürer Hieronim pokutujący - 1526 r.
Jeśli nie zwyciężysz małych i lekkich rzeczy, kiedyż pokonasz trudniejsze? W samym początku sprzeciw się swej skłonności i oducz się złego nawyku, żeby cię nieznacznie nie wprowadził w większe trudności. Tomasz á Kempis, „O naśladowaniu Chrystusa” (I, 1. 6). Hans Dürer Hieronim pokutujący - 1526 r.
Jeśli nie zwyciężysz małych i lekkich rzeczy, kiedyż pokonasz trudniejsze? W samym początku sprzeciw się swej skłonności i oducz się złego nawyku, żeby cię nieznacznie nie wprowadził w większe trudności. Tomasz á Kempis, „O naśladowaniu Chrystusa” (I, 1. 6). Lucas Cranach Starszy Starzec z dziewczyną – 1528 r.
Jeżeli cię do rozkoszy ciągnie, to dziewczęta, które tu mają pierwsze słowo, całym sercem lgną do głupców, a przed mądrym nie inaczej się wzdrygają i nie inaczej go unikają jak skorpiona. Erazm z Rotterdamu, Pochwała głupoty. Lucas Cranach Starszy Starzec z dziewczyną – 1528 r.
Lucas Cranach Starszy Starzec z dziewczyną – 1528 r. Lucas Cranach Młodszy Lukrecja – 1525 r.
Lucas Cranach Młodszy Lukrecja – 1525 r. Męczeństwo św. Barbary Michael Lancz z Kitzingen Ołtarz Zaśnięcia Panny Marii - 1521 r. Lucas Cranach Młodszy Lukrecja – 1525 r.
Męczeństwo św. Barbary Michael Lancz z Kitzingen Ołtarz Zaśnięcia Panny Marii - 1521 r. Męczeństwo św. Katarzyny
O czym mówisz, synu? Przestań się skarżyć, pomyśl o mojej męce i męce świętych! Jeszcze nie musiałeś trwać aż do krwi. Jakże to mało, co cierpiałeś, w porównaniu do tych, którzy tyle przeszli i tak strasznie byli kuszeni, tak ciężko udręczeni, tak nieustannie doświadczani i ćwiczeni. Trzeba więc, żebyś pamiętał o tych wielkich ciężarach, jakie ponoszą inni, aby lżej ci było dźwigać własne - małe. Tomasz á Kempis, „O naśladowaniu Chrystusa” (III, 19. 1). Męczeństwo św. Katarzyny
Matthias Grünewald Ołtarz z Isenheim - 1506-1515 r. Męczeństwo św. Katarzyny
Tak powinieneś się zachowywać w każdym czynie i w każdej myśli, jak gdybyś dziś miał umrzeć. Gdybyś miał czyste sumienie, nie bałbyś się bardzo śmierci. Tomasz á Kempis, „O naśladowaniu Chrystusa” (I, 23. 1). Matthias Grünewald Ołtarz z Isenheim - 1506-1515 r.
Hans Holbein Młodszy Ciało Chrystusa w grobie – 1521 r. Tak powinieneś się zachowywać w każdym czynie i w każdej myśli, jak gdybyś dziś miał umrzeć. Gdybyś miał czyste sumienie, nie bałbyś się bardzo śmierci. Tomasz á Kempis, „O naśladowaniu Chrystusa” (I, 23. 1).
Tak powinieneś się zachowywać w każdym czynie i w każdej myśli, jak gdybyś dziś miał umrzeć. Gdybyś miał czyste sumienie, nie bałbyś się bardzo śmierci. Tomasz á Kempis, „O naśladowaniu Chrystusa” (I, 23. 1). Matthias Grünewald Ołtarz z Isenheim - 1506-1515 r.
Hans Holbein Młodszy Portret Anne Lovell - 1528 r. Czemuż chcesz do jutra odkładać swe postanowienie? Wstań! W tej chwili zacznij i mów: Teraz czas do działania, teraz czas do boju, teraz czas odpowiedni do poprawy! Kiedy ci źle i jesteś znękany, wtedy masz sposobność do zasługi! Tomasz á Kempis, „O naśladowaniu Chrystusa” (I, 22. 5). Matthias Grünewald Ołtarz z Isenheim - 1506-1515 r.
Portret Jakuba Zieglera Hans Holbein Młodszy Portret Anne Lovell - 1528 r. Wolf Huber Portret Jakuba Zieglera – 1544 r. Czemuż chcesz do jutra odkładać swe postanowienie? Wstań! W tej chwili zacznij i mów: Teraz czas do działania, teraz czas do boju, teraz czas odpowiedni do poprawy! Kiedy ci źle i jesteś znękany, wtedy masz sposobność do zasługi! Tomasz á Kempis, „O naśladowaniu Chrystusa” (I, 22. 5).
Hans Holbein Młodszy Portret Anne Lovell - 1528 r. Wolf Huber Portret Jakuba Zieglera – 1544 r. Albrecht Dürer Portret Felicitas Tucher - 1499 r. Czemuż chcesz do jutra odkładać swe postanowienie? Wstań! W tej chwili zacznij i mów: Teraz czas do działania, teraz czas do boju, teraz czas odpowiedni do poprawy! Kiedy ci źle i jesteś znękany, wtedy masz sposobność do zasługi! Tomasz á Kempis, „O naśladowaniu Chrystusa” (I, 22. 5).
Hans Holbein Młodszy Portret Anne Lovell - 1528 r. Wolf Huber Portret Jakuba Zieglera – 1544 r. Albrecht Dürer Portret Felicitas Tucher - 1499 r. Lucas Cranach Starszy Portret Filipa Melantone - 1533 r. Czemuż chcesz do jutra odkładać swe postanowienie? Wstań! W tej chwili zacznij i mów: Teraz czas do działania, teraz czas do boju, teraz czas odpowiedni do poprawy! Kiedy ci źle i jesteś znękany, wtedy masz sposobność do zasługi! Tomasz á Kempis, „O naśladowaniu Chrystusa” (I, 22. 5).
Hans Holbein Młodszy Portret Anne Lovell - 1528 r. Wolf Huber Portret Jakuba Zieglera – 1544 r. Albrecht Dürer Portret Felicitas Tucher - 1499 r. Lucas Cranach Starszy Portret Filipa Melantone - 1533 r. Czemuż chcesz do jutra odkładać swe postanowienie? Wstań! W tej chwili zacznij i mów: Teraz czas do działania, teraz czas do boju, teraz czas odpowiedni do poprawy! Kiedy ci źle i jesteś znękany, wtedy masz sposobność do zasługi! Tomasz á Kempis, „O naśladowaniu Chrystusa” (I, 22. 5).
Portret Felicitas Tucher - 1499 r. Lucas Cranach Starszy Albrecht Dürer Portret Felicitas Tucher - 1499 r. Lucas Cranach Starszy Portret Filipa Melantone - 1533 r. Albrecht Dürer Jan i Piotr - 1526 r.
Albrecht Dürer Jan i Piotr - 1526 r. Albrecht Dürer Marek i Paweł - 1526 r.
Wizja św. Jana na wyspie Patmos Michael Lancz z Kitzingen Ołtarz Zaśnięcia Panny Marii - 1521 r. Albrecht Dürer Jan i Piotr - 1526 r.
Jeżeli chcesz, abym pozostawał w ciemności, bądź pochwalony, a jeśli zechcesz wyprowadzić mnie na światło, także bądź pochwalony. Tomasz á Kempis, „O naśladowaniu Chrystusa” (III, 17. 2). Wizja św. Jana na wyspie Patmos Michael Lancz z Kitzingen Ołtarz Zaśnięcia Panny Marii - 1521 r.
Albrecht Dürer Adoracja Trójcy Świętej - 1509 – 16 r. Wizja św. Jana na wyspie Patmos Michael Lancz z Kitzingen Ołtarz Zaśnięcia Panny Marii - 1521 r.
Chwała dobrych jest w ich sumieniu, a nie w ustach ludzkich Chwała dobrych jest w ich sumieniu, a nie w ustach ludzkich. Radość sprawiedliwych z Boga jest i w Bogu, a wesele ich z prawdy wytryska. Kto pragnie prawdziwej i wiecznej chwały, nie dba o doczesną. Tomasz á Kempis, „O naśladowaniu Chrystusa” (II, 6. 2). Albrecht Dürer Adoracja Trójcy Świętej - 1509 – 16 r.
Chwała dobrych jest w ich sumieniu, a nie w ustach ludzkich Chwała dobrych jest w ich sumieniu, a nie w ustach ludzkich. Radość sprawiedliwych z Boga jest i w Bogu, a wesele ich z prawdy wytryska. Kto pragnie prawdziwej i wiecznej chwały, nie dba o doczesną. Tomasz á Kempis, „O naśladowaniu Chrystusa” (II, 6. 2). Albrecht Dürer Adoracja Trójcy Świętej - 1509 – 16 r.
Chwała dobrych jest w ich sumieniu, a nie w ustach ludzkich Chwała dobrych jest w ich sumieniu, a nie w ustach ludzkich. Radość sprawiedliwych z Boga jest i w Bogu, a wesele ich z prawdy wytryska. Kto pragnie prawdziwej i wiecznej chwały, nie dba o doczesną. Tomasz á Kempis, „O naśladowaniu Chrystusa” (II, 6. 2). Albrecht Dürer Adoracja Trójcy Świętej - 1509 – 16 r.
Chwała dobrych jest w ich sumieniu, a nie w ustach ludzkich Chwała dobrych jest w ich sumieniu, a nie w ustach ludzkich. Radość sprawiedliwych z Boga jest i w Bogu, a wesele ich z prawdy wytryska. Kto pragnie prawdziwej i wiecznej chwały, nie dba o doczesną. Tomasz á Kempis, „O naśladowaniu Chrystusa” (II, 6. 2). Albrecht Dürer Adoracja Trójcy Świętej - 1509 – 16 r.
Chwała dobrych jest w ich sumieniu, a nie w ustach ludzkich Chwała dobrych jest w ich sumieniu, a nie w ustach ludzkich. Radość sprawiedliwych z Boga jest i w Bogu, a wesele ich z prawdy wytryska. Kto pragnie prawdziwej i wiecznej chwały, nie dba o doczesną. Tomasz á Kempis, „O naśladowaniu Chrystusa” (II, 6. 2). Albrecht Dürer Adoracja Trójcy Świętej - 1509 – 16 r.
Chwała dobrych jest w ich sumieniu, a nie w ustach ludzkich Chwała dobrych jest w ich sumieniu, a nie w ustach ludzkich. Radość sprawiedliwych z Boga jest i w Bogu, a wesele ich z prawdy wytryska. Kto pragnie prawdziwej i wiecznej chwały, nie dba o doczesną. Tomasz á Kempis, „O naśladowaniu Chrystusa” (II, 6. 2). Hans Dürer Matka Boska i czternastu wspomożycieli.
Chwała dobrych jest w ich sumieniu, a nie w ustach ludzkich Chwała dobrych jest w ich sumieniu, a nie w ustach ludzkich. Radość sprawiedliwych z Boga jest i w Bogu, a wesele ich z prawdy wytryska. Kto pragnie prawdziwej i wiecznej chwały, nie dba o doczesną. Tomasz á Kempis, „O naśladowaniu Chrystusa” (II, 6. 2). Hans Dürer Matka Boska i czternastu wspomożycieli. Michael Lancz z Kitzingen Ołtarz Zaśnięcia Panny Marii - 1521 r.
Codziennie powinniśmy odnawiać nasze postanowienie i do zapału tak się pobudzać, jakbyśmy dopiero dziś się nawrócili; i mówmy: Panie Boże! Wspieraj mnie w dobrym postanowieniu i Twej świętej służbie: spraw, bym dziś, teraz, lepiej zaczął nad sobą pracować, bo niczym jest, co dotąd uczyniłem. Tomasz á Kempis, „O naśladowaniu Chrystusa” (I, 19. 1). Michael Lancz z Kitzingen Ołtarz Zaśnięcia Panny Marii - 1521 r.
Michael Lancz z Kitzingen Ołtarz Zaśnięcia Panny Marii - 1521 r.