E-learning czy kontakt bezpośredni w szkoleniu nowych użytkowników bibliotek uczelni niepaństwowych? EFEKTYWNOŚĆ OBU FORM SZKOLENIA BIBLIOTECZNEGO W ŚWIETLE OPINII BIBLIOTEKARZY Z UCZELNI PRYWATNYCH KAROLINA DYL WYŻSZA SZKOŁA CŁA I LOGISTYKI W WARSZAWIE
Szkolenia biblioteczne: E-learning Komunikat – Sieć - Odbiorca Elastyczność Prowadzący = Koordynator Mobilność (m-learning) Multimedialność i interakcyjność Jednolitość przekazywanego materiału Oszczędność czasu, kadry i miejsca Bezpośredni kontakt z użytkownikiem Nadawca – Komunikat - Odbiorca Określony czas i miejsce Bezpośrednie zaangażowanie prowadzącego Brak jednolitości przekazu Budowanie relacji pomiędzy czytelnikiem a bibliotekarzem Brak konieczności korzystania z technologii komputerowych Poczucie wspólnoty
Czy w Państwa bibliotece przeprowadza się szkolenie biblioteczne?
Czy szkolenie biblioteczne jest obowiązkowe (1)?
Czy szkolenie biblioteczne jest obowiązkowe (2)?
Czy szkolenie biblioteczne jest obowiązkowe (3)?
Czy szkolenie kończy się wpisem do indeksu/karty egzaminacyjnej (1)?
Czy szkolenie kończy się wpisem do indeksu/karty egzaminacyjnej (2)?
Jeśli tak, to czy uczestnictwo w szkoleniu jest niezbędne do zaliczenia roku studiów u studenta?
Jaką formę szkolenia bibliotecznego przeprowadza się w Państwa bibliotece (1)?
Jaką formę szkolenia bibliotecznego przeprowadza się w Państwa bibliotece (2)?
Kto koordynuje/prowadzi szkolenia biblioteczne przeprowadzane w Państwa bibliotece (1)?
Kto koordynuje/prowadzi szkolenia biblioteczne przeprowadzane w Państwa bibliotece (2)?
Gdzie przeprowadzane są szkolenia biblioteczne u Państwa (1)?
Gdzie przeprowadzane są szkolenia biblioteczne u Państwa (2)?
Kiedy przeprowadza się szkolenia biblioteczne w Państwa bibliotece (1)?
Kiedy przeprowadza się szkolenia biblioteczne w Państwa bibliotece (2)?
Jak długo trwa szkolenie (1)?
Jak długo trwa szkolenie (2)?
Jak długo trwa szkolenie (3)?
Proszę podać rodzaj dostępu oferowany do księgozbioru w Państwa bibliotece (1)?
Proszę podać rodzaj dostępu oferowany do księgozbioru w Państwa bibliotece (2)?
Proszę zaznaczyć (można więcej niż 1 odp.), jakiego rodzaju informacje przekazywane są studentom w trakcie szkolenia w Państwa bibliotece (1)
Proszę zaznaczyć (można więcej niż 1 odp.), jakiego rodzaju informacje przekazywane są studentom w trakcie szkolenia w Państwa bibliotece (2):
Proszę zaznaczyć na skali 1-5, jak ocenia Pan/Pani poziom przyswojenia przez studentów poniższych informacji/opanowania umiejętności, przekazywanych podczas szkolenia bibliotecznego:
Regulamin korzystania z Biblioteki: Ocena12345 Procent oddanych głosów na ocenę 0%5%40%35%21% e-learning0%100%29%20%22% warsztaty0% 24%27%44% inny0% 22% wykłady0% 47%53%11%
Godziny otwarcia Ocena12345 Procent oddanych głosów na ocenę 0%5%8%50%38% e-learning0% 40%20% warsztaty0%50%33%30%20% inny0% 13% wykłady0%50%67%30%47%
Rozmieszczenie zbiorów w czytelni Ocena12345 Procent oddanych głosów na ocenę 3%16%9%47%28% e-learning100%40%33%27%0% warsztaty0%20%33%47%33% inny0% 11% wykłady0%40%33%27%56%
Rozmieszczenie zbiorów w wypożyczalni Ocena12345 Procent oddanych głosów na ocenę 4%14%7%43%32% e-learning100%0%50%33%0% warsztaty0%25%50%25%44% inny0% 11% wykłady0%75%0%42%44%
Przeznaczenie poszczególnych pomieszczeń bibliotecznych Ocena12345 Procent oddanych głosów na ocenę 4%0%7%41%48% e-learning100%0%50%36%8% warsztaty0% 45%38% inny0% 8% wykłady0% 50%18%46%
Świadomość dostępu do fachowych baz danych Ocena12345 Procent oddanych głosów na ocenę 4%15%33%35%13% e-learning50%14%27%31%17% warsztaty0% 33%38%33% inny0% 17% wykłady50%86%40%25%33%
Korzystanie z fachowych baz danych Ocena12345 Procent oddanych głosów na ocenę 7%27%41%20%5% e-learning33%27%29%25%0% warsztaty33%36%29%25%50% inny0% 25%0% wykłady33%36%47%25%50%
Wypełnianie rewersów bibliotecznych Ocena12345 Procent oddanych głosów na ocenę 0%8%23%27%42% e-learning0%50% 14%36% warsztaty0%50%17%29%36% inny0% wykłady0% 33%57%27%
Korzystanie z podstawowych opcji wyszukiwawczych w katalogu Ocena12345 Procent oddanych głosów na ocenę 0%2%21%49%28% e-learning0%100%33%29%25% warsztaty0% 11%29%42% inny0% 8% wykłady0% 56%43%25%
Wykorzystywanie zaawansowanych opcji wyszukiwawczych w katalogu Ocena12345 Procent oddanych głosów na ocenę 3%13%30%48%8% e-learning100%40%25%26%0% warsztaty0%20%33%26%67% inny0% 11%0% wykłady0%40%42%37%33%
Tematyczne wyszukiwanie zbiorów w katalogu Ocena12345 Procent oddanych głosów na ocenę 0%13%20%53%15% e-learning0%20%50%29%33% warsztaty0%20%25%33% inny0% 17% wykłady0%60%25%38%17%
Współpraca z zewnętrznymi instytucjami Ocena12345 Procent oddanych głosów na ocenę 10%13%27%33%17% e-learning67%25%13%20% warsztaty0%25% 50%20% inny0% 10%20% wykłady33%50%63%20%40%
Jak na skali 1-5 oceniają Państwo efektywność formy szkoleń bibliotecznych przeprowadzanych w Państwa bibliotece? Ocena12345 Procent oddanych głosów na ocenę 0%2%30%56%12% e-learning0% 31%29%20% warsztaty0% 15%33%40% inny0% 8%0% wykłady0%100%54%29%40%
Wnioski E-learning Coraz powszechniejsze zastosowanie Krótki czas trwania Mobilność Zamknięty i mieszany dostęp do księgozbioru Trudności z oddziaływaniem na poczucie przestrzeni Przewaga informacji teoretycznych Umiarkowane oceny efektywności Nowoczesny wizerunek biblioteki Tradycyjne szkolenia Wykorzystanie handoutów, prezentacji multimedialnych Średni czas trwania – do 1h Zaangażowanie i przygotowanie prowadzącego Możliwość przećwiczenia omawianych umiejętności (warsztaty) Budowanie relacji między bibliotekarzem a czytelnikami Dobre oceny efektywności Wizerunek biblioteki otwartej na potrzeby czytelnika
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ