Status poznawczy nauki
Realizm a instrumentalizm Cele nauki według Francisa Bacona (1620): prawda wynalazki Status poznawczy nauki
Realizm a instrumentalizm Cele nauki według Francisa Bacona (1620): prawda wynalazki Kto wierzy w prąd elektryczny? Status poznawczy nauki
Realizm a instrumentalizm Cele nauki według Francisa Bacona (1620): prawda wynalazki Kto wierzy w prąd elektryczny? Instrumentalizm: teorie naukowe są tylko instrumentami przewidywania obserwowalnych zjawisk Status poznawczy nauki
Poppera krytyka instrumentalizmu Teza o uteoretyzowaniu obserwacji podważa główną przesłankę instrumentalizmu Narzędzia są testowane w celu ustalenia zakresu ich stosowalności, a hipotezy w celu ich utrzymania lub odrzucenia Karl Popper 1902-1996 Conjectures and Refutations 1963 Status poznawczy nauki
Poppera krytyka instrumentalizmu Hipotezy są nie tylko narzędziami przewidywania zjawisk, lecz także testowania innych hipotez Wprawdzie sfalsyfikowane hipotezy mogą służyć jako narzędzia przewidywania, ale tylko dzięki dyskusji teoretycznej zakresu ich stosowalności Karl Popper 1902-1996 Conjectures and Refutations 1963 Status poznawczy nauki
Ostateczny argument na rzecz realizmu Putnam i Boyd (1970’): gdyby nasze teorie nie były chociaż w przybliżeniu prawdziwe, sukces nauki zakrawałby na cud (1926-) Status poznawczy nauki
Ostateczny argument na rzecz realizmu Reakcje: kolistość: argument zakłada IBE aby wykazać IBE odrzucenie IBE (van Fraassen): wyjaśnienie nie dodaje nowej wiedzy (1980) Feyerabend: nauka nie odnosi sukcesów (1978) (1942- (1924-1994) Status poznawczy nauki
Klasyczna socjologia wiedzy Robert Merton (1949): postęp nauki zależy od społecznych mechanizmów nagradzania, ale treść nauki jest wolna od wpływów społecznych Karl Manheim (1929): matematyka i nauki przyrodnicze są autonomiczne, ale nauki społeczne zależą od perspektywy 1910-2003 1893-1947 Status poznawczy nauki
Socjologia nauki po Kuhnie i Feyerabendzie Larry Laudan (1974): tylko patologie nauki (np. casus Łysenki) należy wyjaśniać wpływami społecznymi Mocny program socjologii wiedzy (Bloor, 1976): należy badać społeczne mechanizmy przyczynowe roszczeń do wiedzy, jednakowo traktując roszczenia prawdziwe i fałszywe Status poznawczy nauki
Konstruktywizm społeczny Fakty nie są odkrywane, lecz ustalane w toku negocjacji między uczonymi. Żyjemy w świecie skonstruowanym przez uczonych. Bruno Latour (1947- Laboratory Life 1979 Status poznawczy nauki
Status poznawczy nauki Science wars Mistyfikacja Alana Sokala (1996): For some years I've been troubled by an apparent decline in the standards of intellectual rigor in (…) humanities. But I'm a mere physicist: if I find myself unable to make head or tail of jouissance and différance, perhaps that just reflects my own inadequacy. So, to test the prevailing intellectual standards, I decided to try a modest (though admittedly uncontrolled) experiment: Would a leading North American journal of cultural studies (…) publish an article liberally salted with nonsense if (a) it sounded good and (b) it flattered the editors' ideological preconceptions? The answer, unfortunately, is yes. (1955- Status poznawczy nauki
Status poznawczy nauki Science wars Anyone who believes that the laws of physics are mere social conventions is invited to try transgressing those conventions from the windows of my apartment. (I live on the twenty-first floor.) (1955- Status poznawczy nauki
Status poznawczy nauki Morał Nawet jeśli teorie naukowe są konstrukcjami, to konstrukcje różnią się między sobą pod względem mocy wyjaśniającej. Dlatego te konstrukcje można uważać za poinformowane domysły na temat prawdy. Status poznawczy nauki