Metoda naukowa 2.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wprowadzenie do metodologii eksperymentu biologicznego.
Advertisements

Donald M. McCloskey The Rhetoric of Economics Kuba Kościelski.
Odpowiedź od redakcji Do Jan Nowak liczby pierwsze.
018 RG4 K-04 Poziom -1 Al. Jerozolimskie Nowy Świat Arch. Wyjście na podwórze WC 09 Gl. zaw. wody (ZW) Arch. BGK Mag.033 Schody na parter do PKO Schody.
Koncepcje związane z pojęciem prawdy
2. Modelowanie baz danych
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 ,,Elektryk” w Nowej Soli
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
Humea krytyka pojęć przyczynowości i substancji Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS
Metody badawcze w socjologii
WIELOMIANY HARALD KAJZER ZST NR 2 HARALD KAJZER ZST NR 2.
Dominika Milczarek-Andrzejewska Ewolucja metod wyjaśniania
STRUKTURA WYJAŚNIENIA NAUKOWEGO
Ewolucja metod wyjaśniania
Idea falsyfikacji Joanna Drozdek
Struktura wyjaśniania naukowego
I.RACJONALIZM a RELATYWIZM II. OBIEKTYWIZM
Racjonalizm, relatywizm i obiektywizm
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Indukcjonistyczna filozofia nauki
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
Prawda kontra precyzja w ekonomii Adam Woźny T. Mayer (1996), Prawda kontra precyzja w ekonomii, PWN; rozdz. 3-4.
Metoda naukowa.
Prawda.
Zmiana pojęciowa a postęp nauki
Granice poznania. Granice poznania.
Jak być koherentnym pragmatycznym realistą
Główne pojęcia logiki.
ROK SZKOLNY 2013/2014. Nr for my FormaOsoba prowadzącaLiczba godzin Cena 232Jak pracować w klasie IV na lekcjach języka polskiego? Refleksje nauczyciela.
SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE ROK SZKOLNY 2012/2013. Nr formy FormaOsoba prowadzącaLiczba godzin Cena 212Co młody polonista wiedzieć powinien? M. Acalska15120.
Podstawy metodologii nauk (3)
Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego
na podstawie książki A.Chalmersa „Czym jest to, co zwiemy nauką.”
Podstawy metodologii (5)
ZACZYNAM. Wartość wyrażenia 3+2*23-15= a)40 b)100 c)34.
Zmiana pojęciowa a postęp nauki
Jesteś tym co jesz.
Filozoficzne i metodologiczne aspekty indukcji eliminacyjnej
Empiryzm, racjonalizm, irracjonalizm
Pozytywizm i falsyfikacjonizm a sądy wartościujące w ekonomii
istotne cechy kryterium:
Prezentacja w ramach projektu regionalnego programu stypendialnego dla uczniów szczególnie uzdolnionych w roku szkolnym 2010/2011 Agnieszka Zacharek uczennica.
Semantyczna teoria prawdy Tarskiego
System ósemkowy i szesnastkowy
Falsyfikacjonizm Theme created by Sakari Koivunen and Henrik Omma
Bramki logiczne i układy kombinatoryczne
Karolina Niedźwiedź kl.304
Założenie o racjonalności
Falsyfikacjonizm wyrafinowany Granice falsyfikacjonizmu
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
założenia przedstawiciele konsekwencje filozoficzne
Kalendarz 2020.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Zajęcia 1 Wstęp do filozofii nauki
Zastosowanie Dyskretnych Ukrytych Modeli Markowa do analizy sygnału EKG Magdalena Kaska Teorie jako struktury, Anarchistyczna teoria wiedzy.
Metodologia ekonomii Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia Dominika Milczarek.
Dominika Milczarek Przyszłość metodologii ekonomii Zajęcia z metodologii ekonomii.
Idea falsyfikacji Przy użyciu danych obserwacyjnych nie można udowodnić prawdziwości teorii lub określić prawdopodobieństwo, że teoria jest prawdziwa.
MATEMATYKA A WOLNA WOLA
Czym jest to co zwiemy nauką A. Chalmers, rozdziały I-III
Empiryzm, racjonalizm, irracjonalizm
Dominika Milczarek -Andrzejewska Metodologia ekonomii - wstęp Zajęcia z metodologii ekonomii.
Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia
Hermeneutyka i hermeneutyczne ujęcie prawa
Rozkład normalny Klasyfikacja nauk Metodologia badań w naukach behawioralnych IV.
R OLA DOŚWIADCZENIA W NAUCE. ŹRÓDŁA DANYCH NAUKOWYCH OBSERWACJEEKSPERYMENTY.
Metodologia nauk (1) Elementy logiki 1. Logika Logika = nauka o języku jako systemie znaków, w szczególności o związkach między wartościami logicznymi.
Wykład I: Pytania o logikę
Analityczność i aprioryczność
Zapis prezentacji:

Metoda naukowa 2

Błędy logiczne: amfibologie Poszukuję pokoju z oddzielnym wejściem dla starszej pani. Metoda naukowa 2

Błędy logiczne: amfibologie Poszukuję pokoju z oddzielnym wejściem dla starszej pani. „(ja) poszukuję…” = S(a, x) x S(a, x) … Metoda naukowa 2

Błędy logiczne: amfibologie Poszukuję pokoju z oddzielnym wejściem dla starszej pani. „(ja) poszukuję…” = S(a, x) „…jest pokojem” = P(x) x [S(a, x)  P(x) … Metoda naukowa 2

Błędy logiczne: amfibologie Poszukuję pokoju z oddzielnym wejściem dla starszej pani. „(ja) poszukuję…” = S(a, x) „…jest pokojem” = P(x) „…jest z…” = Z(x, y) x [S(a, x)  P(x)  Z(x, y) … Metoda naukowa 2

Błędy logiczne: amfibologie Poszukuję pokoju z oddzielnym wejściem dla starszej pani. „(ja) poszukuję…” = S(a, x) „…jest pokojem” = P(x) „…jest z…” = Z(x, y) „…jest oddzielnym wejściem” = Q(y) x {S(a, x)  P(x)  y [Q(y)  Z(x, y)] … Metoda naukowa 2

Błędy logiczne: amfibologie Poszukuję pokoju z oddzielnym wejściem dla starszej pani. „(ja) poszukuję…” = S(a, x) „…jest pokojem” = P(x) „…jest z…” = Z(x, y) „…jest oddzielnym wejściem” = O(y) „…jest starszą panią” = R(z) x {S(a, x)  P(x)  [y Q(y)  Z(x, y)]  z R(z) … Metoda naukowa 2

Błędy logiczne: amfibologie Poszukuję pokoju z oddzielnym wejściem dla starszej pani. „(ja) poszukuję…” = S(a, x) „…jest pokojem” = P(x) „…jest z…” = Z(x, y) „…jest oddzielnym wejściem” = O(y) „…jest starszą panią” = R(z) „…jest dla…” = D(?, z) x {S(a, x)  P(x)  [y Q(y)  Z(x, y)]  z [R(z)  D(?, z)]} Metoda naukowa 2

Amfibologie Poszukuję pokoju z oddzielnym wejściem dla starszej pani. x {S(a, x)  P(x)  [y Q(y)  Z(x, y)  z R(z)  D(x, z)]} Metoda naukowa 2

Amfibologie Poszukuję pokoju z oddzielnym wejściem dla starszej pani. x {S(a, x)  P(x)  [y Q(y)  Z(x, y)  z R(z)  D(x, z)]} Poszukuję pokoju dla starszej pani z oddzielnym wejściem. Metoda naukowa 2

Amfibologie Poszukuję pokoju z oddzielnym wejściem dla starszej pani. x {S(a, x)  P(x)  [y Q(y)  Z(x, y)  z R(z)  D(x, z)]} Poszukuję pokoju dla starszej pani z oddzielnym wejściem  Metoda naukowa 2

Amfibologie Poszukuję pokoju z oddzielnym wejściem dla starszej pani. x {S(a, x)  P(x)  [y Q(y)  Z(x, y)  z R(z)  D(x, z)]} Poszukuję pokoju dla starszej pani z oddzielnym wejściem. Dla starszej pani poszukuję pokoju z oddzielnym wejściem. Metoda naukowa 2

Amfibologie Przedsiębiorstwo zamieni obiekt kolonijny na 100 dzieci. x y [Z(a, x, y)  Q(x)  R(?)] Metoda naukowa 2

Amfibologie Przedsiębiorstwo zamieni obiekt kolonijny na 100 dzieci. x y [Z(a, x, y)  Q(x)  R(?)] Przedsiębiorstwo zamieni (z innym przedsiębiorstwem) obiekt kolonijny na równorzędny, mieszczący 100 dzieci. Metoda naukowa 2

Amfibologie Buzek jest przyjacielem Krzaklewskiego, który zawsze słucha jego rad. P(b, k)  S(?, ?) Metoda naukowa 2

Amfibologie Buzek jest przyjacielem Krzaklewskiego, który zawsze słucha jego rad. P(b, k)  S(?, ?) Buzek przyjaźni się z Krzaklewskim i zawsze słucha jego rad. Metoda naukowa 2

Niejawne kwantyfikatory Marks postulował, aby człowiek panował nad społeczeństwem. Metoda naukowa 2

Niejawne kwantyfikatory Marks postulował, aby człowiek panował nad społeczeństwem. Powstaje jednak pytanie, który człowiek (L. Kołakowski). Metoda naukowa 2

Niejawne kwantyfikatory Marks postulował, aby człowiek panował nad społeczeństwem. Powstaje jednak pytanie, który człowiek (L. Kołakowski). x [H(x)  P(x)]; x [H(x)  P(x)] Metoda naukowa 2

Niejawne kwantyfikatory Każda pliszka swój ogonek chwali. Metoda naukowa 2

Niejawne kwantyfikatory Każda pliszka swój ogonek chwali. P = „…jest pliszką”; xP(x) ... Metoda naukowa 2

Niejawne kwantyfikatory Każda pliszka swój ogonek chwali. P = „…jest pliszką”; Q = „…jest ogonkiem (czyim?)…”; x(P(x) ? y[Q(?, ?) … Metoda naukowa 2

Niejawne kwantyfikatory Każda pliszka swój ogonek chwali. P = „…jest pliszką”; Q = „…jest ogonkiem (czyim?)…”; x{P(x)  y[Q(?, ?) … Metoda naukowa 2

Niejawne kwantyfikatory Każda pliszka swój ogonek chwali. P = „…jest pliszką”; Q = „…jest ogonkiem (czyim?)…”; x{P(x)  y[Q(y, x) … Metoda naukowa 2

Niejawne kwantyfikatory Każda pliszka swój ogonek chwali. P = „…jest pliszką”; Q = „…jest ogonkiem (czyim?)…”; R = „…chwali (co?) …” x{P(x)  y[Q(y, x)  R(?, ?)]} Metoda naukowa 2

Niejawne kwantyfikatory Każda pliszka swój ogonek chwali. P = „…jest pliszką”; Q = „…jest ogonkiem (czyim?)…”; R = „…chwali (co?) …” x{P(x)  y[Q(y, x)  R(x, y)]} y[Q(y, x) := istnieje przynajmniej jeden ogonek pliszki Metoda naukowa 2

Niejawne kwantyfikatory Każda pliszka swój ogonek chwali. P = „…jest pliszką”; Q = „…jest ogonkiem (czyim?)…”; R = „…chwali (co?) …” x{P(x)  y[Q(y, x)  R(x, y)]} y[Q(y, x) := istnieje przynajmniej jeden ogonek (pliszki) … R(x, y)] := (który) ona chwali Metoda naukowa 2

Niejawne kwantyfikatory Każda pliszka swój ogonek chwali. P = „…jest pliszką”; Q = „…jest ogonkiem (czyim?)…”; R = „…chwali (co?) …” x{P(x)  y[Q(y, x)  R(x, y)]} Każda pliszka ma co najmniej jeden ogonek, który chwali (może mieć inne i ich nie chwalić). Metoda naukowa 2

Niejawne kwantyfikatory Każda pliszka swój ogonek chwali. P = „…jest pliszką”; Q = „…jest ogonkiem (czyim?)…”; R = „…chwali (co?) …” x{P(x)  y[Q(y, x)  R(x, y)]} Każda pliszka ma co najmniej jeden ogonek, który chwali (może mieć inne i ich nie chwalić). Może nie być ani jednej pliszki. Metoda naukowa 2

Niejawne kwantyfikatory Każda pliszka swój ogonek chwali. P = „…jest pliszką”; Q = „…jest ogonkiem (czyim?)…”; R = „…chwali (co?) …” x{P(x)  y[Q(y, x)  R(x, y)]} x{P(x)  y[Q(y, x)  R(x, y)]} Każda pliszka ma co najmniej jeden ogonek, który chwali (może mieć inne i ich nie chwalić). Każda pliszka chwali każdy swój ogonek (ale może nie mieć żadnego). Metoda naukowa 2

Niejawne kwantyfikatory Każda pliszka swój ogonek chwali. P = „…jest pliszką”; Q = „…jest ogonkiem (czyim?)…”; R = „…chwali (co?) …” x{P(x)  y[Q(y, x)  R(x, y)]} Niech pliszka ma dokładnie jeden ogonek, który chwali x{P(x)  y[Q(y, x)  R(x, y)]  z[Q(z, x)  z = y]} Metoda naukowa 2

Niejawne kwantyfikatory Każda pliszka tylko swój ogonek chwali. Niech nie chwali żadnego cudzego ogonka Metoda naukowa 2

Niejawne kwantyfikatory Każda pliszka tylko swój ogonek chwali. x{P(x)  y{Q(y, x)  R(x, y)  z[(Q(y, z)  R(x, y)  z = x)]}} Każda pliszka chwali swój ogonek, a żadnego cudzego (ale nadal może mieć więcej niż jeden ogonek, wystarczy, że tylko jeden z nich chwali i nadal może w ogóle nie być żadnych pliszek). Metoda naukowa 2

Niejawne kwantyfikatory Każda pliszka tylko swój ogonek chwali. x{P(x)  y{Q(y, x)  R(x, y)  z[(Q(y, z)  R(x, y)  z = x)]}} Niech każda pliszka chwali swój ogonek, a poza tym nic innego nie chwali x{P(x)  y[Q(y, x)  R(x, y)  z(R(x, z)  z = y)]} Teraz na dodatek każda pliszka chwali tylko jeden ze swoich ogonków, o ile w ogóle są jakieś pliszki. Metoda naukowa 2

Niejawne kwantyfikatory x{P(x)  y[Q(y, x)  R(x, y)  z(R(x, z)  z = y)]} Teraz na dodatek każda pliszka chwali tylko jeden ze swoich ogonków, o ile w ogóle są jakieś pliszki. Dopuśćmy, że (niektóre) pliszki mają więcej ogonków i też je chwalą, a poza tym nic innego. Metoda naukowa 2

Niejawne kwantyfikatory x{P(x)  y[Q(y, x)  R(x, y)  z(R(x, z)  z = y)]} Teraz na dodatek każda pliszka chwali tylko jeden ze swoich ogonków, o ile w ogóle są jakieś pliszki. Dopuśćmy, że (niektóre) pliszki mają więcej ogonków i też je chwalą, a poza tym nic innego. x{P(x)  y[R(x, y)  Q(y, x)]} Każda pliszka, jeżeli cokolwiek chwali, to to, co chwali, jest jej ogonkiem. Metoda naukowa 2

Niejawne kwantyfikatory x{P(x)  y[Q(y, x)  R(x, y)  z(R(x, z)  z = y)]} Teraz na dodatek każda pliszka chwali tylko jeden ze swoich ogonków, o ile w ogóle są jakieś pliszki. Dopuśćmy, że (niektóre) pliszki mają więcej ogonków i też je chwalą, a poza tym nic innego. x{P(x)  y[R(x, y)  Q(y, x)]} Każda pliszka, jeżeli cokolwiek chwali, to to, co chwali, jest jej ogonkiem. Niestety, to dopuszcza także, że (niektóre) pliszki, o ile jakieś istnieją, w ogóle nic nie chwalą. Jak to poprawić? Metoda naukowa 2

Niejawne kwantyfikatory x{P(x)  y[Q(y, x)  R(x, y)  z(R(x, z)  z = y)]} Teraz na dodatek każda pliszka chwali tylko jeden ze swoich ogonków, o ile w ogóle są jakieś pliszki. Dopuśćmy, że (niektóre) pliszki mają więcej ogonków i też je chwalą, a poza tym nic innego. x{P(x)  x R(x, y)  y[R(x, y)  Q(y, x)]} Każda pliszka, jeżeli cokolwiek chwali, to to, co chwali, jest jej ogonkiem. Każda pliszka coś chwali, w tym przynajmniej jeden ze swoich ogonków. Niekoniecznie wszystkie swoje ogonki. Metoda naukowa 2

Empiryzm logiczny Koło Wiedeńskie, 1922-1936 (1929-1931) Kryterium demarkacji: sensowne (naukowe) są zdania weryfikowalne empirycznie i tylko one związek z behawioryzmem Moritz Schlick (1882-1936) Rudolf Carnap (1891-1970) Metoda naukowa 2

Empiryzm logiczny Logika i matematyka są narzędziami nauki Zadanie filozofii: analiza języka nauki Moritz Schlick (1882-1936) Rudolf Carnap (1891-1970) Metoda naukowa 2

Trudności empiryzmu logicznego Czy jakakolwiek weryfikacja jest możliwa? Wymóg weryfikowalności można zastąpić słabszym wymogiem potwierdzalności (stopniowalnej). Metoda naukowa 2

The Logic of Scientific Discovery Nauka i pseudonauka Dążenie do potwierdzeń jest właściwe pseudonauce. Przykłady: astrologia marksizm psychoanaliza Freuda Karl Popper (1902-1994) Logik der Forschung 1934 The Logic of Scientific Discovery 1959 Metoda naukowa 2

Nauka i pseudonauka Zdania, które mogą się tylko potwierdzić, nie mówią nic o świecie. Kryterium demarkacji: zdanie jest naukowe wtedy i tylko wtedy, gdy jest falsyfikowalne. Metoda naukowa 2

Zasada krytycyzmu x(W(x)  Z(x)), W(a) Należy wysuwać śmiałe hipotezy, a następnie usiłować je obalić. Logiczny schemat falsyfikacji: x(W(x)  Z(x)), W(a) ------------------------------ Z(a) W(a), Z(a) -------------------------- x(W(x)  Z(x)) Nauka składa się ze zdań przyjętych na próbę. Metoda naukowa 2

Uteoretyzowanie obserwacji Uteoretyzowanie obserwacji (theory-impregnation, theory-ladeness): Nie istnieje zdanie, które można byłoby rozstrzygnąć na podstawie samej obserwacji bez wcześniejszych założeń teoretycznych bez wcześniejszych oczekiwań Metoda naukowa 2

Uteoretyzowanie obserwacji Metoda naukowa 2

Uteoretyzowanie obserwacji Małe dzieci widzą na zdjęciu obok dziewięć delfinów. Metoda naukowa 2

Hipoteza a eksperyment Hipoteza poprzedza eksperyment. Hipoteza jest niezależnym od doświadczenia domysłem, który następnie jest sprawdzany w doświadczeniu. Metoda naukowa 2

Hipoteza a eksperyment Hipotezy są genetycznie a priori, metodologicznie empiryczne hipotezy organizują eksperyment podobnie jak według Kanta formy zmysłowości organizują doświadczenie ale inaczej niż formy zmysłowości, hipotezy są falsyfikowalne (podważalne przez doświadczenie) Falsyfikacjonizm jest formą fallibilizmu (antyfundamentyzmu) Metoda naukowa 2

Realizm naukowy Instrumentalizm Przedmioty teoretyczne (hipotetycznie) istnieją są dogodnymi fikcjami Teorie naukowe są domysłami na temat prawdy narzędziami przewidywania zjawisk Celem nauki jest poszukiwanie prawdy przewidywanie zjawisk panowanie nad przyrodą postęp techniczny Argumenty (motywy) Potrzeby: wyjaśniania heurystyki   idei regulatywnej nieufność do metafizyki (empiryzm) niejasność pojęcia prawdy Metoda naukowa 2