Metoda intuicyjno-dedukcyjna a metoda aksjomatyczno-dedukcyjna

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wprowadzenie w problematykę związaną z twierdzeniem Gödla
Advertisements

RACHUNEK ZDAŃ.
Prostokątny układ współrzędnych
Sandra Michalczuk Karolina Kubala Agata Ostrowska Anna Wejkowska
Wykład 06 Metody Analizy Programów System Hoare
REGUŁOWO-MODELOWE SKORUPOWE SYSTEMY EKSPERTOWE Część 1
VI Rachunek predykatów
Przygotowały: Jagoda Pacocha Dominika Ściernicka
W Krainie Czworokątów.
Matematyka Dyskretna, G.Mirkowska, PJWSTK
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
CZWOROKĄTY Patryk Madej Ia Rad Bahar Ia.
Trójkąty.
AUTOMATYCZNE DOWODZENIE TWIERDZEŃ.
Humea krytyka pojęć przyczynowości i substancji Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS
Indukcjonistyczna filozofia nauki
Materiały pomocnicze do wykładu
Czworokąty Wykonał: Tomek J. kl. 6a.
Jest to wyrażenie jednoznacznie stwierdzające, na gruncie danego języka, iż tak a tak jest albo że tak a tak nie jest. Zazwyczaj określa się, iż takim.
Źródła i granice poznania
Główne pojęcia logiki.
„Własności figur płaskich” TRÓJKĄTY
OKRĘGI DOPISANE DO TRÓJKĄTA
Zależności funkcyjne.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
GEOMETRIA PROJEKT WYKONALI: Wojciech Szmyd Tomasz Mucha.
Wykonała Daria Iwaszków i Kamila Jędrzejowska
MATEMATYKAAKYTAMETAM
TWIERDZENIE O STYCZNEJ I SIECZNEJ
Trysekcja Cevy 1/4 Giovanni Ceva ( ) ukończył kolegium jezuickie w Mediolanie, nauczał wPizie, a od roku 1686 był profesorem na Uniwersytecie.
Trójkąty.
I. Informacje podstawowe
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Nie taki diabeł straszny czyli o zadaniach: wykaż , uzasadnij , udowodnij Piotr Ludwikowski.
Trójkąty.
Przygotowała Patrycja Strzałka.
Języki i automaty część 3.
Rachunki Gentzena Joanna Witoch.
Opracowała: Iwona Kowalik
Opracowała: Iwona Kowalik
Zasady przywiązywania układów współrzędnych do członów.
Metody zapisu wiedzy.
wyk. Barbara Stępkowska i Maciej Panek
Intuicjonizm etyczny George’a E. Moore’a
Semantyczna teoria prawdy Tarskiego
Okrąg opisany na trójkącie. Okrąg wpisany w trójkąt
Pola i obwody figur płaskich.
Aksjomaty Euklidesa.
KNW- Wykład 3 Powtórzenie. PROGRAM WYKŁADU NR 3 Przykładowe zadania z logiki Modele możliwych światów.
Najważniejsze twierdzenia w geometrii
Filozoficzno-Teologiczne
Autor: Marcin Różański
Trójkąty Katarzyna Bereźnicka
WIELOKĄTY Karolina Zielińska kl.v Aleksandra Michałek kl v
Czym jest to co zwiemy nauką A. Chalmers, rozdziały I-III
Systemy wspomagające dowodzenie twierdzeń
Warstwowe sieci jednokierunkowe – perceptrony wielowarstwowe
Dokumenty jako dowód w postępowaniu administracyjnym
ZDANIE.
KNW - wykład 3 LOGIKA MODALNA.
GEOMETRIA Nazwa geometria pochodzi z języka greckiego, od geo=ziemia i metro=mierzę. Oznacza ona jeden z działów matematyki powstały w starożytności. Pierwotnie.
Funktory zdaniotwórcze ekstensjonalneintensjonalne.
FIGURY PŁASKIE.
Figury płaskie.
Podział odcinka na równe części i w danym stosunku.
GEODEZYJNE W PRZETRZENIACH METRYCZNYCH
Matematyka czyli tam i z powrotem…
Rekonstrukcja argumentu
Jednorównaniowy model regresji liniowej
Zapis prezentacji:

Metoda intuicyjno-dedukcyjna a metoda aksjomatyczno-dedukcyjna Metoda intuicyjno- i aksjomatyczno-dedukcyjna

Metoda intuicyjno- i aksjomatyczno-dedukcyjna

Metoda intuicyjno-dedukcyjna Intuicja: władza intelektualna, która rozpoznaje oczywistości. René Descartes (1596-1650) O prawidłach kierowania umysłem 1701 Metoda intuicyjno- i aksjomatyczno-dedukcyjna

Metoda intuicyjno-dedukcyjna Intuicja rozpoznaje oczywiste przesłanki. René Descartes (1596-1650) O prawidłach kierowania umysłem 1701 Metoda intuicyjno- i aksjomatyczno-dedukcyjna

Metoda intuicyjno-dedukcyjna Intuicja rozpoznaje oczywiste przesłanki. Intuicja rozpoznaje, czy kolejny krok rozumowania jest utworzony poprawnie. René Descartes (1596-1650) O prawidłach kierowania umysłem 1701 Metoda intuicyjno- i aksjomatyczno-dedukcyjna

Metoda intuicyjno-dedukcyjna Intuicja: władza intelektualna, która rozpoznaje oczywistości. Intuicja rozpoznaje oczywiste przesłanki. Intuicja rozpoznaje, czy kolejny krok rozumowania jest utworzony poprawnie. Dedukcja = intuicja + pamięć. René Descartes (1596-1650) O prawidłach kierowania umysłem 1701 Metoda intuicyjno- i aksjomatyczno-dedukcyjna

Wzorzec geometrii Dowolne dwa punkty można połączyć odcinkiem. Dowolny odcinek można przedłużyć nieograniczenie (uzyskując prostą). Dla danego odcinka można zaznaczyć okrąg o środku w jednym z jego końcowych punktów i promieniu równym jego długości. Wszystkie kąty proste są przystające. Dwie proste, które przecinają trzecią w taki sposób, że suma kątów wewnętrznych po jednej stronie jest mniejsza od dwóch kątów prostych, przetną się z tej właśnie strony. Euklides z Aleksandrii III w. pne Metoda intuicyjno- i aksjomatyczno-dedukcyjna

Metoda intuicyjno- i aksjomatyczno-dedukcyjna Wzorzec geometrii Dowolne dwa punkty można połączyć odcinkiem. Dowolny odcinek można dowolnie przedłużyć. Dla danego odcinka można zaznaczyć okrąg o środku w jednym z jego końcowych punktów i promieniu równym jego długości. Jeżeli jedna prosta jest prostopadła do drugiej, to druga jest prostopadła do pierwszej. Dwie proste, które przecinają trzecią w taki sposób, że suma kątów wewnętrznych po jednej stronie jest mniejsza od dwóch kątów prostych, przetną się z tej właśnie strony. Metoda intuicyjno- i aksjomatyczno-dedukcyjna

Metoda intuicyjno- i aksjomatyczno-dedukcyjna Oczywistość? Przez wieki uważano, że aksjomaty geometrii są oczywiście prawdziwe. Odkrycie geometrii nieeuklidesowych podważyło ten pogląd. Można aksjomaty uważać za postulaty znaczeniowe ustalające znaczenie terminów pierwotnych, prawdziwe na mocy tak ustalonego znaczenia. Prawdziwość tak rozumiana ma charakter nie materialny, a formalny. Tzn. nie zależy od interpretacji języka. Metoda intuicyjno- i aksjomatyczno-dedukcyjna

Logika jako system aksjomatyczno-dedukcyjny Twierdzeniem nazywa się zdanie, które ma dowód. Metoda intuicyjno- i aksjomatyczno-dedukcyjna

Logika jako system aksjomatyczno-dedukcyjny Twierdzeniem nazywa się zdanie, które ma dowód. Dowodem nazywa się ciąg zdań taki, że ostatnie zdanie jest identyczne (równokształtne) z dowodzonym twierdzeniem każde zdanie dowodu jest aksjomatem lub jest wyprowadzalne z poprzednich zdań za pomocą reguł wnioskowania. Metoda intuicyjno- i aksjomatyczno-dedukcyjna

Logika jako system aksjomatyczno-dedukcyjny Reguły wnioskowania muszą być na tyle proste, żeby było bardzo łatwo sprawdzić, czy nie zostały one naruszone. Reguły wnioskowania powinny być niezawodne, tzn. dawać gwarancje, że twierdzenia są prawdziwe, o ile aksjomaty są prawdziwe. Niemniej reguły wnioskowania muszą być stosowane niezależnie od pojęcia prawdy (określonego za pomocą pojęcia interpretacji). Dlatego język należy traktować jako niezinterpretowany czyli formalny, tzn. określony przez podanie alfabetu, reguł tworzenia wyrażeń poprawnie zbudowanych i reguł wnioskowania. Metoda intuicyjno- i aksjomatyczno-dedukcyjna

Metoda intuicyjno- i aksjomatyczno-dedukcyjna Reguły wnioskowania Reguły wnioskowania określają relację wyprowadzalności (dedukowalności) między zbiorami zdań z jednej strony, a zdaniami z drugiej. Mają one zatem postać: X |–  Metoda intuicyjno- i aksjomatyczno-dedukcyjna

Metoda intuicyjno- i aksjomatyczno-dedukcyjna Reguły wnioskowania Reguły wnioskowania określają relację wyprowadzalności (dedukowalności) między zbiorami zdań z jednej strony, a zdaniami z drugiej. Mają one zatem postać: X |–  Nie mylić wyprowadzalności z wynikaniem logicznym! Pierwsze jest zdefiniowane za pomocą reguł formalnych, drugie za pomocą pojęcia interpretacji (prawdy). Metoda intuicyjno- i aksjomatyczno-dedukcyjna

Aksjomaty klasycznego rachunku zdań prawo Dunsa Scota [A2] (  )  ((  )  (  )); prawo sylogizmu warunkowego [A3] (  )  (  ); [A4] (  )  ;     prawo redukcji do absurdu Metoda intuicyjno- i aksjomatyczno-dedukcyjna

Definicje pozostałych spójników []    =    []    = (  ) []    = (  )  (  ) = ((  )  (  )) Metoda intuicyjno- i aksjomatyczno-dedukcyjna

Metoda intuicyjno- i aksjomatyczno-dedukcyjna Reguły wnioskowania Reguła odrywania [RO] ,    |–     Metoda intuicyjno- i aksjomatyczno-dedukcyjna

Metoda intuicyjno- i aksjomatyczno-dedukcyjna Reguły wnioskowania Reguła podstawiania [RPS] z każdej formuły φ rachunku zdań można wyprowadzić formułę powstałą przez zastąpienie dowolną formułą ψ rachunku zdań dowolnej zmiennej zdaniowej w formule φ w każdym miejscu, w którym ta zmienna występuje; φ() |– φ(|ψ) Metoda intuicyjno- i aksjomatyczno-dedukcyjna

Przykład dowodu:    (?) (  (  ))  (((  )  ))  (  ))); 1, |   (  ) [A1] (( )  )  (  )       2, 3 [RO] (  )  )  (  )     4, |, | (  )  ; [A3]    5, 6 [RO] c.b.d.u. Metoda intuicyjno- i aksjomatyczno-dedukcyjna

Twierdzenie o pełności: Formuła klasycznego rachunku predykatów jest twierdzeniem wtedy i tylko wtedy, gdy jest tautologią. |– φ wtw |= φ Schemat twierdzenia klasycznego rachunku predykatów jest prawem klasycznego rachunku predykatów i na odwrót. Metoda intuicyjno- i aksjomatyczno-dedukcyjna

Krytyka idei jaźni i idei związku koniecznego Metoda intuicyjno- i aksjomatyczno-dedukcyjna

Krytyka idei jaźni Rozważając własne idee, David Hume (1711-1776) Badania dotyczące rozumu ludzkiego (1748) Rozważając własne idee, nigdy nie trafiam na ideę mojego Ja. Może jest ona ukryta pod innymi ideami. Jednak gdybym się ich pozbył, nic chyba by nie zostało. Metoda intuicyjno- i aksjomatyczno-dedukcyjna

Krytyka idei jaźni Zatem jaźń nie jest czymś różnym od jej idei. David Hume (1711-1776) Badania dotyczące rozumu ludzkiego (1748) Zatem jaźń nie jest czymś różnym od jej idei. Jaźń jest wiązką idei. Jaźń nie ma żadnego podłoża substancjalnego. Rozumowanie Kartezjusza opiera się na wątpliwym założeniu. Metoda intuicyjno- i aksjomatyczno-dedukcyjna

Krytyka idei związku koniecznego Nigdy nie twierdzę, że A jest przyczyną B na podstawie jednej tylko obserwacji. Kolejne obserwacje z założenia są podobne do pierwszej. Metoda intuicyjno- i aksjomatyczno-dedukcyjna

Krytyka idei związku koniecznego Nigdy nie twierdzę, że A jest przyczyną B na podstawie jednej tylko obserwacji. Kolejne obserwacje z założenia są podobne do pierwszej. Nie wnoszą więc nic nowego, poza powstaniem u mnie przyzwyczajenia, że po A zwykle następuje B i oczekiwania, że tak będzie również w przyszłości. Metoda intuicyjno- i aksjomatyczno-dedukcyjna

Krytyka idei związku koniecznego Przyczyna = przyzwyczajenie + oczekiwanie. Metoda intuicyjno- i aksjomatyczno-dedukcyjna

Krytyka idei związku koniecznego Przyczyna = przyzwyczajenie + oczekiwanie. Wniosek: nauka jest zbiorem przesądów. Metoda intuicyjno- i aksjomatyczno-dedukcyjna