Zmiana pojęciowa a postęp nauki

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wprowadzenie do metodologii eksperymentu biologicznego.
Advertisements

Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa UJ
Donald M. McCloskey The Rhetoric of Economics Kuba Kościelski.
Kryteria wyodrębniania kierunków/szkół w ekonomii
Koncepcje związane z pojęciem prawdy
Teoria handlu międzynarodowego Heckschera - Ohlina
Prawda vs. Precyzja w ekonomii
Spis treści 1. Racjonalizm Lakatos – racjonalista 2. Relatywizm
Teoria Kapitału Ludzkiego jako naukowy program badawczy
Agnieszka Gawlińska1 METODOLOGIA TEORII KAPITAŁU LUDZKIEGO Na podstawie rozdziału 13 książki Marka Blauga pt. Metodologia ekonomii.
Dominika Milczarek-Andrzejewska Ewolucja metod wyjaśniania
TEORIE JAKO STRUKTURY.
STRUKTURA WYJAŚNIENIA NAUKOWEGO
Ewolucja metod wyjaśniania
Teorie jako struktury. Anarchistyczna teoria wiedzy.
Racjonalizm Relatywizm Indywidualizm Obiektywizm
Idea falsyfikacji Joanna Drozdek
Podstawy metodologiczne ekonomii
Szkoły myślenia w ekonomii
I.RACJONALIZM a RELATYWIZM II. OBIEKTYWIZM
Racjonalizm, relatywizm i obiektywizm
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Indukcjonistyczna filozofia nauki
Czym jest to co zwiemy nauką?
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
Teorie jako struktury & Anarchistyczna teoria wiedzy
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
Racjonalizm a relatywizm
Prawda kontra precyzja w ekonomii Adam Woźny T. Mayer (1996), Prawda kontra precyzja w ekonomii, PWN; rozdz. 3-4.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
Metoda naukowa.
Adam Grobler
Metoda naukowa 2.
Zmiana pojęciowa. Wyjaśnianie.
Status poznawczy nauki
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
Pedagogika ogólna.
na podstawie książki A.Chalmersa „Czym jest to, co zwiemy nauką.”
Podstawy metodologii (5)
Zmiana pojęciowa a postęp nauki
Indukcja a prawdopodobieństwo
Filozoficzne i metodologiczne aspekty indukcji eliminacyjnej
istotne cechy kryterium:
Falsyfikacjonizm Theme created by Sakari Koivunen and Henrik Omma
Metoda badań eksperymentalnych i quasi-eksperymentalnych
Lekcja o podającym toku pracy dydaktycznej
Metodologia nauk ekonomicznych
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Założenie o racjonalności
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
Teorie jako struktury Lakatos – Programy badawcze Kuhn – Paradygmaty
Zajęcia 1 Wstęp do filozofii nauki
Rozwój technologii komputerowych w świetle filozoficznej refleksji nad nauką i techniką Dr Mariusz Szynkiewicz UAM w Poznaniu Zakład Filozofii Nauki
Krótki wstęp do filozofii nauki-ewolucja metod wyjaśniania Krzysztof Sadowski.
Teorie jako struktury –
Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Racjonalizm (1) istnieje jedno, ponadczasowe i uniwersalne kryterium, za pomocą którego można oceniać względną wartość konkurencyjnych teorii; jeżeli teoria.
Zastosowanie Dyskretnych Ukrytych Modeli Markowa do analizy sygnału EKG Magdalena Kaska Teorie jako struktury, Anarchistyczna teoria wiedzy.
Metodologia ekonomii Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia Dominika Milczarek.
Idea falsyfikacji Przy użyciu danych obserwacyjnych nie można udowodnić prawdziwości teorii lub określić prawdopodobieństwo, że teoria jest prawdziwa.
TEORIA KAPITAŁU LUDZKIEGO M.Blaug „Metodologia ekonomii” (R.13) Magdalena Rawska.
Czym jest to co zwiemy nauką A. Chalmers, rozdziały I-III
Dominika Milczarek Modele w ekonomii Zajęcia z metodologii ekonomii.
Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
R OLA DOŚWIADCZENIA W NAUCE. ŹRÓDŁA DANYCH NAUKOWYCH OBSERWACJEEKSPERYMENTY.
Źródła wiedzy biologicznej.
Zapis prezentacji:

Zmiana pojęciowa a postęp nauki

Zmiana pojęciowa a postęp nauki Problem Duhema Każdy eksperyment zakłada hipotezy pomocnicze na przykład hipotezy na temat działania przyrządów pomiarowych Zatem nigdy nie wiadomo, przeciw której hipotezie przemawia negatywny wynik eksperymentu Hipotezy upadają nie dlatego, że okazują się fałszywe, lecz z powodu nadmiernych komplikacji teoretycznych Cel nauki: prostota + zgodność z doświadczeniem Pierre Duhem (1861-1916) La théorie physique son objet et sa structure 1906 Zmiana pojęciowa a postęp nauki

Holizm Quine’a Żadne zdanie nie jest odporne na rewizję Nauka jako całość stoi przed trybunałem doświadczenia Willard Van Orman Quine (1908-2000) Two Dogmas of Empricism 1951 http://www.ditext.com/quine/quine.html Zmiana pojęciowa a postęp nauki

Poppera krytyka holizmu Ze względu na uteoretyzowanie obserwacji pojęcie konfrontacji całego systemu z doświadczeniem jest niezrozumiałe. Do konfrontacji zawsze staje część systemu przeciw innej części systemu. Karl Popper (1902-1994) Conjectures and Refutations 1963 Zmiana pojęciowa a postęp nauki

Trzy warunki przyrostu wiedzy Warunek wstępny: nowa hipoteza wyjaśnia wszystkie zjawiska, które wyjaśniały hipotezy dotychczasowe, a ponadto wyjaśnia jeszcze jakieś inne zjawiska. Karl Popper (1902-1994) Conjectures and Refutations 1963 Zmiana pojęciowa a postęp nauki

Trzy warunki przyrostu wiedzy Bogactwo treści empirycznej liczba potencjalnych falsyfikatorów zakaz hipotez ad hoc Karl Popper (1902-1994) Conjectures and Refutations 1963 Zmiana pojęciowa a postęp nauki

Trzy warunki przyrostu wiedzy Bogactwo treści empirycznej liczba potencjalnych falsyfikatorów zakaz hipotez ad hoc Prostota wskazanie na nowe związki Karl Popper (1902-1994) Conjectures and Refutations 1963 Zmiana pojęciowa a postęp nauki

Trzy warunki przyrostu wiedzy Bogactwo treści empirycznej liczba potencjalnych falsyfikatorów zakaz hipotez ad hoc Prostota wskazanie na nowe związki Względny sukces empiryczny Karl Popper (1902-1994) Conjectures and Refutations 1963 Zmiana pojęciowa a postęp nauki

Trzy warunki przyrostu wiedzy Bogactwo treści empirycznej liczba potencjalnych falsyfikatorów zakaz hipotez ad hoc Prostota wskazanie na nowe związki Względny sukces empiryczny Powyższe kryteria są zrelatywizowane do wiedzy zastanej, co prowadzi do nowej wersji problemu Duhema Karl Popper (1902-1994) Conjectures and Refutations 1963 Zmiana pojęciowa a postęp nauki

Problem zmiany pojęciowej Thomas Kuhn (1922-1996) The Structure of Scientific Revolutions 1962 Zmiana pojęciowa a postęp nauki

Problem zmiany pojęciowej Nauka normalna polega na rozwiązywaniu łamigłówek według reguł określonych przez panujący paradygmat Thomas Kuhn (1922-1996) The Structure of Scientific Revolutions 1962 Zmiana pojęciowa a postęp nauki

Problem zmiany pojęciowej Paradygmat określa podstawową ontologię repertuar problemów naukowych wzorce rozwiązań kryteria oceny Thomas Kuhn (1922-1996) The Structure of Scientific Revolutions 1962 Zmiana pojęciowa a postęp nauki

Problem zmiany pojęciowej Nagromadzenie opornych łamigłówek powoduje kryzys zaufania do paradygmatu W czasie kryzysu (extraordinary research) dochodzi do osłabienia reguł paradygmatu Thomas Kuhn (1922-1996) The Structure of Scientific Revolutions 1962 Zmiana pojęciowa a postęp nauki

Problem zmiany pojęciowej W czasie kryzysu (extraordinary research) dochodzi do osłabienia reguł paradygmatu Tworzą się zalążki nowych paradygmatów Thomas Kuhn (1922-1996) The Structure of Scientific Revolutions 1962 Zmiana pojęciowa a postęp nauki

Problem zmiany pojęciowej W czasie kryzysu (extraordinary research) dochodzi do osłabienia reguł paradygmatu Tworzą się zalążki nowych paradygmatów Zwycięstwo jednego z nich kończy rewolucję naukową Thomas Kuhn (1922-1996) The Structure of Scientific Revolutions 1962 Zmiana pojęciowa a postęp nauki

Problem zmiany pojęciowej Teorie przedzielone rewolucją naukową są niewspółmierne Thomas Kuhn (1922-1996) The Structure of Scientific Revolutions 1962 Zmiana pojęciowa a postęp nauki

Problem zmiany pojęciowej Teorie przedzielone rewolucją naukową są niewspółmierne Terminy naukowe radykalnie zmieniają znaczenie Thomas Kuhn (1922-1996) The Structure of Scientific Revolutions 1962 Zmiana pojęciowa a postęp nauki

Problem zmiany pojęciowej Nie ma międzyparadygmatycznych kryteriów oceny teorii Thomas Kuhn (1922-1996) The Structure of Scientific Revolutions 1962 Zmiana pojęciowa a postęp nauki

Problem zmiany pojęciowej Nie ma międzyparadygmatycznych kryteriów oceny teorii Rewolucje naukowe przynoszą zarówno zyski, jak i straty eksplanacyjne tzw. „straty Kuhna” Thomas Kuhn (1922-1996) The Structure of Scientific Revolutions 1962 Zmiana pojęciowa a postęp nauki

Problem zmiany pojęciowej Problem niewspółmierności podważa projekt poszukiwania „logiki nauki” logiki indukcji metodę hipotetyczno-dedukcyjną Thomas Kuhn (1922-1996) The Structure of Scientific Revolutions 1962 Zmiana pojęciowa a postęp nauki

Metodologia naukowych programów badawczych Problemy do rozwiązania: Problem Duhema w wersji Poppera Problem niewspółmierności Imre Lakatos (1922-1974) Falsification and the Methodology of Scientific Research Programmes 1970 Zmiana pojęciowa a postęp nauki

Metodologia naukowych programów badawczych Falsyfikacja hipotezy jest zawsze potwierdzeniem innej hipotezy Przedmiotem oceny są zatem nie pojedyncze hipotezy, lecz ich ciągi Imre Lakatos (1922-1974) Falsification and the Methodology of Scientific Research Programmes 1970 Zmiana pojęciowa a postęp nauki

Metodologia naukowych programów badawczych Naukowym programem badawczym nazywa się ciąg hipotez wyodrębniony przez twardy rdzeń (heurystykę negatywną) pas ochronny hipotez (heurystykę pozytywną) Imre Lakatos (1922-1974) Falsification and the Methodology of Scientific Research Programmes 1970 Zmiana pojęciowa a postęp nauki

Metodologia naukowych programów badawczych Naukowy program badawczy nazywa się postępowy wtw kolejne hipotezy mają nadwyżkę treści empirycznej nad poprzednimi Imre Lakatos (1922-1974) Falsification and the Methodology of Scientific Research Programmes 1970 Zmiana pojęciowa a postęp nauki

Metodologia naukowych programów badawczych Naukowy program badawczy nazywa się postępowy wtw kolejne hipotezy mają nadwyżkę treści empirycznej nad poprzednimi część nadwyżki treści empirycznej jest potwierdzona Imre Lakatos (1922-1974) Falsification and the Methodology of Scientific Research Programmes 1970 Zmiana pojęciowa a postęp nauki

Metodologia naukowych programów badawczych Należy rozwijać programy postępowe, a zarzucać programy degenerujące się Imre Lakatos (1922-1974) Falsification and the Methodology of Scientific Research Programmes 1970 Zmiana pojęciowa a postęp nauki