1
Karty w świadomości Polaków – zmiany w minionej dekadzie Eugeniusz Śmiłowski Marcin Idzik 2
Stan i dynamika rynku kart płatniczych w Polsce Agenda Stan i dynamika rynku kart płatniczych w Polsce Profile użytkowników: różnice i podobieństwa Wykorzystywanie kart płatniczych Karty w świadomości i portfelach Polaków Źródło danych: Audyt Bankowości Detalicznej – regularny, comiesięczny sondaż Pentor RI dotyczący opinii, postaw i zachowań finansowych Polaków ;
Liczba wyemitowanych kart, a liczba punktów akceptujących karty 2,8 krotny wzrost liczby wyemitowanych kart 25 krotny wzrost liczby wyemitowanych kart kredytowych 1,8 krotny wzrost liczby punktów handlowo – usługowych 2,7 krotny wzrost liczby bankomatów Źródło: NBP * I-II kwartał 2009
Wartość transakcji bankomatowych oraz płatności kartami Wartość transakcji w mld PLN Średnia wartość transakcji w PLN Źródło: NBP
Deklarujący posiadanie konta oraz karty bankowej AUDYT BANKOWOŚCI DETALICZNEJ
Miejsce kart w definiowaniu usług bankowych …co rozumiesz przez korzystanie z usług bankowych? Źródło: Pentor RI – Audyt Bankowości Detalicznej * I-III kwartał 2009
Główne powody wyboru banku
Struktura posiadaczy kart ze względu na płeć, wiek i stan cywilny I-III kw. 2009 2002 PŁEĆ WIEK X – 44,2 X – 39,5 STAN CYWILNY Źródło: Pentor RI – Audyt Bankowości Detalicznej
Struktura posiadaczy kart ze względu na dochody osobiste oraz miejsce zamieszkania I-III kw. 2009 2002 MIEJSCE ZAMIESZKANIA DOCHODY OSOBISTE Ponad 1500 zł 1001-1500 zł 801-1000 zł 601-800 zł do 600 zł Źródło: Pentor RI – Audyt Bankowości Detalicznej
Struktura posiadaczy kart ze względu na grupę społeczno-zawodową i wykształcenie I-III kw. 2009 2002 GRUPA SPOŁECZNO - ZAWODOWA WYKSZTAŁCENIE Źródło: Pentor RI – Audyt Bankowości Detalicznej
Liczba posiadanych kart Źródło: Pentor RI – Audyt Bankowości Detalicznej * I-III kwartał 2009
Zadowolenie z używania kart płatnicznych Najczęściej pojawiające się problemy przy płaceniu kartą: Awaria terminala; Wolne/przeciążone łącza – długotrwałe oczekiwanie na połączenie; Brak połączenia; Odmowa wykonania transakcji (komunikat z banku); Błąd/niekompetencja sprzedawcy. Źródło: Pentor RI – Audyt Bankowości Detalicznej * I-III kwartał 2009
Doświadczanie problemów w kontaktach z bankami Problemy w relacjach z bankami z powodu kart 2008 N=6455 2005 N=6929
WIEDZA POLAKÓW O PRODUKTACH BANKOWYCH Jak dobrze ogólnie są Panu(i) znane produkty i usługi bankowe. Czy na ich temat wie Pan(i) bardzo dużo, raczej dużo, trochę, prawie nic czy też zupełnie nic? Przykład: ROR. Ile wynosi...? Odsetek odpowiedzi ”nie wiem” Niska wiedza Polaków o podstawowym, posiadanym przez siebie produkcie bankowym miesięczna opłata za prowadzenie rachunku opłata za przelew z ROR na rachunek w innym banku opłata za realizację zlecenia stałego z ROR na rachunek w innym banku banku Źródło: Pentor ABD ‘2003 (N=1439)
Znajomość i ocena możliwości jakie związane są W przypadku płatności realizowanych kartami płatniczymi lub kredytowymi ponoszona jest tzw. opłata z tytułu obrotu bezgotówkowego. Proszę powiedzieć, czy tę opłatę ponosi: Znajomość i ocena możliwości jakie związane są z posiadaniem karty płatniczej
Cechy karty kredytowej Karty kredytowe – wyobrażenia i stereotypy Typowy użytkownik Cechy karty kredytowej Osoba zamożna, która nie musi kontrolować swoich wydatków; Najczęściej businessman; Osoba lekkomyślna, chętnie się zadłużająca, nie zwracająca uwagi na oprocentowanie kredytów; Osoba często wyjeżdżająca za granicę, korzystająca z oferty hoteli i linii lotniczych; Osoba często dokonująca zakupów za duże kwoty.
Powody nie płacenia za zakupy mimo posiadania karty Powody nie posiadania kart Źródło: Pentor RI – Audyt Bankowości Detalicznej Źródło: CBOS, Korzystanie z kart płatniczych w Polsce, Słowacji i na Węgrzech, maj 2007 w %
Wpływ różnych powodów na nie korzystanie z kart płatniczych w przypadku wydatków firmowych Średnie 3.2 3.1 2.9 2.8 2.7 2.4 N=212
powody nie korzystania z usług bankowych Diagnozy przyczyn znacznie niższego ubankowienia Polaków w porównaniu z krajami Europy Zachodniej Odpowiedzi nie korzystających OPINIA PUBLICZNA BANKOWCY nieufność, brak zaufania do banków bezrobocie, brak stałych dochodów niedostępność banków dla ludzi o niskich dochodach wysokie koszty usług bankowych lęk przed zadłużeniem, życiem na kredyt przyzwyczajenie do gotówki brak potrzeby, nawyków oszczędzania skrywanie dochodów brak poczucia bezpieczeństwa banków mała liczba placówek brak potrzeb brak pieniędzy brak stałych dochodów brak zaufania do banków stan zdrowia, podeszły wiek zbyt młody duże koszty nie zajmuję się finansami lubię gotówkę Źródło: Pentor RI – Audyt bankowości Detalicznej 2006-2007 Monitor Bankowy ZBP /Pentor RI X’2006; X’2007 * I-III kwartał 2009
Odsetek posiadających rachunek bankowy w dorosłej populacji Źródło: Exclusion financiera, Universitad del Pais Vasco, Bilbao, 2005 podaję za Gostomski, Eugeniusz, Życie bez banku, Gazeta Bankowa, nr 12, 2008 Liczba oddziałów przypadających na 1 mln mieszkańców
Źródło: ECB Statistical Data Warehouse Liczba bankomatów na 1 mln mieszkańców w 2007 r. Źródło: ECB Statistical Data Warehouse Liczba urządzeń akceptujących elektroniczne instrumenty płatnicze (terminali POS oraz imprinterów) na 1 mln mieszkańców w 2007 r. Źródło: ECB Statistical Data Warehouse
23