Jest to wyrażenie jednoznacznie stwierdzające, na gruncie danego języka, iż tak a tak jest albo że tak a tak nie jest. Zazwyczaj określa się, iż takim.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
RACHUNEK ZDAŃ.
Advertisements

11. Różniczkowanie funkcji złożonej
Ile rozwiązań może mieć układ równań?
VI Rachunek predykatów
Badania operacyjne. Wykład 1
PRZERZUTNIKI W aktualnie produkowanych przerzutnikach scalonych TTL wyróżnia się dwa podstawowe rodzaje wejść informacyjnych: - wejścia asynchroniczne,
Matematyka Dyskretna, G.Mirkowska, PJWSTK
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
Rozróżnienie pomiędzy ekonomią pozytywną a ekonomią normatywną
O zbędności podziału ekonomii na pozytywną i normatywną
DANE INFORMACYJNE Gimnazjum Nr 43 w Szczecinie ID grupy: 98/38_MF_G2
Logika - nazwy Patrycja Stalewska.
FUNKTORY Katarzyna Radzio Kamil Sulima.
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
Podstawy układów logicznych
Instrukcje sterujące część 1
EMPIRYZM BRYTYJSKI ZESTAWIENIE
I. Informacje podstawowe
Paradoksy logiczne i inne 4 marca 2010.
Trójkąty.
dla klas gimnazjalnych
Argumentacja jako proces poznawczy
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
FUNKCJA LINIOWA.
Rachunki Gentzena Joanna Witoch.
Podstawowe pojęcia rachunku zdań
SŁOWNIKOWE ŚRODKI STYLISTYCZNE
Model relacyjny.
ZWIĄZKI MIĘDZY KLASAMI KLASY ABSTRAKCYJNE OGRANICZENIA INTERFEJSY SZABLONY safa Michał Telus.
Empiryzm, racjonalizm, irracjonalizm
Dynamika układu punktów materialnych
Intuicjonizm etyczny George’a E. Moore’a
Czym jest funkcja?? Funkcją nazywamy przyporządkowanie każdemu elementowi zbioru X dokładnie jeden odpowiednik ze zbioru Y. f(x) : X Y x – argumenty.
Semantyczna teoria prawdy Tarskiego
Wykład nr 1 Klasyfikacja kosztów w przedsiębiorstwie
Michał Krawczykowski kl. IIIB
Model obiektowy bazy danych
URZĄDZENIA TECHNIKI KOMPUTEROWEJ
Grażyna Ziobro-Marcinkiewicz
Zbiory Co to jest zbiór? Nie martw się, jeśli nie potrafisz odpowiedzieć. Nie ma odpowiedzi na to pytanie.
KNW- Wykład 3 Powtórzenie. PROGRAM WYKŁADU NR 3 Przykładowe zadania z logiki Modele możliwych światów.
Instrukcje wyboru.
równoważne Równania równań i nierówności Ćwiczenia w rozwiązywaniu
Idea falsyfikacji Przy użyciu danych obserwacyjnych nie można udowodnić prawdziwości teorii lub określić prawdopodobieństwo, że teoria jest prawdziwa.
Czym jest to co zwiemy nauką A. Chalmers, rozdziały I-III
Dokumenty jako dowód w postępowaniu administracyjnym
V rok NSPZ Teoria i Filozofia Prawa
ZDANIE.
POJĘCIA KOGNITYWISTYKA. Konotacja/denotacja. Rozróżnienie zaproponowane przez J.S. Milla, pokrywające się w zasadzie z bardziej dziś popularnym przeciwstawieniem.
KNW - wykład 3 LOGIKA MODALNA.
Części mowy Edyta Sawicka.
Liczby 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, …(i tak dalej) nazywamy liczbami naturalnymi. Tak jak z liter tworzy się słowa, tak z cyfr tworzymy liczby. Dowolną.
Funktory zdaniotwórcze ekstensjonalneintensjonalne.
Człowiek – najlepsza inwestycja
Mówiący jest zawsze swoim słuchaczem, co pozwala na: śledzenie własnych wypowiedzi (self- monitoring) i na sprawdzanie, jakoś coś zostało powiedziane i.
FIGURY PŁASKIE.
Zdanie w sensie logicznym
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Funktory prawdzwościowe
Analityczność i aprioryczność
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Logika dla prawników Pytania i odpowiedzi.
Norma postępowania jako wyrażenie języka
Rekonstrukcja argumentu
Wstęp do prawoznawstwa ćwiczenia 1
Nazwa – pojęcie i podziały
Wartość logiczna zdania
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Norma postępowania jako wyrażenie języka
ALGORYTMY I STRUKTURY DANYCH
Zapis prezentacji:

Jest to wyrażenie jednoznacznie stwierdzające, na gruncie danego języka, iż tak a tak jest albo że tak a tak nie jest. Zazwyczaj określa się, iż takim zdaniem są tylko wyrażenia prawdziwe albo fałszywe. Zdania pytajne i rozkazujące nie są zdaniami logicznymi, gdyż nic nie stwierdzają. Są to zdania gramatyczne.

Zdanie prawdziwe opisuje rzeczywistość taką, jaka ona jest. Innymi słowy odpowiada rzeczywistości w momencie jego wypowiadania. Zdanie fałszywe analogicznie opisuje rzeczywistość niezgodnie z tym, jak się ona ma. Jeśli zdanie fałszywe odbiega od rzeczywistości w stopniu nieistotnym, mówimy iż zdanie jest w przybliżeniu prawdziwe. Ten podział nazywamy wartością zdania logicznego, stąd też powiada się, iż nasza logika jest dwuwartościowa.

Wartość logiczna jest obiektywna i nie zależy od poglądów innych osób. Zdanie analityczne jest to zdanie, w którym użyte słowa same przesądzają o jego wartości logicznej. Zdaniem wewnętrznie kontradyktorycznym nazywamy zdanie, którego fałszywość jest przesądzona ze względu na samo znaczenie użytych w nim słów. Wszystkie zdania, których prawdziwości nie znamy, nazywamy zdaniami syntetycznymi.

Wypowiedzią zdaniową niezupełną nazywany takie wyrażenie, które wprawdzie na gruncie danego języka nie jest zdaniem w sensie logicznym, lecz o tyle spełnia rolę zdania w sensie logicznym, o ile słuchacz zdaje sobie sprawę z pewnych domyślnych uzupełnień wypowiedzi, pominiętych przez mówiącego.

Funkcja zdaniowa to takie wyrażenie opisowe, które zawiera zmienne (z, y, z, S, M, P, itd). Po dokonaniu odpowiednich zmian można je zmienić w zdanie w sensie logicznym. Dla oznaczenia właściwości pewnej funkcji zdaniowej używamy kwantyfikatorów Πx: Jeśli x jest żółte, to x jest kolorowe –Kwantyfikator Ogólny Ώx: x jest kolorowe i x jest żółte-Kwantyfikator szczegółowy

Zdaniem złożonym nazywa się zdanie, w obrębie którego występuje część będąca odrębnym zdaniem. Zdaniem prostym (zdaniem kategorycznym) nazywa się zdanie, którego żadna część nie jest odrębnym zdaniem, w związku z czym nie występują w nim funktory zdaniotwórcze od argumentów zdaniowych. Zdania orzekające o istnieniu (czy nieistnieniu) przedmiotów jakiegoś rodzaju nazywamy zdaniem egzystencjonalnym. Zdania orzekające że jakaś klasa(zbiór)A w całości lub w części zawiera się(nie zawiera się) w jakiejś klasie(zbiorze) B jest to zdanie subsumcyjne

Kiedy wypowiadamy zdanie, wygłaszamy nasz sąd lub przypuszczenie w zależności od naszego przeświadczenia o tym, co mówimy. Gdy wyzbywamy się przeświadczeń o wartości logicznej zdania(prawda,nie prawda) ale rozumiemy sens zdania wtedy mówimy o rozumieniu