Prof. dr hab. Marek Świdziński Zakład Językoznawstwa Komputerowego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I część 1.
Advertisements

Klasyfikacja roczna w roku szkolnym 2012/2013
PODSTAWY MARKETINGU Ćwiczenia nr 1.
Prof. dr hab. Marek Świdziński Zakład Językoznawstwa Komputerowego
Redukcja sekwentu Huzar, str Dany jest sekwent (1) 1 a+/b+/c, /b+/c, d, b, c+/a+/b, c+/d, /a+/d+/b |- Do sekwentu 1 stosujemy regułę: +|-. Stąd:
Liczby pierwsze.
KONKURS WIEDZY O SZTUCE
1 magia kuponów jak wykorzystać kupony w reklamie efektywnościowej.
Sport hall "ZNICZ" Adress: Pruszkow, Bohaterów Warszawy st. 4, seats.
FAMILIADA.
Prof. dr hab. Marek Świdziński Zakład Językoznawstwa Komputerowego
Wstęp do geofizycznej dynamiki płynów. Semestr VI. Wykład
Wstęp do geofizycznej dynamiki płynów. Semestr VI. Wykład
Zrozumieć „myślenie przestrzenią”.
1. Wiedza o języku Studia Podyplomowe „Polski Język Migowy”
6. Wiedza o języku Studia Podyplomowe „Polski Język Migowy” 2013/2014
NOWA DEFINICJA FORMALNA POLSKIEJ FRAZY NOMINALNEJ IPIPAN * Prof. dr hab. Marek Świdziński Zakład Językoznawstwa Komputerowego Instytut Języka.
Jaki jest następny wyraz ciągu: 1, 2, 4, 8, 16, …?
5. Wprowadzenie do nauki o języku A1NJ
1. Wprowadzenie do nauki o języku A1NJ
4. Wprowadzenie do nauki o języku A1NJ
Dyskretny szereg Fouriera
Vitalii Dugaev Katedra Fizyki Politechnika Rzeszowska Semestr I Rok 2012/2013.
Manchester United NAJWIĘKSZE SUKCESY Mistrzostwo Anglii: 1908, 1911, 1952, 1956, 1957, 1965, 1967, 1993, 1994, 1996, 1997, 1999, 2000, 2001, 2003, 2007,
Projektowanie Stron WWW
Prof. dr hab. Marek Świdziński Zakład Językoznawstwa Komputerowego
Obliczamy czas.
Opracowanie zbiorów i normalizacja
Kalendarz 2011 Real Madryt Autor: Bartosz Trzciński.
Kalendarz 2011 Oto ciekawy kalendarz, który zaprojektował
KALENDARZ 2011r. Autor: Alicja Chałupka klasa III a.
Powtórzenie materiału
SPOTKANIE Z RODZICAMI OGÓLNE INFORMACJE O SPRAWDZIANIE Data sprawdzianu – 8 kwietnia 2008 roku Czas pracy – 60 minut Liczba punktów do uzyskania.
1/34 HISTORIA BUDOWY /34 3/34 6 MAJA 2011.
1 Zdjęcia ze stron: Spotkanie dotowane w ramach: Programu Rozwoju Samorządów Salamon Consulting.
Plan prezentacji Zarys projektu Geneza tematu
Seniorzy Lata 1959 – mistrzostw - 43 medale ś rednia 3,58 11 medali z ł otych 19 medali srebrnych 13 medali br ą zowych.
Zwiększenie wykorzystania energii z OZE w budownictwie
Łączna długość pielgrzymkowych dróg Jana Pawła II wynosi ok
1 Zdjęcia ze stron: Spotkanie dotowane Salamon Consulting.
UTWORZENIE SPÓJNEJ ANTYTERRORYSTYCZNEJ STRATEGII INFORMACYJNEJ
Tanzania: między tradycją a nowoczesnością
Lekcja 13 Strona 15. Lekcja 13 Strona 16 Lekcja 13 Strona 17 Vertical primary and secondary Tesla coil Jacobs ladder.
Kalendarz 2011r. styczeń pn wt śr czw pt sb nd
1.
Innowacyjne metody napawania
Od narratologii do narratywizmu
11. Wiedza o języku Studia Podyplomowe „Polski Język Migowy” 2013/2014
-17 Oczekiwania gospodarcze – Europa Wrzesień 2013 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 a +20 Wskaźnik 0 a -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +6 Wskaźnik.
Prof. nadzw. dr Edward Wiktor Radecki Zakład Problemów Społecznych
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
1 Jak by tu po-współpracować z innymi ? a może coś jeszcze… Word 2007.
(C) Jarosław Jabłonka, ATH, 5 kwietnia kwietnia 2017
ZDYSCYPLINOWANY OPIS JĘZYKÓW NATURALNYCH I KORPUSY TEKSTÓW Proseminarium doktoranckie 2013/2014, semestr letni Prof. dr hab. Marek Świdziński Zakład Językoznawstwa.
EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013
W2 Modelowanie fenomenologiczne I
Najlepsi czytelnicy w historii szkoły 1965/66 - Mirosław Twardy VIII g 1966/67 - Katarzyna Gąsior VIII 1967/68 - Marta Ziarko I a 1968/69 - Elżbieta Sarek.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
© GfK 2014 | GfK Health | Leki homeopatzcyne widziane okiem lekarzy 1 LEKI HOMEOPATYCZNE WIDZIANE OKIEM LEKARZY Czerwiec 2014.
Prof. dr hab. Marek Świdziński Zakład Językoznawstwa Komputerowego
Prof. dr hab. Marek Świdziński Zakład Językoznawstwa Komputerowego
6. Wiedza o języku Studia Podyplomowe „Polski Język Migowy”
Kalendarz 2020.
ZDYSCYPLINOWANY OPIS JĘZYKÓW NATURALNYCH Proseminarium doktoranckie 2014/2015, semestr letni Prof. dr hab. Marek Świdziński Zakład Językoznawstwa Komputerowego.
Spotkanie 5 Poliqarp.. Znakowanie – tagging Narzędzie do znakowania – tager Znakowanie: przypisywanie jednostkom tekstowym jakichś kodów (tagów): 1. lokalizacja.
10. Wiedza o języku Studia Podyplomowe „Polski Język Migowy”
Spotkanie 5 Wstęp do GFJP: jak to chodzi....  Definicja pewnego zbioru wyrażeń (np. zbioru „język polski”).  Różne aparaty: ST, EST, GB, GPSG, HPSG,…
Spotkanie 5 Poliqarp.. Znakowanie – tagging Narzędzie do znakowania – tager Znakowanie: przypisywanie jednostkom tekstowym jakichś kodów (tagów): 1. lokalizacja.
Prof. dr hab. Marek Świdziński Zakład Językoznawstwa Komputerowego
Proseminarium doktoranckie 2015/2016, semestr letni WSPÓŁCZESNE NARZĘDZIA OPISU LINGWISTYCZNEGO POLSZCZYZNY Proseminarium doktoranckie 2015/2016, semestr.
Zapis prezentacji:

JĘZYKI WIZUALNO-PRZESTRZENNE: OPIS LINGWISTYCZNY Seminarium doktoranckie 2011/2012 Prof. dr hab. Marek Świdziński Zakład Językoznawstwa Komputerowego Instytut Języka Polskiego UW e-mail: m.r.swidzinski@uw.edu.pl Konsultacje: śr 14.00-15.00, pok. 1 Strona internetowa: www.mswidz.republika.pl

Spotkanie 5 Fraza zdaniowa w pozycji podmiotu-mianownika.

Czasownik czy czasownik niewłaściwy? Problemy Wydaje się, że pada. Marię martwi, że pada. Martwi mnie, że pada. Świgra nie analizuje. Czasownik czy czasownik niewłaściwy? ..., że pada: równoważnik fno w mianowniku czy bierniku? Podmiot? Marię zaczyna martwić, że pada. Interpretacja leksemu zaczynać: czasownik czy czasownik niewłaściwy? 3

Problemy 4

Problemy 5

Problemy 6

Zygmunt Saloni, „O schemacie zdania polskiego” (Płock 1978). Ramkologia Lucien Tesnière, Éléments de syntaxe structurale (Paris 1959): walencja – metafora chemiczna. Przechodniość. Składnia zależnościowa: Niemcy, Czechy, Francja. Noam Chomsky, Aspects of the Theory of Syntax (Cambridge (Mass.) 1965): subkategoryzacja, ograniczenia selekcyjne. Charles J. Fillmore: Case Grammar (1968), Frame Semantics (1975). Irena Bellert, Zygmunt Saloni (1969-71): prace nad ramami semantycznymi czasowników. Kazimierz Polański, „Główne typy struktur zdaniowych w języku polskim” (artykuł Katowice 1967). Zygmunt Saloni, „O schemacie zdania polskiego” (Płock 1978). SWJP (1981, 1985, 1987, 1998, 2001, 2007, 2011). Stanisław Szpakowicz, Marek Świdziński, „Zarys klasyfikacji schematów zdaniowych we współczesnej polszczyźnie pisanej”. [W:] Polonica VII 1981. 5-35. 7

Ramkologia Słownik syntaktyczno-generatywny czasowników polskich, red. K. Polański, t. I-V, Warszawa – Wrocław 1980-1995. Stanisław Szpakowicz, Marek Świdziński, „ Sentence schemata in the Universal Basic Dictionary of Contemporary Polish”. [W:] International Journal of Lexicography vol. 7 No 1, Oxford 1994. 1-30. 8

bać się [Vi 12]: 0; 11 D$; 12 o‑B$; 16 V; Ramkologia Marek Świdziński, Syntactic Dictionary of Polish Verbs, Amsterdam 1998, wersja 2b. Wydruk komputerowy. B bać się [Vi 12]: 0; 11 D$; 12 o‑B$; 16 V; 17 [BY/ZE]&([D/o‑B]]/[CZY&(o‑B] badać [Vi 1]: 11 B; 17 PZ bandażować [Vi 4]: 11 B; 21 B+C bankrutować [Vi 4]: 0; 12 na‑Ms bawić 1 [Vi 6a]: 11{PZ/ZE} B; 15 Ps; 21 B+N; 29 B+ZE&N bawić 2 [Qi 6a]: 25 B+ZE/JAK/KIEDY bawić się [Vi 6a]: 0; 11 N; 12$ w‑B; 15 Ps; 17 ZE&N; 210 z‑N+w‑B$ bić [Vi 10a]: 0; 11 B$/$N; 12$ w‑B/na‑B; 15 Ps; 21 [B+N$]/[$B+C]/[$C+N]; 22 [B/C+w‑Ms]/[N+w‑B] bić się [Vi 10a]: 0; 12 o‑B/za‑B/przeciw‑C/z‑N/$w‑B; 15 Ps; 210 z‑N+o‑B 9

Ramkologia Marcin Woliński, Witold Kieraś, Słownik ramek walencyjnych (dla potrzeb Świgry i Dendrarium) (od 1997) bać się V infp(_) bać się V np(dop) bać się V prepnp('o',bier) bać się V sentp('czy') bać się V sentp(dop,'że') bać się V sentp(dop,'żeby') bać się V sentp('o',bier,'czy') bać się V sentp('o',bier,'że') bać się V sentp('o',bier,'żeby') bać się V sentp('że') bać się V sentp('żeby') badać V np(bier) badać V sentp('pz') bandażować V np(bier)+np(cel) 10

Ramkologia Krytyka aparatu, wysubtelnienie opisu: „Realizacje zdaniowe podmiotu-mianownika, czyli o strukturalnych ograniczeniach selekcyjnych” (1992). „Dalsze kłopoty z bezokolicznikiem” (1993). „O ograniczeniach aparatu pojęciowego schematów zdaniowych”. [W:] Studia lingwistyczne ofiarowane Profesorowi Kazimierzowi Polańskiemu na 70-lecie Jego urodzin. Katowice 1999. 187-197. 11

Matkę martwi, że jest kryzys. Matkę martwi, czy zdążymy. Ramki dla martwić martwić [Vi 6a]: 0{PZ/ZE};11{PZ/ZE} B; 21 B+N Pogoda martwi. Martwi, że tak zimno. Jan martwi matkę. Matkę martwi, że jest kryzys. Matkę martwi, czy zdążymy. Matkę martwi, żeby się nie spóźnić. Jan martwi rodziców swoim zachowaniem. Jan martwi rodziców tym, że nienawidzi szefa. 12

Jan martwi się o pracę//z powodu pracy. Ramki dla martwić się martwić się [Vi 6a]: 0; 11 N; 12 o‑B/z powodu‑D; 17 [PZ/ZE/BY]&[o‑B/N]; @ Jan martwi się.   Jan martwi się pracą. Jan martwi się o pracę//z powodu pracy. Jan martwi się, że wyrzucą nas z roboty. Jan martwi się tym//o to, że wyrzucą nas z roboty. Jan martwi się, kogo wyrzucą. Jan martwi się tym//o to, kogo wyrzucą. Jan martwi się, żeby nas nie wyrzucili. Jan martwi się tym//o to, żeby nas nie wyrzucili. 13

Podmiot czy dopełnienie? Fraza zdaniowa – wymagana. Jaka pozycja: podmiot-mianownik czy dopełnienie (biernik?)? (1) Test koordynacji: * Że jest kryzys, nie tylko matkę martwi, ale również Jan się martwi. Że jest kryzys, i Jan twierdzi, i wszystkim wiadomo. Martwi matkę, kogo przyniosło, i jeszcze jedna sprawa. Martwi matkę to, kogo przyniosło, i jeszcze jedna sprawa. 14

Podmiot czy dopełnienie? (2) Zdanie bez podmiotu: * Martwiono matkę, że jest kryzys. Martwiono matkę tym, że jest kryzys. (3) Mianownik czy biernik? Co martwi matkę? Co nie martwi matki? (*) Czego nie martwi matki? Matki nie martwi to, że pada. * Matki nie martwi tego, że pada. 15

Podmiot czy dopełnienie? (4) Test imiesłowowy: Że jest kryzys, matkę martwi, nas zdumiewając. Jaś matkę martwi, nas zdumiewając. Jaś matkę martwi, ciągle płacząc. Pogoda matkę martwi, ustawicznie się pogarszając. * Że jest kryzys, szkoda, nas zdumiewając. * Żal Jana, nas zdumiewając. 16

Podmiot czy dopełnienie? (5) Czy to konwersy bierne? Że jest kryzys, matka była martwiona. Matka była martwiona przez to, że jest kryzys. Piotr martwi matkę. Matka jest martwiona przez Piotra. Kryzys martwi matkę. (* ) Matka jest martwiona przez kryzys. 17

Podmiot czy dopełnienie? (6) Gerundia: Piotr martwi matkę. – Piotra martwienie matki mi się nie podoba. – Martwienie matki przez Piotra mi się nie podoba. Kryzys martwi matkę. – * Kryzysu martwienie matki mi się nie podoba. Martwienie matki, że jest kryzys, mi się nie podoba. To, że jest kryzys, martwi matkę. – * Tego, że jest kryzys, martwienie matki mi się nie podoba. 18

Czasowniki z podmiotem zdaniowym BAWIĆ1 nd 6a 1.1{PZ/ŻE} B; 1.5 PRZYS; 2.1 B+N; 2.9 B+ŻE&N BOLEĆ1 nd 7a 1.1{ŻE} B$; 2.2$ B+o-B BYĆ1 nd 12 0 (=> NIE BYĆ); 1.1 [{ŻE} N]/M/D/$C; 1.2 z-D/przy-Ms/na-Ms/w-Ms; 1.3{BY/PZ/ŻE}M"; 1.5 PRZYS$ (=> NIE BYĆ) BYWAĆ1 nd 1 0{ŻE} (=> NIE BYWAĆ); 1.1{ŻE} N; 1.2 z-D/z-N/przy-Ms/$na-Ms/$w-M­s; 1.3 M"; 1.5 PRZYS$ (=> NIE BYWAĆ); CIESZYĆ nd 6b 1.1{ŻE} B DENERWOWAĆ nd 4 1.1{ŻE} B DOJŚĆ1 dk 12 0; 1.1 D; 1.2{PZ/ŻE} do-D$; 1.5 PRZYS; 1.7 [PZ/ŻE]&([do-D/D] DRAŻNIĆ nd 6a 1.1{ŻE} B; 2.1 B+N ........................................................................... 19

Piotr martwi się, że jest kryzys, i stanem zdrowia teściowej. Rozwiązanie Postulat: wymaganie mieszane. Pewne czasowniki dopuszczają realizację podmiotu-mianownika przez fzd. Ograniczenie selekcyjne!!! Coś takiego – w GFJP: MIE21, MIE2, MIE3. Banał z punktu widzenia formalnego... Konsekwencja//Analogia: dlaczego nie uznać, że fzd bywa realizacją innego wymagania (np. fno)? Piotr martwi się, że jest kryzys, i stanem zdrowia teściowej. Powiedzieli, kto to jest, oraz kilka innych szczegółów. Pytał, za co siedzę, i o żonę. Dość, że nie przyjdę. – Dość tych kłamstw! (???) 20

Uczył ich do egzaminu albo na czeladników. Kłopot dalszy Są przykłady boleśniejsze: On chce wódki i popalić. Uczył ich do egzaminu albo na czeladników. U Sowietów bywałem w górach lub żeglować. Marii Szupryczyńskiej koncepcja pozycji składniowej 21

Matkę zaczęło martwić, że jest kryzys. Kłopoty następne Matkę zaczęło martwić, że jest kryzys. Matkę powinno było martwić, że jest kryzys. Matkę może martwić, że jest kryzys. Matkę powinno było móc zacząć martwić, że jest kryzys. zacząć, powinno, móc: czasowniki czy czasowniki niewłaściwe? Zaczęło płakać. : zacząć1 – czasownik Zaczęło mżyć.: zacząć2 – czasownik niewłaściwy A w naszych przykładach? 22

Matkę zaczęło martwić dziecko. Matkę powinno było martwić wszystko. Kłopoty następne Matkę zaczęło martwić dziecko. Matkę powinno było martwić wszystko. Matkę może martwić pogoda. Matkę powinna była móc zacząć martwić Agnieszka. Co jest podmiotem? Czego to podmiot? Czyim ograniczeniem selekcyjnym „na podmiot” jest dopuszczenie fzd? 23

Matkę zaczęło martwić dziecko. Matkę zaczęło martwić, że jest kryzys. Kłopoty następne Podmiot? Matkę zaczęło martwić dziecko. Matkę zaczęło martwić, że jest kryzys. Czyj? Ograniczenie elekcyjne – czyje? * Matkę zaczęło częstować, że jest kryzys. 24

Jan kazał Piotrowi spać. Piotr śpi. Ø Przyszło Piotrowi spać. Kłopoty następne Postulat: podmiot bezokolicznika (Mielczuk). Wymagania podmiotu: czasownik: wymaganie podmiotu czasownik : wymaganie podmiotu pustego (= braku podmiotu) Realizacje podmiotu bezokolicznika: Jan zaczyna spać. Jan śpi. Jan kazał Piotrowi spać. Piotr śpi. Ø Przyszło Piotrowi spać. 25

Szkoda Piotrowi płakać. * Szkoda mżyć. Kłopoty następne Szkoda płakać. Szkoda Piotrowi płakać. * Szkoda mżyć. Wymaganie podmiotu bezokolicznika i ograniczenie selekcyjne przecieka na nadrzędnik: Matkę zaczęło martwić, że jest kryzys. A imiesłów to nie ma podmiotu? A bezosobnik? 26

Jan zaczyna być wesolutki. Jan kazał Piotrowi być wesolutkim. Kłopoty następne Uzgodnienia łażą między poziomami: Jan zaczyna być wesolutki. Jan kazał Piotrowi być wesolutkim. Maria nie przyszła, czując się oszukana. 27

* Pora martwić, że Maria wybiera Piotra. Pora zaprosić Piotra. Kłopoty następne Czy nasze czasowniki z ograniczeniem „na podmiot” wszędzie pasują? * Pora martwić, że Maria wybiera Piotra. Pora zaprosić Piotra. * Szkoda było dojść do nas, że Jan przegrał. Szkoda było mówić do nas, że Jan przegrał. * Można się wydawać, że masz rację. Można się założyć, że masz rację. 28

Nowy zestaw schematów zdaniowych. Szczyty Redefinicja inwentarza i definicji klas gramatycznych: zdychają czasowniki niewłaściwe. Nowy zestaw schematów zdaniowych. Implementacja podmiotu form niefinitywnych. 29

Dziękuję za uwagę! 30