Skąd się biorą problemy dzieci w nauce?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Praca z dzieckiem w domu rodzinnym.
Advertisements

NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
POWIEDZ „NIE”- czyli sztuka odmawiania. Asertywność.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Podstawy Pomocy Psychologicznej
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI
PRELEKCJA DLA RODZICÓW
Wagarowanie młodzieży
Napięcie emocjonalne i stres
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Z JAKIM PROBLEMEM MOŻE SPOTKAĆ SIĘ MÓJ RÓWIEŚNIK ?
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
Przyczyny zaburzeń nastroju, specyfika symptomów u dzieci i młodzieży
Zespól Szkól Szpitalnych
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
GIMNAZJUM NR powodów… …dla których warto wybrać Gimnazjum Nr powodów…
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Dydaktyka ogólna.
Poradnik szczęśliwej rodziny
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
PEDAGOG SZKOLNY.
przypadku prześladowania
O korzeniach i skrzydłach…
w praktyce pedagogicznej
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna nr 4 w Łodzi
Dysleksja i trudności szkolne
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
POTRZEBY DZIECKA POWINNOŚCI RODZICA
Nastolatek w rodzinie i szkole - między katastrofą a sukcesem
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
„To Ja, to My” Program zajęć wychowawczo - profilaktycznych Autor: mgr Jolanta Kuryś – Skrzypczak.
DIAGNOZA I TERAPIA PSYCHOPEDAGOGICZNA
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Małe grupy w szkole na przykładzie modelu pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Skarżysku-Kamiennej Opracowanie: mgr Bartosz Rybienik.
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
AGRESJA WŚRÓD DZIECI – SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ ?
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Bieżąca tematyka jako element cyklu zajęć Ku refleksji „Nie idź za mną, bo nie umiem prowadzić. Nie idź przede mną, bo mogę za Tobą nie nadążyć. Idź.
Prawa dziecka Prezentacja na podstawie książki „Twoje Prawa” opracowanej przez UNICEF Anna Rak.
OFERTA Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Środzie Śląskiej dla szkół i placówek powiatu średzkiego Środa Śląska ul. Wrocławska 2, Środa Śląska.
EDUKACJA SEKSUALNA DLACZEGO WYRAZIĆ ZGODĘ NA UDZIAŁ DZIECKA W ZAJĘCIACH Z WYCHOWANIA DO ŻYCIA W RODZINIE Izabela Topińska.
Konwencja Praw Dziecka
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
Program szkoleniowy dla kandydatów do sprawowania pieczy zastępczej.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
1  Zamość  ul. Okrzei 24  ;  
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Fobia szkolna.
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Seminarium „Pomorskie Gminy Rodzinne
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Łapach
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

Skąd się biorą problemy dzieci w nauce? Marta Baranowska Ośrodek KOTEA, Fundacja MAM DOM Wystąpienie na konferencji „Wczesna diagnoza dziecka porzuconego warunkiem prawidłowo udzielonej mu pomocy” Szczecin 25.11.2009 www.kotea.pl

Typowe sposoby wyjaśniania trudności w nauce Brak zdolności Brak motywacji Pomijanie czynników fizjologicznych, uwarunkowań biologicznych oraz sytuacji dziecka - rodzinnej, środowiska szkolnego

Warunki sprawnej pracy mózgu Czego nie może zabraknąć? Tlen i ruch Sen i odpoczynek Odpowiednia dieta Czego nie powinno być za dużo? Hałas Monotonia Tłok Skumulowanie stresu w krótkim okresie

Mały człowiek miewa wielkie problemy Zmartwienia dzieci o trudnej sytuacji rodzinnej: Co ze mną będzie? Czy to wszystko moja wina? Czy w przyszłości będę pić jak mama, czy będę taki zły jak tata? Czy ci obcy ludzie nie zajęli się mną dla pieniędzy? Czy mnie z dnia na dzień nie oddadzą z powrotem? Co będzie, gdy skończę 18 lat? Jak mam wytłumaczyć nowym kolegom, że mieszkam z ciocią? Czy moja siostra jest bezpieczna? Dlaczego to wszystko spotyka właśnie mnie?

Co możemy zrobić dla dziecka w rodzinie zastępczej? Bezwarunkowa życzliwość: nie uzależniam tego, czy jestem z tobą i dla ciebie, od twojego choćby najtrudniejszego dla mnie zachowania, od twojego zdrowia, od twoich dobrych manier, od twoich wyników w nauce czy przykładania się do nauki. Jestem rodzicem – rodzicem zastępczym – i będę nim tak długo, jak będziesz rodzica w ogóle potrzebował. Zaufanie do siebie samego: nie czekam na wdzięczność, nie wierzę w twoje niemądre, wypowiadane w złości słowa: „Nie potrzebuję cię”, „Nienawidzę cię”, „Byłoby mi lepiej bez ciebie”.

Co możemy zrobić dla dziecka przebywającego w placówce? Poświęcanie uwagi indywidualnie - nie oznacza wyróżniania dziecka, lecz pokazuje że mam czas i zainteresowanie również dla niego samego, daje komunikat: „Jesteś ważny”. Szczera komunikacja dotycząca jego sytuacji, przyszłości - zapobiega domysłom, plotkom, buduje zaufanie do wychowawcy.

Naturalne zmiany rozwojowe a niechęć do nauki i do szkoły Okres dojrzewania psychoseksualnego: naturalne zainteresowanie sprawami płci czas na budowanie więzi z rówieśnikami Nastolatek jest bardzo krytyczny, wyczulony na hipokryzję, niesprawiedliwość i absurd pojawiające się w szkole

INNE ŹRÓDŁA PROBLEMÓW W NAUCE Fobia – reakcja silnego strachu i unikania, mająca u podłoża utrwalony, nieracjonalny sposób myślenia o jakimś niezbyt zagrażającym obiekcie, miejscu czy osobie; obiekt ten (miejsce, osoba) wydaje się człowiekowi przerażający. Fobię szkolną trzeba leczyć w porozumieniu z psychologiem Specyficzne trudności w uczeniu się (dysleksja, dysortografia, dysgrafia, dyskalkulia) przy przeciętnej lub wysokiej inteligencji Uogólnione trudności w uczeniu się (obniżony potencjał intelektualny)

Do poradni po diagnozę przyczyn trudności szkolnych Dysleksja (która z trzech postaci?) Głęboka dysleksja Dyskalkulia ADHD ADD Braki w wiadomościach i umiejętnościach Niska inteligencja Fobia szkolna Trudności natury emocjonalnej Nieharmonijny rozwój poszczególnych sfer intelektu Inne przyczyny, np. medyczne

Po co diagnoza? Zrozumienie przyczyn trudności w nauce jest podstawą właściwej pomocy dziecku - od ogólnego podejścia wychowawczego, do konkretnych środków zaradczych, takich jak np. zajęcia korekcyjno - kompensacyjne, wzbogacenie diety, zmiana szkoły czy psychoterapia.