IMPRESJONIZM W SZTUCE I LITERATURZE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYBRANE KIERUNKI SZTUKI
Advertisements

Kompozycja układ elementów zestawionych ze sobą w taki sposób, aby tworzyły one harmonijną całość. Kompozycją określa się również samo dzieło, zawierające.
Sztuka modernistyczna
Sztuka Impresjonizm Postimpresjonizm Neoimpresjonizm Symbolizm Secesja
CZYM JEST IMPRESJONIZM ?.
Malowanie 10 palcami.
„Piękne Kobiety Renesansu”
Pojęcia plastyczne czyli
Jacek Grześkowiak kl. IIIA
MŁODEJ POLSKI (twórcy europejscy)
Paul Cézanne
odejście od rzeczywistości rezygnacja z naśladowania natury
Impresjonizm Jako kierunek w szeroko rozumianej sztuce impresjonizm zaistniał w ostatnim dwudziestoleciu XIX wieku i na początku wieku XX. Zainicjowany.
Impresjonizm.
Ołtarz ojczyzny (Rzym)
TAJEMNICE BARW Głównym celem mojej pracy jest stworzenie pokazu komputerowego przeznaczonego dla uczniów drugiego etapu edukacyjnego, przy wykorzystaniu.
Impresjonizm w liryce młodopolskiej…
Opracowała Kinga Ciejak
POŁAWIACZE WRAŻEŃ IMPRESJONIZM Cz. 1.
STANISŁAW WYSPIAŃSKI TWÓRCZOŚĆ PLASTYCZNA.
Impresjonizm.
Rodzaje i gatunki literackie
Sam na sam z dziełem sztuki…
Pieter Bruegel „Miesiące”
AKWARELA.
Malarstwa.
ZAŁOŻENIA, DZIEŁA, TWÓRCY autor: Katarzyna Jarkiewicz
Olga Boznańska.
Józef Pankiewicz Lublin La Ciôtat (Francja) 1940
Rola malarstwa na przestrzeni dziejów
Dosłownie oznacza więc „rysowanie światłem".
- izmy na przełomie wieków
MALARSTWO 1. POŁOWY XX Kamila Pietrykowska.
Claude Monet Impresja. Wschód słońca
Zakopane w okresie Młodej Polski Autor: Michał Lasoń kl. III c
ANALIZA I NTERPRETACJA DZIEŁA SZTUKI
„SŁONECZNIKI” VINCENT VAN GOGH.
Happening, performance i teatr eksperymentalny
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
Najpopularniejsze gatunki literatury modernizmu oraz cechy stylu epoki
ur r zm r Malarstwo bliskie naturze
Impresjonizm.
Młoda Polska.
TEST DLA KLASY II LIRYKA.
Analiza i interpretacja dzieła sztuki LEKCJA JĘZYKA POLSKIEGO (III KLASA GIMNAZJUM, I KLASA LICEUM) 1 Vincent van Gogh.
Przewrót w malarstwie europejskim
Malarstwo obrazem epoki
Migoczące płótna- impresjonizm
Wstępna charakterystyka
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
CLAUDE MONET      .
Fotografia w trudnych warunkach
Warsztaty fotograficzne WYMIAR GODZIN: 25 godzin ćwiczeń.
Auguste Renoir.
warsztaty fotograficzne WYMIAR GODZIN: 10 godzin ćwiczeń
Analiza dzieła sztuki.
KUBIZM I JEGO PRZEDSTAWICIELE
SYMBOLIZM.
Stanisław Wyspiański. Ur. 15 stycznia 1869 w Krakowie – polski dramaturg, poeta, malarz, grafik, architekt, projektant mebli. Jako pisarz związany z dramatem.
SZTUKA MŁODEJ POLSKI. Dominowało pojęcie „ars pro arte” (sztuka dla sztuki), zakładające pozbawienie sztuki jakichkolwiek zadań, funkcji (np. dydaktycznej,
PLANY I PERSPEKTYWY FILMOWE
Gdyńska sztuka malarstwa Jerzy Okoń. Kim jest Jerzy Okoń? Jerzy Okoń, to wspaniały artysta i kochający mąż, ojciec i dziadek. Malarstwem interesuje się.
Dzieło modernizmu. Ramy czasowe początek 1891 r. wydanie I tomu poezji Kazimierza Przerwy-Tetmajera koniec 1918 r. odzyskanie przez Polskę niepodległości.
SZTUKA DLA OKA OP- ART..
warsztaty fotograficzne WYMIAR GODZIN: 10 godzin ćwiczeń
Projektu Erasmus + na lekcjach plastyki
Impresjonizm.
ROK STANISŁAWA WYSPIAŃSKIEGO
Zapis prezentacji:

IMPRESJONIZM W SZTUCE I LITERATURZE Iwona Szlag

Impresjonizm w sztuce i literaturze Omówienie historii impresjonizmu Ukazanie najważniejszych cech techniki impresjonistycznej Prezentacja sylwetek wybitnych malarzy impresjonistów Reprodukcje Przedstawienie wpływów impresjonistycznych w różnych rodzajach literackich poezja (Tetmajer, Kasprowicz) dramat (Wyspiański) proza (Żeromski, Schulz) Wnioski

Historia impresjonizmu Impresjonizm jest to nurt w sztuce, głównie w malarstwie, ale pojęcie to dotyczy również literatury. Powstał około 1870 roku i trwał do początków wieku XX. Pojawił się we Francji, a jego rodowód jest związany z opozycją młodych malarzy wobec realizmu i akademizmu, które wówczas oficjalnie panowały w sztuce. Genezę nazwy można tłumaczyć dwojako: od słowa impresja, czyli wrażenie – malarze impresjoniści starali się bowiem uchwycić ulotną grę światła i kolorów; nazwę nurtu łączy się jednak zazwyczaj ze słynnym płótnem Moneta Wschód słońca. Impresja.

Cechy techniki Zasadnicze nowatorstwo impresjonistów polega na tym, ze dążyli oni do oddania w obrazie chwilowego wrażenia, powstałego w zetknięciu z rzeczywistością. Posługiwali się krótkimi pociągnięciami pędzla, rozszczepiając barwna plamę na drobne plamki, co pozwalało osiągnąć efekt wibracji światła Dla impresjonisty głównym tematem było światło, a postać, budynek lub pejzaż, stawały się jedynie pretekstem do wydobycia różnych rodzajów oświetlenia. Dla techniki impresjonistycznej wielkie znaczenie miała fascynacja sztuką japońską, a zwłaszcza drzeworytami. Impresjoniści zachwycali się swobodą kompozycji, perspektywą, ostrymi, czystymi barwami i brakiem zbytecznych szczegółów.

Sylwetki wybitnych malarzy Édoard Manet – wykorzystywał technikę realistów, ale był niezwykle popularny wśród impresjonistów, choć nigdy nie należał do ich grupy. Malował w plenerze, swobodnie i spontanicznie. Claude Monet – z upodobaniem uprawiał malarstwo plenerowe. Kochał otwarte przestrzenie, słoneczne pejzaże, starał się uchwycić zmiany oświetlenia i różnorodną kolorystykę portretowanych przedmiotów. Był nazywany „najbardziej impresjonistycznym z impresjonistów.” Auguste Renoir – brał udział w wielu wystawach impresjonistów, jego ulubionym tematem było życie Paryża, scenki rodzajowe. Stosując refleksy i cienie, otrzymywał ruch postaci w tle. Uprawiał tez malarstwo portretowe. Cierpiąc na reumatyzm, w późnym wieku malował, przywiązując pędzel do rąk. Edgar Degas – mistrz precyzyjnego rysunku, kończył swoje obrazy w pracowni, był urzeczony fotografią. Malował teatr, balet, i sylwetki tancerek, często w ruchu. Camille Pissarro – malował przyrodę, na przykład las. Rozjaśnił paletę, rezygnując z czerni i brązów. Był mistrzem kompozycji, nazywano go ojcem ruchu impresjonistycznego.

Reprodukcje

Impresjonizm w Polsce Impresjonizm dotarł do nas z pewnym opóźnieniem i podjęty został w środowisku warszawskim dopiero pod koniec XIX wieku. Przywiózł go z Paryża Józef Pankiewicz, autor na przykład Zwózki siana. Władysław Podkowiński oprócz dominującego ekspresjonizmu, stosował również technikę impresjonistyczną, na przykład obraz W ogrodzie. Obydwaj ci artyści zrezygnowali z realistycznych studiów natury, by oddawać przelotne wrażenia, refleksy świetlne, zmienność barw. Impresjonizm podjęli także inni artyści: Leon Wyczółkowski – malarz polskiego krajobrazu, piękna drzew i architektury, na przykład Orka na Ukrainie; Julian Fałat „malarz śniegu” (Krajobraz zimowy z rzeką). Niezwykle oryginalne i subtelne portrety impresjonistyczne malowała Olga Boznańska, na przykład Dziewczynka z chryzantemami. Epizod impresjonistyczny w malarstwie polskim był raczej krótkotrwały.

W poezji jako impresjonistyczną można określić lirykę tatrzańską Kazimierza Przerwy-Tetmajera. Odwołuje się on do tej techniki obrazowania m.in. w wierszu Melodia mgieł nocnych. Wrażeniem dominującym przy lekturze wiersza jest ruch. Podmiotem lirycznym są nocne mgły, czytelnik ma możność obserwowania ich tańca. Przesuwają się one wzwyż i w dół, pląsają, okręcają „wstęgą naokoło księżyca”. Impresjonizm w tym wierszu polega na próbie uchwycenia chwilowego doznania, obrazu natury w nieustannej grze barw i kształtów. Podobnie jak na płótnach impresjonistów, kolory i kontury są niewyraźne, rozmyte, ledwo uchwytne. Podobną technikę możemy obserwować w liryku Widok ze Świnicy do Doliny Wierchcichej. Mamy tu opis doliny, w którym dominują: akcentowanie kolorystyki elementów krajobrazu – biel, zieleń, szarość, skrzenie i migotanie wody. Impresjonizm łączył się też często z symbolizmem, co jest doskonale widoczne w wierszu Jana Kasprowicza Krzak dzikiej róży w ciemnych smreczynach. W kreowaniu górskiego krajobrazu, różnego w zależności od pory dnia, dużą rolę odgrywa stylistyka impresjonistyczna. Krajobraz został tu namalowany barwnymi plamami z zatarciem ostrości konturów.

Również w Weselu Stanisława Wyspiańskiego, które było realizacją zasady syntezy sztuk, możemy doszukać się elementów impresjonistycznych. Trzeba jednak pamiętać, że impresjonizm jest tu techniką jedynie pomocniczą. Najwyraźniej widać go w didaskaliach, rozpoczynających dramat. Wyspiański za pomocą chwytów impresjonistycznych rysuje obraz chaty weselnej, istniejącej na pograniczu snu i jawy: „Izba wybielana siwo, prawie błękitna, jednym szarawym tonem półbłękitu obejmująca i sprzęty i ludzi”. Ta nastrojowość staje się zapowiedzią nadrealnych wydarzeń z III aktu. Techniki tej używa dramaturg także po to, by scharakteryzować ogólną aurę bronowickiego wesela: „Wirujący dokoła, w półświetle kuchennej lampy, taniec kolorów, krasych wstążek, pawich piór, barwnych kaftanów i kabatów”.

W prozie impresjonizm nie jest techniką dominującą, rzadko też występuje samodzielnie, najczęściej współgra z ekspresjonizmem i naturalizmem. pokazuje, że przyroda jest nie tylko tłem dla przeżyć bohaterów, ale współtowarzyszy ich miłościom, cierpieniom, rozterkom duchowym. Przykładami mogą być rozdziały Śnieg czy Przyjdź z Ludzi bezdomnych Żeromskiego: Zdawało się, że wszystko ucicha, gdy wtem zaczynały trzepać nowe bicze kropel ogromnych, ciężkich, sznurem idących na ziemię (…) W cieniu kasztanów chowały się zielone smugi (…) W górze, jaśniał wyimek nieba o tle pozłocistym, świecącym

Podsumowanie można stwierdzić, że chociaż impresjoniści w malarstwie dokonali przełomu, przezwyciężając kategorię mimesis i pokazując nowe spojrzenie na rzeczywistość, to wpływ impresjonizmu na literaturę nie jest zbyt wielki. Stosunkowo najbardziej powszechnie było wykorzystywane obrazowanie impresjonistyczne w liryce, zwłaszcza w opisach przyrody. Najczęściej jednak impresjonizm współwystępował jako jedna z równouprawnionych poetyk z innymi.

Dziękuję 