RENOWATOR Staże Ośrodka RENOWATOR. 2 Anna Pfützner-Kopcińska Analiza danych o jednostkach samorządu terytorialnego z poziomu gmin w celu identyfikacji.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Metody losowania próby
Advertisements

Urząd Statystyczny w Lublinie Liczy się każdy
Estymacja. Przedziały ufności.
Analiza współzależności zjawisk
Ocena zasobów pomocy społecznej – zmiany w formularzu w SAC
Elżbieta Malinowska-Misiąg Wojciech Misiąg Marcin Tomalak
PREZENTACJA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH BAZY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO URZĄD STATYSTYCZNY W ŁODZI Łódź, 10 grudnia 2010 r.
Jak mierzyć zróżnicowanie zjawiska? Wykład 4. Miary jednej cechy Miary poziomu Miary dyspersji (zmienności, zróżnicowania, rozproszenia) Miary asymetrii.
Miary jednej cechy Miary poziomu Miary dyspersji Miary asymetrii (skośności)
Właściwości średniej arytmetycznej
Analiza współzależności
Krzysztof Jurek Statystyka Spotkanie 4. Miary zmienności m ó wią na ile wyniki są rozproszone na konkretne jednostki, pokazują na ile wyniki odbiegają
(dla szeregu szczegółowego) Średnia arytmetyczna (dla szeregu szczegółowego) Średnią arytmetyczną nazywamy sumę wartości zmiennej wszystkich jednostek.
Alfred Stach Instytut Paleogeografii i Geoekologii
RENOWATOR Staże Ośrodka RENOWATOR. Analiza zależności między podstawowymi danymi opisującymi gminy polskie, ze szczególnym uwzględnieniem zatrudnienia,
RENOWATOR Staże Ośrodka RENOWATOR. Analiza zależności między podstawowymi danymi opisującymi gminy polskie, ze szczególnym uwzględnieniem relacji między.
Korelacje, regresja liniowa
Rozkład normalny Cecha posiada rozkład normalny jeśli na jej wielkość ma wpływ wiele niezależnych czynników, a wpływ każdego z nich nie jest zbyt duży.
Średnie i miary zmienności
Estymacja przedziałowa i korzystanie z tablic rozkładów statystycznych
PRACUJĄCY WEDŁUG SEKTORÓW EKONOMICZNYCH I WŁASNOŚCI
Źródło: 9.
Analiza współzależności cech statystycznych
Sytuacja na Rynku Pracy na terenach wiejskich powiatu brodnickiego. Brodnica, 29 wrzesień 2010 roku.
dr Dariusz Chojecki, Instytut Historii i Stosunków Międzynarodowych US
Rozkłady wywodzące się z rozkładu normalnego standardowego
Barbara Bobrowicz Konferencja: Praca zawodowa a obowiązki rodzinne
Instytut Statystyki i Demografii
Nowe zasady podziału dotacji celowej przekazywanej jednostkom samorządu terytorialnego na realizację zadań z zakresu administracji rządowej zleconych im.
LOGO Click to edit Master text styles LOGO Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ BUDOWLANYCH im. TADEUSZA KOŚCIUSZKI ID grupy:
DIAGNOZA SYTUACJI GOSPODARCZEJ W POWIECIE Biuro Promocji i Rozwoju Powiatu.
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
Statystyka ©M.
Podstawy statystyki, cz. II
Projekt zmian niektórych artykułów ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego Warszawa, styczeń 2012.
1 1 Tendencje w rozwoju pomorskiej edukacji na podstawie wybranych wyników egzaminów zewnętrznych II FORUM POMORSKIEJ EDUKACJI Gdańsk, 18 listopada 2013.
Regresja wieloraka.
1 Analiza wyników sprawdzianu ‘2014 Zespół Szkolno-Przedszkolny w Krowiarkach – XI 2014 – XI 2014 Opracował: J. Pierzchała.
Przedmiot: Ekonometria Temat: Szeregi czasowe. Dekompozycja szeregów
Analiza dla funkcjonalnego obszaru krośnieńsko- jasielskiego w ramach projektu pn. „Dla spójności i dostępności – analiza możliwości rozwojowych obszaru.
Aktor Jan Nowicki – Honorowy Obywatel Kowala Położenie: - centrum Polski - przy drodze krajowej Nr 1 z obwodnicą - w pobliżu autostrady A1 - węzeł Kowal.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Sprawdzian po klasie szóstej Informacje w pigułce Sprawdzian odbył się 4 kwietnia 2013r. Do sprawdzianu przystąpiło 42 uczniów Test składał się.
Unia Miasteczek Polskich Finanse miast i gmin: stan obecny i propozycje zmian przeciwdziałających narastającemu kryzysowi.
Podstawowe pojęcia i terminy stosowane w statystyce
Statystyczna analiza danych w praktyce
Statystyczna analiza danych
Statystyczna analiza danych
Statystyczna analiza danych
* Halina Klimczak Instytut Geodezji i Geoinformatyki Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu Prawie wszystko o danych…..
Przeprowadzenie badań niewyczerpujących, (częściowych – prowadzonych na podstawie próby losowej), nie daje podstaw do formułowania stanowczych stwierdzeń.
SKALA CIĄGŁA I SKOKOWA.
Diagnoza 2014 Strategia Rozwoju Gminy Siepraw Krzysztof Kwatera LM Consulting Krzysztof Kwatera Siepraw, 28 września 2015 r.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Grupowanie danych statystycznych „ Człowiek – najlepsza inwestycja”
Program Zrównoważonego Rozwoju Gminy Przesmyki Przyjęty uchwałą Rady Gminy Przesmyki nr XXVII/145/02 z dnia r.
1 Proces analizy i rozpoznawania. 2 Jak przygotować dwie klasy obiektów?
Sytuacja finansowa JST w latach Warszawa, maj 2014.
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
Liczba ludności – liczba osób zamieszkujących dany obszar (np. jednostkę osadniczą, jednostkę administracyjną, państwo, kontynent itp.) w danym momencie.
Problem wydajności przejmowanych wpływów z wybranych podatków w gminach wiejskich Dr Jarosław Olejniczak Katedra Finansów UE Wrocław.
Jak mierzyć zróżnicowanie zjawiska?
URZĄD STATYSTYCZNY W WARSZAWIE
Co do tej pory robiliśmy:
Regresja wieloraka – bada wpływ wielu zmiennych objaśniających (niezależnych) na jedną zmienną objaśnianą (zależą)
Zakład Ogólnej Ekonomiki
Analiza współzależności zjawisk
MIARY STATYSTYCZNE Warunki egzaminu.
Przyporządkowanie jednostek przestrzennych (gmin) zgodnie z klasyfikacją DEGURBA w województwie mazowieckim tereny gęsto zaludnione (miasta, centra miejskie,
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zapis prezentacji:

RENOWATOR Staże Ośrodka RENOWATOR

2 Anna Pfützner-Kopcińska Analiza danych o jednostkach samorządu terytorialnego z poziomu gmin w celu identyfikacji typów gmin i ich charakterystyk. Staż w Instytucie Badań Systemowych PAN W ramach projektu szkoleniowego Ośrodka RENOWATOR Pod kierunkiem dr inż. Jana W. Owsińskiego

3 Przedmiotem mojej pracy jest analiza danych o jednostkach samorządu terytorialnego (JST) w celu wyodrębnienia typów gmin w odniesieniu do ich formalnej klasyfikacji. Posługiwałam się danymi dostarczonymi przez GUS dotyczącymi wszystkich gmin w Polsce (2479 obiektów) wyznaczonymi na podstawie sprawozdań statystycznych gmin w 2005 roku. Gminy podzielone są na trzy typy: miejskie (1), wiejskie (2) i miejsko-wiejskie (3). Dane dotyczą powierzchni, ludności, wielkości ekonomicznych i zjawisk cywilizacyjnych. Występują w dwóch grupach: jako wielkości bezwzględne i obliczone względem liczby mieszkańców.

4 Poszukiwałam cech, które określają typ gminy. W tym celu obliczyłam i przeanalizowałam statystyki wybranych cech dla wszystkich gmin w kraju pogrupowanych według oficjalnej klasyfikacji. Na podstawie wyników tych badań wybrałam pewne gminy do szczegółowego badania.

5 Gęstość zaludnienia we wszystkich gminach miejskich, wiejskich i miejsko-wiejskich os/ha Gminy miejskie Gminy wiejskie Gminy wiejsko- miejskie Typ gminy123 średnia12,410,681,03 odchylenie standardowe7,820,580,90 min0,130,050,08 max41,855,468,03 k16,330,370,53 k317,310,761,21

6 Jako porównanie dla tych badań obliczałam analogiczne statystyki i wykresy dla trzech wybranych powiatów : sochaczewskiego (woj. Mazowieckie), słupskiego (woj. Pomorskie) i nowosądeckiego (woj. Małopolskie) z uwzględnieniem powiatów grodzkich Słupsk i Nowy Sącz.

7 Powiat sochaczewskiPowiat słupskiPowiat nowosądecki Gęstość zaludnienia w wybranych powiatach przedstawia się typowo – wartości mieszczą się w granicach najczęściej występujących dla danych typów gmin, z wyjątkiem Grybowa, gminy miejskiej w powiecie nowosądeckim.

8 Analizowałam charakter gmin miejskich o niskim wskaźniku gęstości zaludnienia. Po uporządkowaniu gmin miejskich rosnąco względem gęstości wybrałam pierwszych 71 obiektów o wartości tej cechy poniżej pierwszego kwartyla tj. od 0,13 do 6 os/ha. Wszystkie gminy wiejskie i prawie wszystkie gminy miejsko- wiejskie mieszczą się w tym przedziale. Szukałam własności, które odróżniają te gminy. Zauważyłam, że aż 25 gmin to znane miejscowości turystyczne lub uzdrowiska. Ponadto 19 gmin posiada ponad mieszkańców - tj. powyżej pierwszego kwartyla dla liczby ludności – i dość dużą powierzchnię. Gminy miejskie o małej gęstości nazwałam małymi miastami.

9 Następnie przeanalizowałam podatek rolny. Stworzyłam nową zmienną – podatek rolny na hektar :

10 Dla porównania stworzyłam analogiczne wyliczenie i wykres dla 3 powiatów: Powiat sochaczewski Powiat słupskiPowiat nowosądecki

11 Jak widać, w gminach wiejskich podatek rolny na ha jest równy lub znacznie mniejszy od podatku rolnego na głowę. W wyróżnionych miastach jest odwrotnie. Dzieje się tak dlatego, ponieważ zachodzi równanie : (podatek rolny na głowę) x gęstość = podatek rolny na hektar Stworzyłam kolejną zmienną: procentowy udział podatku rolnego w dochodach gmin. Wyodrębniłam nowa grupę obiektów do badania: gminy miejskie o wskaźniku procentowym powyżej 1%. Nazwałam je miastami z rolnictwem.

12 Różnicę między wskaźnikami na korzyść podatku rolnego na ha tłumaczy gęstość zaludnienia > 1, natomiast ciekawa jest obserwacja odstająca: Sandomierz. Gęstość zaludnienia 8,88 os/ha oraz obszary sadownicze w granicach gminy.

13 Postawiłam hipotezę, że formalna klasyfikacja typów gmin jest przeprowadzona prawidłowo, tj. odpowiada charakterystyce gmin przeprowadzonej na podstawie danych o JST. Przeprowadziłam analizę korelacji i regresji danych względnych dla poszczególnych formalnych typów gmin (1, 2 i 3), oraz dla wyodrębnionych przeze mnie grup gmin miejskich: małych miast i miast rolniczych. Poszukiwałam charakterystyk zależnych, które różnicują te grupy gmin. Objaśnienia kolorów w tabeli korelacji na następnym slajdzie: bardzo słaba korelacjar<0,6 (porównawczo) słaba korelacja0,6<r<0,7 (porównawczo) umiarkowana korelacja0,7<r<0,8 dobra korelacja0,8<r<0,9 bardzo dobra korelacjar>0,9

14 Tabela korelacji r i współczynników dopasowania R² Gminy miejskie 1 Małe miasta Miasta rolnicze Gminy wiejskie 2 Gminy wiejsko- miejskie 3 rR²r r r r Dochody własne budżetów gmin per ca/ wpływy z podatku od nieruchomości 0,630,400,750,560,690,520,970,930,910,84 Dochody własne budżetów gmin per ca/ wpływy z PIT 0,620,380,42 0,850,72 Dochody własne budżetów gmin per ca/ Wpływy z CIT 0,44 0,02 0,49 0,750,74 Dochody własne budżetów gmin per ca / liczba podmiotów gospodarczych 0,57 0,750,570,26 Podatek rolny per ca /gęstość zaludnienia -0,11 -0,50 -0,34 -0,38 Wpływy z podatku PIT / gęstość zaludnienia 0,34 0,17 0,47 Wpływy z PIT per ca / Liczba pracujących na 1000 M 0,26 0,07 0,48 0,27 0,54 Wydatki inwestycyjne / dochody własnych budżetów gmin per ca 0,49 0,55 0,17 0,860,760,61 Wydatki inwestycyjne per ca / podatek od nieruchomości per ca 0,31 0,36 0,30 0,840,720,65 Liczba pracujących na 1000M /gęstość zaludnienia 0,16 0,41 0,610,37 Liczba pracujących na 1000 M / Dochody budżetów własnych gmin per ca 0,24 0,08 0,54 0,880,770,44 Liczba pracujących na 1000 M / Podatek od nieruchomości per ca 0,16 0,04 0,13 0,880,81 Liczba pracujących na 1000M / wpływy z CIT per ca 0,49 0,620,400,820,670,840,870,38 Liczba pracujących na 1000 M/ Liczba absolwentów ponadgimnazjalnych na 1000 M 0,56 0,50 0,800,67 0,40 Odsetek M obsługiwanych przez kanalizację / gęstość zaludnienia 0,49 0,26 0,38 0,17 Odsetek M objętych oczyszczalnią ścieków / odsetek M obsługiwanych przez kanalizację 0,640,410,610,370,650,420,870,750,850,72

15 Wnioski: 1.Nie ma istotnych korelacji żadnych danych z gęstością zaludnienia dla żadnej grupy gmin. Jedynie dla wpływów z podatku PIT korelacja ta waha się między 0,3 a 0,47 i dla odsetka mieszkańców objętych kanalizacją w miastach r= 0,49. Dla miast "rolniczych" istnieje słaba zależność (r=0,61) liczby pracujących od gęstości. 2.Istotne natomiast są korelacje i regresje dla danych dotyczących dochodów gmin i wpływów z podatków oraz liczby pracujących od budżetów gmin i podatku od nieruchomości ( tylko na wsi). 3.Wydatki inwestycyjne zależą od dochodów gmin i podatku od nieruchomości na wsi (r=0,86, 0,84 ) i słabo w gminach mieszanych. 4.Liczba pracujących na 1000 M zależy od wpływów z CIT i liczby absolwentów w miastach rolniczych, natomiast od dochodów, nieruchomości i CIT na wsi. 5.Odsetek M objętych oczyszczalnią zależy słabo od odsetka M obsługiwanych przez kanalizację we wszystkich miastach (0,63) i dość mocno (0,84) w gminach wiejskich i mieszanych.

16 Do badanych uprzednio 3 powiatów dołączyłam powiat lubartowski (woj. Lubelskie) i nowosolski (woj. Lubuskie). Patrząc na mapę gospodarki i PKB Polski wybrane regiony wydają się reprezentować zróżnicowanie gospodarki w kraju. Zrobiłam wykres skumulowany kolumnowy dochodów własnych gmin (na głowę) z uwzględnieniem podatku rolnego i od nieruchomości, podatków PIT i CIT (na głowę) dla 5 powiatów. Obserwacje pogrupowałam wg typów gmin, aby zaobserwować różnice między miastami, wsiami i gminami miejsko-wiejskimi.

17 Gminy miejskie Gminy wiejskie Gminy miejsko-wiejskie

18 Sporządziłam analogiczne wykresy dla małych miast:

19 - oraz dla miast rolniczych.

20 Poszukiwałam cech różnicujących gminy na styku miast (małych, rolniczych ) i gmin miejsko-wiejskich. W tym celu wyodrębniłam pary bliźniaczych gmin miejskich i wiejskich usytuowanych w jednej miejscowości. Gmin takich jest w Polsce 139 par, nie licząc większości par zawierających powiaty grodzkie. Z takich miast zaliczyłam do mojej próby tylko Słupsk, leżący w obrębie jednego z 5 powiatów, jakie rozpatruję jako próba porównawcza w moich badaniach. Gminy bliźniacze oznaczyłam umownie 1+ (miasta towarzyszące wsiom) i 2+ (wsie towarzyszące miastom). Zastanawiałam się, dlaczego tych gmin nie zaliczono do grupy gmin miejsko-wiejskich. (3)

21 Utworzyłam grupę 140 hipotetycznych gmin połączonych 1+2 i policzyłam dla nich wybrane charakterystyki: Ludność

22 Gminy połączone byłyby dużo większe i liczniejsze od gmin miejsko-wiejskich, zaś dochodami per ca i gęstością zbliżone byłyby do miast małych i rolniczych. Jako samodzielne gminy mogą sobie pozwolić na utrzymanie dwóch urzędów.

23 Policzyłam korelacje dla danych względnych i wyznaczyłam równania regresji dla tych par zmiennych, które korelowały ze sobą w stopniu co najmniej słabym (r>0,6). Dla hipotetycznych gmin połączonych korelacje słabną, jedynie korelacja dochodów własnych od podatku od nieruchomości i PIT wynosi 0,77 i 0,74, tj mniej niż dla gmin 2 i 3, oraz korelacja między odsetkiem mieszkańców objętych oczyszczalnią ścieków do kanalizacji odpowiada wskaźnikom na wsi i w gminach mieszanych: r=0,86 Policzyłam regresje wielorakie dla danych finansowych i dla Liczby pracujących na 1000 M we wszystkich grupach gmin.

24 Współczynniki regresji wielorakiej dla dochodów własnych gmin per ca 1+2 Podate k rolny Podatek od nieruch omości per ca Wpływy z podatku PIT per ca Wpływy z CIT per ca Liczba podmiot ów gospoda rczych na 1000 M stałaR² Dochody budżetówwsp 1,200,851,582,71 0,82 1 Dochody budżetówwsp 1,261,161,513,69-198,590,79 Małe miasta Dochody budżetówwsp 1,220,89 4,21 0,80 Miasta z rolnictwem Dochody budżetówwsp7,201,011,112,662,05 0,93 2 Dochody budżetówwsp1,021,670,611,033,86-112,700,95 3 Dochody budżetówwsp1,271,340,971,162,41-71,760,93 1+ Dochody budżetówwsp 1,091,161,012,26 0,71 2+ Dochody budżetówwsp1,081,290,903,231,61 0,90

25 Współczynniki regresji wielorakiej dla liczby pracujących na 1000 mieszkańców 1+2 gęstoś ć zaludn ienia Docho dy budżet ów per ca podate k od nieruc homoś ci wpływ y z CIT Liczba absol wentó w p.gimn azjalny ch na 1000 M stałaR² Liczba pracujących na 1000 Mwsp10,63 0,20 2,2353,670,57 1 Liczba pracujących na 1000 Mwsp 0,04 0,752,3191,960,54 Małe miasta Liczba pracujących na 1000 Mwsp 3,371,50113,390,53 Miasta z rolnictwem Liczba pracujących na 1000 Mwsp 3,002,1574,110,83 2 Liczba pracujących na 1000 Mwsp 0,040,071,570,8832,150,86 3 Liczba pracujących na 1000 Mwsp12,230,09-0,070,251,8454,490,46 1+ Liczba pracujących na 1000 Mwsp 0,280,442,0564,090,54 2+ Liczba pracujących na 1000 Mwsp 0,111,311,1741,580,48

26 Równania zależności pokazują, że gminy bliźniacze mają zbliżoną strukturę dochodów i schemat czynników kształtujących zatrudnienie, chociaż wskaźniki pracujących i absolwentów ponadgimnazjalnych są typowo miejskie (1+) i wiejskie (2+). Natomiast gminy połączone nie byłyby podobne do gmin miejsko-wiejskich. Istniejąca klasyfikacja formalna wydaje się więc w tym wypadku zasadna. Statystyki opisowe porównawcze dla gmin połączonych 1+2 Miasta rolnicze Małe miasta 3 Gminy połączone Pracujący/ 1000M Absolwenci / 1000M Pracujący/ 1000M Absolwen ci/ 1000M Pracujący/ 1000M Absolwen ci/ 1000M Pracujący/100 0M Absolw enci/10 00M Pracując y/1000M Absolwe nci/1000 M Pracując y/1000M Absolwe nci/1000 M średnia206,8433,80199,6023,36143,4714,26196,2630,0482,503,75249,2243,65 odch. St116,9226,2693,3424,2269,1112,5151,4711,2547,218,4769,8018,79 min60,530,0060,530,0038,830,0081,730,0022,890,0090,240,00 max531,6593,67524,75117,18810,1361,62360,5382,82338,3542,85531,65119,04

27 Następny slajd pokazuje w całości zbiory gmin wyodrębnionych przeze mnie do badania: 1.Miasta bliźniacze – 140 miast występujących w parze z gminą wiejską o tej samej nazwie. 2.Małe miasta – 71 gmin miejskich o gęstości zaludnienia od 0,13 do 6 osób na hektar 3.Miasta rolnicze – 25 miast, w których dochodzie własnym na głowę ludności podatek rolny stanowi co najmniej 1%. Rozpatrywanych gmin jest łącznie 194, co stanowi prawie 2/3 ogólnej liczby gmin miejskich. Proszę zwrócić uwagę na części wspólne tych zbiorów.

28 Miasta bliźniacze Miasta rolnicze Małe miasta

29 Wyodrębnione przeze mnie gminy miejskie o małej gęstości zaludnienia (małe miasta) oraz nietypowym dla miast podatku rolnym (miasta rolnicze) mają nieco inną strukturę dochodów i zależność zatrudnienia niż większość miast, ale znacznie różnią się od gmin miejsko-wiejskich i wiejskich. Zatem słuszne wydaje się, że gminy te należą w ogólnej klasyfikacji to gmin miejskich (typ 1). Natomiast gminy bliźniacze, gdyby je połączyć, byłyby bardzo duże i niezbyt zamożne, jest więc organizacyjnie uzasadnione, że pozostają parą gmin typu 1 i typu 2 w jednej miejscowości. Jako takie pasują też do swoich typów opisanych przez równania regresji wielorakiej dla dochodów względnych i liczby pracujących na 1000 mieszkańców.

30 Wobec powyższych wniosków formalną klasyfikację Jednostek Samorządu Terytorialnego w Polsce uważam za przeprowadzoną prawidłowo. Dziękuję za uwagę.