SYSTEMY WIERSZA Aneta Woźniak.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Środki stylistyczne Spis, krótkie opisy i przykłady użycia najważniejszych środków stylistycznych.
Advertisements

JAK TO ZROZUMIEĆ? - LIRYKA
Tworzenie stron internetowych
Informacji Geograficznej
OPIS BIBLIOGRAFICZNY STOSOWANY W BIBLIOGRAFII ZAŁĄCZNIKOWEJ
HTML.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
ANALIZA I INTERPRETACJA WIERSZA - ETAPY
OPIS BIBLIOGRAFICZNY STOSOWANY W BIBLIOGRAFII ZAŁĄCZNIKOWEJ
Fonetyka, ortografia, interpunkcja
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
Budowa i układ strony dokumentu
LIRYKA - podział ze względu na typ wyrażanych przez nią przeżyć
Temat: Muzyka średniowiecza.
Średnie i miary zmienności
Poezja metafizyczna.
Podstawy redagowania dokumentów tekstowych
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
Jak napisać esej interpretacyjny?
Test Opracowała mgr Ewa Turek
Jacek Tomaszewski Skandowanie.
LITERATURA PODMIOTU to materiał lekturowy wykorzystywany przy tworzeniu wypowiedzi na dany temat (bezpośrednie źródła na których bazujemy w czasie.
ENCYKLOPEDIE I SŁOWNIKI
Analiza poezji na maturze
„Bogurodzica” – arcydzieło średniowiecza
POWTÓRKA Z LITERATURY- LIRYKA
POLSKIE TAŃCE NARODOWE
Matematyka w muzyce Mateusz Gajos kl. I a.
Polskie tańce narodowe
Prędkość chwilowa Prędkość chwilowa jest to prędkość ciała w danej chwili. Prędkość chwilową vch jest ilorazem przemieszczenia ciała Δx do niewielkiego.
Claude Monet Impresja. Wschód słońca
SKŁADNIOWE ŚRODKI STYLISTYCZNE
SŁOWNIKOWE ŚRODKI STYLISTYCZNE
FONETYCZNE ŚRODKI STYLISTYCZNE
Budowa układu okresowego pierwiastków
Najsławniejsi Polscy pisarze dla dzieci.
Modyfikacja egzaminu maturalnego
RYTM. RYTM CO TO JEST RYTM? element muzyki mówiący o RYTM element muzyki mówiący o RELACJACH CZASOWYCH między dźwiękami który dźwięk jest krótszy?
Matematyka w muzyce.
RELACJE I WZAJEMNE UWARUNKOWANIA ELEMENTÓW KOMPOZYCJI
Bibliografia załącznikowa obowiązująca w Bielskiej Szkole Przemysłowej
TEST DLA KLASY II LIRYKA.
Tworzenie prezentacji
Temat: Bajka – pojęcie, podział, cechy i twórcy.
POLSKA LITERATURA.
Encyklopedie i słowniki jako podstawowe źródło informacji Oprac
Strefa środkowa Strefa północno-zachodnia Strefa północno-wschodnia Strefa wschodnia Strefa południowa.
Różnorodność tematyczna sonetu.
GIMNAZJUM Człowiek zdobywa wiedzę przede wszystkim poprzez język. Nauczanie języka ojczystego tworzy fundament ogólnego rozwoju ucznia, jest pomocą w kształtowaniu.
Przygotowanie składu Mariusz Dyduch.
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
Fryderyk Pautsch
Projekt badawczy uczniów klasy 3d III LO w Poznaniu Realizacja: Paulina Dominiak, Magdalena Michalak, Natalia Świątek.
ANALIZA I INTERPRETACJA WIERSZA - ETAPY Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Rzymski system liczbowy
Sporządzenie plików drukowych oraz naświetlanie prac.
Wers Zwrotka (strofa) Akapit
Do jakiego gatunku lirycznego należy utwór (np. hymn, fraszka, bajka, elegia, sonet, pieśń, psalm, oda, tren itp.)? Czy wiersz ma tytuł? Jeśli tak, zastanów.
FONETYKA.
 Zastanawiamy się nad tytułem, co on może oznaczać i na jaką tematykę wskazywać;  Analizujemy ilustracje ( Jeśli występują);  Wymieniamy propozycje.
RÓŻNORODNE FORMY RELAKSU – JAK ODPOCZYWAĆ? Elżbieta Osęka Joanna Hajdys.
Oto prezentacja kilku z polskich przedstawicieli tej epoki:
Edukacja teatralna w podstawie programowej
„Bogurodzica” – arcydzieło średniowiecza
,,Pan Tadeusz” A. Mickiewicza - od tradycji do współczesności
DZIEŁO LICZBA NATURA MUZYKA
Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego
Zapis prezentacji:

SYSTEMY WIERSZA Aneta Woźniak

WIERSZ ŚREDNIOWIECZNY składniowo rymowy Najstarszy typ wiersza WIERSZ ŚREDNIOWIECZNY składniowo rymowy Najstarszy typ wiersza. Wers tworzy pełne zdanie lub jego zamknięty człon. Powstał z systemu recytacyjno-melicznego, związany ze strukturą muzykalną, np. Bogurodzica.

Cechy: - nienumeryczny (zdaniowy) - układy rymów niejednolite - rymy parzyste gramatyczne AA BB CC - intonacja wznosząca do średniówki i opadająca po niej - asylabiczność – niejednakowa ilość sylab w wersie

WIERSZ SYLABICZNY powstał w II poł. XVI w. , odkrył średniówkę WIERSZ SYLABICZNY powstał w II poł. XVI w., odkrył średniówkę. Najczęściej jest ośmiozgłoskowcem, jedenastozgłoskowcem (5+6) lub trzynastozgłoskowcem (7+6), np. „Zemsta”, „Grażyna”, „Pan Tadeusz”.

Cechy: - taka sama liczba sylab w każdym wersie (4-17) - rymy żeńskie (najczęstsze) - akcent na przedostatniej sylabie - średniówka - przerzutnia – wers nie kończy się znakiem interpunkcyjnym

WIERSZ SYLABOTONICZNY powstał pod wpływem inspiracji ludowej w XVIII / XIX w. Występuje w krótkich utworach i pieśniach stylizowanych na ludowe. Stosowany głównie przez A. Asnyka i M. Konopnicką.

Cechy: - wiersz numeryczny - stała liczba sylab w wersie (13-17) - stałe umiejscowienie sylab akcentowanych i jednakowa ich liczba w każdym wersie - średniówka - większa rytmizacja niż w wierszu sylabicznym

WIERSZ TONICZNY powstał w II poł. XIX w WIERSZ TONICZNY powstał w II poł. XIX w. Za twórcę uważa się Jana Kasprowicza. Wybija się w nim rytm i tempo muzyczne strofy. Jednostkę rytmiczną stanowi zestrój akcentowy. Są to szeregi trzy- i sześciozestrojowe. Stosowali go: W. Broniewski, T. Gajcy, K. Iłłakowiczówna, J. Tuwim

Cechy: - numeryczny – oparty o stały zestrój akcentowy - występuje jednakowa ilość zestrojów akcentowych w każdym wersie, ale ich rozmieszczenie nie jest stałe - średniówka - brak przerzutni

WIERSZ WOLNY - zdaniowy, askładniowy, nieregularny o swobodnej budowie rytmicznej. Zbliżony jest do prozy, bliski prozie zdaniowej. Stosowany w liryce refleksyjnej. Typowy dla poezji współczesnej i awangardy: M. Białoszewski, Z. Herbert, Cz. Miłosz.

Cechy: - zróżnicowana długość wersów - brak stałej liczby sylab i zestrojów akcentowych - brak interpunkcji i spójników - pełna swoboda autora w podziale na wersy - najważniejsze jest znaczenie słów

DZIĘKUJĘ! Bibliografia: Adam Kulawik, Poetyka Słownik terminów literackich