Podstawy projektowania i grafika inżynierska Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechnika Gdańska 2009 r.
Przegląd metod i podejść projektowych
Metody – podejście literaturowe Polscy autorzy (klasycy): Dorosiński W., Gasparski W., Góralski A., Miller D. Zagraniczni autorzy (klasycy) : Jones C., Pahl G., Beitz W. Metody nie będące algorytmami – w literaturze książkowej, powszechnej, Algorytmy – w publikacjach wewnętrznych ośrodków projektowych, przedsiębiorstw.
Metody rozpatrywania rzeczywistości Trzy główne grupy metod rozpatrywania rzeczywistości: Podejście systemowe Spojrzenie z wielu perspektyw Metody respondencyjne
Podejście systemowe Postrzeganie i uwzględnianie olbrzymiej złożoności natury wszystkich obszarów rzeczywistości Całej złożoności nie można (albo nie trzeba) zauważać i opisywać Przyjmuje się schematy, kryteria, wyróżniki ułatwiające rozpatrywanie wielości elementów, cech itd. Świadome i uzasadnione rezygnowanie z tego co zbyteczne
Podejście systemowe - zasady Zasada 1 – rozumienie złożoności świata Wybrany obszar rzeczywistości traktuje się jako system, Dostrzega się relacje generujące podsystemy, Dostrzega się nadsystemy i uwzględnia otoczenie, Wyróżnia się podsystemy i nadsystemy ważne, a pomija się nieistotne, Bada się struktury i hierarchizację systemów; Zasada 2 – dostrzeganie celu systemu Rozważenie celu wyróżnienia danego systemu, nadsystemu i otoczenia, Wyróżnienie warstwy sterującej i roboczej, Wyróżnienie podstawowej funkcji realizowanej przez system, Rozważenie pozostałych funkcji i ich hierarchizacja, Rozważenie wejść i wyjść systemu (np. informacyjne, materialne, itd.), Rozpatrzenie przepływów oraz zasileń systemu, Rozpatruje się wpływ systemu na otoczenie i odwrotnie.
Podejście systemowe - zasady Zasada 3 – rozpatrywanie wielości funkcji Dostrzega się funkcje oraz cechy ilościowe i jakościowe systemu, Wyróżnia się stany możliwe, niemożliwe, prawdopodobne, Wyznacza się uwarunkowania charakterystyczne dla systemu, Dąży się do ilościowego ujęcia funkcji, cech, stanów i powiązań, Rozważa się system z licznych i różnych perspektyw, Uwzględnia się częściową nieokreśloność; Zasada 4 – uwzględnianie dynamiki systemu System w różnych etapach jego życia, Dostrzega się procesy zachodzące w systemie i w relacjach, Wyróżnia się rodzaje procesów (robocze, sterownicze, …) Zasada 5 – uściślanie modeli systemu Wyróżnia się klasy modeli, struktur, procesów i relacji, Stosuje się analizę i modelowanie matematyczne, Przyjmuje się, że wiedza o teraźniejszości przeszłości i przyszłości jest niepełna.
Podejście systemowe – zasady cd. Zasada 6 – wysoka efektywność badań systemowych Rozważanie sekwencji: problem – przedsięwzięcie – system - proces, Zwracanie uwagi na poprawne, ścisłe i precyzyjne formułowanie rozpatrywanego problemu, Dążenie do strukturalizacji i formalizacji problemu i jego rozwiązania, Zasada rozpoczynania od ogółu i przechodzenia do szczegółów, Bierze się pod uwagę kolejne etapy życia systemu; Zasada 7 – ocenianie i wartościowanie działań Ustala się kryteria jakości przydatne przy ocenie systemu na wszystkich etapach jego życia, Optymalizuje się projektowanie rozwiązania, Rozpatruje się działania systemotwórcze z zachowaniem sekwencji: potrzeby – cele – zadania – środki – realizacja - wyniki
Spojrzenie z wielu perspektyw Podstawowe założenia: W rzeczywistości technokratycznej istnieje wiele warstw, aspektów, elementów, Są ze sobą powiązane relacjami i tworzą „grubsze” warstwy, „liczniejsze” aspekty i „większe” elementy, Zachowują jednak swoją odrębność, Rzeczywistość nie jednolita, Postrzeganie zależy od punktu obserwacji.
Spojrzenie z wielu perspektyw Najczęściej wyróżniane perspektywy: Techniczna – wiedza techniczna, niektóre działy matematyki, analizy kosztowe, ekonometria, itd.. Organizacyjna – identyfikowanie stopnia akceptowalności rzeczywistości, wpływ na realizację, wybieranie pożądanych wariantów. Osobista – najtrudniejsza do wyznaczenia; spojrzenie na świat oczami jednostki.
Spojrzenie z wielu perspektyw - aksjomaty Wszystkie problemy są powiązane z otaczającym światem. Nie każdy problem da się rozwiązać. Rozważanie rzeczywistości zredukowanej daje obraz niepełny. Każde podejście badawcze modyfikuje obraz rzeczywistości. Kwantyfikacja zdarzeń, procesów, itd., które są ciągłe jest dopuszczalna z zastrzeżeniami. Każdy obserwator ma nastawienie subiektywne. Uśrednianie (niedostrzeganie jednostki) daje spaczony obraz rzeczywistości. Zakładanie, że upływ czasu jest procesem liniowym (z punktu widzenia wszystkich perspektyw) jest błędem.
Spojrzenie z wielu perspektyw - praktyka Zespół powinien składać się z ludzi o różnym wykształceniu, wiedzy i cechach. Zespoły mogą być liczne (szybka realizacja). Małe (dwie lub trzy osoby) zespoły generują szczególnie ciekawe spostrzeżenia. Kroki: Wstępna analiza, dyskusja w zespole, Identyfikacja kluczowych elementów technicznych, organizacyjnych oraz jednostkowych, Ustalenie perspektyw, Pozyskiwanie wiedzy, Integracja otrzymanych obrazów (nie tylko „proste” złożenie, ale często dokonanie wyborów, ocen itd.)
Metody respondencyjne - opis Części: Ustalenie zakresu i formy badań, Uzyskanie wypowiedzi respondentów, Opracowanie otrzymanych wypowiedzi. Realizuje się kolejno: Badania pilotażowe, Badania ankietowe, Wywiady.
Ustalenie zakresu i formy badań (1) Identyfikacja wiedzy, którą chcemy uzyskać. Identyfikacja tych cech zagadnienia, na których temat mają się wypowiedzieć respondenci. Zaplanowanie toku badań. Wybranie kręgu osób „podejrzanych”. Opracowanie i przygotowanie odpowiednich arkuszy pytań.
Ustalenie zakresu i formy badań (2) Pytania muszą dotyczyć zagadnień znanych respondentowi, Pytania powinny być odpowiednio sformułowane, Pytania powinny być „wyskalowane”, Nakierunkowanie na otrzymanie obrazu rzeczywistego (np. pytania kontrolne), Pytania nie powinny sugerować odpowiedzi wyraźnie nie akceptowanych społecznie.
Badania pilotażowe Badania wstępne. Sprawdzenie poprawności ułożenia zestawu pytań, zrozumiałości a także nastawienia respondentów. Niezbyt liczna grupa respondentów (np. od 5 do 10). Nie tylko odpowiedzi na pytania ale opnie o samym badaniu. Analiza wyników przed dalszymi pracami.
Badania ankietowe Zakłada się, że celem badań ankietowych jest pozyskanie wiedzy od ludzi, którzy nie są specjalistami w danej dziedzinie. Prawidłowy wybór respondentów – bardzo ważny element badań. Pytania mogą być: Zamknięte – wybór z możliwości, Otwarte – odpowiedzi w formie opisu. Przekształcenia i szczegółowa analiza odpowiedzi.
Wywiady Celem wywiadu jest uzyskanie wiedzy głębszej, bardziej szczegółowej. Przygotowuje się jeden lub kilka podobnych zestawów pytań. Wywiad powinna prowadzić osoba odpowiednio przygotowana. Odmiany wywiadu: „Zwykły” – zadawanie kolejno pytań z zestawu, Sterowany – podczas wywiadu następuje modyfikacja przygotowanego wywiadu (na bieżąco).
Rysowanie przekładni oraz mechanizmów zębatkowych i zapadkowych
Przekładnie pasowe Na rysunkach złożeniowych koła pasowe rysuje się dokładnie Można, w zależności od podziałki i charakteru rysunku pomijać niektóre szczegóły Na rysunkach wykonawczych koła pasowe rysuje się bez żadnych uproszczeń
Przekładnie łańcuchowe Koła i przekładnie łańcuchowe rysuje się tylko w jednym stopniu uproszczenia Nie rysuje się uzębienia kół Zarys walca podstaw zębów (a -linia cienka – widoki, b -gruba - przekroje) Zarys walca podziałowego (c -linia punktowa cienka) Łańcuch oznacza się linią punktową cienką (styczną do okręgów podziałowych)
Koło łańcuchowe
Przekładnia łańcuchowa
Przekładnie zębate Koła i przekładnie zębate rysuje się w jednym stopniu uproszczenia Nie rysuje się zębów (można jednak napotkać wyjątki) Pozostałe elementy kół zębatych rysuje się zgodnie z ogólnymi zasadami rysunku maszynowego
Przekładnie zębate Koła, które nie mają zębów prostych zaznacza się rysując trzy cienkie linie oznaczające odpowiednie uzębienie
Czołowe – Walcowe (równoległe)
Czołowe – stożkowe (kątowe)
Śrubowe - hyperboloidalne
Śrubowe - ślimakowe
Inne elementy zębate Ślimaki – wałki z uzębieniem ślimakowym Ślimacznice – koła ślimakowe Ślimak + ślimacznica = przekładnia ślimakowa Zębatki i segmenty zębate – rysuje się: pierwszy i ostatni wrąb (linia gruba), płaszczyznę podziałową (linia punktowa), płaszczyznę podstaw (linia cienka w widoku, gruba w przekroju)
Przekładnia ślimakowa - rysunek
Zębatki i segmenty zębate
Mechanizmy zapadkowe Mechanizmy zapadkowe: Okrąg wierzchołków zębów a – linia gruba Okrąg podstaw zębów b – linia cienka Zarys zębów – co najmniej jeden ząb i dwa sąsiednie wręby
Mechanizmy zapadkowe