Paweł Kramarski Seminarium Dyplomowe Magisterskie 2

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODZIAŁ STATYSTYKI STATYSTYKA STATYSTYKA MATEMATYCZNA STATYSTYKA
Advertisements

Wykład 5: Dyskretna Transformata Fouriera, FFT i Algorytm Goertzela
Schemat blokowy M START KONIEC
Przetwarzanie i rozpoznawanie obrazów
Geometria obrazu Wykład 3
Krzysztof Skabek, Przemysław Kowalski
Anna Bączkowska Praca po kierunkiem dr M. Berndt - Schreiber
SZTUCZNA INTELIGENCJA ARTIFICIAL INTELLIGENCE
Filip Starzyński Grafika 2d - Podstawy Filip Starzyński
Przekształcenia afiniczne
Dynamika Całka ruchu – wielkość, będąca funkcją położenia i prędkości, która w czasie ruchu zachowuje swoją wartość. Energia, pęd i moment pędu - prawa.
CLUSTERING Metody grupowania danych Plan wykładu Wprowadzenie Dziedziny zastosowania Co to jest problem klastrowania? Problem wyszukiwania optymalnych.
Ulepszenia metody Eigenfaces
Rozpoznawanie Twarzy i Systemy Biometryczne, 2005/2006
Rozpoznawanie Twarzy i Systemy Biometryczne, 2005/2006
Rozpoznawanie Twarzy i Systemy Biometryczne, 2005/2006
Wykład II.
Wykład IV Pole magnetyczne.
Algorytm Rochio’a.
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy I Wstęp. Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej UMK Google: W. Duch.
Rozpoznawanie obrazów
Grupowanie Wprowadzanie Definicja problemu
Geometria obrazu Wykład 13
Linear Methods of Classification
Obiekt bryła obrotowa (ang lathe = „tokarka”)
Wstęp do interpretacji algorytmów
Sieci neuronowe jednokierunkowe wielowarstwowe
Paweł Stasiak Radosław Sobieraj Michał Wronko
Klasyfikacja dokumentów za pomocą sieci radialnych Paweł Rokoszny Emil Hornung Michał Ziober Tomasz Bilski.
Klasyfikacja dokumentów za pomocą sieci radialnych
Klasyfikacja dokumentów za pomocą sieci radialnych Paweł Rokoszny Emil Hornung Michał Ziober Tomasz Bilski.
ODDZIAŁYWANIE PROMIENIOWANIA Z MATERIĄ
Element strukturalny Element strukturalny pewien element obrazu z wyróżnionym jednym punktem (tzw. Punktem centralnym)
Komputerowe metody przetwarzania obrazów cyfrowych
Systemy Wizyjne i Głosowe
GŁOSOWA ŁĄCZNOŚĆ Z KOMPUTEREM
Systemy wspomagania decyzji
Programowanie strukturalne i obiektowe
Farseer Physics Engine. Farseer Physics Engine jest silnikiem fizycznym napisanym dla platformy.NET. Został on zainspirowany przez silnik Box2D znany.
Planowanie badań i analiza wyników
FUNKCJE Opracował: Karol Kara.
VI EKSPLORACJA DANYCH Zadania eksploracji danych: klasyfikacja
VII EKSPLORACJA DANYCH
IV EKSPLORACJA DANYCH Zadania eksploracji danych: klasyfikacja
SYSTEMY EKSPERTOWE I SZTUCZNA INTELIGENCJA
Sieci neuronowe, falki jako przykłady metod analizy sygnałów
Model obiektowy bazy danych
Patrycja Walczak Kl. III-5 Przedstawia BRYŁY OBROTOWE.
Grafika i komunikacja człowieka z komputerem
Grafika i komunikacja człowieka z komputerem
Geometria obrazu Wykład 3
Grafika i komunikacja człowieka z komputerem
Maciej Gwiazdoń, Mateusz Suder, Szymon Szymczk
Wstęp do interpretacji algorytmów
1 Rozpoznawanie obrazów. 2 Proces przetwarzania w systemie wizyjnym może być podzielony na trzy części: Uzyskanie cyfrowej reprezentacji obrazu (recepcja,
Metody Inteligencji Obliczeniowej
Przetwarzanie obrazów
Przetwarzanie obrazów
Grafika 2d - Podstawy. Kontakt Daniel Sadowski FTP: draver/GRK - wyklady.
Model ekonometryczny Jacek Szanduła.
Edytor tekstu Word – możliwości graficzne
KULA KULA JEST TO ZBIÓR PUNKTÓW W PRZESTRZENI, KTÓRYCH ODLEGŁOŚĆ OD JEJ ŚRODKA JEST MNIEJSZA LUB RÓWNA PROMIENIOWI.
OBRÓBKA SKRAWANIEM Opracował dr inż. Tomasz Dyl
1 Proces analizy i rozpoznawania. 2 Jak przygotować dwie klasy obiektów?
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 8 dr Dorota Węziak-Białowolska Instytut Statystyki i Demografii.
1.problem próbkowania (sampling problem) dobór charakterystycznych punktów powierzchni w celu uzyskania najlepszego efektu przy minimalizacji ilości danych.
Systemy neuronowo – rozmyte
Transformacja Z -podstawy
Co do tej pory robiliśmy:
Przekształcenia morfologiczne
Zapis prezentacji:

Paweł Kramarski Seminarium Dyplomowe Magisterskie 2 Cechy obiektów przydatne przy rozpoznawaniu obrazu w czasie rzeczywistym Paweł Kramarski Seminarium Dyplomowe Magisterskie 2

Etapy rozpoznawania obrazów Dane wejściowe: obraz Filtracja i segmentacja obrazu Wyznaczanie cech obiektów z obrazu Klasyfikacja: Przyporządkowanie obiektów do odpowiednich klas Dane wyjściowe: informacja o przynależności obiektów do klas

Cechy obiektu Powinny umożliwiać rozróżnienie obiektów należących do różnych klas Powinny być niezmienne względem obrotów, przesunięć i przeskalowania obiektów Mogą mieć postać: pojedynczej liczby, ciągu liczb, obrazu Potencjalnie mamy nieskończenie wiele cech

Przestrzeń cech Wektor w przestrzeni cech opisuje rozpoznawany obiekt Każdy wymiar z przestrzeni odpowiada jednej cesze Arbitralny dobór przestrzeni cech

Przykład

Klasyfikacja Polega na określeniu miary przynależności nieznanego obiektu na podstawie jego wektora cech, pojęcie f-cji przynależności Ustalenie parametrów klasyfikatora (uczenie klasyfikatora) wymaga stworzenia zbioru uczącego Zbiór uczący powinien zawierać przykłady do nauki dla każdej z klas

Wyznaczanie cech Dla cech opisujących kształt najczęściej operujemy na obrazach binarnych zawierających obiekt i tło Obraz binarny jest uzyskany w wyniku obróbki wstępnej obrazu wejściowego Jeśli na obrazie jest więcej obiektów do rozpoznania, przeprowadzana jest etykietyzacja obiektów

Rodzaje cech Współczynniki kształtu Momentowe Szkieletowe

Współczynniki kształtu Krańcowa redukcja ilości informacji zawartej w obrazie – pojedyncze wartości liczbowe opisujące kształt Wady, zalety Różne współczynniki w różnym stopniu są przydatne przy rozróżnianiu kształtu

Rodzaje współczynników kształtu Cyrkularności Malinowskiej Blaira-blissa Danielssona Haralicka L- obwód rzutu obiektu S – pole rzutu obiektu r – odległość elementu pola ds od środka ciężkości obiektu l – minimalna odległość elementu ds od konturu obiektu d – odległość pikseli konturu obiektu od jego środka ciężkości n – liczba punktów konturu

Cechy momentowe Moment geometryczny rzędu (p+q) Moment centralny rzędu (p+q) – niezmienny względem przesunięcia gdzie

Cechy momentowe Niezmienniki momentowe (niezmienne względem przesunięć, obrotów, zmiany skali) . . . . .

Cechy szkieletowe Definicja szkieletu Metody wyznaczania szkieletu

Definicja szkieletu Szkielet obiektu opisany jest przez rozkład centrów maksymalnych dysków umieszczonych wewnątrz obiektu.

Przykłady

Przykłady

Wyznaczanie szkieletu Za pomocą operacji ścieniania Metoda „wypalania trawy” Transformacja Osi Środkowej (Medial Axis Transform, MAT)

Metoda ścieniania Usuwanie kolejnych warstw punktów wzdłuż brzegu obiektu, dopóki nie zostanie tylko szkielet, przykłady elementów: lub i

Metoda „wypalania trawy” Przeglądanie konturu obiektu i przenoszenie „ognia” z punktów konturowych na punkty wewnętrzne Algorytm przedstawiony w 1989 roku: Dodajemy do wszystkich punktów konturu liczbę 1

Metoda „wypalania trawy” Śledząc kontur, zwiększamy o 1 wartość pikseli związanych z kolejnymi pikselami konturu, równocześnie zaznaczamy i pamiętamy piksele, które mają wartość 3, czyli tworzą szkielet

Metoda „wypalania trawy” Przeglądamy cały kontur i usuwamy te piksele konturu, których wartość jest mniejsza od 3. Zapamiętujemy piksele szkieletu Jeśli w ostatnim kroku zostały usunięte jakieś piksele, to przechodzimy do punktu drugiego

Metoda „wypalania trawy”

Transformacja Osi Środkowej (Medial Axis Transform, MAT) Wyznaczana przy pomocy Transformacji Odległości Szkielet stanowią tzw. lokalne maksima tej transformaty

Przykład

Transformacja odległości (Distance Transform) Każdy punkt obiektu przyjmuje wartość reprezentującą odległość tego punktu od krawędzi obiektu

Stosowane metryki Euklidesa Szachownicowa (Chess board) Blokowa (City Block Distance, Manhattan)

Przykład

Przykład

Lokalne maksima tworzące szkielet

Dziękuję za uwagę