Cele lekcji: Poznanie założeń heliocentrycznej teorii Kopernika.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Układ Słoneczny własnymi rękami
Advertisements

Poznajemy Wszechświat
MIKOŁAJ KOPERNIK.
Wykład Opis ruchu planet
Andrzej Radosz Instytut Fizyki
Spacer po układzie słonecznym
Dynamika.
Spotkanie z Mikołajem Kopernikiem
O obrotach ciał niebieskich
Układ Słoneczny Beata Bujnowicz.
Mikołaj Kopernik i jego teoria
Konkurs astronomiczny
Układ słoneczny Powstanie Układu Słonecznego wyjaśnia teoria Wielkiego Wybuchu. Układ Słoneczny powstał około miliardów lat temu z obłoku gazowo.
Planety Układu Słonecznego
Badacz przeszłości.
Układ słoneczny.
Obiekty we Wszechświecie
Teoria heliocentryczna
Michał Fijałkowski Wyobrażenia świata na przestrzeni dziejów
Mikołaj Kopernik – wielki matematyk i ekonomista
Ruch planet Kopernik-Kepler-Newton
„Izaak Newton i prawo powszechnej grawitacji”
Mikołaj Kopernik
WYBITNI ASTRONOMOWIE.
Ur. 19 lutego 1473 w Toruniu, zm. 24 maja 1543 we Fromborku
Starożytni astronomowie - Ptolemeusz
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
PREZENTACJA MULTIMEDIALNA POZORNY RUCH SŁOŃCA I GWIAZD
PRZYGOTOWAŁA PROJEKT:
Astronomia Monika Wojdyr kl.1LA.
Czarna dziura Patryk Olszak.
Prawa Keplera Wyk. Agata Niezgoda
MAM NA IMIĘ HANIA I CHCĘ PRZEDSTAWIĆ PATRONA MOJEJ SZKOŁY…
Mikołaj Kopernik i Układ Słoneczny.
Temat: Ruch krzywoliniowy
PRAWA KEPLERA Urszula Kondraciuk, Grzegorz Witkowski
Ruch w polu centralnym Siły centralne – siłę nazywamy centralną, gdy wszystkie kierunki Jej działania przecinają się w jednym punkcie – centrum siły a)
Mikołaj Kopernik.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka + 1.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Układ słoneczny Imię i nazwisko Kl. I D.
341. Prędkość Ziemi w ruchu wokół Słońca wynosi ok. vo=30km/s
Prawa Keplera Mirosław Garnowski Krzysztof Grzanka
HISTORIA ASTRONOMII OD HIPPARCHA DO… REAKTYWACJI SZCZECIŃSKIEGO ODDZIAŁU PTMA RYSZARD SIWIEC – STYCZEŃ 2015.
„Astronomia w szkole na podstawie podręcznika prof. Konrada Rudnickiego” Referuje Remigiusz Jabłoński Przygotował Mieczysław Borkowski Konferencja – Astronomia.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię, polskie go wydało plemię.
Wycieczka śladami Patrona Uczniowie klas IV b, IV c, V b, V c oraz VI d pod opieką pań: Ewy Wróblewskiej, Hanny Kordulskiej i Lucyny Stańczuk w dniach.
Andrzej Gis i Cezary Rydz
Ciążenie powszechne (grawitacja)
Ilustrowany atlas Układu Słonecznego
Ciążenie powszechne (grawitacja)
FIZYKA KLASA I F i Z Y k A.
FIZYKA KLASA I F i Z Y k A.
Temat: Świat planet..
Mikołaj Kopernik Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię.
W nocy na niebie widać księżyc i gwiazdy.
Temat: Charakterystyka Planet Układu Słonecznego Akademia Górniczo-Hunicza im. Stanisława Staszica w Krakowie AGH Uniwersity of Science and Technology.
mgr Eugeniusz Janeczek
Wstrzymał Słońce ruszył Ziemię Autor: Amelia Kobus.

Mikołaj Kopernik.
SŁOŃCE.
Mikołaj Kopernik Autor: Róża Siepka kl. V.
Temat: Jak zmierzono odległość do księżyca, planet i gwiazd.
Mikołaj Kopernik
Mikołaj Kopernik (ur. 19 lutego 1473, zm
Ruch w polu centralnym Siły centralne – siłę nazywamy centralną, gdy wszystkie kierunki Jej działania przecinają się w jednym punkcie – centrum siły a)
PREZENTACJA MULTIMEDIALNA
Zapis prezentacji:

Cele lekcji: Poznanie założeń heliocentrycznej teorii Kopernika. Poznanie treści I i II prawa Keplera. Poznanie ruchu planet Układu Słonecznego. Uzasadnienie hipotezy Newtona o jedności Wszechświata.

Słońce.

Temat: O odkryciach Kopernika, Keplera i o geniuszu Newtona. 1. Rozwój poglądów: Obserwacje nieba od najdawniejszych czasów – obserwacje „gołym okiem”. Starożytni Grecy: postrzegali Ziemię jako środek Wszechświata; odróżniali planety od gwiazd; sądzili, że skomplikowany ruch planet i ich położenie na niebie mają wpływ na zdarzenia zachodzące na Ziemi. Teoria Ptolemeusza – geocentryczny model budowy Wszechświata

2. Geocentryczna teoria Ptolemeusza zakładała, że Ziemia jest centrum świata, a wokół niej poruszają się po okręgach Słońce, Księżyc, gwiazdy, a po bardzo skomplikowanych torach inne planety.

Układ heliocentryczny – Mikołaj Kopernik Jan Matejko – „Astronom Kopernik albo rozmowa z Bogiem.”

DE REVOLUTIONIBUS ORBIUM COELESTIUM („O obrotach sfer niebieskich”)

3. Heliocentryczna teoria Mikołaja Kopernika. Zakłada, że to Słońce znajduje się w centrum i to właśnie wokół niego Ziemia z obiegającym ją księżycem i innymi planetami krążą wokół po orbitach zbliżonych do okręgu.

UKŁAD WG KOPERNIKA – układ heliocentryczny

4. Słońce jest okrążane przez 8 planet, które poruszają po prawie kołowych orbitach położonych mniej więcej w jednej płaszczyźnie, która pokrywa się w zasadzie z płaszczyzną równika słonecznego; wszystkie planety poruszają się w tym samym kierunku, zgodnym z kierunkiem obrotu Słońca.

Prawami Keplera nazywamy trzy prawa astronomiczne, odkryte przez Jana Keplera i opisujące ruch planet wokół Słońca. Kepler sformułował je w oparciu o dane obserwacyjne, pozostawione przez Tychona Brache.

5. Prawa Keplera I prawo Keplera: Planety poruszają się po orbitach eliptycznych, przy czym Słońce znajduje się w jednym z ognisk elipsy.

II prawo Keplera (prawo pól): Podczas obiegu orbitalnego planety wokół Słońca jej promień wodzący - łączący planetę ze Słońcem - zakreśla jednakowe pola w jednakowych odstępach czasu. Innymi słowy, prędkość polowa planety jest stałą. Wynika stąd, że w peryhelium (w pobliżu Słońca), planeta porusza się szybciej niż w aphelium (daleko od Słońca).

Jak poruszają się planety? Dlaczego planety poruszają się po krzywoliniowych torach? Panujące przekonania twierdziły, że inne prawa rządzą zjawiskami fizycznymi na świecie, a inne ruchem planet i gwiazd.

6. Hipoteza Newtona Prawa fizyki rządzące na Ziemi, można stosować do ciał niebieskich, których nie możemy badać doświadczalnie. Takie same oddziaływania są odpowiedzialne za zachowanie ciał nie tylko na Ziemi, ale także we Wszechświecie. „Natura i prawa natury skryte były w ciemności, Bóg rzekł, niech będzie Newton: i wszystko stało się światłem.”