Wyklad 9 Moc Moc testu to p-stwo odrzucenia H0 gdy prawdziwa jest HA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rangowy test zgodności rozkładów
Advertisements

Joanna Sawicka Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warszawski
Układy eksperymentalne analizy wariancji. Analiza wariancji Planowanie eksperymentu Analiza jednoczynnikowa, p poziomów czynnika, dla każdego obiektu.
hasło: student Szymon Drobniak pokój konsultacje: wtorek 13-14
Wykład 9 Analiza wariancji (ANOVA)
Wykład 11 Przykład z muszkami (krzyżówka wsteczna CcNn z ccnn)
Wykład 7: Moc Moc testu to prawdopodobieństwo odrzucenia H0, gdy prawdziwa jest HA Moc=czułość testu Moc = 1 – Pr (nie odrzucamy H0, gdy prawdziwa jest.
Wykład 8 Zrandomizowany plan blokowy
Porównywanie średnich dwóch prób niezależnych o rozkładach normalnych (test t-studenta)
Analiza wariancji jednoczynnikowa
WYKŁAD 6 ATOM WODORU W MECHANICE KWANTOWEJ (równanie Schrődingera dla atomu wodoru, separacja zmiennych, stan podstawowy 1s, stany wzbudzone 2s i 2p,
Analiza wariancji Marcin Zajenkowski. Badania eksperymentalne ANOVA najczęściej do eksperymentów Porównanie wyników z 2 grup lub więcej Zmienna niezależna.
Statystyka w doświadczalnictwie
hasło: student Joanna Rutkowska Aneta Arct
BIOSTATYSTYKA I METODY DOKUMENTACJI
Wykład 7 Przedział ufności dla 1 – 2
Wykład 6 Standardowy błąd średniej a odchylenie standardowe z próby
Wykład 4 Rozkład próbkowy dla średniej z rozkładu normalnego
Wykład 8 Testy Studenta Jest kilka różnych testów Studenta. Mają one podobną strukturę ale służą do testowania różnych hipotez i różnią się nieco postacią.
Wykład 10 Układ zrandomizowany blokowy
Wykład 3 Wzór Bayesa – wpływ rozkładu a priori.
Wykład 3 Rozkład próbkowy dla średniej z rozkładu normalnego
Wykład 11 Analiza wariancji (ANOVA)
Wykład 4 Przedziały ufności
Test t-studenta dla pojedynczej próby
Próby niezależne versus próby zależne
Próby niezależne versus próby zależne
Porównywanie średnich dwóch prób zależnych
Rozkład normalny Cecha posiada rozkład normalny jeśli na jej wielkość ma wpływ wiele niezależnych czynników, a wpływ każdego z nich nie jest zbyt duży.
Klasyfikacja systemów
Średnie i miary zmienności
Jednoczynnikowa analiza wariancji (ANOVA)
Rozkład t.
Hipotezy statystyczne
Analiza wariancji jednoczynnikowa
Testy nieparametryczne
Agnieszka Jankowicz-Szymańska1, Wiesław Wojtanowski1,2
Konstrukcja, estymacja parametrów
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
Testy nieparametryczne
BADANIE STATYSTYCZNE Badanie statystyczne to proces pozyskiwania danych na temat rozkładu cechy statystycznej w populacji. Badanie może mieć charakter:
Analiza wariancji jednoczynnikowa.
na podstawie materiału – test z użyciem komputerowo generowanych prób
Testy nieparametryczne
KOLEKTOR ZASOBNIK 2 ZASOBNIK 1 POMPA P2 POMPA P1 30°C Zasada działanie instalacji solarnej.
Hipotezy statystyczne
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
Statystyka ©M.
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
Porównywanie średnich 2 i więcej prób o rozkładach innych niż normalny
Ekonometryczne modele nieliniowe
Seminarium licencjackie Beata Kapuścińska
Obliczalność czyli co da się policzyć i jak Model obliczeń sieci liczące dr Kamila Barylska.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Testowanie hipotez statystycznych
ANALIZA ANOVA - KIEDY? Wiele przedsięwzięć badawczych zakłada porównanie pomiędzy średnimi z więcej niż dwóch populacji lub dwóch warunków eksperymentalnych.
Porównywanie średnich prób o rozkładach normalnych (testy t-studenta)
Ekonometryczne modele nieliniowe
Systemy dynamiczne 2014/2015Obserwowalno ść i odtwarzalno ść  Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab. in ż. Katedra In ż ynierii Systemów Sterowania 1 Obserwowalność.
Wnioskowanie statystyczne
Elementy geometryczne i relacje
Weryfikacja hipotez statystycznych dr hab. Mieczysław Kowerski
Podstawowe pojęcia i terminy stosowane w statystyce
Testowanie hipotez Jacek Szanduła.
Przeprowadzenie badań niewyczerpujących, (częściowych – prowadzonych na podstawie próby losowej), nie daje podstaw do formułowania stanowczych stwierdzeń.
Testy nieparametryczne – testy zgodności. Nieparametryczne testy istotności dzielimy na trzy zasadnicze grupy: testy zgodności, testy niezależności oraz.
Rozkłady statystyk z próby dr Marta Marszałek Zakład Statystyki Stosowanej Instytut Statystyki i Demografii Kolegium.
Testy nieparametryczne
Zapis prezentacji:

Wyklad 9 Moc Moc testu to p-stwo odrzucenia H0 gdy prawdziwa jest HA Czułość testu moc = 1 - Pr(nie odrzucenie H0 gdy prawdziwa jest HA) = 1 – Pr(błąd II rodzaju) = 1- Na ogół chcemy aby test miał dużą moc

Moc zależy od:

Wielkość efektu Wielkość efektu = (1-2)/ = sygnał / szum; W tabelach na kolejnych slajdach można znaleźć moc jednostronnego testu Studenta dla dwóch niezależnych prób na poziomie istotności α=0.01 w funkcji rozmiaru próby i wielkości efektu. Przykład: Aby mieć 90% pewności, że jednostronny test Studenta na poziomie istotności α=0.01 wykryje różnicę między średnimi równą 0. 8 musimy pobrać próby o rozmiarze n1 =n2 = Aby oszacować  często wykonuje się badania wstępne.

Moc jednostronnego testu Studenta dla 1 = 2 na poziomie istotności α = .01 dc .10 .20 .30 .40 .50 .60 .70 .80 1.00 1.20 1.40 8 1.31 02 03 04 05 08 12 14 19 30 43 57 9 1.22 06 09 13 16 22 35 49 63 10 1.14 07 18 25 40 55 70 11 1.08 15 21 28 45 61 76 1.02 17 23 31 66 81 .98 26 34 53 71 85 .94 20 38 75 88 .90 41 79 90 .87 24 44 64 82 92 .84 36 47 68 94 .81 27 87 95 .79 29 51 74 89 96 .77 42 54 91 97 .75 32 56 93 98 .73 46 59 .71 48 83 99 37 50

* Power values below this point are greater than .995.  Moc jednostronnego testu Studenta dla 1 = 2 na poziomie istotności α = .01 d n dc .10 .20 .30 .40 .50 .60 .70 .80 1.00 1.20 1.40 25 .68 02 05 10 17 27 39 53 66 87 96 99 26 .67 28 41 55 68 89 97 .65 18 29 42 57 70 90 * .64 11 19 30 44 59 72 91 98   .63 06 31 46 60 74 92 .62 03 20 32 48 62 75 93 .61 12 21 34 50 64 77 94 22 35 51 79 33 .59 13 36 52 67 80 95 .58 23 37 69 81 .57 07 24 38 83 .56 14 40 56 84 .55 58 73 85 15 86 .54 43 61 76 .53 45 78 88 .52 08 16 47 .51 49 82 .49 .48 71 * Power values below this point are greater than .995. (Source: Cohen, 1977)   BACK

Test Wilcoxona-Manna-Whitneya Test Studenta wymaga założenia o normalności rozkładów w obu populacjach. Jak porównać dwie populacje w których rozkład cechy nie jest normalny a rozmiar prób nie jest na tyle duży abyśmy mogli korzystać z CTG. Test Manna-Whitneya nie wymaga założenia o normalności.

H0: w obu populacjach badana cecha ma ten sam rozkład HA: badana cecha ma inny rozkład w obu populacjach Test wykrywa różnice w parametrze położenia (np. rozkłady mają różne mediany) Nie jest czuły na różnice w parametrach rozrzutu.

Łączymy ze sobą pomiary N1 i N2. Pomiary N1+N2 Procedura: Łączymy ze sobą pomiary N1 i N2. Pomiary N1+N2 porządkujemy następnie wg kolejności. Rangę 1 przypisujemy wartości  najmniejszej, rangę 2 kolejnej wartości wyższej itd. Obliczamy sumy rang w obu próbach, R1 i R2. Statystyka testowa R=min(R1,R2)                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    

Przykład Zliczamy liczbę ziaren produkowanych przez dwie odmiany pewnej rośliny. Dane: Odmiana 1: 19, 23, 25, 28, 28, 34 (n1 = 6) Odmiana 2: 14, 18, 19, 20, 25 (n2 = 5)

Test Czy obie odmiany produkują przeciętnie tyle samo ziaren ? H0: Obie odmiany mają ten sam rozkład liczby ziaren HA:Rozkład liczby ziaren u odmiany 2 jest inny niż u odmiany 1 Użyjemy testu Manna-Whitneya. Tablice wartości krytycznych są zamieszczone w internecie razem z wykładami.

Planowanie eksperymentu Rodzaje badań: Badania obserwacyjne Zbieramy informacje o istniejącej sytuacji Przykłady: Poziom rtęci u ryb pochodzących z różnych jezior Poziom cholesterolu u wegetarian i ``mięsożerców’’ Czy waga noworodków zależy od tego czy matka nadużywała alkoholu ?

Brak kontroli nad poziomem czynnika; dużo nieznanych powiązań Brak kontroli nad poziomem czynnika; dużo nieznanych powiązań. Może się zdarzyć, że faktycznie będziemy mierzyć wpływ innego, powiązanego czynnika. Ciężko wyciągnąć wnioski naukowe.

Badania eksperymentalne: Wpływamy na sytuację i mierzymy wynik Przykłady Obserwujemy stan pacjentów biorących lekarstwo i placebo Stosujemy cztery różne nawozu i mierzymy wydajność Stosujemy różne ilości dodatku do paszy dla świń i mierzymy ich wagę. Mamy kontrolę nad jednym lub kilkoma czynnikami (choć niekoniecznie nad wszystkimi). Łatwiej wyciągnąć wnioski naukowe.

Badania eksperymentalne Zmienna zależna (odpowiedź) – efekt który mierzymy Czynniki, które kontrolujemy – np. rodzaj lekarstwa Zmienne zakłócające: czynniki nad którymi nie mamy kontroli – np. waga pacjenta Przyporządkowanie – decyzja jaki poziom czynnika zastosujemy u każdego pacjenta.

Eksperyment zrandomizowany Najprostszy i najbardziej oczywisty Wnioski wyciągamy w oparciu o losowe próbkowanie z populacji Musimy znać Liczbę czynników Możliwe poziomy każdego czynnika

Zadaną kombinację poziomów czynników będziemy nazywali ``zabiegiem’’ Dzielimy obiekty losowo na grupy z których każda zostaje poddana innemu ``zabiegowi’’ Obiekty powinny być próbą losową z populacji

Przykład – testowanie lekarstwa Próba 500 pacjentek zgodziła się na przetestowanie nowego lekarstwa na raka piersi Ta próba reprezentuje populację kobiet z rakiem piersi po zabiegu Dzielimy tę próbę LOSOWO na dwie, w przybliżeniu równe, grupy (po około 250 osób)

Jedna grupa dostaje lekarstwo a druga placebo W okresie 5-lat obserwujemy częstość nawrotu raka w obu grupach Jeżeli zaobserwujemy istotną różnicę to z dużym prawdopodobieństwem będziemy mogli stwierdzić, że jest to wpływ lekarstwa

Przykład: Różne dawki Jeden czynnik ale na kilku poziomach Lekarstwo w dawkach 0, 10, 20, 30, 40 mg Dzielimy pacjentki LOSOWO na 5 grup Niekoniecznie równe rozmiary

Przykład: Trzy czynniki Cztery różne lekarstwa Dwa różne zabiegi chirurgiczne Naświetlania lub nie 4 x 2 x 2 = 16 możliwych ``zabiegów’’ Dzielimy 500 losowo na 16 grup zabiegowych, niekoniecznie równych rozmiarów Im więcej czynników tym liczniejsza powinna być próba