ZSM nr 1. Publiczne Gimnazjum nr 1 im. PCK w Grajewie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wprowadzenie do metodologii eksperymentu biologicznego.
Advertisements

UKŁAD KRĄŻENIA CZŁOWIEKA
Krwioobieg Duży i Mały Michał Ziemba i Jakub Michalik Kl I a.
Wykrywanie skrobi w produktach spożywczych
Krew Funkcje i skład.
Gimnazjum im. Królowej Jadwigi w Działdowie
KOŁO NAUKOWE AKADEMII UCZNIOWSKIEJ w Gimnazjum nr 2 im
Układ Pokarmowy Układ pokarmowy przekształca spożywany przez człowieka, dostarczając organizmowi energii i składników odżywczych, których potrzebuje on.
Budowa serca.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Temat lekcji: Wykrywamy związki organiczne w pokarmach.
Doświadczenia chemiczne
BIOLOGIA JAKO NAUKA EKSPERYMENTALNA
Nauka przez obserwacje
Układ oddechowy Budowa i funkcje Autor: Patryk Lompart.
,,JAK WYKORZYSTAĆ PASJE BADACZA’’
Wycieczka w chemię żywności
Prezentację wykonali:
Biologia jako nauka eksperymentalna
MIKOŁAJ MIKULSKI NG nr. 9 ,,PRIMUS”
EKSPERYMENTY BIOLOGICZNE
Biologia jako nauka eksperymentalna.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Podstawowe składniki odżywcze w organizmie
autor: Monika Kirejczyk
Jak pietruszka pije wodę?
1.
Przepływ pokarmu przez układ pokarmowy
UKŁAD KRWIONOŚNY.
Enzymy trawienne.
KOMÓRKA – podstawowa jednostka budulcowa i czynnościowa organizmu
Co dzieje się z solą kuchenną po wsypaniu do wody?
BUDOWA I ROLA SERCA.
Budowa chemiczna kości
Repetytorium z chemii.
Metabolizm i produkty przemiany materii
Tytuł projektu badawczo-naukowego:
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Elementy Anatomii i Fizjologii
Wykrywanie białek Wykrywanie skrobi Wykrywanie glukozy
Tlen, wodór i tlenek węgla (IV)- otrzymywanie i badanie właściwości
Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne z biologii
Seminarium 2 Elementy biomechaniki i termodynamiki
Cukier - wróg czy przyjaciel?
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lichnowach ID grupy:
Polisacharydy.
Projekt biologiczno-chemiczny
Witaminy Jakub Dorobisz.
Woda i składniki mineralne
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
Eko badacze Projekt - Badacz wody.
Układ krwionośny
Wpływ różnych napojów na wzrost i rozwój roślin
SOLE MINERALNE ORAZ WODA
Zespół badawczy : Judyta Izabela Stepaniuk i Elżbieta Dzienis Zdjęcia : p. Ewa Karpacz, J. I. Stepaniuk i E. Dzienis P REZENTACJĘ OPRACOWAŁA J. I. S TEPANIUK.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0. Skóra Skóra jest narządem pokrywającym i osłaniającym ustrój. Ogólna powierzchnia skóry u człowieka wynosi 1,5- 2 m², a grubość wynosi.
Białka Substancje warunkujące życie Porównanie kształtu i wielkości kilku białek. Od lewej: Przeciwciało (IgG), Hemoglobina, Insulina, kinaza AK1, ligaza.
R OLA DOŚWIADCZENIA W NAUCE. ŹRÓDŁA DANYCH NAUKOWYCH OBSERWACJEEKSPERYMENTY.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1 Budowa fizyczna i chemiczna kości.
Metoda naukowa i wyjaśnianie świata
Ciekawe doświadczenia chemiczne. Cel projektu Zainteresowanie chemią jako przedmiotem.
Źródła wiedzy biologicznej.
BADANIE POWSTAWANIA GAZU W TRAKCIE FOTOSYNTEZY
MIĘCZAKI.
Szkoła z klasą 2.0.
UKŁAD POKARMOWY CZŁOWIEKA
WARSZTATY BIOLOGICZNE
Wyniki projektu naukowego
Chemia w organizmie człowieka
1 Sole Mineralne  P.
Zapis prezentacji:

ZSM nr 1. Publiczne Gimnazjum nr 1 im. PCK w Grajewie ID grupy: 96/26_MP_G2 Temat projektu: Niesamowity świat ciała człowieka – robimy eksperymenty lub doświadczenia przyrodnicze Rok szkolny: 2010/11 Opiekun: Jasińska Mariola

Kolejne etapy eksperymentu naukowego Przykład: Karol nie może znaleźć swoich skarpetek. Wie, że są w jednej z 6 szuflad, ale nie pamięta, w której. Problem badawczy: W której szufladzie są skarpetki? Hipoteza: w drugiej od góry ( tak wydaje się Karolowi). Eksperyment: Karol otwiera szufladę i sprawdza czy tam są skarpetki. Wynik: skarpetek nie ma. Wniosek: hipoteza okazała się fałszywa( Karol ją obalił). Następna hipoteza: skarpetki są w trzeciej szufladzie od góry. Tym razem okazuje się, że rzeczywiście tam są, hipoteza zostaje potwierdzona, a problem badawczy rozwiązany.

Problem badawczy: Czy ciało człowieka jest niesamowite? Czym jest problem badawczy? Pytaniem, na które uzyskamy odpowiedz w wyniku doświadczenia. Problem badawczy: Czy ciało człowieka jest niesamowite? Czym jest hipoteza? Przypuszczalną odpowiedzią na postawione pytanie. Hipoteza: Ciało człowieka jest fascynujące, tajemnicze, podlega określonym procesom. Dowód pierwszy Dowód drugi Dowód trzeci Dowód czwarty Dowód piąty Dowód szósty Dowód siódmy Kliknij!

Badanie znaczenia nerwu wzrokowego w procesie widzenia Cel badawczy: Wykrywanie obecności plamki ślepej we własnym oku. Hipotezy 1:Kiedy będziemy skupiać wzrok na banku, dolar zniknie. 2:Kiedy będziemy skupiać wzrok na banku, dolar będzie widoczny. Przebieg: Żeby odnaleźć plamkę ślepą musisz wykonać rysunek plusa i minusa przedstawiony na schemacie oddalony od siebie 5cm. Trzymaj schemat na wyciągnięcie ręki, zakryj prawe oko i powoli przybliżając schemat skoncentruj wzrok na sylwetce banku. Wniosek: Kiedy będziemy skupiać wzrok na banku dolar zniknie. Światło wpada w plamkę ślepą gdzie nie ma fotoreceptorów, stąd brak rejestracji obrazu.

Badanie tętna i ciśnienia krwi Budowa i położenie serca : a) serce leży w śródpiersiu klatki piersiowej na wysokości IV-VIII kręgu piersiowego. b) jest mięśniowym workiem wielkości zaciśniętej pięści. c) od zewnątrz serce otoczone jest cienkim łącznotkankowym workiem - osierdziem. Oplatają go naczynia wieńcowe zaopatrujące serce w tlen i glukozę d) serce jest czterodziałowe zbudowane z : - 2 przedsionków – górna część serca, ściany cieńsze (gr. 2- 3 mm) - 2 komór – dolna część serca, o grubszych ścianach (prawa komora – gr. 5 mm, lewa komora gr. 12-15 mm) Tętno: rytm pracy serca, m.in. częstość skurczów serca i ich siła. Wynosi ok. 70 uderzeń na minutę. Podczas wysiłku fizycznego tętno wzrasta. Ciśnienie krwi u człowieka pozostającego w spoczynku wynosi 120/80mmHg.

Przebieg doświadczenia Zbadanie budowy chemicznej kości Przebieg doświadczenia: Przebieg doświadczenia 1 – próba kontrolna 2- – próby badawcze Kość naturalna Kość wymoczona w occie Kość wypalona Problem badawczy: Jakie właściwości kości, nadają składniki mineralne i związki organiczne? Hipoteza: Składniki mineralne nadają kości twardość, a związki organiczne elastyczność. 1) Kość wymoczona w occie straci swoją twardość. 2) Kość wypalona traci swoją elastyczność. Materiały: kość kurczęcia, kość wypalona, kość wymoczona w occie (24h). Obserwacje: Kość w miejscu wypalenia stała się podatna na skruszenie i złamanie, jednak zachowała swoją wytrzymałość. Kość wymoczona w occie była podatna na zgięcia, jednak utraciła swoją twardość. Wniosek: Kość wypalona została pozbawiona elastyczności, za którą odpowiedzialny jest związek organiczny, zwany osseiną. Osseina jest białkowym składnikiem budulcowym kości, jest wydzielana przez osteoblasty(komórki kostne), nadaje kości sprężystość i odporność na zniekształcenia. Kość wymoczona w occie jest elastyczna, jednak została pozbawiona sztywności. Ocet wypłukał zawarte w kości sole mineralne (sole wapnia i fosforu). Związki wapnia i fosforu nadają kości twardość i wytrzymałość.

Badanie wpływu powierzchni jelit na zdolność do wchłaniania substancji. Problem badawczy: Badanie wpływu powierzchni jelit na zdolność do wchłaniania substancji. Hipoteza: Wraz ze wzrostem powierzchni jelit (ilości zużytego papieru) wzrasta zdolność do wchłaniania substancji (zmniejsza się ilość wody w zlewce). Przebieg: Wyniki: 1 kawałek papieru 3 kawałki papieru Różnica Obserwacje: Im więcej kawałków papieru włożyłam/em do wody tym więcej wody ubywa ze zlewki. Wniosek: Zwiększenie powierzchni jelit wpływa na zdolności do wchłaniania substancji. jelito cienkie Błona śluzowa wyściełająca jelito cienkie tworzy liczne fałdy pokryte kosmkami jelitowymi. Kliknij! Przed Po 200ml 170ml 250ml 228ml 140ml 194ml 30ml 60ml 22ml 66ml Wewnątrz każdego z kosmków jelitowych znajduje się centralnie położone naczynie limfatyczne oplecione siecią naczyń włosowatych. Zobacz publikacje

Badanie właściwości enzymów jamy ustnej Problem badawczy: Badanie właściwości enzymów jamy ustnej. Hipoteza: Enzymy jamy ustnej strawią cukry zawarte w krakersie. Pomoce do doświadczenia: Krakersy, jodyna, zakraplacz. Przebieg: PK - próba kontrolna PB - próba badawcza Obserwacje: W próbie kontrolnej jodyna zabarwiła krakers na ciemnogranatowo, natomiast w próbie badawczej na jasnobrązowy. Wniosek: Krakersy zawierają skrobię – cukier złożony, w kierunku której działa jodyna (zabarwia się na granatowo). Amylaza ślinowa obecna w ślinie, rozłożyła skrobię na dwucukry, o czym świadczy brak zabarwienia jodyny w próbie badawczej.

Badanie właściwości enzymów jamy ustnej Problem badawczy: Czy długość żucia pokarmu wpływa na szybkość trawienia skrobi w jamie ustnej. Hipoteza: Zmiana zabarwienia roztworu świadczy o tempie trawienia skrobi. Pomoce do doświadczenia: probówka PK, PB , wodny roztwór skrobi, ślina. Przebieg: PK PB1 PB2 PB3 Obserwacje: Ślina zmienia zabarwienie jedyny w kleiku skrobiowym z granatowego na jaśniejszy. Wniosek: Im więcej śliny tym szybciej zachodzi proces trawienia skrobi. Należy dłużej przeżuwać pokarm aby szybciej i dokładniej strawić cukry zawarte w pokarmie. ślina kleik skrobiowy z jodyną Próby badawcze PB1 PB2 PB3 Czas po upływie którego jodyna zmienia zabarwienie z granatowego na kolor jaśniejszy. 14 min. 12 min. 9 min.

Czekoladowe wyzwanie Cel doświadczenia: Analiza sensoryczna różnych gatunków czekolady – zbadanie zmysłem smaku i węchu próbek czekolady. Materiały: Linijka, kredki, czekolada trzech rodzajów. Przebieg:

Wynik:

Wynik:

Wynik:

Badanie właściwości enzymów wątroby Problem badawczy: Badanie właściwości enzymów wątroby. Przebieg: 1.Dodanie do moździerza 10g świeżej wątroby, jej starcie i uzupełnienie 50 ml wody destylowanej. 2.Umieszczenie w probówce 1-2 ml homogenatu i sprawdzenie jak reaguje po dodaniu H2O2. 3. Włożenie do probówki żarzącego łuczywka w celu zaobserwowania wzrostu obecności O2 w probówce.  Wynik: Wniosek: Najbardziej prawdopodobnym wynikiem wydaje się wynik Grupy II, ponieważ wydzielające się niewielkie ilości tlenu podtrzymują spalanie, zaś temperatura nieznacznie wzrasta. Reakcja rozkładu wody utlenionej pod wpływem enzymu katalazy jest reakcją egzoenergetyczną (przebiegającą z wydzielaniem energii ) w wyniku której uwalnia się tlen, podtrzymujący spalanie. Reakcja: 2H2O2 katalaza 2H2O+O2+energia Sugestie: W grupach I i III doświadczenie nie spełniło oczekiwań. Prawdopodobno przyczyną błędu mogło być użycie wody wodociągowej zamiast destylowanej oraz jej wysoka temperatura. Grupa I Grupa II Grupa III Obserwacje Roztwór po dodaniu H2O2 spienił się. Łuczywko nie zapaliło się, zgasło. Roztwór po dodaniu H2O2 spienił się (zburzył się). Łuczywko nie gaśnie ponieważ w probówce jest tlen, jednak nie zapala się. Roztwór po dodaniu H2O2 spienił się; Łuczywko nie gaśnie i nie zapala się. Reakcje z łuczywkiem - +/- Temperatura homogenatu 32oC 23oC 29oC Temperatura homogenatu + H2O2 33oC 26oC Kliknij! Zobacz film

Czym jest wniosek? w zależności od uzyskanych wyników jest potwierdzeniem lub zaprzeczeniem hipotezy. Wniosek: Czyż ciało człowieka nie jest fascynujące i tajemnicze? Prosimy wywnioskować samodzielnie! Dziękujemy za uwagę Grupa projektowa 96/26_MP_G2