Katedra Informatyki Stosowanej, UMK Toruń

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kompozycja układ elementów zestawionych ze sobą w taki sposób, aby tworzyły one harmonijną całość. Kompozycją określa się również samo dzieło, zawierające.
Advertisements

Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej,
czyli Wprowadzenie do filozofii
Inteligencja Obliczeniowa Perceptrony
Sztuczna Inteligencja 2.1 Metody szukania na ślepo
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy II
Hit reklamowy … WebQuest dla klasy pierwszej gimnazjum
Net art czyli sztuka sieci
PERCEPCJA I WYOBRAŹNIA
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
Wykład 15 Neuropsychologia komputerowa
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy I Wstęp. Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej UMK Google: W. Duch.
Katedra Informatyki Stosowanej, UMK Toruń
Mózg i umysł Mózg jest substratem, umożliwiającym powstanie umysłu.
Katedra Informatyki Stosowanej, UMK Toruń
Złudzenia Optyczne.
Systemy dynamiczne 2010/2011Systemy i sygnały - klasyfikacje Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab. inż.Katedra Inżynierii Systemów Sterowania 1 Dlaczego taki.
mgr inż. Michał Joachimczak Instytut Oceanologii PAN, Sopot
Co to są emocje? Emocja jest wynikiem nieświadomej lub świadomej oceny zdarzenia jako istotnie wpływającego na cele lub interesy podmiotu. Emocja jest.
Malarstwo i rzeźba a Człowiecza dusza - sztuka historyczna w odniesieniu do duchowości. Interpretacje i inspiracje Chrześcijańska pobożność ludowa w.
Złudzenia wzrokowe - czy nasze oczy są niedoskonałe.
Zasoby internetowe Oxford University Press Poniższa prezentacja krótko opisuje Oxford Art Online Mówi o tym, czym jest Oxford Art Online w czym Oxford.
od II połowy XX wieku Wykonał Bartosz Babicz Klasa II d
Percepcja słuchowa.
Materializm a idealizm
Podstawy grafiki komputerowej
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Innowacyjne techniki, budujące sukces edukacyjny ucznia w zakresie kompetencji kluczowych w obszarze ICT z wykorzystaniem twórczego myślenia. Marzena Busz.
Rola malarstwa na przestrzeni dziejów
Lego Mindstorm NXT Grzegorz Cyganiuk.
Spostrzeganie.
Coś dla ducha… „Istnieją dwa cele , do których należy dążyć w życiu: pierwszy- osiągnąć to czego się pragnie, drugi – cieszyć się tym.”
Złudzenia optyczne Opracowała: Elżbieta Gawron
- izmy na przełomie wieków
Pytania 1 Czy dziecko rodzi się jako jednostka wybitnie uzdolniona? Czym jest wrodzony potencjał intelektualny człowieka? Czym jest inteligencja - poziomy.
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
SZTUKA PO DRUGIEJ WOJNIE SWIATOWEJ Część I
Osobowość jako zespół dyspozycji warunkujących zachowanie człowieka
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
Wykorzystanie informatyki w budownictwie
Relacje psychofizyczne, mind – body problem
Przygotowali: Kacper Górniak, Mikołaj Frej, Mateusz Stróżycki.
Interakcja człowiek – komputer Podstawy metod obiektowych mgr inż. Marek Malinowski Zakład Matematyki i Fizyki Wydz. BMiP PW Płock.
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
Umiejętność obserwacji.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
Malarstwo obrazem epoki
Zobacz jak łatwo oszukać Twój umysł! Złudzenia optyczne
Komputerowe wspomagania nauczania w Nanyang Technological University, Singapur Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej UMK Nanyang Technological.
A RTYŚCI SĄ W PRZEDSZKOLU - ROZWIJANIE ZDOLNOŚCI PLASTYCZNYCH.
Psychologiczna teoria prawa Leona Petrażyckiego
„Czucie i wiara silniej mówi do mnie Niż mędrca szkiełko i oko.”
KUBIZM I JEGO PRZEDSTAWICIELE
„KAŻDY MOŻE BYĆ ARTYSTĄ - MAŁE ORIGAMI” Opracowała: mgr Marta Gozdek
złudzenia optyczne Wykonała: Gabriela Maroszek 3A, Weronika Russ 3A
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
SZTUKA DLA OKA OP- ART..
Struktura teorii neurokognitywnych wykład monograficzny 2012/2013
Innowacja z programowania realizowana w klasach 1-3
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Złudzenia optyczne Przygotowały: Julia Trzeciak i Inez Mądra.
Problem umysł-ciało (mind-body problem)
Złoty podział Agnieszka Kresa.
Wiktoria Dobrowolska. Grafika komputerowa - dział informatyki zajmujący się wykorzystaniem komputerów do generowania obrazów oraz wizualizacją rzeczywistych.
Świetlica – czas zabawy !
Projektowanie wspomagane komputerem
Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej,
Autor: Bartosz Osówniak i Maksymilian Taberski. Części mózgu przodomózgowie kora, wzgórze, układ limbiczny i zwoje podstawy, śródmózgowie struktury pnia.
Zapis prezentacji:

Katedra Informatyki Stosowanej, UMK Toruń Neuroestetyka Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej, UMK Toruń Google: Duch Sztuka – Mózg – Emocje, 22.04.2005

Zdumiewająca hipoteza „Zdumiewająca hipoteza brzmi: Ty, Twoje radości i smutki, Twoje wspomnienia i ambicje, Twoje poczucie tożsamości i wolna wola, nie są w rzeczywistości niczym innym niż sposobem, w jaki zachowuje się ogromny zbiór komórek nerwowych i związanych z nim cząsteczek”. Francis Crick, „Zdumiewająca hipoteza, czyli nauka w poszukiwaniu duszy”, Prószyński i S-ka, Warszawa 1997. Lapidarnie: Umysł jest tym, co robi mózg. Widzimy świat? Nie! Widzenie jest interpretacją stanów kory wzrokowej własnego mózgu przez inne obszary tego mózgu. Świadczą o tym złudzenia optyczne, zmiany percepcji w wyniku uszkodzeń mózgu, halucynacje, sny, ślepota na zmiany ... Widzimy tylko stany swojego mózgu!

Neuroestetyka Neuroestetyka poszukuje neurobiologicznych podstaw przeżyć estetycznych. Tworzenie i przyjemność obcowania ze sztuką jest możliwe tylko dzięki istnieniu wspólnych wszystkim ludziom struktur mózgu, odpowiedzialnych za proces widzenia. The Institute of Neuroesthetics, Univ. College London. Semir Zeki: artyści podobnie jak neurolodzy, badają zachowania mózgu swoimi specyficznymi metodami. Badania procesu widzenia przez artystów: Leonardo da Vinci, Piero della Francesca, Brunelleschi, Delacroix, Seurat, Duchamp, Mondrian, Picasso, Braque, Calder, Tinguely ... Neuroestetyka wzbudziła duże zainteresowanie wśród artystów, pragnących wykorzystać nową wiedze dotycząca percepcji i zachowania w swojej pracy.

Neuroestetyka Cele badań w dziedzinie neuroestetyki to: badanie procesów twórczych w sztukach plastycznych, zrozumienie działania mózgu w czasie takich procesów; podkreślanie centralnej roli, jaką pełnia badania nad mózgiem dla zrozumienia natury ludzkiej, przejawiającej się nie tylko w sztuce czy muzyce, lecz również moralności, zachowaniach społecznych i antyspołecznych, moralności, religii i innych dziedzinach wpływających na życie codzienne; zainteresowanie neurobiologów badaniem sztuki jako metody badania organizacji przetwarzania informacji przez mózg; badanie praw percepcji, którym podlega tworzenie sztuki, zarówno na etapie tworzenia jak i oglądania; zrozumienie sztuki w świetle zadań, stojących przed układem wzrokowym, lub ogólnie stojących przed mózgiem, to jest gromadzenia wiedzy o świecie i sposobach jego poznawania.

Najważniejsze prawa percepcji Poszukiwanie prawdy ponad pozorami. Informacje dochodzące do oka bez przerwy się zmieniają w wyniku zmiany odległości, kąta widzenia i oświetlenia, a jednak widzimy stabilny świat, złożony z obiektów o określonej kategorii (np. twarzy). Układ wzrokowy wydobywa z dochodzącego do oka sygnału tylko to, co istotne, podobnie jak artysta próbujący oddać swój sposób widzenia. Abstrahowanie, szukanie istoty, pozwalającej rozpoznać byt. „The whole beauty and grandeur of Art consists ... in being able to get above all singular forms, particularities of every kind [by making out] an abstract idea ... more perfect than any one original.” - John Constable Sposób tworzenia abstrakcji przez mózg jest centralnym problemem badań nad mózgiem, sztuka jest próba eksternalizacji tych abstrakcji.

Książki Robert L. Solso, Cognition and the Visual Arts. MIT Press (1996) Semir Zeki, Inner Vision. Oxford University Press (1999) C. McManus, Right Hand, Left Hand. Weidenfeld & Nicholson (2002) M. Livingstone, Vision and Art. Harry N Abrams (2002) E. Faas, The Genealogy of Aesthetics. Cambridge University Press (2002)

Sztuka kinetyczna Próba stymulacji wybranych obszarów układu wzrokowego. Optymalna stymulacja obszarów V5 reagujących na ruch, z minimalną stymulacją pozostałych obszarów.

8 praw Ramachandrana Czy istnieją „reguły” sztuki pozwalające zrozumieć dlaczego pewne reprezentacje graficzne wydają się nam piękne i interesujące? Dlaczego takie reguły pojawiły się w takiej a nie innej formie w procesie ewolucji? Jakie struktury mózgu są w to zaangażowane? Uwypuklanie elementów, różnic, widoczne w sztuce pierwotnej i karykaturach, wynikające z zasady „wzmacniania różnic”. Izolowanie pojedynczych modów wzrokowych (kształt, kolor, kinestetyka), sprzyja większemu skupieniu uwagi. Grupowanie percepcyjne (Gestalt) pozwalające na segmentację obiektów od tła i abstrakcyjne relacje podobieństwa. Wzmacnianie przez kontrast, linię, rysunek, kolor. Wyzwania dla percepcji, nieoczywiste grupowanie. Unikanie nienaturalnych punktów widzenia i przypadkowych koincydencji konturów. Aluzje i metafory zwiększają zainteresowanie. Symetria jest atrakcyjna.

Karykatury

Punkty widzenia