Mózg i umysł Mózg jest substratem, umożliwiającym powstanie umysłu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kartezjusz i Racjonalizm
Advertisements

Związek między informacją, informatyką i technologią informacyjną.
Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej,
Samoorganizacja: uczenie bez nadzoru.
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
Koncepcje dotyczące neurofizjologicznych podstaw świadomości
Klasyfikacja źródeł informacji
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy II
Czym jest? Skąd się wzięło? Dokąd zmierza?
ELEMENTY SKŁADOWE JEDNOSTKI CENTRALNEJ
Modele w ekonomii. Marta Gosk
Czyli moje wrażenia z wykładami związane
Wykład 15 Neuropsychologia komputerowa
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy I Wstęp. Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej UMK Google: W. Duch.
Kognitywistyka: zrozumienie umysłu
Katedra Informatyki Stosowanej, UMK Toruń
TOLERANCJA WOBEC OSÓB ZAKAŻONYCH HIV
Zajęcia pozalekcyjne Szkołą Podstawowa w Stróżach.
EMPIRYZM BRYTYJSKI ZESTAWIENIE
Gnozeologia – epistemologia 2010
Systemy kognitywne jako nowy wymiar informatyki ekonomicznej
SYSTEMY OPERACYJNE I SIECI KOMPUTEROWE
ZASADY DZIAŁANIA METODY EEG BFB ORAZ MOŻLIWOŚCI JEJ ZASTOSOWANIA
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
Sztuczna Inteligencja
Złudzenia optyczne Opracowała: Elżbieta Gawron
Pytania 1 Czy dziecko rodzi się jako jednostka wybitnie uzdolniona? Czym jest wrodzony potencjał intelektualny człowieka? Czym jest inteligencja - poziomy.
Według tomizmu Artur Andrzejuk.
10 prostych kroków by poprawić pamięć
Osobowość jako zespół dyspozycji warunkujących zachowanie człowieka
Zapamiętywanie- czy może być jedynym celem kształcenia?
w praktyce pedagogicznej
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
Relacje psychofizyczne, mind – body problem
Historia pojęcia umysłu
1. Współczesne generacje technologii
Grafika komputerowa Barwy.
Jak uczy się mózg? Twój mózg to najsprawniejszy komputer, ale musisz znać instrukcję obsługi, żeby umiejętnie z niego korzystać. Rozprawić się z.
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
mgr Aniela Kobusińska – Luty pedagog, doradca zawodowy
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Umiejętność obserwacji.
Dlaczego i jak się modlić?
Dlaczego warto uczyć się fizyki?
Opracowała: Małgorzata Pawluk
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
Komunikacja alternatywna i wspomagająca
Zobacz jak łatwo oszukać Twój umysł! Złudzenia optyczne
Gotfried Wilhelm Leibniz ( ) – ostatni, który wiedział wszystko.
Wykład nr 2 Wielkie pytania filozoficzne
Związek między informacją, informatyką i technologią informacyjną.
KLONOWANIE W NAUCZANIU KOŚCIOŁA
„Czucie i wiara silniej mówi do mnie Niż mędrca szkiełko i oko.”
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
„Kto czyta książki, żyje podwójnie.” Umberto Eco
Zapamiętywanie- czy może być jedynym celem kształcenia?
Złudzenia optyczne Przygotowały: Julia Trzeciak i Inez Mądra.
RODZAJE DRÓG a RODZAJE EMOCJI
Problem umysł-ciało (mind-body problem)
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Szkodliwość hałasu w szkole
Lubię czytać!.
Wiktoria Dobrowolska. Grafika komputerowa - dział informatyki zajmujący się wykorzystaniem komputerów do generowania obrazów oraz wizualizacją rzeczywistych.
Pytania i odpowiedzi - Etap 1 - KTO
Dwie głowy | materiał pomocniczy
Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej,
Aktywny chory. Aktywna rodzina.
Autor: Bartosz Osówniak i Maksymilian Taberski. Części mózgu przodomózgowie kora, wzgórze, układ limbiczny i zwoje podstawy, śródmózgowie struktury pnia.
Psychologia Marta Riess.
Zapis prezentacji:

Mózg i umysł Mózg jest substratem, umożliwiającym powstanie umysłu. Nie ma żadnych wiarygodnych dowodów na istnienie umysłu bez mózgu. Są niezliczone dowody na to, że mózgi tworzą umysły. Uszkodzenia mózgu prowadzą do dobrze określonych zaburzeń poznawczych, afektywnych, osobowości. Nawet proste neuro-podobne modele komputerowe wytwarzają umysło-podobne funkcje, np. złudzenia wzrokowe, pamięć skojarzeniową, syndromy neuropsychologiczne. „Ja” jestem jedną z wielu rzeczy, które robi mózg. Umysł jest cieniem neurodynamiki, kompleksem zdolności związanych z poznawaniem, działaniem i tworzeniem własnego obrazu świata. Mózg jest jedynie substratem umożliwiającym powstawanie umysłu, tak jak atomy na ekranie komputera umożliwiają powstawanie obrazu. Stany umysłu wynikają z indywidualnej historii, jak i prehistorii gatunku. Umysł jest więc niematerialny, chociaż potrzebuje substratu – mózgu. (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved

Świadomość Każdy system mózgopodobny komentując swoje stany wewnętrzne musi twierdzić, że ma wrażenia i jest świadomy. Świadomość jest własnością systemów zorganizowanych w mózgopodobny sposób i powstanie w systemach sztucznych. Powstawanie świadomych wrażeń jest wynikiem wewnętrznej interpretacji przez korę przedczołową; podglądanie aktywności kory mózgu pozwala dostrzec decyzję o 0.5 sekundy wcześniej niż to sobie uświadomi badana osoba. Świadomość nie jest czynnikiem sprawczym. Trudności w zdefiniowaniu koncepcji takich jak umysł, świadomość czy nieświadomość, nie przeszkadzają w badaniach; można np. badać sytuacje, w których jesteśmy świadomi lub nie, oraz neurofizjologiczne korelaty związane z procesem uświadamiania. (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved

Duch i dusza Czym różni się martwe zwierzę od żywego? Najprostsze wyjaśnienie: uciekła z niego dusza! Arystoteles: rzeczy nie ruszają się, bez poruszyciela. Planety i gwiazdy popychały duchy (do czasów Newtona). Człowieka chorego należy związać, by nie uciekła z niego dusza. Kichanie jest niebezpieczne, bo może uciec dusza (stąd „bless you”). Arystoteles, Św. Tomasz – 3 dusze: wegetatywna, zmysłowa i rozumna. Koncepcjom ducha i duszy, bardzo potrzebnym w starożytności (7 dusz Egipcjan) średniowieczu, nie da się obecnie przypisać żadnej z funkcji, które były pierwotną przyczyną ich wprowadzenia, stały się puste. Podobnie jak flogiston, czyli cieplik, dusza zniknęła z nauki. A jednak ... "Czy przeszczep głowy może uszkodzić duszę?" (Świat Nauki, 12/99) (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved

Referaty na duchowe tematy Google: Duch => Wlodzislaw Duch => Referaty Jak działa mózg i skąd się bierze umysł? Sztuczny mózg, sztuczna inteligencja. Twórczość, Mózgi i Komputery; Neuroestetyka. Świadomość i dynamiczne modele działania mózgu. Fizyka i metafizyka świadomości. Fizyka umysłu. Świadomość tworów sztucznych: odwrócony argument Czy można zbudować świadomy komputer? Neurofilozoficzne rozwiązanie trudnego problemu świadomości. Czy umysł może zrozumieć sam siebie? Dlaczego lubimy muzykę. O symulacjach sieci neuronowych, modelach pamięci i jej zaburzeń. Koncepcja duszy i umysłu w świetle neurobiologii. Duch w maszynie. (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved

Neuroteologia i TMS Szuka podstaw przeżyć religijnych w szczególnych stanach mózgu. BBC zrobiło program telewizyjny, pisał o tym Newsweek i inne tygodniki. Napisano już liczne książki na ten temat. TMS, przezczaszkowa magnetyczna stymulacja, to obecnie popularna technika stymulacji różnych obszarów mózgu, stosowana np. w leczeniu depresji. U niektórych osób TMS wywołuje stany szczęśliwości, religijne uniesienia, wrażenia podróżowania poza ciałem, widzenia odległych zdarzeń i realityczne sny - oczywiście są to halucynacje. Np. robi to urządzenie ShaktiLight, reklamowane przez współpracownika Michaela Persingera, który napisał "Neuropsychological Base of God Beliefs" (1987). Około 10% osób z autyzmem ma niezwykłe uzdolnienia (idiot savant syndrome) - grupa ekspertów z Center for the Mind w Sydney twierdzi, że zastosowanie TMS do tłumienia aktywności różnych obszarów mózgu aktywizuje takie zdolności u ludzi zdrowych. (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved