Kilka rzeczy, nad którymi warto pracować

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej,
Advertisements

Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy I Logika przybliżona
Inteligencja Obliczeniowa Metody oparte na podobieństwie do wzorców.
Inteligencja Obliczeniowa Wstęp
Katedra Informatyki Stosowanej UMK
Katedra Informatyki Stosowanej UMK
Inteligencja Obliczeniowa Perceptrony o dużym marginesie błędu
Inteligencja Obliczeniowa Sieci o zmiennej strukturze.
Inteligencja Obliczeniowa Perceptrony
Sztuczna Inteligencja 2.1 Metody szukania na ślepo
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy I Logika przybliżona
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy II
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy II Ramy i inne Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej UMK Google: Duch.
Sztuczna Inteligencja Analiza języka naturalnego Tłumaczenie maszynowe
Trzy projekty, które zmienią świat
Świat Bytów Wirtualnych 2
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy II Systemy produkcyjne Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej UMK Google: W. Duch.
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy I Wstęp. Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej UMK Google: W. Duch.
Katedra Informatyki Stosowanej UMK Projekty komercyjne
Mózg i umysł Mózg jest substratem, umożliwiającym powstanie umysłu.
Zastosowanie pamięci semantycznej we wspomaganiu decyzji medycznych
Trzy projekty, które zmienią świat
Pamięć semantyczna Część pamięci długotrwałej, w której przechowuje się podstawowe znaczenie słów i pojęć.
Analiza porównawcza wybranych metod sztucznej inteligencji w komputerowych grach strategicznych Comparative analysis of artificial iteligece methods applied.
Życiorys Urodzony: Wykształcenie:
Życiorys mgr inż. Julian Szymański Katedra Architektury Systemów Komputerowych WETI PG Urodzony: r. Wykształcenie: studia na wydziale.
mgr inż. Adam Kupryjanow Katedra Systemów Multimedialnych WETI PG
Mirosław ŚWIERCZ Politechnika Białostocka, Wydział Elektryczny
Możliwości biblioteki logiczno-fizycznej opartej na systemie masa-sprężyna jako środowiska modelowania rzeczywistości wirtualnej. Projekt systemu Seminarium.
Modelowanie zorientowane agentowo
Przemiany energii w organizmie człowieka - projekt IT for US
Janusz Wrobel – Neurosoft Sp. z o.o.
Włodzisław Duch & Co Katedra Informatyki Stosowanej, WFAiIS, UMK
AI w grach komputerowych
ZIS Tematyka prac magisterskich w Zakładzie Informatyki Stosowanej.
Metody wprowadzania tekstu (wybrane zagadnienia).
Uczenie w Sieciach Rekurencyjnych
Komputerowe wspomaganie medycznej diagnostyki obrazowej
Sztuczna Inteligencja
Pamięć deklaratywna: semantyczna i epizodyczna
Model inteligentnego agenta wspomagającego decyzje zakupu komputerów.
Promotor: dr inż. Leszek Koszałka Autor: Markuszewski Kamil
SYSTEMY EKSPERTOWE I SZTUCZNA INTELIGENCJA
1. Współczesne generacje technologii
Politechniki Poznańskiej
Metoda badań eksperymentalnych i quasi-eksperymentalnych
Modelowanie Kognitywne
Wizualizacja Wikipedii Julian Szymański Julian Szymański Wydział Elektroniki Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej Włodzisław Duch Katedra.
Adaptacyjne Systemy Inteligentne Maciej Bielski, s4049.
Komputerowe wspomagania nauczania w Nanyang Technological University, Singapur Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej UMK Nanyang Technological.
4 lipca 2015 godz pok września 2015 godz pok. 212.
Wybrane zagadnienia inteligencji obliczeniowej Zakład Układów i Systemów Nieliniowych I-12 oraz Katedra Mikroelektroniki i Technik Informatycznych proponują.
SZTUCZNA INTELIGENCJA
SZTUCZNA INTELIGENCJA
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Maria ZAJĄC E-learning 2.0 a style.
GeneracjeTechnologia Architektura przetwarzania 0. Przekaźniki elektromechaniczne 1. Lampy elektronowe 2. Tranzystory 3. Układy scalone 3.5.Układy dużej.
Programowalne klocki LEGO MindStorms Inna informatyka czy informatyka inaczej ? Dr Marek Piasecki Instytut Cybernetyki Technicznej Politechnika Wrocławska.
Inteligencja Obliczeniowa Perceptrony o dużym marginesie błędu
Wykorzystanie algorytmu Text Mining do analizy przyjmowanych przez rodziców celów wychowawczych Agnieszka Szymańska.
Zmiany w programie kierunku Kognitywistyka
Perceptrony o dużym marginesie błędu
A prototype of distributed modelling environment
Inteligencja Obliczeniowa Wstęp
Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej,
Perceptrony o dużym marginesie błędu
Sztuczna Inteligencja Gry i programy oparte na szukaniu
Aktywny chory. Aktywna rodzina.
Inteligencja Obliczeniowa Perceptrony
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy I Logika przybliżona
Zapis prezentacji:

Kilka rzeczy, nad którymi warto pracować Włodzisław Duch & Ska Katedra Informatyki Stosowanej, UMK Toruń School of Computer Engineering, NTU Singapore Cincinnati Children’s Hospital Research Foundation Google: Duch

Wielkie problemy Inteligencja na poziomie człowieka? Nadchodzą czasy globalnej symulacji mózgu: ABACCUS Powinno się dać zintegrować różne funkcje związane z percepcją i zachowaniem z architekturami kognitywnymi: HIT i DREAM Rozumienie tekstów, języka naturalnego, jest wielkim wyzwaniem. Integracja metod inteligencji obliczeniowej.

Attention-Based Artificial Cognitive Control Understanding System Duży zintegrowany projekt, 5 lat, 6M Euro: King’s College London (John Taylor, coordinator) Foundation for Research and Technology - Hellas National Center for Scientific Research “Demokritos” Technical University of Munich Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf Universita di Genova, Dipartimento di Informatica, Sistemistica, Telematica Department of Informatics, UMK, Torun Najbardziej ambitny projekt na neuroinformatyki.

Cel: mały mózg małego robota Computational Platform, Simulation Environment and Integration Neuroscience and Development Vision Memory System Drive and Intrinsic reward system Atomization system Reasoning System Feedback Attention Control system Motor Control Speech Tactile Learning of PFC goals Working Memory Value Maps Action/Object reward system ABACCUS to pierwszy krok w stronę globalnej symulacji mózgu; jak z prostych oddziaływań neuronów powstaje świat wewnętrzny?

Od mózgu do umysłu Geometryczny (Platoński) model umysłu: zdarzenia w przestrzeniach psychologicznych jako cień neurodynamiki. Neurodynamika =>charakteryzacja basenów atrakcji => obiekty w przestrzeniach cech (psychologicznych). Prawa psychologiczne wzorowane na prawach fizyki w odpowiednich przestrzeniach: Shepard i Kelly. Uniwersalne prawa generalizacji bodźców, od gołębi po ludzi, w p-niach psychologicznych z metryką MDS. Zastosowanie do kategoryzacji w psychologii. Systemy o wzrastającej złożoności: elementy + oddziaływania, od sieci neuronowych do społeczeństw złożonych agentów. Świadomość w systemach sztucznych wymaga całkiem odmiennej konstrukcji. Kognitywne podejście do rozumienia matematyki i fizyki.

Humanized InTerfaces (HIT) HIT = computer/PDA interface communicating in natural way with the user: accepting natural input (speech, gestures, text), and responding in natural way, robust understanding of user intentions for selected applications. Example: a talking head user can relate to. Goals: develop basic HIT software/hardware platform; extend its functionality; create interesting applications; move it to portable devices (PDAs/phones) & broadband servers. HIT software/hardware/services may find their way to a billion portable devices in a few years time. New functions include: cameras, speech recognition, translation, games. Market for telephone ringtones alone in 2003 was 5 bln S$.

DREAM/HIT architecture Natural input modules Cognitive functions Affective functions Web/text/ databases interface Behavior control Control of devices Talking head Text to speech NLP functions Specialized agents DREAM is concentrated on the cognitive functions + real time control, we plan to adopt software from the HIT project for perception, NLP, and other functions.

Język naturalny Odwołujemy się do wewnętrznych wyobrażeń, komentujemy stany wewnętrzne swojego mózgu – jak to zrobić w sztucznym systemie? ABACCUS: powstaną reprezentacje wewnętrzne, powinna się z tego wyłonić prawdziwa semantyka, ale tylko na poziomie prostych zdań. Praktyczne podejście: analiza tekstów i próba automatycznego tworzenia opisu koncepcji za pomocą uproszczonej reprezentacji wiedzy – dodawanie wiedzy a priori, sprawne wykorzystanie wiedzy. Zastosowania w informatyce medycznej. Idee kognitywne w wyszukiwaniu informacji: pamięć rozpoznawcza – poziom znaków i słów; pamięć semantyczna – poziom koncepcji i zdań; pamięć epizodyczna – poziom globalny.

Symulowana głowa i gra w 20 pytań Mówiąca głowa oparta na Hapteku. Rozpoznawanie i synteza dźwięku nie jest problemem, kontrola symulowanej głowy również, kluczowa jest wiedza o świecie i wymyślanie inteligentnych pytań.

Zabawki kognitywne Zabawki, które służą zwiększaniu zdolności percepcyjnych i kognitywnych niemowląt i dzieci. Projekt od 1997 roku, patent przyznany w 2002: „Układ aktywnego stymulatora ośrodków mowy, zwłaszcza niemowląt i dzieci.” Patent złożony w Children’s Hospital Medical Foundation jest znacznie szerszy, obejmuje rozwój kognitywny, nie tylko percepcję, dotyczy też diagnostyki i terapii. Wiele wyzwań: zrozumieć zachowanie niemowlaka.

Zrozumieć dane Dane => Informacja => Wiedza. Dane wszelkiego rodzaju, np. sygnały zmysłowe, obrazy, bazy danych, teksty, dane bioinformatyczne ... Najpierw trzeba się nauczyć analizy prostych danych. Pierwszy krok: mechanizmy uwagi, selekcja informacji. Drugi krok to kategoryzacja, kompresja informacji. Formy rozumienia: reguły logiczne, prototypy, wizualizacja. Potrzeba tworzenia jak najprostszych modeli (ale nie prostszych ...) Reguły logiczne z danych: SSV, FSM, MLP2LN. Prototypy + funkcje podobieństwa wyciągane z danych. Wizualizacja danych statycznych i dynamicznych.

Zrozumieć modele Zrozumieć sieci neuronowe i inne modele CI. Podglądanie powierzchni błędu, trajektorii uczenia, wizualizacja aktywności węzłów sieci neuronowych, sieci ontogeniczne, algorytmy oparte na szukaniu ... Systemy heterogeniczne: sieci neuronowe, drzewa decyzji, systemy oparte na podobieństwie, komitety => GhostMiner. Teoria podobieństwa, integrująca różne podejścia do zagadnień inteligencji obliczeniowej, ogólniejsza niż teorie rozmyte. Reguły prototypowe, ich relacje z rozmytymi, relacje pomiędzy metodami opartymi na podobieństwie a metodami dyskryminującymi. Metauczenie: automatyczne odkrywanie najlepszych modeli danych.

Workshop Bachotek k. Brodnicy, Ośrodek UMK 13 Maj, piątek, przyjazd 14 Maj, sobota, NLP od rana 15 Maj, niedziela, selekcja informacji 16 Maj, poniedziałek, metauczenie Workshop ogólnopolski, tani i wyspecjalizowany ...