Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy II Systemy produkcyjne Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej UMK Google: W. Duch.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej,
Advertisements

Mechanizm wnioskowania rozmytego
Grażyna Mirkowska PJWSTK 15 listopad 2000
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy I Logika przybliżona
6. Układy kształtujące funkcje odcinkami prostoliniowymi
Wykład 06 Metody Analizy Programów System Hoare
Wykład 6 Najkrótsza ścieżka w grafie z jednym źródłem
Sieci Petriego Marcin Jałmużna.
Inteligencja Obliczeniowa Indukcja reguł - modele.
Katedra Informatyki Stosowanej UMK
Inteligencja Obliczeniowa Perceptrony o dużym marginesie błędu
Inteligencja Obliczeniowa Perceptrony
Sztuczne sieci neuronowe
Matematyka Dyskretna, G.Mirkowska, PJWSTK
Sztuczna Inteligencja 2.1 Metody szukania na ślepo
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy I Logika przybliżona
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy II
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy II Ramy i inne Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej UMK Google: Duch.
ALGORYTMY GEOMETRYCZNE.
Szachy komputerowe. Ogólna idea silnika szachowego.
Obliczenia macierzowe cz.2
Rozwiązywanie układów
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy I Logika rozmyta
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy II Ramy i inne Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej UMK Google: W. Duch.
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy I Wstęp. Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej UMK Google: W. Duch.
Metody Sztucznej Inteligencji w Sterowaniu 2009/2010Optymalizacja miary efektywności działania sztucznych sieci neuronowych Dr hab. inż. Kazimierz Duzinkiewicz,
Wstęp do interpretacji algorytmów
ZARZĄDZANIE PROCESAMI
Bramki Logiczne.
Zależności funkcyjne.
Piotr Rybiński. 1. Wstęp 2. Opis systemu i narzędzi 3. Algorytm 4. Przykłady działania 5. Porównanie z rzeczywistym systemem rozwoju 6. Rozszerzenia systemu,
Podstawy układów logicznych
Dobra reklama, czyli coś między małpą a robotem
Funkcje logiczne i ich realizacja. Algebra Boole’a
Gramatyki Lindenmayera
Wyrażenia w Turbo Pascalu.
Architektura komputerów
Modelowanie i identyfikacja 2010/2011Optymalizacja miary efektywności działania sztucznych sieci neuronowych Dr hab. inż. Kazimierz Duzinkiewicz, Katedra.
MICROSOFT Access TWORZENIE MAKR
Wykład 7 Synchronizacja procesów i wątków
W ą t e k (lekki proces) thread.
SYSTEMY EKSPERTOWE I SZTUCZNA INTELIGENCJA
ZAPIS BLOKOWY ALGORYTMÓW
Algorytmika.
ALGORYTMY Co to jest algorytm ? Cechy algorytmu Budowa algorytmów
Modelowanie Kognitywne
PHP Instrukcja warunkowa if Damian Urbańczyk. Warunek? Instrukcję warunkową wykorzystujemy wtedy, gdy chcemy sprawdzić pewien fakt, który może być prawdziwy.
Systemy wspomagające dowodzenie twierdzeń
Warstwowe sieci jednokierunkowe – perceptrony wielowarstwowe
Wstęp do interpretacji algorytmów
Temat: Jak działa antywirus? _________________________________________________________________________________________________________________ [ Przedmiot:
Wstęp do programowania Wykład 10 Programowanie w logice.
 Formuła to wyrażenie algebraiczne (wzór) określające jakie operacje ma wykonać program na danych. Może ona zawierać liczby, łańcuchy znaków, funkcje,
Etapy procesu sterowania rozmytego
Metody sztucznej inteligencji - Technologie rozmyte i neuronowe 2015/2016 Systemy rozmyte – wnioskowanie Mamdani’ego I © Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab.
URZĄDZENIA TECHNIKI KOMPUTEROWEJ Zapis liczb binarnych ze znakiem.
Nawracanie i odcięcie Jakub Czoboda, Jezierski Aleksander, Skierkowski Paweł, Bembenista Kamil, Martynowski Witold.
Inteligencja Obliczeniowa Perceptrony o dużym marginesie błędu
Elementy cyfrowe i układy logiczne
Podstawowe rodzaje modeli rozmytych
Perceptrony o dużym marginesie błędu
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy II Ramy i inne
Metody sztucznej inteligencji
Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej,
Perceptrony o dużym marginesie błędu
Sztuczna Inteligencja Gry i programy oparte na szukaniu
Inteligencja Obliczeniowa Perceptrony
Instrukcja warunkowa if
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy I Logika przybliżona
Zapis prezentacji:

Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy II Systemy produkcyjne Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej UMK Google: W. Duch

Systemy produkcyjne Newell i Simon (1972), modelowanie sposobu działania percepcji i aparatu poznawczego człowieka. System produkcyjny: system oparty na regułach produkcji, czyli parach (warunek - działanie). Reguły produkcji mają postać: IF warunek1 AND warunek2... THEN akcja Lewa część reguły produkcji określa warunki jej stosowalności. Prawa część określa jej działanie. Kilka reguł produkcji => łatwo przewidzieć skutki ich wykonywania.

Własności Warunki wykonania akcji są jawne Reguły nie odwołują się do siebie (tak jak procedury), minimalizując oddziaływanie pomiędzy sobą. Da się zastosować w stosunkowo dużych systemach. Działa dobrze do czasu aż liczba reguł nie robi się zbyt duża. Można je też traktować jako mechanizm kontrolujący sprzężenie pomiędzy wiedzą deklaratywną i proceduralną. Systemy produkcyjne składają się z 3 części: a) bazy reguł produkcji b) specjalnej struktury danych, nazywanej kontekstem c) interpretera, kontrolującego aktywność systemu

Własności cd Setki reguł => trudno jest przewidzieć działanie systemu. Kontekst, czyli dane na których działa system, zmienia się na skutek stosowania reguł produkcji. Kontekst zawiera również dane, do których stosuje się lewa część reguł produkcji, określająca warunki ich stosowalności. Kontekst może być: prostą listą faktów, określająca stan systemu, złożoną strukturą danych. Interpreter określa strategię działania systemu - którą regułę należy następnie zastosować.

Przykład System produkcyjny identyfikujący produkty spożywcze. Mamy taśmę, a na niej różne produkty. Kontekst = listy, na której są wprowadzone automatycznie do programu własności produktów. F. logiczna JEST jest na liście danych kontekstowych. F. logiczna DOPISZ = operacja dopisywania do listy. P1. IF JEST zielone THEN DOPISZ produkt rolny P2. IF JEST mały pojemnik THEN DOPISZ delikatesowe P3. IF JEST mrożonka OR JEST produkt rolny THEN DOPISZ nietrwałe P4. IF JEST ciężkie AND JEST tanie AND NOT nietrwałe THEN DOPISZ arbuz P5. IF JEST nietrwałe AND JEST ciężkie THEN DOPISZ indyk P6. IF JEST ciężkie AND JEST produkt rolny THEN DOPISZ arbuz

Przykład 1 INTERPRETER: I1. Znajdź wszystkie reguły których lewa strona jest spełniona. I2. Jeśli daje się zastosować więcej niż jedna reguła usuń te, które prowadzą do powtarzających się symboli. I3. Wykonaj po kolei dające się zastosować reguły. Jeśli nie można zastosować żadnej reguły przerwij działanie. I4. Usuń listę dających się zastosować reguł i przejdź do I1. Reguły produkcji wywoływane są cyklicznie. W każdym cyklu ustala się możliwe do zastosowania reguły (faza dopasowania reguł do warunków, matching phase). Jeśli do tych samych założeń stosuje się więcej reguł wybierana jest jedna z nich (faza rozstrzygnięcia sprzeczności, conflict resolution). Ostatni etap to wykonanie działania (faza działania, action phase).

Przykład 2 Zaczynając np. od listy L L=(zielone, ciężkie) możemy zastosować tylko regułę P1 otrzymując L=(produkt rolny, zielone, ciężkie) W następnym kroku możemy zastosować P1 i P6; P1 daje powtarzające się symbole, więc stosujemy P6, otrzymując L=(arbuz, produkt rolny, zielone, ciężkie) System zatrzymuje się, gdyż wszystkie stosowalne w kolejnym cyklu reguły prowadzą do takich samych symboli, które już są na liście.

Zalety i wady Zalety systemów produkcyjnych: Modularność wiedzy: niezależne reguły. Jednolitość sposobu reprezentacji. Naturalność zapisu w wielu zastosowaniach. Wady: trudno zapisać sekwencyjny algorytm postępowania, gdyż reguły nie odwołują się bezpośrednio do siebie. Przykłady zastosowań: systemy eksperckie