Wykład 15 Neuropsychologia komputerowa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej,
Advertisements

Jak język angielski wpływa na współczesną polszczyznę ?
Inteligencja Obliczeniowa Sieci dynamiczne cd.
Inteligencja Obliczeniowa Sieci o zmiennej strukturze.
Inteligencja Obliczeniowa Perceptrony
Wykład 8 Neuropsychologia komputerowa
Wykład 14 Neuropsychologia komputerowa
Wykład 10 Neuropsychologia komputerowa
Elementy Modelowania Matematycznego
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy II
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy II Ramy i inne Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej UMK Google: Duch.
NeuroDevelopmental Treatment
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Co wpływa na jakość życia w późnym okresie dorosłości ?
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy I Wstęp. Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej UMK Google: W. Duch.
Mózg i umysł Mózg jest substratem, umożliwiającym powstanie umysłu.
Zastosowanie pamięci semantycznej we wspomaganiu decyzji medycznych
Specyficzne trudności w uczeniu się
Typy systemów informacyjnych
Złudzenia wzrokowe - czy nasze oczy są niedoskonałe.
Układy sekwencyjne pojęcia podstawowe.
Dobra reklama, czyli coś między małpą a robotem
Iwona Jeziorska Ośrodek Terapii w Środowisku
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Universalne Modele Uczenia - Cwiczenia
Sztuczna Inteligencja
Przygotowanie dziecka do szkoły
Spostrzeganie.
Algorytmy.
Rynek pracy!.
Pamięć deklaratywna: semantyczna i epizodyczna
Integracja sensoryczna
Biologiczne podłoże przetwarzania informacji.
Dysleksja i trudności szkolne
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
Podstawy programowania
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Podstawy rekreacji WYKŁAD III
Harmonia i ład społeczny
Jak komputer dane mieli
Schematy przetwarzania języka
S CHEMATY DLA JĘZYKA Aleksandra Zabiełło kognitywistyka, III rok.
WIELOZMYSŁOWE POZNAWANIE KOLORÓW DLA DZIECI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Opracowanie: mgr Hanna Oleszak mgr Justyna Sieletycka mgr Bernadeta Budzińska.
Sala Doświadczania Świata
Modelowanie Kognitywne
Opracował: Michał Kaliski
D. Ciołek EKONOMETRIA – wykład 5
Analiza regresji wielokrotnej c.d.
Budowa systemu informacyjnego
Oprogramowaniem (software) nazywa się wszystkie informacje w postaci zestawu instrukcji i programów wykonywanych przez komputer oraz zintegrowanych danych.
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Praktyczne.
Krok 1 – Jak realizować cele w życiu?. PROGRAM 1. Co jest największym problemem dla Ciebie w realizacji celów? 2. Czy moje myślenie to wróg czy przyjaciel.
Eco - woodfun. Cechy naszych puzzli edukacyjno – rozrywkowych Pozytywne cechy dla małych dzieci : poprawiają sprawność palców i wspomagają koordynację.
Metody Inteligencji Obliczeniowej Adrian Horzyk Adrian Horzyk Akademia Górniczo-Hutnicza Wydział Elektrotechniki, Automatyki, Informatyki i Inżynierii.
JAK ZACHĘCIĆ DZIECKO DO NAUKI
NOWOCZESNE METODY NAUCZANIA
Problem umysł-ciało (mind-body problem)
Promowanie praw dzieci
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Integracja sensoryczna
Aleksandra Lewandowska
KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA W FIRMIE Łatwizna czy wyzwanie?
Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej,
Wykład 15 Neuropsychologia komputerowa
Inteligencja Obliczeniowa Perceptrony
AJ: Prawa Yerkesa-Dodsona sformułowane w 1908 roku przez Roberta Yerkesa i Johna D. Dodsona opisują zależność między pobudzeniem.
Zapis prezentacji:

Wykład 15 Neuropsychologia komputerowa Wyższe czynności poznawcze Włodzisław Duch UMK Toruń Google: W Duch (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved

Wyższe czynności Na razie mamy sieciowe modele: Rozpoznające obiekty (wzrok, słuch, dotyk). Procesów uwagi, współdziałających z rozpoznawaniem. Pamiętające epizody, ogólne relacje semantyczne, utrzymujące bieżące informacje. Uczące się wymowy i sensu słów. Czego brakuje? Celów, dążeń, planowania. Rozumowania. Emocji. Podejmowania decyzji. Reprezentacji ego, modelu „ja”, samoświadomości. Wolnej woli? Relacji społecznych, hierarchii wartości. (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved

Podstawy biologiczne Uszkodzenia kory przedczołowej (PFC) jak i kory zakrętu obręczy (CC) wpływają na planowanie, rozumowanie, podejmowanie decyzji, interakcje społeczne, samoświadomość, działania intencjonalne. Kora PFC i CC nie działa jednak w izolacji od reszty! Czy jesteśmy automatami? Wolna wola, podmiotowość i mózg (referat 3/2007). (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved

Funkcje PFC Pamięć robocza, dynamiczne aktywacje nie ulegające rozproszeniu. Doświadczenia z opóźnionym dopasowywaniem wzorców. PFC utrzymuje przez pewien czas informacje aktywując „pamięć roboczą”, umożliwia to powracanie do wykonywanych zadań pomimo konieczności wykonania innych działań, monitorowanie błędów, koordynację działań celowych, planów, generowanie różnorodnych działań. (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved

Stroop Trudno jest wyhamować dobrze wytrenowane procesy rozpoznawania czy działania (taniec, muzyka), np. w efekcie Stroopa: mamy podać kolor kolejnych wyrazów, ale robimy to wolniej niż dla wyrazów nie związanych z kolorami. (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved

Model Stroopa Rozpoznawanie słów bądź kolorów. Wyniki są całkiem zgodne z doświadczeniem. Jest sporo wariantów tego doświadczenia i możliwości śledzenia zmian w czasie wielokrotnego powtarzania. (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved

Stroop: kształty Poziom fonologiczny: nieistniejące słowa nie wzbudzają głębszych obszarów. Poziom głęboki: błędy fonologiczne i semantyczne (kąt – kot, kot - pies), pomyłki w rozpoznawaniu znaków. Kolory i słowa prezentowane z przesunięciem czasowym (stimulus onset asynchrony, SOA), minus dla czytania słów = kolor przed słowami, dla nazywania kolorów słowa przed kolorem. (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved

Stroop: wyniki SOA Kolory słabo zaburzają czytanie słów (conflict vs. congruent), nawt jeśli kolory pojawiają się przed słowami => zwykle nie nazywamy kolorów! Efekt interferencji zanika jeśli słowa pojawiają się sporo po kolorze. Nie wychodzi zwolnienie przy jednoczesnej prezentacji (garb po lewej), zapewne bierze się to z konkurencji; wzrost w modelu dla SOA<0 też zły. (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved

Dynamiczna kategoryzacja: WCS Wisconsin card sort, często stosowany test, w którym reguły kategoryzacji mogą się zmienić w czasie eksperymentu. Do jakiej kategorii zaliczyć 3 gwiazdki? Czerwonych? Trojkątów? (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved

WCS A to? (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved

Dynamiczna kategoryzacja Do jakiej kategorii zaliczyć 4 krzyżyki? Obiekty różnią się kształtem, kolorem i liczbą elementów. Jeśli zmienić regułę, jak szybko badany to odkryje? (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved

Wpływ uszkodzeń PFC Dynamiczna kategoryzacja: pacjenci z uszkodzeniami kory przedczołowej trzymają się pierwszej reguły i nie potrafią jej zmienić. PFC utrzymuje reprezentację obecnej sytuacji, wymiaru nad którym należy się skupić, co prowadzi do właściwej aktywacji uwagi. PFC potrafi szybko zmienić reprezentację, ale pamięć synaptyczna w PC uczy się wolniej, więc osoby z uszkodzeniami PFC będą dłużej trać przy regule, która przestała działać. (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved

Działania synaptyczne i dynamiczne Decyzja jaki podjąć wybór Kooperacja pamięci synaptycznej i dynamicznej. (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved

Kategoryzacja dynamiczna Decyzja jaki podjąć wybór: linie czy wypełnione kształty? Zmiany mogą dotyczyć odwrócenia kategorii w tym samym wymiarze (ID) lub zmiany wymiaru, który decyduje o kategorii (ED). (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved

Kategoryzacja dynamiczna Orbital = hamowanie afektywne Lateral = wybór dzięki uwadze. Albo ... Orbital PFC: reprezentuje cechy, boczna PFC abstrakcyjne wymiary. Aktywacja PFC pozwala na zmianę działania: PFC orbitalne: nowe cechy (IDR) Boczne: nowe wymiary (EDS) Trwanie: wpływy synaptyczne przy braku dynamicznej aktywacji w PFC (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved

Model IDE/ED Uwaga: aktywacja PFC: nadaje kierunek, VTA działa jako adaptujący się krytyk, powoduje zmiany w PFC i daje nagrodę. Trwanie: wpływy synaptyczne przy braku dynamicznej aktywacji w PFC (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved

IDR/EDS w modelu Trwanie: wpływy synaptyczne przy braku dynamicznej aktywacji w PFC (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved

Model i doświadczenie Trwanie: wpływy synaptyczne przy braku dynamicznej aktywacji w PFC (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved

Mechanizmy PFC Dynamiczna pamięć robocza: neurony PFC utrzymują swoją aktywację pozwalając na jednoczesne wykonywanie kilku funkcji. Monitorowanie/ocena wyników działań, sprzężona jest z dopaminoergicznym mechanizmem nagrody. Wydaje się, że właśnie te informacje stają się świadome, bo oceny muszą być dostępne wszystkim obszarom mózgu by wpłynąć na procesy korekty. Nieświadome uczenie skomplikowanych zachowań za pomocą biologicznych środków opartych na mechanizmach nagrody i kary nie jest możliwe. Świadomość musi powstać w każdym systemie dynamicznym, którego fizyczne stany podlegają wewnętrznej ocenie. Budowa świadomych robotów to tylko kwestia czasu. (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved

Automatyzmy i kontrola Dynamiczna pamięć robocza: neurony PFC utrzymują swoją aktywację pozwalając na jednoczesne wykonywanie kilku funkcji. (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved

Podsumowanie Psychologia zmienia się całkowicie dzięki metodom neurokognitywnym! Większość wyjaśnień dotychczas prezentowanych przez psychologów niewiele naprawdę wyjaśnia, postulując mechanizmy, które nie istnieją. Rzeczywistość nie jest taka prosta, jakby psycholodzy chcieli, ale za to znacznie ciekawsza. Przykład: kategoryzacja i odwrotne częstości z punktu widzenia modeli neuronowych i z punktu widzenia psychologii. Attractor neural networks and concept formation in psychological spaces. (c) 1999. Tralvex Yeap. All Rights Reserved