Wykonała: Aleksandra Śmieciuch

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Leszek Smolarek Akademia Morska w Gdyni 2005/2006
Advertisements

Aukcja o dolara $$$ P. Jaworska W. Filipowicz.
WYBORY PARLAMENTARNE.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Inteligencja Obliczeniowa Metody probabilistyczne.
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Teoria wyboru publicznego: wybrane koncepcje badawcze.
Teoria zachowania konsumenta
Założenie o racjonalności
Przygotował Witold Przychoda
Teoria handlu międzynarodowego Heckschera - Ohlina
Daniel Kahneman Otrzymał Nagrodę Nobla w 2002 r. za ponad ćwierćwiecze badań nad zachowaniami inwestorów i rynków finansowych.
Ekonomiczna teoria biurokracji
Gary Stanley Becker ur „Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich”, PWN 1990.
Ekonomia eksperymentalna
Teoria wyboru publicznego wybrane koncepcje badawcze
Ekonomiczna teoria władzy ustawodawczej i sądowniczej
Paradoks partycypacji wyborczej
Racjonalność wyborcy a paradoks partycypacji
w oparciu o ekonomiczną teorię demokracji
Pogoń za rentą – przykłady z życia gospodarczego w Polsce w okresie transformacji Katarzyna Ruta.
Racjonalność wyborcy a paradoks partycypacji Znaczenie instrumentalnej motywacji dla wyjaśnienia absencji wyborczej w 2005 roku i wysokiej frekwencji dwa.
Protekcjonizm handlowy a instytucje polityczne
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
NEI to oparta na kryteriach racjonalności ekonomicznej - a także na założeniach metodologicznego indywidualizmu - analiza formalnych i nieformalnych instytucji.
NEI to oparta na kryteriach racjonalności ekonomicznej - a także na założeniach metodologicznego indywidualizmu - analiza formalnych i nieformalnych instytucji.
Paradoks partycypacji wyborczej
Teoria wyboru konsumenta
Wiedza i opinie Polaków na temat wyborów do Parlamentu Europejskiego
Niepewność.
Prospect Theory: An Analysis of Decision Under Risk Kamil Janus.
Problem absencji wyborczej w Polsce po 1989 roku
Aktywny Młody Przemyślanin- Wybory parlamentarne debata.
Kultura organizacyjna MSP
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież z Biłgoraja brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Economic Imperializm II...czyli jak szorstki urok ekonomii podbija serca kolejnych dziedzin nauki Na podstawie tekstu Edward’a P. Lazear’a Dorota Sławińska.
Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Piotr Frączak Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Społeczeństwo obywatelskie a Narodowe Strategiczne.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
Teoria perspektywy Daniela Kahnemana i Amosa Tversky`ego
Akademia aktywności politycznej i społecznej ludzi młodych.
Założenie o racjonalności
Agnieszka Kwiatkowska (UW) Zieloni reprezentacja nowych ruchów społecznych na polskiej scenie politycznej.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji ? Prowadzące: Kamila Helbin Karolina Szura.
Racjonalność w ekonomii na podstawie „Metodologii ekonomii” Marka Blauga Paulina Bukowińska.
DEBATA Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Społeczno-kulturowe uwarunkowania kompetencji społecznych
Ekonomia eksperymentalna Magda Małkowska. MAGDA MAŁKOWSKA 2 Plan prezentacji Źródło Objaśnienie terminu Ekonomia – nauka eksperymentalna? Eksperymenty.
Co zrobić, aby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Edward Lazear Imperializm ekonomiczny
DEBATA w ramach programu CEO i Kancelarii Sejmu RP XX Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży Temat: Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach.
Grupy interesu a kapitał społeczny

Sławomir Sztaba Szkoła Główna Handlowa Kolegium Ekonomiczno-Społeczne
Wizerunki polityków. Zmiana postrzegania premier Kopacz po expose 1-5 października 2014 roku Wizerunki liderów i partii politycznych Dr hab. Norbert Maliszewski.
Racjonalność w ekonomii Na podstawie M. Blaug „Metodologia ekonomii” Sylwia Malinowska.
na podstawie tekstu: W. Kwaśnickiego
Nurty rozważań TWR Zachowanie organizacyjne Urzędnika TWR Ekonomia konstytucyjna Ekonomiczna teoria demokracji Ekonomiczna teoria biurokracji.
Modele zachowań wyborczych
Oligopol oferentów Założenia modelu: 1.Na rynku danego dobra jest kilku dużych oferentów i bardzo wielu drobnych nabywców. 2.Na rynku a) nie ma preferencji.
Dr Krzysztof Jonas.  Pozostała działalność operacyjna – nie stanowi zasadniczego segmentu działalności ale stanowi skutek jej podejmowania.  Pozostałe.
Sondaże wyborcze Źródło informacji i wpływu. Sondaże jako badania opinii publicznej USA, Instytut Gallupa 1936 r. Polska l. 50, l. 80. CBOS, PBS, TNS.
MIKROEKONOMIA – program przedmiotu
Dyskurs upodmiotowienia, praktyki komercjalizacji.
System partyjny i wyborczy
Zapis prezentacji:

Wykonała: Aleksandra Śmieciuch Paradoks partycypacji wyborczej Wykonała: Aleksandra Śmieciuch

Plan prezentacji 1. Franklin i trzy zasadnicze teorie wyjaśniające zjawisko absencji wyborczej. 2. Anthony Downs i model racjonalnego podejmowania decyzji wyborczych. 3. Paradoks Partycypacji wyborczej. 4. Próby wytłumaczenia badanego zjawiska: - Decyzja w warunkach ryzyka; - Decyzja w warunkach niepewności; - Teoria gier; - Dodatkowe interpretacje zysków i strat.

5. Czynniki kształtujące partycypację wyborczą w Polsce w 2005r.: - Czynniki indywidualne; - Czynniki instytucjonalne; - Czynniki kontekstowe. 6. Wnioski. 7. Polska na tle innych krajów.

Franklin i trzy zasadnicze teorie wyjaśniające zjawisko absencji wyborczej Teoria oparta na indywidualnych zasobach * czynniki społeczno- demograficzne Teoria mobilizacji politycznej * agitacja organizacji politycznych Teoria motywacji instrumentalnej * teoria racjonalnego wyboru; rachunek zysków i strat

Anthony Downs i model racjonalnego podejmowania decyzji wyborczych Jednostki dążą do maksymalizacji użyteczności z wyłonionej władzy: * B- dyferencjał partyjny *c- koszt wzięcia udziału w głosowaniu *p- prawdopodobieństwo, że oddany głos będzie miał decydujące znaczenie (dąży do 0) B*p – c > 0 Racjonalna decyzja: absencja wyborcza;

Paradoks Partycypacji wyborczej Racjonalnie zachowujące się jednostki, dyskontując maksymalną użyteczność płynącą z sukcesu w wyborach prawdopodobieństwem wygranej oczekiwanej partii bądź możliwością utworzenia korzystnej koalicji, oraz po uwzględnieniu wszelkich kosztów związanych z procedurą oddania głosu, pomimo ujemnego salda, głosują.

Próby wytłumaczenia badanego zjawiska Decyzja w warunkach ryzyka; Decyzja w warunkach niepewności; Teoria gier; Dodatkowe interpretacje zysków i strat;

Decyzja w warunkach ryzyka (Downs) „Rachunek wyborczy”- maksymalizacja oczekiwanej wartości; Użyteczność z Użyteczność z głosowania absencji Brak znaczenia dyferencjału partyjnego; Koszty mniejsze od 0;

Decyzja w warunkach niepewności (Aldrich) Minimax straty Savage’a- minimalizacja poczucia żalu w związku z podjętą decyzją; Decydująca rola dyferencjału partyjnego;

Teoria gier (Palfrey i Rosenthal) Duże znaczenie frekwencji wyborczej oraz stopnia wyrównania politycznego dla konkurujących stronnictw; Przy dużej frekwencji nie opłaca się głosować, ale w przypadku podobnego myślenia pozostałych graczy, nasz głos może być decydujący; Przy odpowiednich założeniach (dyferencjał równy jeden, koszty netto identyczne dla wszystkich graczy zawierające się w przedziale (0,1/2), równoliczne grupy zwolenników obu stronnictw) istnieją dwie równowagi Nasha: niemal stuprocentowa frekwencja albo prawie stuprocentowa absencja;

Dodatkowe interpretacje zysków i strat Wyłoniony rząd jako dobro publiczne (niekonkurencyjność i niewykluczalność), wybory pozwalają utrzymać demokrację, realizacja długofalowych interesów jednostki (Downs); Poczucie obywatelskiego obowiązku (Riker i Ordeshook); Czynniki nieinstytucjonalne- „reguły gry”: ważność wyborów, możliwość „zmarnowania” głosu; Czynniki systemowe;

Czynniki kształtujące partycypację wyborczą w Polsce w 2005r. Czynniki indywidualne; Czynniki instytucjonalne; Czynniki kontekstowe;

Czynniki indywidualne Czynniki społeczno- ekonomiczne (wykształcenie, miejsce zamieszkania, stan majątkowy, specyfika wykonywanego zawodu, wiek, praktyki religijne, zainteresowanie sprawami politycznymi); Przeszacowanie znaczenia pojedynczego głosu; Alienacja i indyferencja polityczna (dla co 3 respondenta jest obojętny wynik wyborów);

Czynniki instytucjonalne Uregulowania instytucjonalne (głosowanie w miejscu zameldowania, odległość od lokalów wyborczych i inne)

Czynniki kontekstowe Nie wynikające z obowiązujących ram instytucjonalnych („zaciętość” rywalizacji politycznej, strata zaufania do polityków i partii politycznych po ostatnim głosowaniu);

Wnioski Wiele czynników tłumaczących paradoks partycypacji wyborczej; Nie czynniki społeczno- ekonomiczne a indyferencjał oraz alienacja polityczna stanowią główny problem absencji wyborczej w Polsce; Absencja wyborcza „zawiniona” „przymusowa” Niska świadomość społeczeństwa => niska aktywizacja

Polska na tle innych krajów Frekwencja wyborcza w krajach postkomunistycznych *Mikołaj Cześnik, Zapis stenograficzny z seminarium „Partycypacja wyborcza Polaków”, Warszawa, 24 czerwiec 2008r.

Dziękuję