Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
Advertisements

Cykl koniunkturalny: mechanizm i teorie wyjaśniające
Oraz materiałów do makroekonomii autorstwa: Garbicz, Pacho
Kryteria wyodrębniania kierunków/szkół w ekonomii
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Czyli czym się różni bit od qubitu
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Źródło: Ciak J. Polityka budżetowa, Wyd. Dom Organizatora, Toruń 2002
Prawda kontra precyzja w ekonomii
Postęp w ekonomii- dylematy metodologiczne
Ewolucja ekonomii politycznej Grzegorz Kwiatkowski
Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii. A.Wojtyna (2000r)
Prawda kontra precyzja w ekonomii
Szkoły myślenia w ekonomii
Ewolucja ekonomii politycznej i jej miejsce we współczesnej myśli ekonomicznej Kajetan Suwała Na podstawie artykułu Prof. dr hab. Jerzego Wilkina, Ewolucja.
„Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii” autora A. Wojtyny
Na podstawie: red. Wilkin J., Czym jest ekonomia polityczna dzisiaj?
Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii
NOWA EKONOMIA INSTYTUCJONALNA
Szkoły myślenia w ekonomii
Racjonalność w ekonomii M. Blaug, Metodologia ekonomii, 1995 rozdz. Założenie o racjonalności Grzegorz Kopij.
Przygotował Witold Przychoda
Jerzy Wilkin Ewolucja ekonomii politycznej i jej miejsce we współczesnej myśli ekonomicznej autor prezentacji: Maciej Klocek.
1 Successes and failures in the transformation of economicsRichard G. Lipsey Łukasz Sepczyński Wydział Nauk Ekonomicznych.
Ekonomia Ewolucyjna czyli...pokazanie ludziom jak mało w istocie wiedzą o tym, co w ich mniemaniu da się zaprojektować...
Podstawowa analiza rynku
Na podstawie J.Wilkin ,,Czym jest ekonomia polityczna dzisiaj”
Teoria formalistyczna Teoria empiryczno - naukowa Monika Kania.
TEORIA HECKSCHERA-OHLINA
Czym jest to co zwiemy nauką?
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
Diagnosing McCloskey Uskali Maki. Powody powstania komentarza Wielu ekonomistów nie zrozumiało McCloskeygo Wielu ekonomistów nie zrozumiało McCloskeygo.
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Podstawy metodologiczne ekonomii (Konspekt wykładu)
Prawda kontra precyzja w ekonomii
Teorie jako struktury & Anarchistyczna teoria wiedzy
Podstawowa analiza rynku
Prawda kontra precyzja w ekonomii Adam Woźny T. Mayer (1996), Prawda kontra precyzja w ekonomii, PWN; rozdz. 3-4.
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Postkeynesowska (PK) teoria produkcji i podziału (wybrane elementy)
Przewrót subiektywno – marginalistyczny
Zakres tematyczny i zasady nauczania przedmiotu WNE UW, II r.
1 Metodologia ekonomii Zajęcia 13 Retoryka w ekonomii, Szkoły myślenia w ekonomii Na podstawie tekstu A. Wojtyny (2000) Ewolucja keynesizmu a główny nurt.
istotne cechy kryterium:
Intuicjonizm etyczny George’a E. Moore’a
„Economic methodology is dead – long live economic methodology: thirteen theses on the new economic methodology” D. Wade Hands Opracowanie: Dariusz Superson.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
METODY PODEJMOWANIA DECYZJI
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Założenie o racjonalności
Wydział Nauk Ekonomicznych UW CECHY DOBREJ TEORII W EKONOMII Dariusz Lubryczyński Opracowane na podstawie książki Andrzeja Wojtyny „Ewolcja keynesizmu,
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
Racjonalność w ekonomii na podstawie „Metodologii ekonomii” Marka Blauga Paulina Bukowińska.
Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Teoria równowagi ogólnej Urszula Mazek Mark Blaug „Metodologia Ekonomi"
Dobre teorie, charakter rozwoju, oraz organizacja metodologii ekonomii A.Wojtyna (2000) Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii Przygotowała Agata Kaczanowska.
Edward Lazear Imperializm ekonomiczny
Ewolucja ekonomii politycznej Olga Szumełda 11 grudnia 2005.
Dominika Milczarek Przyszłość metodologii ekonomii Zajęcia z metodologii ekonomii.
Economic methodology is dead – long live economic methodology: thirteen theses on the new economic methodology D. Wade Hands Konrad Rotuski.
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
Dominika Milczarek -Andrzejewska Metodologia ekonomii - wstęp Zajęcia z metodologii ekonomii.
na podstawie tekstu: W. Kwaśnickiego
V rok NSPZ Teoria i Filozofia Prawa
Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia
Klasyczna i neoklasyczna szkoła w ekonomii a szkoła historyczna OŚWIECENIE (porządek naturalny; natura ludzka; indywidualna wolność; uniwersalne prawa)
mgr Małgorzata J. Januszewska
Współczesne szkoły myślenia ekonomicznego w ekonomii
Zapis prezentacji:

Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii Edyta Skrobotowicz 22.01.2006

Paradygmaty, programy badawcze a szkoły Upowszechnianie się w ekonomii pojęć pochodzących z dziedziny filozofii nauki rodzi szereg problemów dla historyków myśli ekonomicznej-dochodzi bowiem do interferencji nowych pojęć z tradycyjnie stosowanymi. Najbardziej istotna jest interferencja “paradygmatów”, “programów” i “podprogramów” ze szkołami.

Pojęcie “szkoła” czy “szkoła myślenia” jest w ekonomii nadal mgliste, a ich wyróżnianie w przeszłości dokonywane było w dużej mierze na podstawie kryterium geograficznego np. szkoła angielska czy austriacka.

W poszukiwaniu “odpowiedności” między szkołą a programem badawczym decydujące znaczenie mają dwie kwestie: czy nie może być tak, że dwie lub więcej spośród tradycyjnie wyróżnianych w historii myśli ekonomicznej szkół mają wspólne “twarde jądro”, a tym samym należą do tego samego programu badawczego?; czy jedna i ta sama szkoła nie może z upływem czasu przesunąć niektórych swych ważnych stwierdzeń z “pasa ochronnego” do “twardego jądra” i vice versa, by w ten sposób przekształcić się w nowy program badawczy?.

Co łączy ekonomistów zaliczanych do określonej szkoły? Daniel Hausman:”…wyróżnikiem tym nie może być jedynie pewien zbiór uogólnień akceptowanych przez członków określonej tradycji myślowej”, “uczenie się ekonomii to proces socjalizacji, w trakcie którego badacze nie tylko poznają fakty, uogólnienia i techniki, ale jednocześnie zaczynają podzielać pewne wartości, stosować wspólny język i perspektywę”.

Czy istnieje jasna klasyfikacja szkół? W literaturze przedmiotu występuje brak w miarę akceptowalnej klasyfikacji szkół. Z reguły każdy autor tworzy swój własny system klasyfikacyjny lub “mapę” współczesnej ekonomii. Odpowiednie ramy analityczne stwarza posłużenie się dwoma komplementarnymi schematami, cechującymi się różnym stopniem ogólności, różnym rozłożeniem akcentów i odmiennymi kryteriami: z pracy Dow 1985 (na wyższym poziomie ogólności); z pracy Phelpsa 1990 (na niższym poziomie ogólności).

Klasyfikacja szkół wg Sheili Dow: Przyjęte kryterium - zastosowana metodologia głównego nurtu; neoaustriacka; postkeynesistowska; marksistowska.

Klasyfikacja szkół wg Edmunda Phelpsa: Przyjęte kryterium - stosunek do stopnia elastyczności płac i cen oraz sposób modelowania oczekiwań przez podmioty gospodarcze “prawdziwi” keynesiści; monetaryzm; nowa ekonomia klasyczna; nowa ekonomia keynesistowska; makroekonomia strony podażowej; neoklasyczna teoria realnego cyklu koniunkturalnego; szkoła strukturalistyczna (bezpieniężne teorie wahań bezrobocia).

Trojaki charakter komplementarności pracy Phelpsa do propozycji Dow: dotyczy ona implicite struktury ekonomii głównego nurtu - zejście na niższy poziom ogólności; przenosi punkt ciężkości z różnic metodologicznych na teoretyczne; obejmuje już drugą połowę lat osiemdziesiątych, a z punktu widzenia zmiany układu sił w ekonomii okres ten jest niezwykle ważny.

Inne propozycje klasyfikacji szkół: Wg Douglasa Maira i Anne Miller (1991).Wyróżniają oni siedem szkół: austriacką, neoklasyczną, chicagowską, ortodoksyjną, keynesistowską, postkeynesistowską, insystucjonalną (ewolucyjną) oraz marksistowską i radykalną; Wg Snowdona, Vanea i Wynarczyka (1994). Wyróżniają oni sześć szkół: ortodoksyjny keynesizm, monetaryzm, nową ekonomię klasyczną, teorię realnego cyklu koniunkturalnego, nową ekonomię keynesistowską, szkołę austriacką i postkeynesistowską.

WNIOSEK: na podstawie badań Billa Gerarda (1996): “makroekonomię można rozumieć jako podlegający ewolucji spór między klasykami i keynesistami, z którego co jakiś czas wyłania się konsens, który rozpada się okresowo na skutek nowych spornych kwestii. Wszystkie szkoły powinny w większym stopniu uwzględniać ograniczenia własnej persektywy badawczej. Postęp w makroekonomii wymaga zarówno konkurencji, jak i współpracy”.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ