Racjonalizm, relatywizm i obiektywizm

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
czyli Wprowadzenie do filozofii
Advertisements

I. Definicja ekonomii jako nauki
Kryteria wyodrębniania kierunków/szkół w ekonomii
Koncepcje związane z pojęciem prawdy
Wartość …. Oznacza że, coś jest cenne i godne pożądania oraz co stanowi (albo być powinno) przedmiot szczególnej troski oraz cel ludzkich dążeń, a także.
Przygotował: Jan Płoszczyca Czas prezentacji: 30 min.
Konstruktywizm.
Metody badawcze w socjologii
Spis treści 1. Racjonalizm Lakatos – racjonalista 2. Relatywizm
Dominika Milczarek-Andrzejewska Ewolucja metod wyjaśniania
TEORIE JAKO STRUKTURY.
Ewolucja metod wyjaśniania
Teorie jako struktury. Anarchistyczna teoria wiedzy.
RACJONALIZM, RELATYWIZM, OBIEKTYWIZM wg A. Chalmersa
Metodologia ekonomiczna nie żyje! Niech żyje metodologia ekonomiczna! Część I – Anna Rurańska na podstawie D. W. Hands (2001), Economic methodology is.
Racjonalizm Relatywizm Indywidualizm Obiektywizm
Idea falsyfikacji Joanna Drozdek
Teoria zachowania konsumenta
Teoria równowagi ogólnej (1874)
I.RACJONALIZM a RELATYWIZM II. OBIEKTYWIZM
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Indukcjonistyczna filozofia nauki
Teoria formalistyczna Teoria empiryczno - naukowa Monika Kania.
Czym jest to co zwiemy nauką?
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
Teorie jako struktury & Anarchistyczna teoria wiedzy
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
Racjonalizm a relatywizm
Prawda kontra precyzja w ekonomii Adam Woźny T. Mayer (1996), Prawda kontra precyzja w ekonomii, PWN; rozdz. 3-4.
Podstawy socjologii- wykład II
Podstawy socjologii- wykład II
Zmiana pojęciowa a postęp nauki
Pedagogika ogólna.
Filozoficzna teoria zmienności i rozwoju
Sofiści.
Materializm a idealizm
Gnozeologia – epistemologia 2010
Małgorzata Trzcielińska
na podstawie książki A.Chalmersa „Czym jest to, co zwiemy nauką.”
WYNIKU POMIARU (ANALIZY)
Zmiana pojęciowa a postęp nauki
Indukcja a prawdopodobieństwo
„The Economic Approach to Human Behavior” Przygotowała: Iwona Sadowska
Filozoficzne i metodologiczne aspekty indukcji eliminacyjnej
istotne cechy kryterium:
Interakcja człowiek – komputer Podstawy metod obiektowych mgr inż. Marek Malinowski Zakład Matematyki i Fizyki Wydz. BMiP PW Płock.
Falsyfikacjonizm Theme created by Sakari Koivunen and Henrik Omma
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Indukcjonizm i problemy z indukcją Metodologia ekonomii Anna Cekała.
Falsyfikacjonizm wyrafinowany Granice falsyfikacjonizmu
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
Zajęcia 1 Wstęp do filozofii nauki
Krótki wstęp do filozofii nauki-ewolucja metod wyjaśniania Krzysztof Sadowski.
Teorie jako struktury –
Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii
Dobre teorie, charakter rozwoju, oraz organizacja metodologii ekonomii A.Wojtyna (2000) Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii Przygotowała Agata Kaczanowska.
Racjonalizm (1) istnieje jedno, ponadczasowe i uniwersalne kryterium, za pomocą którego można oceniać względną wartość konkurencyjnych teorii; jeżeli teoria.
Zastosowanie Dyskretnych Ukrytych Modeli Markowa do analizy sygnału EKG Magdalena Kaska Teorie jako struktury, Anarchistyczna teoria wiedzy.
Metodologia ekonomii Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia Dominika Milczarek.
Dominika Milczarek Przyszłość metodologii ekonomii Zajęcia z metodologii ekonomii.
Economic methodology is dead – long live economic methodology: thirteen theses on the new economic methodology D. Wade Hands Konrad Rotuski.
Idea falsyfikacji Przy użyciu danych obserwacyjnych nie można udowodnić prawdziwości teorii lub określić prawdopodobieństwo, że teoria jest prawdziwa.
Czym jest to co zwiemy nauką A. Chalmers, rozdziały I-III
Racjonalność w ekonomii Na podstawie M. Blaug „Metodologia ekonomii” Sylwia Malinowska.
Dominika Milczarek -Andrzejewska Metodologia ekonomii - wstęp Zajęcia z metodologii ekonomii.
na podstawie tekstu: W. Kwaśnickiego
Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia
Etyka zawodowa prawników - wprowadzenie
Etyka zawodowa prawników - wprowadzenie
Zapis prezentacji:

Racjonalizm, relatywizm i obiektywizm Krystyna Zielińska na podst. A. Chalmersa „Czym jest to, co zwiemy nauką”

Racjonalizm Istnieje jedno kryterium, za pomocą którego można oceniać względną wartość poszczególnych teorii Istota: uniwersalność i ahistoryczność Przykłady: Indukcjonizm -> stopień indukcyjnego udowodnienia Falsyfikacjonizm -> kryterium falsyfikowalności 19 pażdziernika 2006 Krystyna Zielińska

Relatywizm Decyzja o „jakości” teorii zależy od jednostek lub społeczności W szczególności uczeni Pitagoras: „ Człowiek jest miarą wszechrzeczy” Kuhn: „Nie ma standardu wyższego niż zgoda zainteresowanej społeczności” Nie istnieje żadna unikalna kategoria – „nauka” – która byłaby istotnie wyższa od jakichkolwiek innych form wiedzy 19 pażdziernika 2006 Krystyna Zielińska

Lakatos - racjonalista Fizyka – paradygmat racjonalności i dobrej nauki Wyraźna krytyka relatywizmu Argumenty przeciwko realizmowi: Nie sposób poddać krytyce standardy relatywistów Brak racjonalnych kryteriów wyboru teorii -> zmiana teorii zaczyna przypominać zmianę wyznania religijnego  19 pażdziernika 2006 Krystyna Zielińska

Lakatos – obrona racjonalizmu „Metodologia naukowych programów badawczych lepiej służy jako narzędzie zbliżania się do prawdy […] niż jakakolwiek inna metodologia” Rozwój nauki -> rywalizacja programów badawczych Postępowy = lepszy 19 pażdziernika 2006 Krystyna Zielińska

Lakatos - poszukiwanie uniwersalnego kryterium Ocena metodologii Czy pozwala wyjaśnić to, co uznaje się za „dobrą” naukę? Uniwersalne kryterium racjonalności Charakter hipotezy sprawdzalnej w świetle danych z historii nauki Wydarzenia z historii nauki, których nie dało się wyjaśnić w terminach metodologii konkurencyjnych, dają się wyjaśnić w terminach metodologii programów badawczych (np.: Worrall) 19 pażdziernika 2006 Krystyna Zielińska

Lakatos - podsumowanie Jego metodologia wyjaśnia, na czym polega postęp w fizyce współczesnej Ale nie oferuje wskazówek dla postępu  „Jest w większym stopniu wskazówką dla historyka nauki niż dla uczonego” [Worrall] 19 pażdziernika 2006 Krystyna Zielińska

Kuhn - relatywista Twierdzi, że nie jest relatywistą  To, co jest uznawane za problem zależy od paradygmatu lub społeczności naukowej Założenie: nauka – lepsza od innych typów badań Rozróżnienie na naukę i nie-naukę Stopień, w jakim dana działalność jest w stanie podtrzymać tradycje nauki normalnej 19 pażdziernika 2006 Krystyna Zielińska

Obiektywizm Podstawowy pogląd: Wszystkie składniki wiedzy posiadają własności i cechy, dzięki którym wykraczają poza dziedzinę przekonań i stanów świadomości jednostek ludzkich Skupienie się na cechach samej nauki bez względu na to, co myślą o niej uczeni Przeciwieństwo indywidualizmu jak poglądu, iż wiedza jest szczególnym zbiorem głoszonych przekonań 19 pażdziernika 2006 Krystyna Zielińska

Obiektywizm Teorie naukowe często posiadają konsekwencje, które nie były zamierzone przez ich twórców i których nie byli świadomi Przykład adwokata 19 pażdziernika 2006 Krystyna Zielińska

Obiektywizm - nauka jako praktyka społeczna Wiedza naukowa: Wynik złożonego wysiłku społecznego Produkt pracy wielu specjalistów W drodze interakcji ze światem natury Eksperymenty: Galileusz Przeprowadzenie nie wystarczy  Próby kolejnych testów 19 pażdziernika 2006 Krystyna Zielińska

Obiektywizm Popierany przez Poppera i Lakatosa Ale również Marks: „To nie świadomość określa byt, lecz byt społeczny określa świadomość społeczną” Jednostka dążąca do zmiany społecznej stoi w obliczu sytuacji obiektywnej 19 pażdziernika 2006 Krystyna Zielińska

Dziękuję za uwagę Krystyna Zielińska