TEORIA ZACHOWANIA KONSUMENTA Aneta Żurawińska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Równowaga cząstkowa (Varian, rozdziały: , 14. 9;
Advertisements

Olimpia Markiewicz Dominika Milczarek-Andrzejewska
Wykład nr 5 W prezentacji zostały wykorzystane slajdy pomocnicze do książki: Microeconomics, R.S.Pindyck D.L.Rubinfeld.
Mikroekonomia pozytywna
POPYT PODAŻ RÓWNOWAGA RYNKOWA.
Gospodarka Rynkowa RYNEK – podstawowy mechanizm gospodarki rynkowej. Rynek jest miejscem, zorganizowanym zazwyczaj w sensie instytucjonalnym, miejsce na.
Ekonomia popyt, podaż i rynek reakcje popytu na zmiany cen i dochodów
Teoria konsumenta.
Ekonomia podstawy teorii wyboru konsumenta
Popyt, podaż, rynek.
Wykład nr 6 W prezentacji zostały wykorzystane slajdy pomocnicze do książki: Microeconomics, R.S.Pindyck D.L.Rubinfeld.
Nadwyżka konsumenta.
Prawo Walrasa i ekonomia dobrobytu Varian oraz 31
Popyt gospodarstwa domowego
Funkcjonowanie mechanizmu rynkowego
ANALIZA POPYTU KONSUMPCYJNEGO
Teoria zachowania konsumenta
Olimpia Markiewicz Dominika Milczarek-Andrzejewska
Teoria zachowania konsumenta
Teoria zachowania konsumenta
Teoria handlu międzynarodowego Heckschera - Ohlina
Ku nowej ekonomii politycznej
WŁAŚCIWOŚCI FUNKCJI POPYTU
TEORIA ZACHOWANIA KONSUMENTA
Ekonomiczna Teoria Rozrodczości
Teoria zachowania konsumenta
Teoria zachowania konsumenta
OGRANICZENIE BUDŻETOWE
Gary Stanley Becker ur „Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich”, PWN 1990.
TEORIA ZACHOWANIA KONSUMENTA
KONSUMENT.
P O P Y T , P O D A Ż.
Elastyczność popytu i podaży
Teoria zachowań konsumenta
Popyt i podaż WYKŁAD 3.
ZARYS WIEDZY O GOSPODARCE
Rynkowy mechanizm popytu i podaży
Teoria wyboru konsumenta
KONSUMENT.
Dr inż. Sebastian Saniuk
Olimpia Markiewicz Dominika Milczarek-Andrzejewska Podaż pracy
PODSTAWY WIEDZY EKONOMICZNEJ cz. 1– PODSTAWY EKONOMII
Mikroekonomia A.14 Maciej Wilamowski.
Prawo popytu.
Witam Państwa na wykładzie z podstaw mikroekonomii, :)…
„The Economic Approach to Human Behavior” Przygotowała: Iwona Sadowska
STRONA POPYTU NA RYNKU Opracowanie: mgr inż. Dorota Bargieł-Kurowska
Wprowadzenie do zaawansowanych elementów popytu i podaży
Ekonomia Blok 1: Rynek, popyt i podaż POPYT
Kupowanie i sprzedawanie
POPYT na dobro lub usługę zależy od:
AGENCJA REKLAMOWA WEBMASTER
D. Ciołek Modelowanie popytu konsumpcyjnego – wykład 2
Podstawy ekonomii Rynek, Popyt i Podaż.
Mikroekonomia - elastyczność popytu i podaży
Popyt, efekty substytucyjne i dochodowe
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Teoria równowagi ogólnej Urszula Mazek Mark Blaug „Metodologia Ekonomi"
Cykl koniunkturalny Model niedoskonałej informacji Lucasa
Monopol oferenta Założenia modelu:
Popyt Wielkość popytu – ilość dóbr i usług, którą chcą i mogą kupić klienci przy danym poziomie ceny. Prawo popytu – wraz ze wzrostem ceny produktu zmniejsza.
Podstawy teorii zachowania konsumentów
Podstawy teorii zachowania konsumentów
Zasady funkcjonowania rynku
Podstawy teorii zachowania konsumentów
POPYT PODAŻ INFLACJA Na wstępie... CZYM JEST RYNEK? Rynek to ogół warunków ekonomicznych, w których dochodzi do zawierania transakcji wymiennych Prościej?
Teoria racjonalnego zachowania się konsumenta
Witam Państwa na wykładzie z PODSTAW MIKROEKO-NOMII, :)…
Mikroekonomia Wykład 3.
Zapis prezentacji:

TEORIA ZACHOWANIA KONSUMENTA Aneta Żurawińska Na podstawie książki M. Blauga „Metodologia” (rozdział VI)

Ocena teorii ekonomicznej Określenie „sytuacji problemowej”, co do której przypuszcza się, że teoria ma być jej rozwiązaniem Ustalenie, co prognozuje teoria Próba oszacowania wiarygodności prognoz teorii

Ocena teorii ekonomicznej Teorie naukowe mogą być poprawnie ocenione jedynie w kategoriach konkurencyjnych hipotez. Metodologia: nie dostarcza żadnych absolutnych standardów, do których powinny się dostosowywać wszystkie teorie oferuje jedynie kryteria, dzięki którym teorie mogą zostać uznane za mniej lub bardziej obiecujące Która spośród wszystkich konkurencyjnych teorii ma największe szanse przeżycia?

Prawo popytu Ilość dowolnego dobra, na jaką zgłasza popyt konsument, zmienia się odwrotnie niż jego cena wyrażona w pieniądzu. Uwaga: Krzywe popytu nie są możliwe do bezpośredniego zaobserwowania; to, co daje się zarejestrować, to jedynie pojedynczy punkt na krzywej popytu rynkowego na pewne dobro.

Prawo popytu Czy prawo popytu jest prawem? Prawo – dobrze potwierdzone uniwersalne związki pomiędzy zdarzeniami lub klasami zdarzeń wywnioskowanymi ze sprawdzonych niezależnie warunków początkowych Jakiego typu jest to prawo: prawo deterministyczne prawo statyczne prawo przyczynowe

Charakterystyka prawa popytu prawo deterministyczne – uchwytna empirycznie regularność, nie dopuszczająca żadnych wyjątków prawo statystyczne – opisuje zachowania na rynku i zachodzi z prawdopodobieństwem bliskim, lecz w żadnym wypadku nie równym, jedności prawo przyczynowe – prawo, które wyjaśnia działania ludzkie w kategoriach powodów, pragnień i przekonań „racjonalnych” jednostek ludzkich, tworzących mechanizm przyczynowy wiążący ze sobą spadek ceny i wzrost ilości dobra, na którą zgłaszany jest popyt

Efekt Giffena i Veblena Dwa przypadki szczególne: tzw. efekt Giffena oraz efekt Veblena. Efekt Giffena - dotyczy niektórych dóbr niższego rzędu. W przypadku tych dóbr wzrost ceny powoduje wzrost popytu na nie - konsument nie może sobie już pozwolić na zakup żadnego innego dobra, stąd kupuje wyłącznie dobro Giffena. Efekt Veblena (efekt snoba) - dotyczy produktów luksusowych. Wzrost ceny tych dóbr powoduje wzrost popytu - są chętniej nabywane przez określoną grupę osób, chcącą się w ten sposób wyróżnić spośród innych.

Krzywa popytu (efekt Giffena/Veblena) W przypadku efektu Giffena i efektu Veblena krzywa popytu ma odwrotne nachylenie niż w przypadku dóbr zwyczajnych.

Założenie o stałości dochodu realnego Ceny wszystkich dóbr ściśle związanych z dobrem będącym przedmiotem analizy zmieniają się odwrotnie do ceny tego dobra tak, aby „zrekompensować” konsumentowi każdą zamianę jego realnego dochodu spowodowaną tą zmianą ceny. Krzywa popytu powinna mieć nachylenie ujemne. Krzywa taka nie została nigdy zaobserwowana (jesteśmy jedynie w stanie zaobserwować punkty na krzywej popytu ale przy założeniu stałości dochodu nominalnego) Wada: unikanie problemu  efekt dochodowy zmiany ceny stanowi tak samo integralną część zachowania konsumenta jak efekt substytucyjny Uwaga: Dopóki interesujemy się wielkością całkowitej zmiany popytu, będącą wynikiem danej zmiany ceny, musimy mierzyć zarówno efekt dochodowy, jak i efekt substytucyjny.

Efekt dochodowy i efekt substytucyjny EFEKT DOCHODOWY - W przypadku, gdy cena dobra spada oczekujemy, że konsument zakupi większą jego ilość (będzie mógł pozwolić sobie na zakup większej ilości dobra). EFEKT SUBSTYTUCYJNY - Gdy cena dobra spada, może dojść do "przesunięcia" zakupów z obecnie relatywnie droższych substytutów na towar, którego cena została obniżona. Teoria ta „stanowi obecnie przykład, w jaki sposób otrzymać minimum wyników z minimum założeń”

Teoria obojętności Koncepcja „obojętności” zakłada porównywanie parami koszyków dóbr różniących się od siebie w nieskończenie małym stopniu. W rzeczywistości aparat krzywych obojętności nie pomaga nam wcale przewidzieć, które krzywe popytu mają raczej ujemne, a nie dodatnie nachylenie. Nie jesteśmy w stanie bezpośrednio zaobserwować ani efektu substytucyjnego, ani efektu dochodowego, nie potrafimy ich także zmierzyć i miary jednego dodać do miary drugiego, aby przewidzieć całkowitą zmianę wielkości popytu.

Teoria ujawnionej preferencji (TUP) oczyszczenie teorii wyboru konsumenta z resztek użyteczności ograniczenie do opcjonalnych porównań sum wartości ”Fundamentalne twierdzenie teorii konsumenta” (uogólnione prawo popytu): Jeżeli konsumenci wolą więcej niż mniej dóbr i w każdej sytuacji budżetowej wybierają jeden zbiór ściśle określonych dóbr, a także zachowują się spójnie przy okazji następnych wyborów, kupią mniej dobra, którego cena wzrosła, jeśliby tylko kupili więcej tego dobra w sytuacji, kiedy wzrosłyby ich dochody.

Teoria ujawnionej preferencji (TUP) Zalety TUP: zawiera wszystkie możliwe do zaobserwowania wnioski z teorii obojętności wyprowadza preferencje konsumentów z ich ujawnionego zachowania, a nie odwrotnie efekt dochodowy w TUP jest w zasadzie mierzalny, ponieważ stanowi zmianę dochodu o wysokości umożliwiającej ponowny zakup koszyka dóbr nabywanego początkowo

Teoria ujawnionej preferencji (TUP) Wady TUP: nie jesteśmy w stanie z góry przewidzieć, czy wielkość popytu na dobro zmieni się odwrotnie do ceny o ile nie posiadamy wstępnej informacji o poziomie dochodowej elastyczności popytu na towar (w oparciu o fundamentalne twierdzenie teorii konsumpcji) niewielka zdolność do prognozowania popytu teoria ta zajmuje się wyborami pojedynczego konsumenta, podczas gdy pomiary i testy hipotez dotyczących popytu odnoszą się zasadniczo do zachowań rynkowych

Teoria ujawnionej preferencji (TUP) Dalszy rozwój TUP  daleko posunięte zaksjomatyzowanie  logiczne rozróżnienie pomiędzy „założeniami” a „wnioskami” znika w doskonale zaksjomatyzowanej teorii Określenie wyboru jako „racjonalny”, oznacza w ramach TUP, że konsument „woli więcej niż mniej”, a jego wybory są „spójne” i „przechodnie” TUP i teoria użyteczności są logicznie równoważne

Empiryczna analiza popytu Czysto „pragmatyczny” charakter większości prac Ignorowanie problemu agregowania popytu indywidualnego w zbiorowe zachowanie popytowe Teoria zachowania konsumenta nie dostarcza idealnego sposobu przeprowadzania eksperymentów służących analizie popytu. Nacisk kładziony na szacowanie niż na testowanie Skupienie się głównie na efektach substytucyjnych zmiany cen zamiast na dochodowych

Empiryczna analiza popytu W oparciu o świadectwo faktów empirycznych, nie jest możliwe odrzucenie czystej teorii zachowania konsumenta Ujemne nachylenie krzywych popytu nie może zostać uznane za powszechnie obowiązującą bez dokonania empirycznego pomiaru elastyczności dochodowych Brak odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób zmiany podziału dochodów wpływają na przeciętne zachowanie pojedynczych konsumentów, uniemożliwia konstrukcję teorii popytu konsumenta nadającą się do zastosowania empirycznego

Teoria cech Lancastera Konsumenci nie cenią dóbr ze względu na nie same, lecz raczej ze względu na ich usługi. Usługi te („cechy”) są obiektywnie mierzalne i takie same dla wszystkich konsumentów. Łącząc się w stałych proporcjach tworzą pojedyncze dobro. Dobra te są z kolei łączone w koszyki „działań” konsumpcyjnych. Element osobisty wyboru konsumenta - wybór dokonywany pomiędzy niezmiennymi wektorami cech przyjmującymi postać różniących się od siebie koszyków dóbr.

Teoria cech Lancastera Konsumenci - podmioty maksymalizujące funkcje transformacji, która opisuje użyteczność czerpaną dzięki przekształcaniu konkretnego zestawu cech w konkretny zestaw dóbr. Główny wniosek: Punkty równowagi konsumentów zwykle odpowiadają rozwiązaniom brzegowym dla większości wymiarów, w których dokonywany jest wybór.

Teoria cech Lancastera Teoria ta pomaga wyjaśnić: substytucyjność i komplementarność decyzje o wyborze zawodu decyzje o lokacie majątku rolę reklamy jako narzędzia ułatwiającego wprowadzanie na rynek nowych dóbr

Teoria cech Lancastera Założenie o stałości proporcji przy produkcji cech - zbyt daleko idące uproszczenie Jeśli dobra mają różniące je cechy, to każde może być dobrem Giffena przy dowolnym poziomie dochodu, jeżeli posiada przewagę danej cechy na którą popyt został nasycony

Podsumowanie W przypadku teorii zachowania konsumenta „sytuacją problemową” jest pytanie o kierunek nachylenia rynkowej krzywej popytu na dobro. Istnieje wiele podejść i teorii zachowania konsumenta, jednak żadna z nich nie daje pełnej odpowiedzi na powyższe pytanie Metodologia nie daje odpowiedzi, czy dana teoria odniesie sukces