Jak się robi plan marketingowy? Wprowadzenie
Na jakie pytania musi odpowiadać? Co ma być zrobione? Jaki jest cel? Jakie będą przychody? Ile będzie kosztowało? Jakie będzie wynik finansowy? Jakie są ryzyka? Jak będziemy im przeciwdziałać Czego nie powiedzielibyśmy w banku?
Co ma być zrobione? To zestaw celów: główny i szczegółowe Cele przekładają się na działania Jeśli nie masz działania dla jakiegoś celu, nie osiągniesz go (samo to się błyska) Jeśli masz za dużo działań dla jakiegoś celu, znaczy, że jest źle sformułowany Jeśli nie umiesz nazwać celu, źle go rozumiesz
Priorytetyzacja Podstawowe pytania: Czy znam siebie? Nie da się realizować działań w oderwaniu Planowanie strategiczne (w tym: kadrowe ) Dlaczego realizować jakiś projekt? Dlaczego my? realizacja versus realizacja przez nas Dlaczego dla tej konkretnej grupy? Dlaczego teraz? Jaka jest wartość dodana?
Jaki jest cel? Nie robi się festiwalu, żeby zrobić festiwal… … ani, żeby się ludzie spotkali… … ani, żeby coś komuś pokazać Produkt musi być Obserwowalny Mierzalny Atrakcyjny dla płacącego Produkt a rezultat – to nie to samo Działasz społecznie – mierz WPŁYW
Ile to będzie kosztowało? Wszystko kosztuje Wolontariusz, darowizna, sponsor, itp. Szczególnie: publiczne pieniądze (nasza odpowiedzialność versus odpowiedzialność administracji) Żaden kosztorys nie jest pełen doskonały Każde działanie niesie za sobą koszt budżetuj działania, zabudżetujesz cele
Jakie będą przychody? Magiczne sposoby na unikanie przychodów: dotacja „bezzyskowa” rób tylko to, co TY uważasz za istotne nie zastanawiaj się, czego by mógł chcieć odbiorca patrz tylko na „koszt” dostarczenia czegoś brzydź się „komercją” Magiczne sposoby na generowanie przychodów low budget events dodatkowe gadżety/usługi/itp. wyjątkowe rozwiązania – odpowiedzialność społeczna
Jaki będzie wynik finansowy? Podstawowe hasło: kultura się nie sprzedaje Ale w różnych krajach jakoś to idzie… Jak to się robi? budżet jest wspaniałym narzędziem skala ma znaczenie: 150 tys ludzi na wystawie Muchy szukanie nowych rozwiązań – replikacja starych sposobów... szukanie nowych rozwiązań – płyta „Metra” pecunia non olet – to nasz wybór, co zrobimy z pieniędzmi jak uruchomić energię społeczną? PRZYKŁADY
Jakie są ryzyka? Nie ma czegoś jak projekt bez ryzyka Przeszłość: co brano pod uwagę Przyszłość: czy to, co było, musi się zmaterializować? Ryzyko powyżej 50% to nie ryzyko Ryzyka mogą działać w odwrotnych kierunkach Ryzyka KOSZTUJĄ
Jak zamierzamy im przeciwdziałać? Dla każdego ryzyka potrzeba „counter measures” Wystarczy, że jedna rzecz pójdzie źle… … ale nie wszystkim można się zająć (driving factors a problemy → priorytetyzacja) Horyzont rozważania strat a
Czego nie powiedzielibyśmy w banku? Zrób mapę: cele – działania – koszty – ryzyka (to powinno przerazić przy pierwszym podejściu!) Nie na każde ryzyko znajdziemy rozwiązanie (miej świadomość bolesności porażki) To trzeba koniecznie powiedzieć sobie (nie zakochuj się we własnych pomysłach) Na to trzeba umieć odpowiedzieć, kiedy zapytają (przemyśl całą sprawę!)