RENESANS / W STRONĘ ABSOLUTYZMU

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konstytucyjny system organów państwowych Wykład I Zagadnienia wstępne - konstytucja Dr Krzysztof Wygoda.
Advertisements

Droga ludzkości do demokracji
Polityka społeczna – geneza
Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
SCHYŁEK ŚREDNIOWIECZA / emancypacja polityki /
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 Prawa własności i ich znaczenie w gospodarce (cz. 3)
Czy demokracja sprzyja wzrostowi gospodarczemu?
Filozofia polityki 2.
Historia praw człowieka
Temat: Konstytucja. Konstytucja jest najważniejszym aktem prawnym w państwie. W dokumencie tym opisane są zasady określające ustrój danego kraju (np. trójpodział.
Historyczno-kulturowe aspekty współpracy gospodarczej Polski i Węgier Forum polsko-węgierskie.
Druga Rzeczpospolita.
Prawa i obowiązki obywateli RP
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
Prawa człowieka.
o roli państwa w gospodarce
Demokracja Demokracja – system rządów (reżim polityczny, ustrój polityczny) i forma sprawowania władzy, w których źródło władzy stanowi wola większości.
Przyczyny i geneza powstania
,, Polityka nie jest sztuką tego co możliwe, lecz tego co niemożliwe” Vaclav Havel Młodzi dla Wolności Obserwatorium przemian Autor: Paulina Kurpiel.
Zasada suwerenności narodu
Zasady i przesłanki ograniczeń wolności i praw jednostki
Zasady Współczesnej Demokracji
Naczelne zasady Kontytucji
SSP-Ćw.-12 „Z dziejów ustrojów państwowych: PODSTAWOWE POJĘCIA PROBLEMATYKI PRAWNO-USTROJOWEJ”
EkonomiaPopyt i podażRównowagaRynekWartośćPieniądz POZ: Przedsiębiorczość, Organizacja i Zarządzanie Wykład 3: Państwo a gospodarka Wojciech St. Mościbrodzki.
SSP-Ćw.-13 „Z dziejów ustrojów państwowych: WYBRANE SYSTEMY USTROJOWE PAŃSTW ANTYCZNYCH. MONARCHIA WCZESNOŚREDNIOWIECZNA”
Demokracja.
Prawa Człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
Ruiny opactwa w Mont-Saint-Éloi, zrujnowanego w czasie akcji dechrystianizacyjnej.
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
Demokracja.
• Władza to upoważnienie do wydawania ludziom praw i poleceń.
LEGITYMIZACJA WŁADZY PAŃSTWOWEJ
NURTY KONSERWATYWNE - WIEK XIX
Epoka renesansu: między 2 poł. XIV a końcem XVI w.
Główne pojęcia myśli politycznej Grecji
Dr hab. Mariusz Jagielski EKONOMICZNE ASPEKTY KONSTYTUCJI -własność Wydział Prawa i Administracji.
Platon ( pne). Arystoteles ( pne).
FRANCUSKA MYŚL POLITYCZNA W WIEKU XVIII
Wiek XVIII – wiek oświecenia, wiek rozumu. „Sapere aude
SOCJOLOGIA WYKŁAD I KSZTAŁTOWANIE SIĘ MYŚLI SOCJOLOGICZNEJ.
Pierwsze Konstytucje.
PRAWA CZŁOWIEKA I SYSTEMY ICH OCHRONY mgr Paweł Niemczyk 2.
Ekonomia Socjalizm - Kapitalizm Dr inż. Krzysztof Bogusławski
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
Historia doktryn politycznych, prawnych
ZASADY DEMOKRACJI RÓŻNE OBLICZA PAŃSTWA.
Wydarzenia historyczne z romantyzmu Marcin Szczepankowski Klasa If.
Związek państwa ze związkami wyznaniowymi. Związek państwa ze związkami wyznaniowymi ulega ewolucji w kierunku ograniczenia. Związek obejmuje więzi: -Organizacyjne.
Klasyczna i neoklasyczna szkoła w ekonomii a szkoła historyczna OŚWIECENIE (porządek naturalny; natura ludzka; indywidualna wolność; uniwersalne prawa)
Rozdział związków wyznaniowych i państwa. Państwo z perspektywy tego rozdziału jest rozumiane jako organy wykonujące władzę państwową. Rozdział dotyczy:
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
POZ: Przedsiębiorczość, Organizacja i Zarządzanie Wykład 3: Państwo a gospodarka Wojciech St. Mościbrodzki
Prawa człowieka i system ich ochrony Koncepcje praw człowieka
Transformacja gospodarki w Europie Środkowo-Wschodniej
CECHY XIX-WIECZNEGO LIBERALIZMU:
Konstytucyjne zasady sprawowania opieki zdrowotnej
Rola Państwa w gospodarce
Naród, etniczność, rasa.
Rola Państwa w gospodarce
Rzeczpospolita jako demokracja konstytucyjna
Materiały dla studentów NSP
OŚWIECENIE. RAMY CZASOWE Za ramy chronologiczne epoki uznaje się lata Data początkowa wiązana jest z końcem klasycyzmu francuskiego (we Francji).
Podmioty prawa międzynarodowego
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Solidaryzm społeczny czy efektywność rynku?
Zapis prezentacji:

RENESANS / W STRONĘ ABSOLUTYZMU Zajęcia V – dr I. Barwicka-Tylek RENESANS / W STRONĘ ABSOLUTYZMU Niccolò Machiavelli (1469-1527). Jean Bodin (1530-1596).

Tło historyczne (XIV-XVI w.) wielki głód i pandemia dżumy (poł. XIV w. – śmierć połowy ludności Europy) – upadek rolnictwa, załamanie gospodarcze; odkrycia geograficzne; reformacja i kontrreformacja (rozpad jedności chrześcijańskiej, wojny religijne, unieważnienie tradycyjnego słownika pojęć politycznych); kres tendencji uniwersalistycznych; rozpad feudalizmu, negatywne skutki decentralizacji władzy (konieczność reform wewnętrznych: finanse i armia); sojusz władców z burżuazją w celu likwidacji przywilejów feudalnych (na ogół przejściowy); specyfika Polski.

Nowe idee w myśli politycznej świeckie cele państwa: bezpieczeństwo, dobrobyt ekonomiczny (wspólnoty, nie jednostek!); władza jako neutralne etycznie narzędzie utrzymywania posłuszeństwa obywateli, a nie troski o ich cnoty (rozdział polityki i moralności); podstawą oceny władcy jego skuteczność a nie walory etyczne („dobroć”); absolutyzm jako sposób przezwyciężenia rozkładu monarchii stanowej.

N. Machiavelli – absolutyzm legitymizowany zdolnościami władcy dzieła: Książę (Il Principe); Rozważania nad pierwszym dziesięcioksięgiem historii Rzymu Tytusa Liwiusza (Discorsi…); Historia Florencji; realizm polityczny; „cel uświęca środki” (a konkretniej: „kiedy chodzi o ocalenie ojczyzny, nie wolno kierować się tym, co słuszne lub niesłuszne, […ale] zważać należy wtedy na to, aby zapewnić jej przetrwanie i uratować jej wolność”); dwie formy ustrojowe: monarchia i republika (por. K. Monteskiusz).

N. Machiavelli c.d. virtù (dzielność; cechy osobiste jednostki) contra Fortuna (splot przypadkowych okoliczności) – ich wypadkowa decyduje o losie jednostek i państw (im silniejsze virtù tym mniej zgubny wpływ Fortuny); neccesità (konieczność); pesymistyczna wizja natury ludzkiej (bardziej skłonnej do złego niż do dobrego).

N. Machiavelli – c.d. cykliczność dziejów (ważny aspekt „konieczności”, z którym należy się liczyć w polityce) lud w roli Księcia (stan średni – rodząca się burżuazja); - rządzi virtù wielu (tym samym można mówić o wolności obywateli w tym ustroju); - nie sprawdza się, gdy państwo w stanie rozkładu. _ + REPUBLIKA MONARCHIA DYKTATURA KSIĘCIA władcą ten, kto potrafi utrzymać władzę (czyli faktycznie rządzi); - prawo musi być wsparte siłą (nie wystarczy „podpowiadać” obywatelom, co mają robić; potrzebna ścisła kontrola ich zachowań); - „metodyka” sprawowania władzy: lew i lis. CZYNNIKI SPAJAJĄCE PAŃSTWO: * RELIGIA PAŃSTWOWA (niekoniecznie chrześcijaństwo!); * ARMIA NARODOWA

Jean Bodin – suwerenność władzy państwowej dzieła: Sześć ksiąg o Rzeczypospolitej (Les six livres de la République); Francja: wojny religijne; niefunkcjonalność religijnej legitymizacji władzy (zwłaszcza rozumienia tyranii – por. św. Tomasz); duży organizm państwowy (w przeciwieństwie do państewek włoskich); mankamenty decentralizacji władzy (feudalizm); legiści francuscy (tradycja prawa rzymskiego); prawo tworzy fundament trwałej wspólnoty państwowej (nie siła jak u Machiavellego) – depersonalizacja władzy.

treścią suwerenności: STANOWIENIE PRAWA J. Bodin – c.d. PRAWO TO ROZKAZ SUWERENA treścią suwerenności: STANOWIENIE PRAWA CENTRALIZACJA WŁADZY jedynym podmiotem politycznym państwo narodowe; - koniec uniwersalistycznych roszczeń cesarstwa i papiestwa; - likwidacja decentralizacji władzy związanej z systemem feudalnym. WŁADZA SUWERENNA: niepodzielna najwyższa nieustająca niezwiązana prawem powinno być sprawiedliwe (słuszne), ale brak instancji oceniającej brak prawa oporu wobec tyranii (w zasadzie nie da się w ogóle mówić o tyranii) WAŻNE: zasada nietykalności własności prywatnej (np. podatki dopuszczalne jedynie w sytuacjach nadzwyczajnych i za zgodą reprezentacji stanowych – Francja: Stany Generalne. Państwo ma zarabiać na siebie. Por. klasyczny absolutyzm francuski)

Absolutyzm zamiast różnorodnych zależności stanowych i feudalnych prosty podział: władca – poddani; równość obywateli wynikająca z obowiązku posłuszeństwa; państwo postrzegane jako wspólnota niezależna od jakiejkolwiek osoby (nie jest już własnością władcy) czy grupy – pojęcie „racji stanu”; tworzenie struktur administracyjnych („szkielet” państwa; biurokracja) podległych władcy; Państwo tworem „sztucznym” (wymyślonym i zorganizowanym według rozumu ludzkiego), a nie „naturalnym” (por. Arystoteles) – możliwe wnioski: obywatele nie mają „wrodzonych” zdolności społecznych; trzeba wyjaśnić genezę organizacji państwowej (por. kolejne zajęcia – teoria umowy społecznej).

PYTANIA POD ROZWAGĘ  Makiawelizm w polityce to potocznie działania niemoralne, pełne hipokryzji i nielojalne, służące wyłącznie przejęciu i utrzymaniu władzy. Czy autor Księcia słusznie patronuje temu terminowi? Uzasadnienie rządów absolutnych przez Machiavellego i Bodina różni się w wielu istotnych punktach – jakich? Jakie są zalety i wady każdej z tych koncepcji?