Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Doradztwo metodyczne
Doradca metodyczny
Wprowadzony na mocy rozporządzenia MEN z dnia 21 września 2000r. rozdział kompetencji w zakresie doradztwa pomiędzy organ prowadzący szkołę a dyrektora placówki doskonalenia nauczycieli spowodował wiele zamieszania i przyczynił się do powstania zjawisk niekoniecznych i nieprawidłowych. Stan ten przyczynił się do zmniejszania się liczby doradców metodycznych w kraju i w województwie.
Doradcy metodyczni w kraju w latach
Doradcy metodyczni w województwie w latach
Sylwetka typowego doradcy kobieta około 47-letnia z wyższym wykształceniem z ponad 20-letnim stażem pracy posiadająca dodatkowe kwalifikacje ze stopniem nauczyciela dyplomowanego
Doradcy metodyczni wg wieku
Doradcy metodyczni wg płci i województw
Doradcy wg stopnia awansu zawodowego
Dostępność do doradców Kraj 0,27% 0,32 0,20 0,16 0,21 0,38 0,21 0,31 0,21 0,19 0,29 0,30 0,32 0,37 0,18 0,20 0,25 dolnośląskie wielkopolskie kujawsko-pomorskie mazowieckie lubelskie lubuskie małopolskie podkarpackie podlaskie świętokrzyskie śląskie zachodniopomorskie pomorskie warmińsko-mazurskie opolskie łódzkie
Porównanie liczby doradców w 2002 i 2005 r.
Liczba doradców metodycznych w 2005 r.
Średnia liczba nauczycieli przypadająca na jednego doradcę metodycznego
Średnia liczba nauczycieli przypadająca na jednego doradcę metodycznego ……………………………………………………………….
Średnia liczba nauczycieli przypadająca na jednego doradcę metodycznego w województwie podkarpackim ……………………………………………………………….
//// //// Średnia liczba nauczycieli przedmiotów ogólnokształcących, przypadająca na jednego doradcę metodycznego danej specjalności
Brak systemu doradztwa (dominują rozwiązania lokalne). Brak jednolitych, merytorycznych kryteriów wyboru doradców metodycznych. Brak jednolitych i stabilnych warunków powierzania zadań doradcy metodycznego. Brak wyodrębnionych środków finansowych na wykonywanie zadań doradcy oraz na jego doskonalenie zawodowe. Punkt widzenia doradców metodycznych JAK JEST?
Doradca nie jest autorytetem samym w sobie; tworzy go we współpracy z wieloma podmiotami, które powinny go wspierać. Brak oferty szkoleń przedmiotowych dla doradców metodycznych, organizowanych centralnie. Wielu doradców metodycznych nie prowadzi wzorcowych pracowni. Punkt widzenia doradców metodycznych JAK JEST?
Jak będzie?