Copyright © Jerzy R. Nawrocki Standardy serii ISO 9000 Inżynieria oprogramowania II Wykład.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sepam serii 10 Załączniki Prostota Niezawodność Cena.
Advertisements

Programowanie Ekstremalne
Zarządzanie przedsięwzięciami i PRINCE2
Jerzy Nawrocki Piotr Pawałowski Krzysztof Pospiech
Próba eksperymentalnej oceny metody PROBE
Rekurencja Copyright, 2000 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki Wykład.
Lekkie metodyki programowania: Szansa czy zagrożenie?
Organizacja Przedsięwzięć Programistycznych Wykład 7, 27.II.03
Imperatywne modele obliczeń Copyright, 2001 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do.
Inżynieria oprogramowania II Wykład 5 Standardy serii ISO 9000
Inżynieria oprogramowania II Wykład 4 Normy serii ISO 9000
Inżynieria oprogramowania Copyright, 2000 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki.
Szacowanie rozmiaru i pracochłonności
Inżynieria oprogramowania II Wykład 12 Projekty dyplomowe
Zarządzanie konfiguracją Doskonalenie Procesów Programowych Wykład 6 Copyright, 2001 © Jerzy.
Wprowadzenie do przedmiotu
Obliczalność i złożoność obliczeniowa
Model dojrzałości CMMI
Zwinne metodyki programowania Copyright, 2006 © Jerzy R. Nawrocki Inżynieria oprogramowania.
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Kontrola jakości oprogramowania Inżynieria oprogramowania.
Wykład 1 Inżynieria oprogramowania II Wykład 1 Wprowadzenie
Inżynieria Oprogramowania Copyright, 2002 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki.
Szacowanie rozmiaru i pracochłonności
Personal Software Process
J. Nawrocki, Inżynieria oprog. Plan wykładu Praktyki XP Wcześniejsze badania Personal Software Process eXtremme Programming Opis eksperymentu WynikiPodsumowanie.
Analiza i walidacja wymagań
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Zbieranie wymagań Analiza systemów informatycznych Wykład.
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie Analiza systemów informatycznych Wykład.
Testy akceptacyjne Analiza systemów informatycznych Wykład 9
Szacowanie pracochłonności
Modelowanie i język UML
Dokument specyfikacji wymagań
Dyscyplina i zwinność w projektach informatycznych
Rekurencja Copyright, 2001 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki Wykład.
Ilościowe zarządzanie przedsięwzięciem
Imperatywne modele obliczeń Copyright, 2003 © Jerzy R. Nawrocki Teoretyczne podstawy.
Metody numeryczne Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki.
Bazy danych Wprowadzenie do informatyki Wykład 9
Programowanie imperatywne i granice obliczalności Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki
Rekursja Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Teoretyczne podstawy informatyki.
Procesy współbieżne Copyright, 2005 © Jerzy R. Nawrocki Wstęp do informatyki.
Przetwarzanie tekstów i AWK Copyright, 2005 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki Wykład 7
Komputerowe systemy sterowania Copyright, 2006 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki.
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Personal Software Process Inżynieria oprogramowania II Wykład.
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Szacowanie rozmiaru i pracochłonności Inżynieria oprogramowania.
Język C – Część II Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki.
Wyrażenia regularne i język AWK
Komunikacja poprzez Internet
Zarządzanie przedsięwzięciami i PRINCE2
Dokumenty i prezentacje Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do.
Szacowanie rozmiaru oprogramowania
Wioleta Nowak Gimnazjum nr 20 w Poznaniu
Przetwarzanie tekstu i strony WWW Copyright, 1999 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Inżynieria Oprogramowania Copyright, 2001 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki.
PROPOZYCJE MEXX JESIEŃ NOWA KOLEKCJA Ceny od 40zł.
Translatory Copyright, 2006 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki Wykład 11.
Procesy współbieżne Copyright, 2005 © Jerzy R. Nawrocki Wstęp do informatyki.
Pomiary procesów programistycznych Copyright, 2002 © Jerzy R. Nawrocki Zarządzanie jakością.
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Kontrola jakości oprogramowania Inżynieria oprogramowania.
606.Dwa opory R połączono raz szeregowo a raz równolegle z ogniwem o SEM E=12V i oporze wewnętrznym r=1 . W obu przypadkach moc wydzielona na oporach.
Dokumenty elektroniczne Copyright, 2005 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do.
603.Baterię o SEM E=12V i oporze wewnętrznym r=1  zwarto dwoma oporami R 1 =10  i R 2 =20  połączonymi równolegle. Jakie prądy płyną przez te opory?
Języki formalne i gramatyki Copyright, 2005 © Jerzy R. Nawrocki Teoretyczne podstawy.
(c) Jerzy Nawrocki Jerzy Nawrocki
Analiza ryzyka Analiza systemów inf. Wykład 14
M-Cinema: Komórkowy system biletowy dla kin Jerzy Iksiński Bartosz Zetowski Jerzy Iksiński Bartosz Zetowski Copyright, 2003 © J. Iksiński, B. Zetowski.
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Team Software Process Inżynieria oprogramowania II Wykład.
Innowacyjne metody zarządzania jakością oprogramowania Przeglądy oprogramowania i standard IEEE 1028 Bartosz Michalik
Inżynieria oprogramowania
Kontrola jakości Inżynieria oprogramowania II
Zapis prezentacji:

Copyright © Jerzy R. Nawrocki Standardy serii ISO Inżynieria oprogramowania II Wykład 5

J.Nawrocki, ISO 9000 Sprawdzian – zadanie 1 Inspekcje Fagana mogą dotyczyć projektu i kodu. W pewnym przedsięwzięciu zdecydowano się przeprowadzić tylko inspekcje kodu. Szacowany rozmiar oprogramowania wynosi 2600 SLOC. Jak jest minimalna liczba spotkań inspekcyjnych, jakie trzeba zaplanować, przy założeniu, że trzymamy się zaleceń Fagana?

J.Nawrocki, ISO 9000 Inspekcje FaganaDesignDesignCodeCodeUnittestUnittest I1I1 I2I2 I3I3

J.Nawrocki, ISO 9000 Inspekcje Fagana Omówienie (zespół) 500 niepotrzebne Przygotowanie (indyw.) Inspekcja (zespół) Naprawa Sprawdzenie - - I1I1I1I1 I2I2I2I2 Prędkość (loc/h)

J.Nawrocki, ISO 9000 Inspekcje Fagana Omówienie (zespół) 500 niepotrzebne Przygotowanie (indyw.) Inspekcja (zespół) Naprawa Sprawdzenie - - I1I1I1I1 I2I2I2I2 Prędkość (loc/h)

J.Nawrocki, ISO 9000 Inspekcje Fagana Omówienie (zespół) 500 niepotrzebne Przygotowanie (indyw.) Inspekcja (zespół) Naprawa Sprawdzenie - - I1I1I1I1 I2I2I2I2 Prędkość (loc/h) Spotkanie inspekcyjne <= 2 godz Omówienie= 2600/500 godz. Inspekcja= 2600/130 godz. Razem= = 25.2 godz.

J.Nawrocki, ISO 9000 Sprawdzian – zadanie 2 Pewne przedsięwzięcie programistyczne zostało uznane (na etapie planowania) za przeciętne. Po przeanalizowaniu modelu post-architektonicznego wykonawcy doszli do wniosku, że trzeba będzie napisać ok SLOC w C++. Typowość i zarządzanie ryzykiem oceniono jako wysokie ( High ). Pozostałe czynniki skali oceniono jako bardzo wysokie ( Very High ). Jaka będzie pracochłonność tego przedsięwzięcia przy założeniu, że harmonogram będzie budowany bez specjalnej presji czasu?

J.Nawrocki, ISO 9000 Model post-architektoniczny PM NS = A Size E i=1 16 EM i gdzie E = B i=1 5 SF i Wartości A, B skalibrowane na podstawie 161 projektów: A = 2.94 B = 0.91 Size w KSLOC Dla przeciętnego projektu EM i = 1. 0 i=1 5 SF i 31.6 PM NS = 2.94 Size E gdzie 0.91 E 1.226

J.Nawrocki, ISO 9000 Sprawdzian – zadanie 2 Pewne przedsięwzięcie programistyczne zostało uznane (na etapie planowania) za przeciętne. Po przeanalizowaniu modelu post-architektonicznego wykonawcy doszli do wniosku, że trzeba będzie napisać ok SLOC w C++. Typowość i zarządzanie ryzykiem oceniono jako wysokie ( High ). Pozostałe czynniki skali oceniono jako bardzo wysokie ( Very High ). Jaka będzie pracochłonność tego przedsięwzięcia przy założeniu, że harmonogram będzie budowany bez specjalnej presji czasu?

J.Nawrocki, ISO 9000 Czynniki skali, SF i Typowość Elastyczność Zarz. ryzykiem Spójność zespołu Dojrzałość proc. Very low LowNomi nal HighVery high Extra high i=1 5 SF i =

J.Nawrocki, ISO 9000 Model post-architektoniczny PM NS = A Size E i=1 16 EM i gdzie E = *9 = 1 Wartości A, B skalibrowane na podstawie 161 projektów: A = 2.94 B = 0.91 Size w KSLOC Dla przeciętnego projektu EM i = 1. 0 i=1 5 SF i 31.6 PM NS = gdzie 0.91 E 1.226

J.Nawrocki, ISO 9000 Sprawdzian – zadanie 3 W metodyce PRINCE2 wykorzystywane są cztery rejestry. Podaj ich nazwy

J.Nawrocki, ISO 9000 Zdefiniowanie mechanizmów kontroli Planowanie jakości Planowanie projektu Dopracowanie spojrzenia biz. i czynników ryzyka Założenie plików projektu Scalenie dokumentu rozpocz. IP1IP2IP3 IP4IP5 IP6 IP Plan jakości projektu Plan projektu Spojrzenie biznesowe Mechaniz- my kontr. Plan komunikacji Dokument rozpoczęcia projektu Rejestr jakości Rejestr spraw Raport doświadczeń

J.Nawrocki, ISO 9000 Projektowanie planu Definiowanie i analiza produktów Identyfikacja czynności i zależności Analizowanie ryzyka PL1PL2PL3 PL6 Hierarchiczna struktura produktów Opisy produktów Szeregowanie Diagram przepływu produktów Szacowanie PL4PL5 Lista czynności Zależności między czynnościami Oszacowanie czynności Harmonogram Rejestr ryzyka

J.Nawrocki, ISO 9000 Sprawdzian – zadanie 4 Wej-wyjNumeryczne Krótka Średnia Długa Z danych historycznych wynikają następujące przedziały długości metod: Oto dane historyczne pokazujące szacowane i rzeczywiste rozmiary programów oraz ich rzeczywistą pracochłonność (niestety, współczynnik korelacji, r, między szacowanym rozmiarem a rzeczywistą pracochłonnością jest mniejszy niż 0.7):

J.Nawrocki, ISO 9000 Sprawdzian – zadanie 4 ProgramRozmiar szacowany Rozmiar rzeczyw. Prac. rzeczywist a Razem Korzystając z metody PROBE, oszacuj pracochłonność (estymata punktowa) realizacji programu składającego się z 50 krótkich metod numerycznych i 50 długich metod wej-wyj. Należy przyjąć, że współczynnik regresji liniowej 1 (dla oszacowania rozmiaru) wynosi 1.2, a wartość 0 jest równa +800.

J.Nawrocki, ISO 9000 Sprawdzian – zadanie 4 Wej-wyjNumeryczne Krótka Średnia Długa Z danych historycznych wynikają następujące przedziały długości metod: Oto dane historyczne pokazujące szacowane i rzeczywiste rozmiary programów oraz ich rzeczywistą pracochłonność (niestety, współczynnik korelacji, r, między szacowanym rozmiarem a rzeczywistą pracochłonnością jest mniejszy niż 0.7): Rep= sqrt(3*12) = 6 Rep= sqrt(32*128) = 64 X = 50 * * 64 = 50* 70 = 3 500

J.Nawrocki, ISO 9000 Sprawdzian – zadanie 4 ProgramRozmiar szacowany Rozmiar rzeczyw. Prac. rzeczywist a Razem Korzystając z metody PROBE, oszacuj pracochłonność (estymata punktowa) realizacji programu składającego się z 50 krótkich metod numerycznych i 50 długich metod wej-wyj. Należy przyjąć, że współczynnik regresji liniowej 1 (dla oszacowania rozmiaru) wynosi 1.2, a wartość 0 jest równa Y = 1 * X + 0 Y = 1.2 * = = 5 000

J.Nawrocki, ISO 9000 Sprawdzian – zadanie 4 ProgramRozmiar szacowany Rozmiar rzeczyw. Prac. rzeczywista Razem Korzystając z metody PROBE, oszacuj pracochłonność (estymata punktowa) realizacji programu składającego się z 50 krótkich metod numerycznych i 50 długich metod wej-wyj. Należy przyjąć, że współczynnik regresji liniowej 1 (dla oszacowania rozmiaru) wynosi 1.2, a wartość 0 jest równa Pracochłonność = Y / Średnia prod. Pracochłonność = / 2.5 = Średnia prod.= 2.5 LOC/godz.

J.Nawrocki, ISO 9000 Sprawdzian – zadanie 5 Dana jest następująca sieć Petriego:

J.Nawrocki, ISO 9000 Które sekwencje odpaleń przejść są możliwe? t1t1 t2t2 t3t3 t4t4 t5t t 1 t 4 t 5 t 4 t 5

J.Nawrocki, ISO 9000 Które sekwencje odpaleń przejść są możliwe? t1t1 t2t2 t3t3 t4t4 t5t t 1 t 4 t 5 t 4 t 5

J.Nawrocki, ISO 9000 Które sekwencje odpaleń przejść są możliwe? t1t1 t2t2 t3t3 t4t4 t5t t 1 t 4 t 5 t 4 t 5

J.Nawrocki, ISO 9000 Które sekwencje odpaleń przejść są możliwe? t1t1 t2t2 t3t3 t4t4 t5t t 1 t 4 t 5 t 4 t 5

J.Nawrocki, ISO 9000 Które sekwencje odpaleń przejść są możliwe? t1t1 t2t2 t3t3 t4t4 t5t t 1 t 4 t 5 t 4 t 5

J.Nawrocki, ISO 9000 Które sekwencje odpaleń przejść są możliwe? t1t1 t2t2 t3t3 t4t4 t5t t 1 t 4 t 5 t 4 t 5

J.Nawrocki, ISO 9000 Które sekwencje odpaleń przejść są możliwe? t1t1 t2t2 t3t3 t4t4 t5t t 1 t 4 t 5 t 4 t 5

J.Nawrocki, ISO 9000 Audytor Dobrzy ISO 9001 Kryte- ria Źli

J.Nawrocki, ISO 9000 Audytor Dobrzy ISO 9001 Kryte- ria Źli

J.Nawrocki, ISO 9000 Plan wykładu Historia normy ISO 9001:2000 Zasady zarządzania jakością Główne elementy normy Słabe punkty ISO 9001 Kontrola jakości Szacowanie rozmiaru i Standardy serii ISO 9000 Modele CMM/CMMI Inżynieria wymagań Zarządzanie projektami Personal Software Process Team Software Process Zwinne metodyki Rational Unified Process Projekty dyplomowe

J.Nawrocki, ISO 9000 Plan wykładu Historia normy ISO 9001:2000 Zasady zarządzania jakością Główne elementy normy Słabe punkty ISO 9001 Kontrola jakości Szacowanie rozmiaru i Standardy serii ISO 9000 Modele CMM/CMMI Inżynieria wymagań Zarządzanie projektami Personal Software Process Team Software Process Zwinne metodyki Rational Unified Process Projekty dyplomowe

J.Nawrocki, ISO 9000 Historia normy ISO 9001: s: Standard amunicyjny, UK 1950s: Admirał Rickover i 18 źródeł problemów z jakością

J.Nawrocki, ISO 9000 Admirał Hymen G. Rickover Wielu ludzi twierdziło, że dzisiejsze ISO 9000 wywodzi się z [brytyjskiego] standardu amunicyjnego z lat 20-tych. My jednak skłonni jesteśmy wierzyć, że faktyczny początek ISO 9000 miał prawdopodobnie miejsce w trakcie amerykańskiego programu [budowy] łodzi podwodnej Polaris w drugiej połowie lat 50-tych, gdy admirał Hymen G. Rickover [..] był sfrustrowany opóźnieniami spowodowanymi defektami, błędami i ogólnym brakiem jakości. (-) Ray Tricker, Bruce Sherring-Lucas ISO 9001:2000 in Brief

J.Nawrocki, ISO 9000 Admirał Hymen G. Rickover Urodzony 27 stycznia 1900 roku w Polsce Ukończył Akademię Marynarki w 1922 roku USS LaVallette i USS Nevada Studia podyplomowe z Elektrotechniki 1930: szkolenie na łodziach podwodnych II Wojna: Dyrektor Sekcji Elektrycznej Biura Okrętów 1947: szkolenie nuklearne 1949: Dyrektor Oddziału Reaktorów Nuklearnych Marynarki Wojennej 1955: Pierwsza nuklearna łódź podwodna USS Nautilus Zmarł 8 lipca 1986 roku

J.Nawrocki, ISO 9000 Admirał Hymen G. Rickover 18 źródeł problemów z jakością: Stosowanie złych materiałów Złe wymiary elementów Kłopoty z integracją elementów pochodzących od różnych dostawców Brak umiejętności wytwarzania Brak kontroli jakości wyrobów końcowych Nieznany status produktów Brak działań naprawczych.

J.Nawrocki, ISO 9000 Historia normy ISO 9001: : BS 5750 dot. systemów jakości; 20 czynników jakości 1987: Normy ISO 9000 dot. Systemów zarządzania jakością 1994: ISO 9000: : ISO 9001:2000 – istotna zmiana 2001: PN-EN ISO : ISO s: Standard amunicyjny, UK 1950s: Admirał Rickover i 18 źródeł problemów z jakością

J.Nawrocki, ISO 9000 Plan wykładu Historia normy ISO 9001:2000 Zasady zarządzania jakością Główne elementy normy Słabe punkty ISO 9001 Kontrola jakości Szacowanie rozmiaru i Standardy serii ISO 9000 Modele CMM/CMMI Inżynieria wymagań Zarządzanie projektami Personal Software Process Team Software Process Zwinne metodyki Rational Unified Process Projekty dyplomowe

J.Nawrocki, ISO 9000 Zasady zarządzania jakością ISO 9000:2000 Systemy zarządzania jakością – Podstawy i terminologia

J.Nawrocki, ISO 9000 Zasady zarządzania jakością 1. Orientacja na klienta Kto jest klientem (np. uczelni, firmy inf.)? Klient pozorny : Użytkownik Klient (kto płaci?)

J.Nawrocki, ISO 9000 Zasady zarządzania jakością 2. Przywództwo Przywództwo : Formalne (np. Prezes) Nieformalne (dzięki autorytetowi) Formalni przywódcy są często jak ptaki.

J.Nawrocki, ISO 9000 Zasady zarządzania jakością 3. Zaangażowanie ludzi W GOW (gospodarce opartej na wiedzy) najważniejszym zasobem są ludzie (wysoko wykształceni specjaliści). Zaangażowanie: Ekstensywne (np. nadgodziny) Intensywne (np. twórcze podejście).

J.Nawrocki, ISO 9000 Zasady zarządzania jakością 4. Podejście procesowe Proces: Zbiór działań wzajemnie powiązanych lub wzajemnie oddziałujących, które przekształcają wejścia w wyjścia. Proces Wej.Wyjście Zasoby

J.Nawrocki, ISO 9000 Zasady zarządzania jakością 4. Podejście procesowe Wyrób: Wynik procesu Procedura : Ustalony sposób przeprowadzenia procesu Przedsięwzięcie : Jednostkowy proces z określonymi wymaganiami i ograniczeniami dot. czasu, kosztów i innych zasobów. Proces Wej.Wyjście Zasoby

J.Nawrocki, ISO 9000 Zasady zarządzania jakością 5. Podejście systemowe do zarządzania Zarządzanie wzajemnie powiązanymi procesami Warunek skuteczności: zidentyfikowanie procesów i ich zrozumienie. Rekrutacja na studia Kształcenie Promocja karier

J.Nawrocki, ISO 9000 Zasady zarządzania jakością 5. Podejście systemowe do zarządzania Zarządzanie wzajemnie powiązanymi procesami Warunek skuteczności: zidentyfikowanie procesów i ich zrozumienie. Wymagania Projekt Implementacja

J.Nawrocki, ISO 9000 Zasady zarządzania jakością 6. Ciągłe doskonalenie Planuj: Zdefiniuj i przeanalizuj problem, znajdź rozwiązanie, przygotuj plan Wykonaj: Wdróż rozwiązanie Sprawdź: Monitoruj wyniki Działaj: Podejmij działania korygujące, standaryzuj proces, podejmij refleksję. Plan Do Act Check

J.Nawrocki, ISO 9000 Zasady zarządzania jakością 7. Podejmowanie decyzji na podstawie faktów Statystyczna kontrola procesów Jakie fakty mają być podstawą do podejmowania decyzji? GQM: G oal (cel) Q uestion (pytanie) M etrics (miara).

J.Nawrocki, ISO 9000 Zasady zarządzania jakością 8. Wzajemnie korzystne powiązania z dostawcami Win/win or no deal Za jakość płacimy teraz; Za bylejakość płacimy potem i więcej.

J.Nawrocki, ISO 9000 Plan wykładu Historia normy ISO 9001:2000 Zasady zarządzania jakością Główne elementy normy Słabe punkty ISO 9001 Kontrola jakości Szacowanie rozmiaru i Standardy serii ISO 9000 Modele CMM/CMMI Inżynieria wymagań Zarządzanie projektami Personal Software Process Team Software Process Zwinne metodyki Rational Unified Process Projekty dyplomowe

J.Nawrocki, ISO 9000 Główne elementy normy ISO 9000:2000 Systemy zarządzania jakością – Podstawy i terminologia ISO 9001:2000 Systemy zarządzania jakością – Wymagania ISO 9004:2000 Systemy zarządzania jakością – Wytyczne doskonalenia funkcjonowania

J.Nawrocki, ISO 9000 Dokumentacja w ISO 9001 Polityka jakości i cele jakości Celem naszej firmy jest wspomaganie naszych klientów we wprowadzania nowoczesnych rozwiązań informatycznych najwyższej jakości. Korzystając z najnowszych metod i narzędzi staramy się, aby nasze systemy informatyczne były wolne od defektów i zgodne z oczekiwaniami naszych klientów.

J.Nawrocki, ISO 9000 Dokumentacja w ISO 9001 Polityka jakości i cele jakości Księga jakości Zakres systemu zarządzania jakością (SZJ). Udokumentowane procedury SZJ lub odwołania do nich. Opis interakcji między procesami SZJ.

J.Nawrocki, ISO 9000 Dokumentacja w ISO 9001 Polityka jakości i cele jakości Księga jakości Udokumentowane procedury wymagane przez standard Kontrola dokumentów (przeglądy, zatwierdzania i zarządzanie zmianą). Kontrola zapisów....

J.Nawrocki, ISO 9000 Dokumentacja w ISO 9001 Polityka jakości i cele jakości Księga jakości Udokumentowane procedury wymagane przez standard Plany jakości, udokumentowane procedury, instrukcje pracy Zapisy Dostarczanie dowodów zgodności z wymaganiami i efektywnego działania SZJ.

J.Nawrocki, ISO 9000 Główne części normy ISO 9001: System zarządzania jakością (dokumentacja) 5 Odpowiedzialność kierownictwa 6 Zarządzanie zasobami 7 Realizacja wyrobu 8 Pomiary, analiza i doskonalenie ISO 9001:2000

J.Nawrocki, ISO Realizacja wyrobu 7.1 Planowanie realizacji wyrobu 7.2 Procesy związane z klientem 7.3 Projektowanie i rozwój 7.4 Zakupy 7.5 Produkcja i dostarczanie usługi 7.6 Nadzorowanie wyposażenia do monitorowania i pomiarów ISO 9001:2000

J.Nawrocki, ISO 9000 Plan wykładu Historia normy ISO 9001:2000 Zasady zarządzania jakością Główne elementy normy Słabe punkty ISO 9001 Kontrola jakości Szacowanie rozmiaru i Standardy serii ISO 9000 Modele CMM/CMMI Inżynieria wymagań Zarządzanie projektami Personal Software Process Team Software Process Zwinne metodyki Rational Unified Process Projekty dyplomowe

J.Nawrocki, ISO 9000 Problemy z ISO 9001 Zabieg marketingowy Brak elastyczności działania ISO Zbyt dużo dokumentacji Zbyt ogólne Udokumentowane = lepsze

J.Nawrocki, ISO 9000 Plan wykładu Historia normy ISO 9001:2000 Zasady zarządzania jakością Główne elementy normy Słabe punkty ISO 9001 Kontrola jakości Szacowanie rozmiaru i Standardy serii ISO 9000 Modele CMM/CMMI Inżynieria wymagań Zarządzanie projektami Personal Software Process Team Software Process Zwinne metodyki Rational Unified Process Projekty dyplomowe

J.Nawrocki, ISO 9000 Pytania?

J.Nawrocki, ISO 9000 Ocena wykładu 1. Wrażenie ogólne (1 - 6) 2. Za szybko czy za wolno? 3. Czy dowiedziałeś się czegoś ważnego? 4. Co i jak poprawić?

J.Nawrocki, ISO 9000 Plan wykładu Historia normy ISO 9001:2000 Zasady zarządzania jakością Główne elementy normy Słabe punkty ISO 9001 Kontrola jakości Szacowanie rozmiaru i Standardy serii ISO 9000 Modele CMM/CMMI Inżynieria wymagań Zarządzanie projektami Personal Software Process Team Software Process Zwinne metodyki Rational Unified Process Projekty dyplomowe