Inżynieria oprogramowania Lecture XXX JavaTM – część IV: IO

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Podstawowe polecenia systemu mgr inż. Edward Surlas
Advertisements

Wstęp do strumieni danych
Mgr inż.Marcin Borkowski Podstawy Java Część II
Mgr inż.Marcin Borkowski Podstawy Java Krótkie wprowadzenie dla studentów Wyższej Szkoły Ekologii i Zarządzania
Programowanie obiektowe PO PO - LAB 6 Wojciech Pieprzyca.
Wzorce.
Programowanie w języku Visual Basic
PASCAL (3) dr Anna Kwiatkowska.
Wprowadzenie do języka skryptowego PHP
Prezentacja na temat Dos`a. Wykonał: Tomasz Kucharczyk
System operacyjny MS-DOS
Tworzenie i obsługa programów – przykład 3 uwagi cd. Wykorzystując różne klasy biblioteki języka Java należy pamiętać w jakim pakiecie się znajdują. Wszystkie.
1 Linux jako system wielozadaniowy i wielodostępny.
Elementarne struktury danych Piotr Prokopowicz
Podstawy Programowania sieciowego w Javie
Bartosz Walter Inżynieria oprogramowania Lecture XXX JavaTM – część II Bartosz Walter
Podstawy informatyki Powtórka Grupa: 1A Prowadzący: Grzegorz Smyk
Zaawansowane technologie Javy Wykład 5 (6 marca 2012) Programowanie sieciowe (1)
Gniazda komunikacji sieciowej w języku Java
Pakiety i ATD 1 Definicja. Pakietem albo jednostką programową nazywamy grupę logicznie powiązanych elementów, które mogą być typami, podtypami, obiektami.
Programowanie w C Wykład 3
SORTOWANIE (przykład zastosowania DMA)
Język ANSI C Operacje we/wy
Czytanie listy zmiennych według ich nazw: dyrektywa NAMELIST W części deklaracyjnej: NAMELIST /nazwa/ zmienna_1,zmienna_2,…,zmienna_n Czytanie: READ(wejście,nazwa_listy)
Czytanie, pisanie i rysowanie – cd.. Jeszcze jeden strumyk PrintStream działa jak PrintWriter, ale: Używa domyślnego (systemowego) kodowania Nie wyrzuca.
Czytanie, pisanie i rysowanie (czyli klasa I szkoły podstawowej)
Obsługa systemu wejścia-wyjścia
Budowa, przeglądanie i modyfikacja
Autor: Piotr Wojtowicz Opiekun naukowy referatu: dr inż. Cezary Worek
Pakiety w Javie Łukasz Smyczyński (132834). Czym są pakiety? Klasy w Javie są grupowane w pewne zbiory zwane pakietami. Pakiety są więc pewnym podzbiorem.
Podstawy programowania II Wykład 2: Biblioteka stdio.h Zachodniopomorska Szkoła Biznesu.
Instytut Tele- i Radiotechniczny WARSZAWA
Pliki tekstowe. Operacje na plikach. mgr inż. Agata Pacek.
Java 3 MPDI Programowanie obiektowe W7. import java.io.*; public class X { // kontrukcja throws – określenie jakie wyjątki może dana metoda // sygnalizować
Definicja pliku tekstowego Operacje wykonywane na plikach tekstowych
W większości języków programowania biblioteki wejścia/wyjścia ukrywają szczegóły obsługi poszczególnych mediów pod abstrakcją strumienia (ang. stream).
Pliki Pojęcie i rodzaje plików Definicja typu plikowego Operacje wykonywane na plikach elementowych.
Pliki tekstowe – A. Jędryczkowski © 2007 Turbo Pascal umożliwia wykorzystanie w programach plików tekstowych. Pliki takie zawierają informację niezakodowaną
Rejestr systemu Windows
Obsługa systemu wejścia-wyjścia
Programowanie obiektowe – zastosowanie języka Java SE
JAVA c.d.. Instrukcji wyboru SWITCH używamy, jeśli chcemy w zależności od wartości pewnego wyrażenia wykonać jeden z kilku fragmentów kodu. Jest to w.
Inicjalizacja i sprzątanie
Seminarium problemowe
Systemy wejścia i wyjścia Michał Wrona. Co to jest system wejścia i wyjścia? Pobierania informacji ze źródeł danych, zdolnych przesyłać sekwencje bajtów,
Sieciowe systemy operacyjne - UNIX
Podstawy informatyki 2013/2014
1 Strumienie Hierarchie klas strumieniowych, strumienie bajtowe - klasy InputStream i OutputStream i ich metody, klasa File, strumienie plikowe, strumienie.
Programowanie sieciowe w Javie
System plików.
Podstawy programowania (4)
System operacyjny „DOS”, „MS-DOS” oraz wybrane komendy.
SYSTEM WEJŚCIA-WYJŚCIA W JAVIE Autor:Jakub Piasecki Data powstania: Grudzień 2003.
Waldemar Bartyna 1 Programowanie zaawansowane LINQ to XML.
Wykład 4 Dr Aneta Polewko-Klim Dr Aneta Polewko-Klim
Seminarium Dyplomowe: Metodyka i Techniki Programowania Autor: Bartłomiej Fornal.
1 Pliki i katalogi K. Barteczko Pojęcie pliku Plik - to ciąg bajtów zapisanych na dysku lub w innej fizycznie trwałej formie. po co są pliki.
Strumienie w języku Java Bartosz Walter InMoST Wielkopolska sieć współpracy w zakresie innowacyjnych metod wytwarzania oprogramowania Termin realizacji:
Wykład 4 Dr Aneta Polewko-Klim Dr Aneta Polewko-Klim
Wykład 4 Dr Aneta Polewko-Klim
Zaawansowane technologie Javy Wykład 4 (16 marca 2017)
Piotr Kawałek , Mateusz Śliwowski
Strumienie, Wczytywanie, Zapisywanie, Operacje na plikach
Listy.
(c) Krzysztof Barteczko 2014
Programowanie obiektowe – zastosowanie języka Java SE
System operacyjny „DOS”, „MS-DOS” oraz wybrane komendy.
Założenia projektowe Javy
Haskell Składnia funkcji.
Zapis prezentacji:

Bartosz Walter <Bartek.Walter@man.poznan.pl> Inżynieria oprogramowania Lecture XXX JavaTM – część IV: IO Bartosz Walter <Bartek.Walter@man.poznan.pl>

Strumienie standardowe Properties Plan Klasa java.io.FIle Strumienie tekstowe Strumienie standardowe Properties

Wprowadzenie BufferedReader FileReader pakiet java.io.*; import java.io.*; wyjątek java.io.IOException – rzucają niemal wszystkie metody klasy są zbudowane hierarchicznie wokół klas Reader i Writer (dla plików tekstowych) oraz InputStream i OutputStream (dla danych binarnych) obiekty strumieni są często dekorowane innymi obiektami udostępniającymi nowe funkcje BufferedReader FileReader

Klasa java.io.File Reprezentuje ona albo nazwę konkretnego pliku, albo nazwę zbioru katalogu (są traktowane w zasadzie tak samo) String[] list() – metoda która w przypadku katalogów zwraca tablice z nazwami plików znajdujących się w danym katalogu String getName() – zwraca nazwę pliku String getAbsolutePath() – zwraca pełną ścieżkę pliku boolean exists() – czy istnieje boolean canWrite() – możliwość zapisu boolean canRead() – możliwość czytania boolean isFile() – czy plik boolean isDirectory() – czy katalog boolean renameTo(File newName) – zmiana nazwy boolean mkdirs() – tworzenie ścieżki o dowolnej złożonosci boolean delete() – kasowanie pliku

Klasa java.io.File - przykład File katalog = new File("c:/katalog1"); File nowyKatalog = new File("c:/katlog2"); //tworzymy katalog katalog.mkdirs(); //zmieniamy jego nazwę katalog.renameTo(nowyKatalog);

I/O- informacje podstawowe Java wykorzystuje pojęcie strumienia (ang. stream) Strumień - reprezentacja dowolnego źródła danych, jako obiektu zdolnego do wysyłania i odbierania porcji danych W Javie 1.1 zaszły istotne zmiany w stosunku do wcześniejszych wersji (cel: obsługa standardu Unicode) Rozróżniamy dwa rodzaje strumieni: tekstowe i binarne Do obsługi tekstowych korzystamy z hierarchii klas Reader i Writer Do obsługi binarnych korzystamy z hierarchii klas InputStream i OutputStream

Reader i Writer Używamy do obsługi strumieni tekstowych Powstały w celu obsługi standardu Unicode Podział na dwie podstawowe klasy Reader oraz Writer, które posiadają metody read() i write() pozwalające na operacje czytania i zapisu bajtu lub tablicy bajtów(to samo InputStream i OutputStream) Nie korzystamy z tych metod bezpośrednio. Wykorzystują je klasy dziedziczące, które służą do obsługi konkretnych źródeł.

Czytanie z plików tekstowych try { File plik = new File("test1.txt"); BufferedReader in = new BufferedReader( new FileReader(plik)); String line; while((line = in.readLine()) != null) System.out.println(s); } catch(IOException e1) { System.err.println("Błąd przy przetwarzaniu"); }catch(FileNotFoundException e2{ System.err.println("Brak pliku: "+ plik); } finally { in.close(); }

Zapis do plików tekstowych File plik = new File("test1.txt"); String content ="Pierwsza Linia \nDruga Linia \nKoniec"; String line; BufferedReader in = new BufferedReader( new StringReader(s)); try { PrintWriter out = new PrintWriter( new BufferedWriter(new FileWriter(plik))); while ((line = in.readLine()) != null) out.println(s2); out.close(); } catch(IOException e1){ // obsługa błedów }

Standardowe wejście-wyjście Termin odnosi się do koncepcji wywodzących się z Unixa, stosowanej potem w innych systemach operacyjnych Dane wejściowe mogą pochodzić ze standardowego wejścia, a dane wyjściowe program może wysyłać na standardowe wyjście i standardowe wyjście błędów Wyjście jednego programu może być wejściem drugiego System.in, System.out ,System.err są obiektami

Czytanie ze standardowego wejścia try { InputStreamReader ireader = new InputStreamReader(System.in); BufferedReader in = new BufferedReader(ireader); String line; // wprowadzenie pustego wiersza kończy pętlę while ((line = in.readLine()) != null) System.out.println(line); } catch(IOException e1){ // obsługa błędów }

java.util.Properties Wygodny system umożliwiający w prosty sposób konfigurację ustawień programu Mogą być użyte do zapisywania i wczytywania ustawień przy każdym uruchomieniu programu Poprzez prostą modyfikację wartości par klucz/wartość w pliku możemy łatwo zmienić konfigurację Obiekt Properties składa się z par klucz/wartość zapisanych w postaci String Properties można wczytać z i zapisać do pliku

java.util.Properties - przykład Properties props = System.getProperties(); // ale można także new Properties(); Enumeration propNazwy = props.propertyNames(); while (propNazwy.hasMoreElements()){ String klucz = (String) propNazwy.nextElement(); String wartosc = (String) props.getProperty(propNazwa); System.out.println("Property " + klucz + ": " + wartosc); }

Q & A ?