Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Advertisements

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
MIĘDZY AGORĄ A JARMARKIEM POSZUKIWANIE ZŁOTEGO ŚRODKA
Prawa człowieka wykładowca: dr Małgorzata Madej data:
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Wprowadzenie do zaj ęć. 1. Cel zaj ęć : omówienie podstawowych poj ęć, kontekstów i sporów zwi ą zanych z poj ę ciem kultury i zró ż nicowania kulturowego.
Efektywność a sprawiedliwość jako problem ekonomiczny
Pogoń za rentą – przykłady z życia gospodarczego w Polsce w okresie transformacji Katarzyna Ruta.
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
O aktywności dorosłych i seniorów
Dobre Polskie i Europejskie Praktyki w godzeniu ról rodzinnych i zawodowych na lokalnym rynku pracy Yves ROLAND-GOSSELIN, Przewodniczący Konfederacji Organizacji.
PRAWA CZŁOWIEKA.
Edukacja a różnica kulturowa.
Kulturapojęcie i problem
Przygotował Andrzej Potucha
Zmiana paradygmatu w postrzeganiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną – z podopiecznego na pełnoprawnego i niezależnego uczestnika życia społecznego.
Europejski Fundusz na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich na lata w ramach programu ogólnego Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi.
KONTEKST ZASADY RÓWNOŚCI SZANS KOBIET I MĘŻCZYZN
Przedsięwzięcie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego DYSKRYMINACJA – BARIERY W OSIĄGANIU FAKTYCZNEJ RÓWNOŚCI.
Profesor Piotr Gliński Zarys kierunków programowych Rządu technicznego.
GENEZA I MECHANIZM SAMOREGULACJI W DEMOKRACJI REPREZENTACYJNEJ
Migracja.
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
Czym jest dla nas tolerancja?
Warto wiedzieć, warto znać Klub Integracji Obywatelskiej w Warszawie Prezentacje przygotowały: Elżbieta Przychodzeń i Maria Olczak.
Kultura - słowo o wielu znaczeniach
Międzynarodowe stosunki kulturalne
Zróżnicowanie kulturowe społeczeństwa
Demokracja.
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
Wpływ komunikacji poprzez media na współczesny obraz świata
Agnieszka Kwiatkowska (UW) Zieloni reprezentacja nowych ruchów społecznych na polskiej scenie politycznej.
Kształcenie Blokowe Prezentacja na radę szkoleniową obejmująca tematykę kształcenia blokowego, wykonana w programie MS Power Point. Wykonał : mgr Roman.
Wokół pojęcia gender Gdańsk, 26 listopada Gender jako płeć kulturowa.
Legitymizacja władzy: to tzw. upoważnienie – oparte na społecznej akceptacji obywateli. Jest prawem do działania w imieniu konkretnej osoby lub grupy.
Maria Małaśnicka Miedzianogóra Dwujęzyczność – droga do nauki języka polskiego za granicą Konferencja Metodyczna NUOP Kopenhaga 2014 Dwujęzyczni uczniowie.
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
POJĘCIA ZWIĄZANE Z TEMATYKĄ ANTYDYSKRYMINACYJNĄ Aleksandra Dubowska Alicja Radziejewska Maja Janusz Ewa Ratasiewicz Ula Piwowarczyk.
SŁOWNIK POJĘĆ LOGO POJĘCIA ZWIĄZANE Z ANTYDYSKRYMINACJĄ  Tolerancja -p ojęcie wywodzące się z języka łacińskiego i oznaczające.
Problemy współczesnej Europy
EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA a prawoznawstwo
IMINTEG – w poszukiwaniu modeli związków pomiędzy politykami imigracyjną i integracyjną Projekt realizowany w Ośrodku Badań nad Migracjami, finansowany.
Media wobec uchodźców i imigrantów a standardy mówienia i pisania o migrantach Janusz Mieczkowski.
Wzmocnienie potencjału instytucjonalnego NSZZ „Solidarność”
Dyskurs upodmiotowienia, praktyki komercjalizacji.
Diagnoza otoczenia związków zawodowych i płynące z niej uwarunkowania
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Droga do zmian Projekt finansowany z RPO WP na lata 2014 – 2020
Współczesne kierunki polityki społecznej
EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA a prawoznawstwo
Zapis prezentacji:

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 14): Migracje a etniczność (polityka wielokulturowości, kultura i tożsamość imigrantów)  

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 14 1. Kultura i tożsamość a integracja imigrantów w Europie: globalizacja oraz kierunki migracji; zmiana struktury etnicznej społeczeństw przyjmujących oraz kwestie demograficzne; „nowe mniejszości” – uznanie a kultura większości; polityka migracyjna – prawa człowieka a wymogi państwa; migracje jako zjawisko o charakterze kulturowym – problem: kultura a migracje (podział kultury A. Kłoskowskiej – kultura bytu, społeczna i symboliczna); znaczenie obecności (i ochrony kultury) imigrantów wynika z jej dużej roli identyfikacyjnej i społecznej.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 14 2. Charakter kulturowy grup imigranckich w Europie: jednolitość i zróżnicowanie grup imigranckich (etnonimy – „Azjaci”, „Arabowie”, „Turcy”; podziały wewnętrzne – krajowe i regionalno-kulturowe); tendencja do ujednolicania imigrantów według kryterium: 1.  religijnego („muzułmanie”, „hindusi”, „buddyści” etc.); 2.  „swój – obcy” (obcokrajowcy); 3.  legalności pobytu (kwestie otrzymania obywatelstwa kraju osiedlenia); tendencja pośrednia – przykład „Franco-Maghrebins” (muzułmanie z Maghrebu w francusko-języcznych krajach Europy Zachodniej); czy imigranci stanowią ukształtowane w pełni społeczności? – są raczej kontinuum odzwierciedlającym stopień integracji ze społeczeństwami przyjmującymi.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 14 3. Charakter społeczny grup imigranckich: wielodzietność i znaczenie rodziny („pro-rodzinność” prawa migracyjnego); „młodość” demograficzna; dążenie do odtwarzania „własnego” środowiska etnicznego (tzw. „dzielnice kolorowe”); bezrobocie i marginalizacja zawodowa; problem przestępczości; negatywny stereotyp i postrzeganie społeczne.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 14 4. Religia i zjawisko mobilizacji kulturowej imigrantów: brak potwierdzenia tezy o „naturalnej” asymilacji drugiego pokolenia imigrantów; religia jako podstawowa płaszczyzna identyfikacji oraz „protestu kulturowego” – zjawisko „mobilizacji etno-religijnej” („zwrot ku religii”); przykład „re-islamizacji drugiej generacji” muzułmańskich imigrantów we Francji; relacje z krajem pochodzenia; problemy mobilizacji etnicznej i tworzenia „pan-etnicznej” płaszczyzny identyfikacji.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 14 5. Zmiana dyskursu społecznego na temat imigrantów w Europie: charakter ich imigracji (szybka) oraz zasadniczo odmienna od dotychczasowych migracji - traktowanie jej jako zagrożenia kulturowego; imigracja w programach partii politycznych (podziały polityczne, anty-imigrancka retoryka); organizacje i ruch na rzecz przeciwdziałania rasizmowi; ewolucja nastawień społecznych – od „szowinizmu dobrobytu” do „szowinizmu kulturowego”; dyskusja na temat wielokulturowości społeczeństw europejskich – w centrum znajduje się „islam” w Europie.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 14 6. Dyskusja na temat integracji imigrantów w Europie: ewolucja koncepcji i polityki związanych z imigracją (jak sprostać przemianom etnicznym i kulturowym w związku z imigracją?); znaczenie pojęcia „integracja” i popularność tej koncepcji w Europie – dlaczego (perspektywa państwa narodowego)?; integracja a kultura – dwa warunki: uznania praw imigrantów do utrzymania własnej kultury (religii, języka i odtwarzania własnych etnicznych instytucji) przy wsparciu państwa; oczekiwanie udziału imigrantów w życiu społeczeństwa przyjmującego (dlatego oczekuje się id nich np. znajomości języka oficjalnego), przestrzeganie przez państwo zakazu dyskryminacji i zapewnienia równości; aby polityka integracji była skuteczna wymaga spełnienia obu tych założeń.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 14 7. Polityka wielokulturowości („wielokulturowa integracja”) - możliwe użycie terminu: zróżnicowanie kulturowe (obiektywne); ideologia emancypacji artykułowana przez różne mniejszości imigranckie; filozofia polityki państwa wobec „różnic kulturowych”; podstawa (i zasady) polityki państwa wobec tych grup. szerokie i wąskie rozumienie: szerokie - obejmuje każdy fakt różnicowania kulturowego (np. płeć); wąskie – etniczne, odnoszące się głównie do społeczności imigracyjnych. słabe i mocne rozumienie: (słabe – jako moda na muzykę, jedzenie itp.; mocne - doktryna i działania polityczne.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 14 8. Integracja i kultura imigrantów w ramach współczesnej filozofii politycznej: Charles Taylor – „polityka uznania”; Will Kymlicka - „sprawiedliwość etnokulturowa” i jej zasady wobec imigrantów: uprzywilejowanie mniejszości w procedurach kwalifikacyjnych (affrmative action) w konkursach o pozycje w sektorze publicznym; gwarancja miejsc we władzach publicznych (kwoty); rewizja programów nauki historii i literatury; elastyczne godziny pracy ze względu na święta i tolerancja w sprawie ubioru; edukacyjne programy antyrasistowskie (dla policji i służby zdrowia); wspomaganie wydarzeń kulturalnych oraz programów studiów etnicznych; regulacje dotyczące stereotypów etnicznych w mediach (polityczna poprawność).

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 14 9. Zalety i wady polityki wielokulturowości: zalety: pogodzenie zasad pluralizmu kulturowego z regułami demokracji; utrzymania spoistości państwa (pomoc dla wykluczonych); zachowanie tożsamości kulturowej i rozwój poczucia obywatelskości wśród imigrantów; zadośćuczynienie imigrantom (mniejszościom) za minione krzywdy; wzbogacenie życia kulturowego społeczeństwa. wady: uprzywilejowanie imigrantów, sprzeczne z zasadami demokracji; podtrzymywania odrębności kulturowej i społecznej przez imigrantów, co zmniejsza ich szanse na pełną integrację (żyją obok siebie); trudności w utrzymaniu spoistości państwa i solidarności wszystkich obywateli; prowadzi do konfliktów etnicznych, których ofiarami są p.w. imigranci.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 14 10. Ochrona praw kulturowych – kultura imigrancka: problem „uobiektywnienia” kultury imigranckiej (czym naprawdę jest kultura imigrancka?), która prowadzi do „sprzeczności kulturowych” i sporów publicznych dotyczących np. poligamii, świąt, ubioru itp.; problem rozumienia „społeczności imigranckiej” w polityce państwa – chroniona jako pełna grupa, czy też pewne jej właściwości?, stąd dyskusja na temat praw grupowych i indywidualnych; pytania i spory: jak daleko państwa i społeczeństwa europejskie mogą uznawać i popierać zróżnicowanie kulturowe niesione przez imigrantów?; w jaki sposób można otworzyć tożsamość narodową społeczeństwa gospodarzy na „innych”?

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 14 11. Ochrona praw kulturowych – religia: religia jako wartość „rdzenna”; polityka i rozwiązania prawne w Europie dotyczące religii; wyzwania dotyczące uznania islamu: symbole religijne w sferze publicznej: ochrona wolności religijnej; szkolnictwo i uznawanie „innego” kalendarza. laickość państwa i miejsce religii w życiu publicznym: tam, gdzie status islamu został określony prawnie, tam konflikty są mniejsze; „stare” społeczności islamskie w Europie. wielkie wyzwanie dla społeczeństwa przyjmującego i imigrantów: religia ma być „prywatna”, czy publiczna?

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 14 12. Ochrona praw kulturowych – język: różne podejścia do ochrony języka imigrantów; nauka języka kraju przyjmującego a własnego języka; język w oświacie, mediach itp. – czy ma być obecny w nich punkt widzenia „gospodarzy”, czy imigrantów?; generalne wyzwania (sprzeczności!) w ochronie praw kulturowych imigrantów: chronić je kosztem „wyobcowania” imigrantów ze społeczeństwa przyjmującego?; odrzucić ochronę praw kulturowych kosztem utrzymania ich dyskryminacji i pozbawienia ważnego źródła kapitału społecznego.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 14 13. Ochrona praw kulturowych – instytucje: podobieństwa polityk integracji imigrantów zakresie rozwiązań wyzwań instytucjonalnych; zróżnicowanie (krajowe, regionalne i ze względu na poszczególne grupy imigranckie) instytucjonalne ochrony, które prowadzą do różnych skutków w zakresie integracji imigrantów; stały (ale ważny) problem – chronimy prawa jednostki, czy prawa grupy? ochrona kultury poprzez prawa indywidualne czy grupowe? współpraca administracji publicznej ze społecznościami imigracyjnymi: stowarzyszenia imigranckie; specjalne komisje i ciała konsultacyjne; problem – ich reprezentatywność i demokratyczność.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 14 14. Wymiar tożsamościowy integracji imigrantów: rozumienie pojęcia „tożsamości”: wymiar indywidualny i grupowy; kultura (ojczysta) a tożsamość; zjawisko „akulturacji”. „dwukulturowość” (rzadko bywa symetryczna); kulturowa integracja „drugiego pokolenia” imigrantów oraz „powrót trzeciego pokolenia Hansena”; tożsamość kulturowa (narodowa) a państwowa imigrantów; model postaw akulturacyjnych Berry’ego: asymilacja, separacja, integracja i marginalizacja.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 14 14a. Model postaw akulturacyjnych Berry’ego: asymilacja, separacja, integracja i marginalizacja: asymilacja- gdy jednostka nie chce zachować własnej identyczności kulturowej i aktywnie włącza się w codzienne kontakty z innymi kulturami; integracja - jednocześnie występuje chęć zatrzymania własnej kultury i aktywne kontakty z nową kulturą; separacja - jednostki wstępujące do nowej kultury nie są nią zainteresowane, tylko pozostają nadal w swojej kulturze; marginalizacja - gdy możliwość zachowania kultury własnej jest niewielka, a także występuje małe zainteresowanie dla relacji z innymi. Często jest to spowodowane wykluczeniem lub dyskryminacją.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 14 15. Wskaźniki poziomu integracji kulturowo- tożsamościowej: wskaźniki dotyczące języka; znajomość języka kraju przyjmującego; język używany w domu; znajomość języka ojczystego w mowie i piśmie. wskaźniki znajomości „nowej” kultury i podtrzymywania „starej”: znajomość symboli, instytucji i wzorów kulturowych kraju przyjmującego (porównanie z poziomem wiedzy w tym społeczeństwie); utrzymywanie tradycyjnych wzorów kulturowych (np. uczęszczanie na nabożeństwa, święta etniczne itp.) oraz/lub korzystanie z etnicznych mass mediów; zachowania kulturowe w sytuacjach codziennych. wskaźniki dotyczące identyfikacji: samoidentyfikacja imigranta – ze swoim „nowym”, czy „starym krajem?