Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Historia idei komunikacji
Advertisements

Wykład I Co to jest socjologia?.
I. Definicja ekonomii jako nauki
Kryteria wyodrębniania kierunków/szkół w ekonomii
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
„Panta rhei” „Do tej samej rzeki nie można wejść dwa razy” Heraklit
Liberalizm.
Konstruktywizm.
Teoria krytyczna.
MARKSIZM „Filozofowie dotąd tylko objaśniali świat, chodzi jednak o to, by go zmieniać.”
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Ewolucja ekonomii politycznej Grzegorz Kwiatkowski
Przygotował Witold Przychoda
Na podstawie J.Wilkin ,,Czym jest ekonomia polityczna dzisiaj”
Rola państwa w gospodarce
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
Podstawy socjologii- wykład II
Podstawy socjologii: wykład IV
Podstawy socjologii- wykład II
Podstawy socjologii: wykład IV
Samorząd terytorialny
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
Pedagogika ogólna.
Filozoficzna teoria zmienności i rozwoju
Cechy charakterystyczne państw rozwijających się
Świat – UE - Polska prospekt 2050
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Materializm a idealizm
Gnozeologia – epistemologia 2010
I. Gerontologia społeczna jako nauka
Metateorie teorii wychowania
Krzysztof Gorlach Uniwersytet Jagielloński
Ewolucja kulturowa XX a wychowanie
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Zakres tematyczny i zasady nauczania przedmiotu WNE UW, II r.
HISTORYCZNE I WSPÓŁCZESNE FORMY ORGANIZACJI SPOŁECZEŃSTWA.
Zarządzanie w pielęgniarstwie
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
Socjologia wychowania
Podstawy rekreacji WYKŁAD IV
Co to jest polityka Rozróżniamy kilka definicji słowa ,,Polityka’’:
WPROWADZENIE Sprawy organizacyjne Problematyka przedmiotu.
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Zasięg cywilizacji według Samuela P. Huntingtona
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
HISTORYCZNE I WSPÓŁCZESNE FORMY ORGANIZACJI SPOŁECZEŃSTWA.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
John Maynard Keynes.
na podstawie tekstu: W. Kwaśnickiego
Życie społeczne jednostki
Podsumowanie wykładu (WDS 2016/2016 nr 15). Rozwój i „odkrycia” socjologiczne instytucjonalizacja socjologii: etapy instytucjonalizacji (epoka „samotnego.
Historyczne formy organizacji społeczeństwa Podtytuł.
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
Ekonomia rozwoju Wykład 1.
WYKŁAD 1 Globalizacja a regionalizacja 1. Plan wykładu 1. Umiędzynarodowienie działalności gospodarczej: perspektywa historyczna, etapy, uwarunkowania.
PARADYGMAT ZALEŻNOŚCI Wykład 7 1. Paradygmat zależności  Reakcja na zachodnią interpretację zacofania i propozycje rozwiązań  Lata 50 XX wieku Ameryka.
Klasyczna i neoklasyczna szkoła w ekonomii a szkoła historyczna OŚWIECENIE (porządek naturalny; natura ludzka; indywidualna wolność; uniwersalne prawa)
mgr Małgorzata J. Januszewska
Dyskurs upodmiotowienia, praktyki komercjalizacji.
KLASA Społeczno-prawna
Dylematy teoretyczne w socjologii (prawa)
Zapis prezentacji:

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Koncepcje rozwoju społecznego i „stawania się” społeczeństwa (WDS 2008/2009 nr 27)

Koncepcje rozwoju społecznego i „stawania się” społeczeństwa (WDS 2008/2009 nr 27) Przykład – rozwój i „odkrycia” socjologiczne w drugiej połowie XX wieku: historia socjologii; historia myśli socjologicznej; historia analizy socjologicznej. tabela „odkryć” socjologicznych: próba budowy ogólnej teorii socjologicznej (1951- Talcott Parsons); konfliktowy model społeczeństwa (1957 - Ralph Dahrendorf); wykluczenie/ekskluzja (1963 - Michel Foucualt); system światowy (1974 - Immanuel Wallerstein); społeczeństwo ryzyka (1986 - Ulrich Beck); społeczeństwo sieciowe (1996 - Manuel Castells).

Koncepcje rozwoju społecznego i „stawania się” społeczeństwa (WDS 2008/2009 nr 27) 2. Zmiana społeczna: proces przejścia obiektu (zjawiska, kategorii itp.) z jednej fazy w inną, z jednego stanu (formy) w odmienny stan itp.; zmiana dokonuje się w czasie, może być ona ciągła (liniowa), skokowa, cykliczna; zmiana jest trwałym elementem życia społecznego, ale w ciągu ostatnich lat wzrosło tempo zmian społecznych (ich przyśpieszenie); rodzaje zmian społecznych: endogeniczne – czynniki wewnętrzne; egzogeniczne - czynniki zewnętrzne; ewolucyjne - efekt ukierunkowanego procesu rozwojowego; planowe; żywiołowe.

Koncepcje rozwoju społecznego i „stawania się” społeczeństwa (WDS 2008/2009 nr 27) 3. Przyczyny zmian społecznych: środowisko fizyczne (geograficzne) – współczesnym przykładem jest dyskusja na temat efektu cieplarnianego i globalnego ocieplenia; kultura (wartości i symbole – kultura rzadko jest statyczna, zmieniają się zarówno jej aspekty materialne i niematerialne); demografia (zmiany wielkości populacji, struktury etnicznej, wiekowej, jak np. starzenie się społeczeństwa itp.); technologia (nauka, technika, wynalazki, dyfuzja wiedzy): William Ogburn (1922) – koncepcja „opóźnienia kulturowego”, które oznacza tendencję do szybszych zmian w kulturze materialnej niż niematerialnej; nierówności społeczne i wynikający z nich konflikt o dostęp do dóbr (rewolucje itp.); działania jednostek („wielcy ludzie”), instytucji i ruchów społecznych.

Koncepcje rozwoju społecznego i „stawania się” społeczeństwa (WDS 2008/2009 nr 27) 4. Teorie zmiany społecznej (socjologia zmian społecznych): cykliczne: przejście społeczeństwa od jednego do drugiego z dwóch podstawowych stanów; konfliktowe: nierówności społeczne prowadzą do zmiany/-n; funkcjonalno – ewolucyjne: przechodzenie od prostych do złożonych form społecznych; konfliktowo-ewolucyjne: przechodzenie do bardziej złożonych form, które jest wywoływane nierównościami; „post-industrialne”/”postmodernistyczne”: zmiany dokonują się pod wpływem zaawansowanych technologii informatycznych i mediów.

Koncepcje rozwoju społecznego i „stawania się” społeczeństwa (WDS 2008/2009 nr 27) 5. Rozwój społeczny: wieloetapowy, historyczny i kumulatywny proces zmian społecznych przebiegający w określonym kierunku, charakteryzujący się pewnymi prawidłowościami; rozwój ma swoją logikę, sens i formę, które dają się ująć w jednolity schemat; szczególne zainteresowanie „rozwojem” w socjologii po II wojnie światowej (odbudowa wojenna i rywalizacja międzynarodowa, wzrost liczby ludności świata, pojawienie się „ekonomii rozwoju” rozwoju, globalizacji ) . klasyczne teorie rozwoju społecznego: ewolucjonizm, teorie cykli społecznych i marksizm. obecne (współczesne) teorie rozwoju społecznego: socjologia historyczna i „stawanie się społeczeństwa” („teoria podmiotowości”).

Koncepcje rozwoju społecznego i „stawania się” społeczeństwa (WDS 2008/2009 nr 27) 6. Klasyczny ewolucjonizm: jest wcześniejszy i odmienny od ewolucjonizmu w biologii (Darwin); dominuje analogia organiczna – społeczeństwo jest traktowane jako organizm, który podlega wzrostowi i różnicowaniu się – właściwości: wzrost - od prostoty do złożoności, od chaosu do artykulacji, od jednolitości do specjalizacji, od płynności do organizacji; różnicowanie się struktur i funkcji oraz rosnąca zdolność adaptacyjna. ważne nazwiska: Herbert Spencer i „naturalistyczne” pojęcie ewolucji; Emile Durkheim i socjologiczne pojęcie „ewolucji”; Ferdinand Toennies i „ewolucja bez postępu”.   cechy „ewolucji” w klasycznym ujęciu: determinizm, fatalizm, finalizm, progresywizm, uniformizm, jednoliniowość.

Koncepcje rozwoju społecznego i „stawania się” społeczeństwa (WDS 2008/2009 nr 27) 7. „Neo-ewolucjonizm” – krytyka i odrzucenie klasycznego ewolucjonizmu w socjologii, ale powrót do tych idei w połowie XX wieku: przeniesienie nacisku z ewolucji globalnego społeczeństwa na procesy w mniejszych „jednostkach” (np. państwach); poszukiwanie przyczyn ewolucji, a nie tylko sekwencji poszczególnych stadiów; unikanie wartościowania i odniesień do idei „postępu”; probabilistyczne ujęcie ewolucji (założenie o alternatywnych scenariuszach ewolucji); uwzględnienie wpływu świadomych działań ludzi; możliwość pluralizmu i wielo-liniowości ewolucji (pojęcie ewolucji konkretnej i ogólnej). „neo-darwinizm” i socjobiologia (współcześnie): ewolucja, populacja i geny (genetyczno-kulturowa ko-ewolucja); socjobiologia człowieka (Edward Wilson).

Koncepcje rozwoju społecznego i „stawania się” społeczeństwa (WDS 2008/2009 nr 27) 8. Koncepcje „modernizacji” społeczeństwa jako współczesne kontynuacje ewolucjonizmu (lata 50-te i 60-te XX wieku) modernizacja jest ewolucyjnym, stadialnym, jednoliniowym i konwergentnym procesem zmian społecznych; koncepcja modernizacji opiera się na opozycji „społeczeństwa tradycyjnego” i „nowoczesnego” (inaczej - tradycji i nowoczesności); podstawowym mechanizmem modernizacji jest różnicowanie się struktur społecznych i funkcji z jednoczesnym dążeniem do ich integracji; krytyka koncepcji „modernizacji”: brak realizacji jej celów oraz patologie realizacji programów modernizacyjnych; fałszywość opozycji „tradycji” i „nowoczesności”; nadmierny etnocentryzm całej koncepcji oraz kwestionowanie stałej i uniwersalnej sekwencji stadiów rozwoju.

Koncepcje rozwoju społecznego i „stawania się” społeczeństwa (WDS 2008/2009 nr 27) 9. Koncepcje „neo-modernizacji” (lata 80-te XX wieku), w stosunku do klasycznych ujęć modernizacyjnych akcentują one bardziej: oddolną mobilizację społeczną niż działalność elit przywódczych; przekonanie, że modernizacja odzwierciedla powszechne aspiracje ludności wywołane efektem demonstracji płynącej ze świata zewnętrznego („syndrom Dynastii”); dostrzeganie - obok wewnętrznych źródeł rozwoju - roli kontekstu zewnętrznego (wpływu innych państw) i zmian „epicentrów nowoczesności” (alternatywnych wobec „zachodnich” społeczeństw odniesienia); zróżnicowanie społecznych procesów modernizacji („dylemat trzech zegarów” - różne tempo zmian prawa, gospodarki i społeczeństwa); pojawienie się innych koncepcji rozwoju (szczególnie odnoszących się do krajów rozwijających się, tzw. III świata): zależności (podział na kraje centralne i peryferyjne, które łączą relacje eksploatacji) oraz zrównoważonego rozwoju (trwałego).

Koncepcje rozwoju społecznego i „stawania się” społeczeństwa (WDS 2008/2009 nr 27) 10. Socjologiczne teorie cykli dziejowych – przyjmują one alternatywną wizję historii wobec ewolucjonizmu; zamiast kierunkowości dostrzegają powtarzalność historii; zamiast wzrostu mamy do czynienia z „wyczerpywaniem się” rozwoju i tymczasowym powrotem do początku procesu; historia toczy się w powtarzalnym rytmie, zawsze powracamy do punktu wyjścia, a teraźniejszość jest przejściowym etapem; zmiana społeczna nie przebiega wzdłuż jednej linii, lecz raczej dzieje się po okręgu. główne pojęcia to: cykle, fazy, rytmiczność zmian. teoria cykli w myśli filozoficznej (głównie są to „historiozofie powstania i upadku cywilizacji”) – przykłady: M. Danilewski i F. Konieczny(cywilizacje) O. Spengler, Zmierzch Zachodu (1918); Arnold Toynbee (1889-1975).

Koncepcje rozwoju społecznego i „stawania się” społeczeństwa (WDS 2008/2009 nr 27) 11. Socjologiczne teorie cykli: Vilfred Pareto (1848-1923): system społeczny znajduje się w ruchu od równowagi do nowego jej stanu, a o jego zmianie decyduje charakter elit; zmianę dostrzega się jako cykliczne krążenie elit, ich rozkwitu, upadku i zastępowania przez inne („lwy” i „lisy”); ważne pojęcia: residua (skłonności), interesy (obiektywne warunki zaspokajające ludzkie potrzeby) i derywacje (uzasadnienia). Pitrim A. Sorokin (1889 – 1968): system społeczno-kulturowy to społeczeństwo zintegrowane przyczynowo – funkcjonalnie (kultura zintegrowana logicznie i znaczeniowo; w centrum systemu jest „mentalność kulturowa” – jej typy: ideacyjna, zmysłowa i „przejściowa” - idealistyczna; historia jest traktowana jako cykl zmian mentalności kulturowej; zasada „zmiany immanentnej”: o zmianie decydują wewnętrzne możliwości każdego systemu społeczno-kulturowego.

Koncepcje rozwoju społecznego i „stawania się” społeczeństwa (WDS 2008/2009 nr 27) 12. Materializm historyczny (marksizm): ewolucjonistyczne i heglowskie korzenie (przede wszystkim dialektyka) teorii Marksa; „przyjazna interpretacja” marksizmu - trzy możliwe poziomy analizy wizji historii: indywidualny – jednostka jako „istota gatunkowa”: ujęcie aktywistyczne, szczególna rola alienacji, „kreacji” oraz interesów. pośredni (struktura społeczna i klasy społeczne): interesy klasowe i świadomość klasowa; polaryzacja i konflikt klasowy; poprzez sprzeczności i antagonizmy klasowe z presją na ich rozwiązywanie, społeczeństwo przejawia tendencję do przekształceń i rozwoju.

Koncepcje rozwoju społecznego i „stawania się” społeczeństwa (WDS 2008/2009 nr 27) historia światowa i zmiana formacje społeczno-ekonomiczne: wspólnota pierwotna, niewolnictwo, feudalizm, kapitalizm i komunizm; siły wytwórcze, stosunki produkcji, baza, nadbudowa; postęp i endogenne mechanizmy rozwoju (wpływ technologii); odtwarzanie napięć i sprzeczności społecznych; rewolucje jako momenty przełomowe w zmianach formacji. marksizm po Marksie: ortodoksyjny (dogmatyczny) - Karol Kautsky, Włodzimierz Lenin, Józef Stalin; aktywistyczny (humanistyczny) – Antonio Gramsci, Gyorgy Lukacs, Erich Fromm; współczesna myśl lewicowa.

Koncepcje rozwoju społecznego i „stawania się” społeczeństwa (WDS 2008/2009 nr 27) 12. Stawanie się społeczeństwa (I) jako współczesne ujęcia rozwoju społeczeństwa – przykład „socjologii historycznej”: historia i socjologia (tradycja i zapomnienie); odrzucenie formuły „socjologii bez historii” – czyli prezentystycznego ahistoryzmu; „nowy historyzm” i socjologia historyczna (historia społeczna), a badanie rzeczywistości społecznej musi być wyposażone we „współczynnik historyczny”; ważne nazwiska: Norbert Elias („socjologia figuracyjna”) – ważna praca pt. „Przemiany obyczajów w cywilizacji Zachodu”; Charles Tilly („socjologia osadzona w historii”) - socjologia winna się przyglądać bardziej „regularnościom” mechanizmów powstawania zjawisk niż wyjaśnianiem wystąpienia każdego przypadku; powinna zerwać z determinizmem i założyć, że nie da się odkryć praw społecznych podobnych prawom nauk przyrodniczych.

Koncepcje rozwoju społecznego i „stawania się” społeczeństwa (WDS 2008/2009 nr 27) 13. Założenia socjologii historycznej: świat społeczny ujmowany jako proces, a czas jest jego najważniejszym wymiarem; zmiana społeczna jest efektem wielu różnorodnych procesów; społeczeństwo nie jest traktowane jako system, lecz jako „płynna siatka stosunków społecznych”; kolejne sekwencje zdarzeń (fazy procesu) mają charakter kumulatywny; czynnikami sprawczymi zmian są ludzie i podmioty zbiorowe oraz ich działania; historia tworzy się w określonych warunkach – ludzie nigdy nie tworzą społeczeństwa „jak im się podoba”; „współczynnik historyczny” w socjologii pomaga przezwyciężyć dychotomię ciągłości i zmiany, podmiotu i przedmiotu rozwoju.

Koncepcje rozwoju społecznego i „stawania się” społeczeństwa (WDS 2008/2009 nr 27) 14. Stawanie się społeczeństwa (II) – „teoria podmiotowości” - założenia: społeczeństwo jest pojmowane jako „sekwencja zmian”; zmienność ma charakter endogenny i przybiera postać samo-przekształceń; za przyczyny jest uważane podmiotowe sprawstwo jednostek i zbiorowości oraz ich działań; efekt zmian stanowi wypadkową wielości działań podmiotów; kierunek, cele i tempo zmian jest zawsze przedmiotem sporów i konfliktów; każde działanie zachodzi w kontekście zastanych struktur; „dwoistość struktur” – są zarazem determinujące i determinowane oraz „dwoistość podmiotów”, są one zarazem kształtujące i kształtowane; proces zmian jest sekwencją alternatywnych faz: kreatywności podmiotowej i determinacji strukturalnej.

Koncepcje rozwoju społecznego i „stawania się” społeczeństwa (WDS 2008/2009 nr 27) 15. Stawanie się społeczeństwa (II) – „teoria podmiotowości” współczynnik podmiotowości - „historia” jako realizacja i wytwarzanie podmiotowości społecznej; analiza stawania się społeczeństwa jako „przedsięwzięcia w budowie”; ważni przedstawiciele: Amitai Etzioni, twórca koncepcji „społeczeństwo aktywnego” (Communitarian Network, grupa propagującą komunitaryzm); Alain Touraine (zajmuje się obecnie badaniem ruchów społecznych), twórca socjologii „partycypatywnej” (angażującej), "interwencjonizmu socjologicznego oraz idei „samo-tworzącego się społeczeństwa”; Anthony Giddens - idea „strukturacji” (próba przezwyciężenia dualizmu i dychotomii obecnych w głównych paradygmatach socjologicznych - interpretatywnym i funkcjonalno-strukturalistycznym).