Praktyczne wykorzystanie Twierdzenia Talesa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opracowała: mgr Magdalena Dukowska
Advertisements

TRÓJKĄTY Karolina Szczypta.
Praktyczne wykorzystanie Twierdzenia Talesa
KĄT ŚRODKOWY I KĄT WPISANY PRZED KLASÓWKĄ. - POWTÓRKA WYKONAŁA:
Przygotowały: Monika Stachowiak i Marta Głodek klasa 3b
Twierdzenie Talesa.
z wody powstało i z wody się składa.
Geometria.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
TWIERDZENIA WOKÓŁ NAS A. CEDZIDŁO.
Zastosowanie w matematyce i życiu codziennym
Czworokąty Wykonał: Tomek J. kl. 6a.
Figury geometryczne Opracowała: mgr Maria Różańska.
Twierdzenie Talesa.
Przykłady Zastosowania Średnich W Geometrii
„Własności figur płaskich” TRÓJKĄTY
Twierdzenia o kątach środkowych i kątach wpisanych
CZWOROKĄTY ZADANIA.
Figury w otaczającym nas świecie
ZASTOSOWANIE GRANIASTOSŁUPÓW NA CO DZIEŃ
Krótki kurs geometrii płaszczyzny
Najważniejsze twierdzenia i zastosowania w geometrii
Twierdzenie TALESA.
,, W KRAINIE CZWOROKĄTÓW ,, Adam Filipowicz VA SPIS TREŚCI
Twierdzenia Talesa i jego praktyczne zastosowanie
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Prezentacja Matematyka – wzory na pola figur płaskich, pola powierzchni i objętości brył, twierdzenia.
TALES z Miletu Urodzony ok. 624–625 p.n.e. Milet (obecnie Turcja)
Własności czworokątów
Trójkąty.
Twierdzenie Pitagorasa
Figury płaskie I PRZESTRZENNE Wykonała: Klaudia Marszał
Roksana Żurawiak Marcin Niziołek
Rzut cechowany dr Renata Jędryczka
Tales i Pitagoras.
Maria Usarz kl. I a Justyna Helizanowicz kl. III a
Opracowała: Patrycja Wysocka kl. Va SP 279
Opracowała: Julia Głuszek kl. VI b
Tales z Miletu.
Przypomnienie wiadomości o figurach geometrycznych.
Własności Figur Płaskich
WŁASNOŚCI FIGUR GEOMETRYCZNYCH
Możesz kliknąć na odnośnik. Aby wyjść naciśnij Esc
Projekt „Informatyka-mój sposób na poznanie i opisanie świata”
Konstrukcje z wykorzystaniem Twierdzenia Talesa
Matematyka 4 Prostokąt i kwadrat
Własności figur płaskich
Pola i obwody figur płaskich.
T A L E S z Miletu Zastosowanie twierdzenia
T A L E S z Miletu Dowód twierdzenia Pokaz programu PowerPoint XP
Najważniejsze twierdzenia w geometrii
Kwadrat -Wszystkie boki są jednakowej długości,
Trójkąty Katarzyna Bereźnicka
Klasa II – liceum i technikum – zakres podstawowy
Twierdzenia Starożytności
WIELOKĄTY Karolina Zielińska kl.v Aleksandra Michałek kl v
Prezentacja projektu „Spodnie Talesa” zrealizowanego w ramach programu Edukacja z Internetem TP  Uczestnicy: 16 uczniów klasy II a z Zespołu Szkół i Placówek.
WSZYSTKO CO POWINIENEŚ O NICH WIEDZIEĆ…
FIGURY GEOMETRYCZNE Pracę wykonali : Adam Nikodem Maksym Wróbel Bartłomiej Kaleta Szata graficzna i efekty: Adam Nikodem Materiały: Maksym Wróbel Bartłomiej.
FIGURY PŁASKIE.
Tales urodził się w Milecie, stolicy starożytnej greckiej prowincji Jonia, nad morzem Egejskim.
Figury płaskie.
Wielokąty wpisane w okrąg
Tales z Miletu Tales z Miletu – filozof (uczony) grecki  przedstawiciel jońskiej filozofii przyrody. Powszechnie uznawany za pierwszego filozofa cywilizacji.
Figury geometryczne.
Matematyka czyli tam i z powrotem…
Opracowała: Justyna Tarnowska
Zapis prezentacji:

Praktyczne wykorzystanie Twierdzenia Talesa Wykonała: mgr Katarzyna Kostrowska

Twierdzenia geometryczne Talesa Zgodnie z przekazami starożytnych, a w szczególności greckiego filozofa Proklosa, działającego w V w. p.n.e., Talesowi przypisuje się następujące twierdzenia geometryczne: 1. Średnica dzieli okrąg na połowy. 2. Dwa kąty przy podstawie trójkąta równoramiennego są równe. 3. Kąty wierzchołkowe, czyli kąty naprzeciw siebie, powstałe na skutek przecięcia dwóch linii prostych, są równe. 4. Kąt wpisany w okrąg i oparty na jego średnicy jest kątem prostym. 5. Jeżeli w dwóch trójkątach bok i przyległe do niego kąty są równe, to te trójkąty są przystające.

TWIERDZENIE ODWROTNE DO TWIERDZENIA TALESA Twierdzenie Talesa Jeżeli ramiona kąta lub ich przedłużenia przetniemy dwiema prostymi równoległymi, to długości odcinków, w wyznaczonych przez te proste na jednym ramieniu kąta lub jego przedłużeniu, są proporcjonalne do długości odpowiednich odcinków wyznaczonych przez te proste, na drugim ramieniu kąta lub na jego przedłużeniu. TWIERDZENIE ODWROTNE DO TWIERDZENIA TALESA Jeżeli ramiona kąta lub ich przedłużenie przetniemy dwiema prostymi i długości odcinków wyznaczonych przez te proste na jednym ramieniu kąta lub jego przedłużeniu są proporcjonalne do długości odpowiednich odcinków na drugim ramieniu kata lub jego przedłużeniu, to te proste są równoległe.

Twierdzenie Talesa i twierdzenie odwrotne do Talesa Jeżeli , to Jeżeli , to Jeżeli , to Jeżeli , to

Odp. Rzeka ma szerokość 12,5 m. Zadanie 1 Jacek i Wacek stoją na przeciwnych brzegach rzeki. Korzystając z danych na rysunku, oblicz szerokość rzeki. 5 m/x = 8 m/20 m 100 m = 8 x / : 8 x = 12,5 m – szerokość rzeki Odp. Rzeka ma szerokość 12,5 m.

Zadanie 2. Oblicz wysokość drzewa na podstawie danych Zadanie 2 Oblicz wysokość drzewa na podstawie danych zamieszczonych na rysunku. x/36 m = 2 m/12 m 12 x = 72 m x = 6 m – wysokość korony drzewa 6 + 2 = 8 m – wysokość drzewa Odp. Drzewo ma 8 m wysokości.

Odp. Szerokość rzeki wynosi 48 m. Zadanie 3 Oblicz szerokość rzeki na podstawie danych zamieszczonych na rysunku 3,2 m/2 m = x/30 m 2 x = 96 m x = 48 m – szerokość rzeki Odp. Szerokość rzeki wynosi 48 m.

Tales z Miletu będąc już w podeszłym wieku wybrał się do Egiptu, gdzie zadziwił wszystkich metodą mierzenia wysokości piramid za pomocą długości cienia. Zadanie 4 Oblicz wysokość piramidy Cheopsa, mając dane : długość krawędzi podstawy – 230 m, długość cienia piramidy – 250 m, długość użytego drąga – 3 m, długość cienia drąga – 7 m 0,5 * 230 m + 250 m = 365 m – długość połowy podstawy i cienia 3 m /7 m = x/365 m 1095 = 7 x /:7 x  156,43 m Odp. Piramida Cheopsa ma wysokość 156,43 m.

Zadanie 5 W skansenie żuraw studzienny Zadanie 5 W skansenie żuraw studzienny. Jego dźwignię AB podparto w punkcie C tak, że ramiona dźwigni mają długości: AC= 2,4 i CB= 7,2 m. O ile metrów opuści się koniec dźwigni B, gdy koniec A podniesie się na wysokość 4 metrów. 7,2 m/2,4 m = x/4 m 28, 8 = 2,4x/: 2,4 x = 12m Odp. Koniec dźwigni B opuści się o 12 m.

Zadanie 6 Maszt wysok0ości 5 m rzuca cień długości 7,5 m Zadanie 6 Maszt wysok0ości 5 m rzuca cień długości 7,5 m. W tym samym czasie w tej samej miejscowości pewien budynek rzuca cień długości 36 m. Jaką wysokość ma ten budynek. X/36 m= 5 m/7,5 m 2,5 x= 180 X= 24 m Odp. Budynek ma wysokość 24 m.

Zadanie 7 Drabina o długości 2,5 m po oparciu o ścianę domu sięga na wysokość 2 m. a) Jak wysoko sięga drabina o długości 3,5 m, jeśli jest ustawiona pod tym samym kątem? 2,5 m/2 m = 3,5 m/x 2,5 x = 7 m /: 2,5 x= 2,8 m Odp. Drabina sięga na wysokość 2,8 m.

b) Jaką długość ma drabina, jeśli ustawiona pod tym samym kątem sięga na wysokość 1,8 m? 2,5 m/2m = x/1,8 m 4,5 m = 2 x /: 2 x = 2,25 m Odp. Długość drabiny wynosi 2,25 m.

Bibliografia Matematyka – podręcznik dla liceum ogólnokształcącego 1 wyd. Nowa Era – W. Babiański, L. Chańko, D. Ponczek Matematyka – podręcznik dla liceum ogólnokształcącego 1 wyd. Podkowa - A. Cewe, M. Krawczyk, M. Kruk Matematyka – podręcznik dla liceum ogólnokształcącego 1 wyd. Nowik - S. Zieleń Multimedialna Encyklopedia nauki wyd. AMOS