Skuteczne formy reklamowe przegląd, sposoby optymalizacji Marcin Michalski
Agenda Omówienie form w kontekście performance marketingu Display Linki tekstowe Mailing Artykuły sponsorowane Social Ad (NK/FB) Fan Page Ad (reklama na fan page) + case study Wskaźniki efektywności + co testować? Produkt jest kluczowy Case study – buty Case study - koncerty
Co mówią klienci, wydawcy? „Banery nie działają! Nie są dla mnie! Nie chcę ich!” „Linki tekstowe nie konwertują, zrezygnowaliśmy z nich” „Reklama Social Ad jest za droga, nie chcemy tego!” „Ta kampania nie konwertuje! Chcemy coś innego!” po sprawdzeniu 2 form banerowych. Każda forma reklamy konwertuje! Wszystko jest kwestią podejścia oraz optymalizacji
Display plusy i minusy + Niezbędna formy reklamowe prawie w każdej kampanii efektywnościowej + Możliwość stworzenia ogromnego zasięgu i częstotliwości w krótkim czasie + Najprostsza forma promocji – na wielu powierzchniach jedyna możliwa forma + Wsparcie brandingowe marki = wyższa konwersja innych działań + Statyczna = dużo większa skuteczność od animowanych Spadająca konwersje (przy emisji bez targetowania) Ślepota banerowa – niższe CTR’y i dużo przypadkowych kliknięć jeżeli zbyt szeroko targetujemy Mało opłacalna emisja banerów w modelach efektywnościowych (teoretycznie)
Zasady tworzenia efektywnych banerów Komunikacja na banerach definiuje grupę docelową Wpływa na jakość ruchu na stronie / LP Konieczność testowania wielu linii kreatywnych i testowania różnych elementów / zdjęć / tekstów online przez specjalne oprogramowanie 1 kreacja = 1 benefit. 4 benefity? 4 linie kreatywne do testów Silne Call 2 Action to podstawa (Sprawdź, Kup, Wygraj, Odbierz) Ceny, cyfry, procenty – generują lepszej jakości ruch ! Mamy sklep? ZAWSZE pokazujemy produkt i ceny! Kreacje wizerunkowe z kilkunastoma sek. animacji nie sprzedają!
Linki tekstowe Podstawowa i najprostsza forma w afiliacji ! Bez linków nie ma kampanii ! Możliwość bardzo szybkiego testowania i reagowania na efektywność ogromnej ilości benefitów / komunikatów. Wyróżnienie, pogrubienie, kolorowanie wpływa na wyższy CTR! Znajdź kilka miejsc na stronie na linki tekstowe, wybierz najskuteczniejsze! Nie zabiera powierzchni wydawcom – dużo łatwiej jest znaleźć wydawcę chętnego na emisję linków txt. JEDNE Z NAJWYŻSZYCH KONWERSJI – PRZY ODPOWIEDNIO DOBRANYM TEKŚCIE!
Mailing Afiliacyjny niezbędnik Baza ZAWSZE generuje dochód! Konieczność testowania różnych tematów / kreacji w zależności od TG Żadna forma nie da tak dużej ilości akcji w tak krótkim czasie! Często jedyna możliwość b. wąskiego targetowania Jedne z najwyższych współczynników konwersji ! Produkt B2B? Konwertuje także w bazach konsumenckich! Ostrożność w eksploatacji baz
Artykuły sponsorowane Niedoceniane źródło konwersji ! Niektórzy wydawcy chętnie rozliczają je na efekt – pod warunkiem, że mogą sami przygotować, bo znają swoich czytelników. Konwersja bardzo podobna do mailingu ! Jedyna możliwość skutecznego dotarcia do trudnych grup docelowych Art. Sponsorowany dla usera to NIE REKLAMA, a rekomendacja i tak je traktujmy. Idealne w przypadku produktów, które zanim zostaną kupione wymagają objaśnienia (np. wino bezalkoholowe)
Social Ad (NK/FB) Bardzo wysokie konwersje i możliwość optymalizacji stawki za akcję! Wiele zmiennych do testowania: Grupa docelowa (wiek, płeć, miasto, zainteresowaia) Tekst Grafika Możliwość b. wąskiego targetowania (FB) Forma dobra dla B2C i B2B (przy mocnym targetowaniu po branżowych fan page) Ogromny zasięg – zmiana przyzwyczajeń internautów na rzecz społeczności.
Fan Page Ad (Facebook) Wysoka lojalność użytkowników niektórych FP = większe zaufanie Spójność reklamy z kontekstem fan page – podstawa! Logo w postach niewskazane (w większości przypadków) Konwersje zbliżone do mailingu / adwordsów Post na FB, jeżeli ma atrakcyjną grafikę żyje b.długo dzięki marketingowi wirusowemu (jest „szerowalny”) – nasza reklama też. Dotarcie do specyficznych grup odbiorców w bardzo krótkim czasie. Nie dla każdego produktu/marki !
Fan Page Ad (Facebook) case study FanPage: „Motoryzacja” Ilość Fanów: 3 000 Mar: Lancia Cel: Zapisy na jazdę próbną Lancia Ypsilon Model rozliczeniowy: CPL Efekt: 68 zapisów na jazdy próbne zrealizowane przez potencjalnych Klientów. Każda z nich się odbyła. Konwersja – 33% (wyższa od mailingu)
Wskaźniki efektywności OTR CTR eCPM LR CR E-mailing Display Social Ad Social Ad TXT / Fan Page Ad Open Rate Współczynnik otwieralności Współczynnik klikalności – odsłony/kliknić Efektywny przychód z 1000 odsłon reklamy Lead Rate – konwersja z kliknięcia na leada Konwersja z leada na sprzedaż offline.
Miejsca na stronach WWW Link txt Treść linka Kontekst Długość Co testować? E-mailing Tytuł maila Target Group Kreacje Bazy danych Display Formaty Linie kreatywne Benefity Miejsca na stronach WWW Link txt Treść linka Kontekst Długość Social Ads Grupę docelową K/M, ur, zaint. Obrazek Tekst Fan page Ad Fan page Treść Pora wrzucenia
Produkt jest kluczowy! Case study
NajmodniejszeButy.pl 500 formatów kreacji ! Testy każdego z modeli były podstawą sukcesu! Pojawiły się logotypy marek typu Puma, Nike, Bronx, Melissa, Miss Sixty, Adidas etc razem z komunikacją „Wygraj co miesiąc jedną z 50 par butów Puma” Najwyższy CTR i konwersja: szpilki Najczęściej wybierana nagroda: botki Pomimo sezonowości to szpilki najlepszy ruchu przyciągały, natomiast nagroda wybierana była zgodna z sezonowością – botki.
Produkt jest kluczowy! CTR 0,95% ; CR= 29% ! CTR 0,2% ; CR= 8% !
Wygraj Koncert – case study CTR = 0,9% CR = 10% CTR = 0,4% , CR = 3% CTR = 0,6% , CR = 9% CTR = 0,45% , CR = 2%