Turbo pascal – instrukcje warunkowe, iteracyjne,…

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Katarzyna Szafrańska kl. II ti
Advertisements

Podstawy informatyki Informatyka Stosowana Zajęcia nr 2
Schemat blokowy M START KONIEC
Programowanie obiektowe
Grażyna Mirkowska PJWSTK 15 listopad 2000
Wykład 06 Metody Analizy Programów System Hoare
Algorytmy – zapis struktur programowania
Programowanie I Rekurencja.
Języki programowania C++
typy całkowite (całkowitoliczbowe)
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
ZŁOŻONOŚĆ OBLICZENIOWA
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 7: Procedury i funkcje © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 8: Wykorzystanie procedur i funkcji © Jan Kaczmarek.
Rekurencja Copyright, 2000 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki Wykład.
Imperatywne modele obliczeń Copyright, 2001 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do.
Rekurencja Copyright, 2001 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki Wykład.
Imperatywne modele obliczeń Copyright, 2003 © Jerzy R. Nawrocki Teoretyczne podstawy.
Programowanie imperatywne i granice obliczalności Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki
Rekursja Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Teoretyczne podstawy informatyki.
Programowanie imperatywne i język C
Instrukcja skoku GO TO etykieta Np. GO TO 100 ….. 100WRITE (*,*) Przeskok do instrukcji 100 Uwaga! NIE WOLNO skakać do wnętrzna złożonych instrukcji warunkowych.
Dr Anna Kwiatkowska Instytut Informatyki
PASCAL (2) dr Anna Kwiatkowska.
Wprowadzenie do programowania w języku Turbo Pascal
Algorytmy Marek Pudełko
Typy złożone, case, stałe. Typ zbiorowy type typ_zb = set of typ_podstawowy; Typem podstawowym może być tylko typ porządkowy. Typem podstawowym może być
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE WYKŁAD 2
Schemat Hornera Mgr inż. Michał Szucki.
RODZAJE ALGORYTMÓW Źródło: Jolanta Pańczyk - Informatyka Europejczyka. Podręcznik dla gimnazjum. Część II.
Podstawy programowania
PASCAL pętla WHILE.
Język PASCAL – podstawy Turbo Pascal: procedury, funkcje
Programowanie strukturalne i obiektowe
Pliki tekstowe. Operacje na plikach. mgr inż. Agata Pacek.
Andrzej Jędryczkowski Nie da się napisać większego programu bez podziału go na części zwane podprogramami. Podprogram to wyróżniona część programu.
Algorytmy z przykładami w Turbo Pascal 7.0
20 września 2003r. Centrum Kształcenia Ustawicznego im. St. Staszica w Koszalinie Wstęp do algorytmiki Autor: Marek Magiera.
Instrukcje sterujące część 2
Struktura programu w Turbo Pascalu.
© A. Jędryczkowski – 2006 r. © A. Jędryczkowski – 2006 r.
Wyrażenia w Turbo Pascalu.
Semantyczna poprawność algorytmów – dowodzenie za pomocą niezmienników
Definicja pliku tekstowego Operacje wykonywane na plikach tekstowych
Centrum Kształcenia Ustawicznego im. St. Staszica w Koszalinie
PHP: warunki, pętle, switch, break, continue
Pliki Pojęcie i rodzaje plików Definicja typu plikowego Operacje wykonywane na plikach elementowych.
Pliki tekstowe – A. Jędryczkowski © 2007 Turbo Pascal umożliwia wykorzystanie w programach plików tekstowych. Pliki takie zawierają informację niezakodowaną
Programowanie strukturalne i obiektowe
Zbiory i rekordy mgr inż. Agata Pacek. Deklaracja typu zbiorowego (określa ilość elementów w zbiorze) type biegi=set of 0..6; Definiowanie zmiennej typu.
Programowanie strukturalne i obiektowe
Instrukcje iteracyjne
INSTRUKCJE Umożliwiają zapis algorytmu, służą do sterowania przebiegiem programu. warunkowe (podejmowanie decyzji) 1. if-else „jeżeli”, 2. switch-case.
Informatyka MZT1 Wykład 6 Iteracje while i repeat Tablice Rekordy
Spis treści W świecie algortmów -Budowa algorytmu
Ogólna struktura programu w TP
Temat 7: Instrukcje warunkowe
Algorytmika Iteracje autor: Tadeusz Lachawiec.
ALGORYTMY Co to jest algorytm ? Cechy algorytmu Budowa algorytmów
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Iteracje w C# Informatyka Cele lekcji: Wiadomości: Uczeń potrafi:
Temat 8: Pętle.
Pętle Zajęcia 6.
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2007 © Jerzy R. Nawrocki Wstęp do.
METODY REPREZENTOWANIA IFORMACJI
Podsumowanie wiedzy MPDI2 sem.3 INFORMATYKA. tworzenie nowego pliku i katalogu, nawigacja po katalogach, listowanie zawartości katalogu, zmiana nazw,
Pętle – instrukcje powtórzeń
Instrukcje warunkowe w php. Pętla FOR Czasem zachodzi potrzeba wykonania jakiejś czynności określoną ilość razy. Z pomocą przychodzi jedna z najczęściej.
Algorytmy. Co to jest algorytm? Przepis prowadzący do rozwiązania zadania.
Dane, zmienne, instrukcje
Zapis prezentacji:

Turbo pascal – instrukcje warunkowe, iteracyjne,… Opracowała: Elżbieta Fedko

Instrukcje warunkowe: W zależności od warunku umieszczonego w „rombie”, wykonuje wyznaczoną instrukcje. If warunek then instrukcja_1 else instrukcja_2

Przykład instrukcji warunkowej w Turbo Pascalu: USES CRT; VAR liczba:longint; BEGIN clrscr; writeln('Wprowadź jakąś liczbę‘, liczba); read(liczba); IF liczba=1000 THEN writeln('Brawo! Podałeś liczbę tysiąc!') ELSE halt; readln; END.

Zagnieżdżone instrukcje wyboru: Instrukcja wielokrotnego wyboru:

Przykład instrukcji zagnieżdżonej case…of USES CRT; VAR liczba:byte; BEGIN clrscr; writeln(' Wprowadź liczbę od 1 do 20'); read(liczba); CASE liczba OF 1 : writeln('Liczba ta dzieli się przez 1'); 2 : writeln('Liczba ta dzieli się przez 2 i 1'); 3 : writeln('Liczba ta dzieli się przez 1 i 3'); 4 : writeln('Liczba ta dzieli się przez 1,2 i 4'); 5 : writeln('Liczba ta dzieli się przez 1 i 5'); 6 : writeln('Liczba ta dzieli się przez 1,2,3 i 6'); 7 : writeln('Liczba ta dzieli się przez 1 i 7'); 8 : writeln('Liczba ta dzieli się przez 1,2,4 i 8'); 9 : writeln('Liczba ta dzieli się przez 1,3 i 9'); 10 : writeln('Liczba ta dzieli się przez 1,2,5 i 10'); 11 : writeln('Liczba ta dzieli się przez 1 i 11'); 12 : writeln('Liczba ta dzieli się przez 1,2,4,6 i 12'); 13 : writeln('Liczba ta dzieli się przez 1 i 13'); 14 : writeln('Liczba ta dzieli się przez 1,2,7 i 14'); 15 : writeln('Liczba ta dzieli się przez 1,3,5 i 15'); 16 : writeln('Liczba ta dzieli się przez 1,2,4,8 i 16'); 17 : writeln('Liczba ta dzieli się przez 1 i 17'); 18 : writeln('Liczba ta dzieli się przez 1,2,6,9 i 18'); 19 : writeln('Liczba ta dzieli się przez 1 i 19'); 20 : writeln('Liczba ta dzieli się przez 1,2,4,5,10 i 20'); end; readln; END.

Instrukcje iteracyjne Instrukcje wykonywane w pętli. Wyróżniamy 3 typy pętli: iteracyjną; z przyzwoleniem; na dokładność.

For zmienna:=wartość to wartość końcowa Pętla iteracyjna: Wielokrotne przetwarzanie jednej operacji, lub grupy operacji oznaczonych symbolicznie jako instrukcja. Pętla pozwala na wykonanie pętli tyle razy ile wymaga twórca algorytmu określając wartość początkową i końcową licznika oraz krok jego zwiększania. Pętle zapisujemy jako For zmienna:=wartość to wartość końcowa do instrukcja lub for…downto…do

Przykład pętli iteracyjnej:

Pętla z przyzwoleniem: Pętla "WHILE..DO", najpierw sprawdza warunek, a potem dopiero, (jeżeli jest on spełniony) się wykonuje. Dlatego właśnie w tej pętli zaistnieć może sytuacja, że pętla w ogóle się nie włączy, gdy warunek nie będzie spełniony. Poza tym, program działa tak: dopóki warunek jest spełniony, wykonuj. Po słowie "WHILE" zawsze jest warunek. Potem następuje słowo "DO" i wpisujemy polecenia pętli. Po słowie "DO", musimy zastosować "BEGIN". Zatem wszystkie polecenia pętli muszą być ujęte w oddzielny blok.

Przykład pętli z przyzwoleniem:

Pętla na dokładność: Wszystko, co będzie między znacznikami "REPEAT" i "UNTIL" będzie się w kółko powtarzało, aż warunek będzie spełniony. Np.: USES CRT; VAR licznik:longint; BEGIN clrscr; licznik:=0; REPEAT licznik:=licznik+1; writeln('Witam cię po raz ',licznik); UNTIL licznik=100 readln; END.

Przykład pętli na dokładność:

Zadania: Napisz algorytm w postaci schematu blokowego, obliczając średnią arytmetyczną n-liczb calkowitych. Napisz algorytm w postaci schematu blokowego, wprowadzając 10 liczb całkowitych i obliczający sumę liczb większych od 6. Napisz algorytm w postaci schematu blokowego, znajdujący NWD dwóch liczb naturalnych. (algorytm Euklidesa).