DRAMAT I JEGO GATUNKI.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co powinieneś wiedzieć o teatrze
Advertisements

RODZAJE, GATUNKI LITERACKIE I FILMOWE
Cały świat jest teatrem….
Kultura starożytnej Grecji
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
Ogólna charakterystyka Średniowiecza w Europie. Początki średniowiecza Za początki średniowiecz uważa się rok upadku Cesarstwa Rzymskiego – 476 rok n.e.
Przez dzieje teatru.
Zapraszamy do teatru.
Labirynt zwany teatr – geneza teatru i dramatu antycznego.
Teatr i dramat grecki Janina Świergolecka i Zbigniew Gołaszewski.
Historia teatru Opracowali: Łukasz Pierzchała Wojciech Ziętek.
RODZAJE I GATUNKI LITERACKIE
Systematyka literatury
BYĆ ALBO NIE BYĆ – OTO JEST PYTANIE!.
DRAMAT I JEGO GATUNKI.
TEATR GRECKI Oprac. Anna Horodelska.
W teatrze starożytnej Grecji
Test Opracowała mgr Ewa Turek
Rodzaje i gatunki literackie
Prezentacja dla uczniów szkół gimnazjalnych
Geneza teatru i dramatu antycznego
Teatr w Polsce w dobie oświecenia
Melodramat Przygotowały :.
Leksykon Bogów i Bogiń greckich
Teatr Grecki.
TEATR GRECKI.
Teatr średniowieczny.
Początki teatru starożytnej Grecji
Ryszard Wagner – twórca dramatu muzycznego
Najpopularniejsze gatunki literatury modernizmu oraz cechy stylu epoki
TRAGICY GRECCY.
Świat kultury i literatury antycznej
zasady dramaturgii starożytnej
TEST DLA KLASY II LIRYKA.
TEST POWTÓRZENIOWY EPIKA.
Słowniczek.
REFORMATORZY TEATRU Kamila B..
TEATR GRECKI.
RODZAJE LITERACKIE.
Maski Greckie.
Lekcja języka polskiego poświęcona edukacji teatralnej
Teatr grecki.
Teatr powstał niedaleko: Przejdź się i podziękuj Grekom…
Molier – najwybitniejszy komediopisarz klasycyzmu francuskiego
GENOLOGIA w szkole.
Prezentacja dla uczniów trzeciej klasy gimnazjum
TEATR GRECKI.
Komedia. Komedia Komedia na przestrzeni lat Komedia znana była już w starożytnym teatrze. Następnie, w średniowieczu oglądano występy błaznów na jarmarkach.
PRZEPYSZNA SZTUKA BAROKU
Antyczna Grecja.
Rodzaje i gatunki literackie
Opera na przełomie wieków
Aleksander Fredro.
Zapraszam na lekcję KAŻDY AKT ŚMIESZY,
William Szekspir. Życiorys Williama William Szekspir urodził się 23 kwietnia 1564r.Urodził się nad rzeką Avon. Powszechnie uważany za jednego z najwybitniejszych.
„KRZYŻACY”.
Molier - prezentacja Andrzej Cygan.
ŚREDNIOWIECZE Średniowiecze jest epoką obejmującą aż 1000 lat (od V do XV wieku), przez co bardzo zróżnicowaną. Jest to okres bardzo długi, w którym wiele.
Edukacja teatralna w podstawie programowej
Adam Mickiewicz Twórczość
Budowa teatru greckiego
Systematyka literatury
Balladyna PREZENTACJA.
TEATR ANTYCZNY PREZENTACJA.
Lekcja XX II.2.4) ; II.3.1-4) ; II.2.2) II. 3. 2).
 Rozwój tragedii greckiej
Zapis prezentacji:

DRAMAT I JEGO GATUNKI

Dramat (gr. drama = działanie) - jeden z trzech rodzajów literackich oparty na konstrukcji fabularnej, obejmujący utwory przeznaczone do realizacji teatralnej z dominacją dialogu. Rodzaj literacki, powstały w starożytnej Grecji, wywodzący się z pieśni pochwalnych, śpiewany w czasie misteriów dionizyjskich. Rozwinął się około V w. p.n.e.

Cechy dramatu antycznego podział na akty, sceny i odsłony tekst poboczny - didaskalia zasada decorum podzielony na role – 3 aktorów brak narratora kreowanie świata poprzez dialogi i monologi zasada trzech jedności - akcja trwająca 24 godziny, jedno miejsce wydarzeń, jeden problem Istnienie chóru

Krzywa dramatyczna prolog Punkt kulminacyjny Rozwój akcji katastrofa ekspozycja Rozwiązanie akcji prolog

Dramat antyczny Tragedia Komedia Ajschylos Arystofanes Sofokles Eurypides Seneka Arystofanes Menander Plaut Terencjusz

Tragedia Tragedia oznacza pieśń kozłów - aktorów ubranych w koźle skóry mające ich upodobnić do satyrów. W VI wieku p.n.e. poeta Tespis wprowadził dialog między chórem a aktorem, były to początki tragedii. utwór, który przedstawia nieprzezwyciężalny konflikt między dążeniami jakiejś wybitnej osoby, a siłami wyższymi (Bogiem, bogami, losem, prawem, moralnością). Wszystkie dążenia bohatera prowadzą do nieuchronnej klęski. Często też do klęski popycha bohatera Hybris, czyli pycha i zaślepienie na prawdę Służy przeżyciu katharsis.

Cechy tragedii Hibris – pycha, zaślepienie Hamatia – omyłka tragiczna Pathos – czyn tragiczny Katastrophe- katastrofa Gnosis – wiedza Katharsis - oczyszczenie

Wyznaczniki tragedii wysoki styl wznisłośc bogactwo figur stylistycznych patos kommos stasimon

Budowa tragedii prolog - temat sztuki i charakter; wprowadzenie parados - pierwsza, wprowadzająca pieśń chóru epejsódion - część mówiona przez aktora, aktorów stásimon - część mówiona przez chór éxodos - kończy sztukę właściwą; zawiera kommos, czyli lament bohatera. Wg „Poetyki” Arystotelesa

Dramat średniowieczny liturgiczny misterium moralitet mirakle dramat liturgiczny intermedium farsa

Tragedia renesansowa W. Szekspir i jego twórczość Jan Kochanowski „(Odprawa posłów greckich”) Odrzucenie zasady decorum i trzech jedności, Luźna kompozycja, Łącznie tragedii z elementami epiki, liryki oraz fantastyki. Nawiązanie do wzorców antycznych Dramat humanistyczny

Miejsce początkowego wystawiania DRAMATU

BUDOWA TEATRU

Kolejne etapy rozwoju dramatu XVIII w. - Dramat mieszczański 1 poł. XIX w. - Dramat romantyczny 2 poł. XIX w. - Dramat obyczajowo – psychologiczny XX w. -Dramat poetycki i groteskowy

Dramat obyczajowo-psychologiczny Dramat mieszczański Komedia łzawa Melodramat Dramat obyczajowo-psychologiczny

Drama mieszczański (XVIII w.) Przedstawienie o tematyce historycznej, obyczajowej sentymentalnej Posiada cechy dydaktyczne Upiększa świat Odmiana – łzawa komedia

Dramat romantyczny Odrzucenie reguły trzech jedności, Wprowadzenie fabuły o luźnej kompozycji, dającej znaczną swobodę poszczególnym epizodom, Swobodne łączenie elementów dramatycznych z poetyckimi i epickimi. Twórcy: W. Hugo, J. Słowacki, Z. Krasiński, A. Mickiewicz.

Dramat obyczajowo-psychologiczny, dramat poważny = dramat właściwy Idea realizmu Konsekwentna akcja Niewielka liczba postaci, dokładnie określone ideologicznie Język potoczny A. Czechow (Trzy siostry, Czajka, Wiśniowy sad) G. Zapolska (Żabusia)

Dramat poetycki Swobodna kompozycja Poetyckość języka Symbole i metafory Elementy przypowieści

Cechy charakterystyczne: Komedia Cechy charakterystyczne: pogodna tematyka, żywa akcja, zamknięta rozwiązaniem pomyślnym dla bohaterów, operowanie chwytami komizmu sytuacyjnego, charakterologicznego i językowego, wyjaskrawienia i groteska cel: wywołanie śmiechu u widza.

Komedia wyrosła z dwóch źródeł: pierwsze attyckie – stanowiły je obrzędy dionizyjskie, w których śpiewane były swawolne i satyryczne piosenki towarzyszące wesołym pochodom ku czci Dionizosa, drugie doryckie – były nim mimy ludowe, improwizowane scenki rodzajowe lub mitologiczne.

Rozwój komedii Za prekursora uznaje się Epicharma; do głównych przedstawicieli zalicza się : Kratinosa, Eupolisa, Frynicha, Ferekratesa Arystofanesa (m.in. Chmury, Ptaki, Żaby, Rycerze, Plutos, Lizystrata).

Antyfanesa, Aleksisa, Eubulosa. Difilosa, Filemona, Menandra (m.in. Pochlebca, Bliźnięta, Sąd rozjemczy), Apollodora z Karystos. Pod jej wpływem rozwinęła się komedia rzymska (Plaut, Terencjusz).

Akcja komedii starożytnej nie była konsekwentna, mogła składać się z epizodów, zmian sytuacyjnych, przeszkód, pomyłek, nieporozumień.

Comedia dell’arte (wł. commedia dell’arte= sztuka, sztuczka) Źródłami sięga: zarówno sztuk mimu oraz ludowego teatru artystycznego, jak i występów żonglerów i linoskoczków w średniowieczu.

Arlekin

Dottore

Capitano

Pantalone

Początek nowożytnym formom komedii dała epoka renesansu. Skrystalizowało się wiele jej odmian tematyczno-kompozycyjnych, po części nawiązujących do doświadczeń komedii antycznej, z których zasadnicze to komedia sytuacji (a w jej obrębie komedia intrygi), komedia charakterów, komedia satyryczna (w jej obrębie komedia obyczajowa i komedia polityczna).

Komedia sytuacji akcja obfitująca w konflikty, powikłania sytuacyjne, zbiegi okoliczności i nagłe zmiany kierunku akcji, zaskakujące zarówno bohaterów w niej uczestniczących, jak i widzów, Np. „Komedia omyłek”, „Wieczór Trzech Króli” Szekspira, „Wesele Figara” Baumarchais'go, „Mąż i żona” A. Fredry.

Wesela Figara w warszawskim Teatrze Wielkim

Komedia charakterów przed akcję wysuwają się sylwetki moralne i psychologiczne bohaterów, postacie są zwykle podporządkowane jakiejś jednej cesze charakteru lub namiętności, która kieruje ich czynami i określa stosunki z otoczeniem, Np. „Poskromienie złośnicy”, „Kupiec wenecki” Szekspira, „Świętoszek”, „Skąpiec”, „Mizantrop” Moliere'a, „Pan Geldhab”, „Dożywocie” Fredry.

Komedie wzbudzały w ówczesnej Francji wieloletnie nieraz spory o prawo ich wystawiania, gdyż - jak wielu uważało - demistyfikując szlachtę godzą w jej uprzywilejowaną pozycję w kraju. Nicolas-Bernard Lepicié, Molier, miedzioryt, 1735

Komedia satyryczna akcent główny pada na ośmieszającą charakterystykę zjawisk społecznych danego miejsca i czasu, posługuje się środkami dramatyczno-satyrycznymi w walce z istniejącym układem stosunków społecznych, instytucjami, modą, zepsuciem obyczajów, konwencjami zachowań i mowy, Np. „Lizystrata” Arystofanesa, „Powrót posła” J. Ursyna Niemcewicza, „Łaźnia” W. Majakowskiego.

Tragikomedia Zasada trzech jedności zastąpiona wielowątkową fabułą o zawiłej intrydze, Bohaterami mogły być postacie wzniosłe jak i pospolite, przeciętne, Postacie same musiały rozwiązywać zawiłości losu.

KONIEC

Źródła: „Poetyka” Arystotelesa ,,Król Edyp” http://www.google.pl/ http://images.google.pl/