Pojęcia plastyczne czyli Środki wyrazu artystycznego
Środki wyrazu artystycznego Elementy jakimi twórcy posługują w sztukach plastycznych to min.: linia, kreska, kolor, plama, kompozycja, perspektywa, tonacja kolorów (walor).
http://www.tessart.pl/smf/index.php?topic=1981.0 http://wikipedia.pl// Wikipedia http://wikipedia.pl//
Linia Jest jednym z elementów plastycznych, określa kontury kształtów, stanowi granicę między barwnymi plamami. Może tez funkcjonować jako samodzielny element kompozycyjny. Linie mogą być pionowe, poziome, ukośne, koliste, proste, ciągłe itp.
Kreska Ślad narzędzia rysującego.
Kolor Jest barwą wyprodukowaną, dobraną do określonych celów. Istnieją różne podziały kolorów. To barwa przedstawianych postaci lub przedmiotów bez uwzględnienia zmian kolorystycznych wynikających z wpływu światła i cienia.
Kolory podstawowe
Kolory pochodne
Kolory pochodne
Plama barwna To kształt uzyskany przez naniesienie farby za pomocą pędzla lub przez stemplowanie, odciskanie, przyklejenie albo otrzymany w rysunku przez zagęszczenia kresek.
Kompozycja Układ wybranych elementów i odpowiednie ich rozmieszczenie na płaszczyźnie zgodnie z określonymi zasadami, np. rytmu, symetrii.
Kompozycja otwarta Układ elementów nieograniczony żadnymi ramami, który można rozbudować w różnych kierunkach. Fotografia
Kompozycja otwarta Claude Monet „Nenufary”
Kompozycja zamknięta Układ elementów jakby zamkniętych w określonym kształcie. Hans Holbein „Portret”
Kompozycja zamknięta Leonardo da Vinci „Dama z gronostajem”
Perspektywa W malarstwie umiejętność ukazywania trójwymiarowych przedmiotów na płaszczyźnie. Istnieje kilka rodzajów perspektywy. Oto niektóre: -linearna – zbieżna ( boczna, „żabia” i „z lotu ptaka”), -barwna – malarska.
Perspektywa zbieżna Wyobraź sobie, że stoisz na szosie, która znika ci z oczu gdzieś daleko, na linii horyzontu. Ulegasz złudzeniu, że jezdnia wydaje się coraz węższa, by w końcu stać się małym punktem na linii horyzontu. To samo dzieje się z drzewami, które rosną po obu stronach tej szosy. A jak te obserwacje przenieść na płaszczyznę kartki - wyjaśnia perspektywa linearna-zbieżna.
Perspektywa zbieżna Fotografia
Perspektywa zbieżna – boczna (ukośna) Można wyznaczyć z góry dowolny punkt zbiegania się linii na horyzoncie - perspektywa boczna (ukośna).
Perspektywa zbieżna – „żabia” i „z lotu ptaka” Przy linii horyzontu umieszczonej nisko - mówimy o perspektywie żabiej, przy umieszczonej wysoko o perspektywie z lotu ptaka.
Perspektywa malarska Natomiast perspektywa malarska pozwala wyrazić przestrzenność za pomocą wrażenia, że barwy ciepłe (np. żółcień, oranż, czerwień, brąz), przybliżają malowany obiekt, a barwy zimne (np. błękit) – oddalają.
Perspektywa malarska Poul Cezanne "Góra Świętej Wiktorii z wielką sosną", (fragm.)
Tonacja kolorów – walor Walor szarości Walor koloru czerwonego W malarstwie jasność barwy, natężenie światła względnie cienia (ilość jasności i ciemności), jaka zawarta jest w tonie kolorystycznym.
Podsumowanie Pojęcia plastyczne wykorzystywane w dziełach malarskich to: linia, kreska, kolor, plama, kompozycja, perspektywa (różne rodzaje), tonacja kolorów (walor). 2. Nazywa się je środki wyrazu artystycznego. 3. Wpływają na jakość dzieła plastycznego.
Koniec za uwagę Przygotowała: Lucyna Gąsiorowska