Zliczanie III.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wartość bezwzględna liczby rzeczywistej opracowała: monika kulczak, kl
Advertisements

Funkcje tworzące są wygodnym narzędziem przy badaniu zmiennych losowych o wartościach całkowitych nieujemnych. Funkcje tworzące pierwszy raz badał de.
Równanie różniczkowe zupełne i równania do niego sprowadzalne
CIĄGI.
mgr inż. Ryszard Chybicki Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych
Ile rozwiązań może mieć układ równań?
ZLICZANIE cz. I.
Rozdział V - Wycena obligacji
dr Przemysław Garsztka
Badania operacyjne. Wykład 2
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Zapałczane Zagadki.
ZLICZANIE cz. II.
MATEMATYCZNO FIZYCZNA
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Gimnazjum i Liceum im. Michała Kosmowskiego w Trzemesznie. ID grupy: 97_59_MF_G1 Opiekun: Aurelia Tycka-
WARTOŚĆ BEZWZGLĘDNA W RÓWNANIACH I NIERÓNOŚCIACH
Rozwiązanie d’Alemberta równania struny Ewelina Bednarz Łukasz Klita.
„METODA FOURIERA DLA JEDNORODNYCH WARUNKÓW BRZEGOWYCH f(0)=f(a)=0”
Materiały pomocnicze do wykładu
Elementy kombinatoryki
1.
Wykład 3 Wzór Bayesa – wpływ rozkładu a priori.
Wykład 3 Wzór Bayesa, cd.: Wpływ rozkładu a priori.
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa c.d.
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa c.d.
Elementy Kombinatoryki (c.d.)
Temat lekcji: GRANICA CIĄGU.
Zapis informacji Dr Anna Kwiatkowska.
OPORNOŚĆ HYDRAULICZNA, CHARAKTERYSTYKA PRZEPŁYWU
Równania i Nierówności czyli:
Grupa 1 Sposoby rozwiązywania układów równań stopnia I z dwiema i z trzema niewiadomymi. Wykresy funkcji w szkole ponadgimnazjalnej.
Co to jest układ równań Układ równań – koniukcja pewnej liczby (być może nieskończonej) równań. Rozwiązaniem układu równań jest każde przyporządkowanie.
Funkcje matematyczne Copyright © Rafał Trzop kl.IIc.
Prawdopodobieństwo.
L I C Z B Y S T I R L I N G A.
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
KOMBINATORYKA Zaczynamy……
Badania operacyjne Wykład 5.
Prezentacja dla klasy III gimnazjum
A. Sumionka. Starodawna gra marynarska; Gra dwu i wieloosobowa; Gracze wykonują ruchy naprzemian; Złożona ze stosów, w których znajduje się pewna ilość
Zadanie programowania liniowego PL dla ograniczeń mniejszościowych
Analiza matematyczna IV. Całki Zastosowanie całek oznaczonych
Równania rekurencyjne
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących
Zadanie programowania liniowego PL dla ograniczeń mniejszościowych
Kombinatoryka w rachunku prawdopodobieństwa.
Języki i automaty część 3.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
DOŚWIADCZENIA LOSOWE.
ELEMENTY KOMBINATORYKI
Figury w układzie współrzędnych.
Ile rozwiązań może mieć układ równań?
HARALD KAJZER ZST nr 2 im. Mariana Batko
Dynamika układu punktów materialnych
Algorytm blokowy Delta Nilu .
UKŁAD RÓWNAŃ LINIOWYCH INTERPRETACJA GRAFICZNA
Prezentacja dla klasy II gimnazjum
ALG - wykład 3. LICZBY ZESPOLONE MACIERZE. Powtórzenie z = a+bi, z  C Re z = Re(a+bi) = a Im z = Im(a+bi) = b.
Lepiej kombinować, czy wariować? Adam Kiersztyn Patrycja Jędrzejewska.
FUNKCJA KWADRATOWA o Definicja o Posta ć funkcji kwadratowej Posta ć ogólna Posta ć kanoniczna Posta ć iloczynowa o Wykres funkcji kwadratowej o Własno.
LICZBY NATURALNE I CAŁKOWITE Gimnazjum w Blachowni Hej, mam na imię Zbigniew! Jestem nauczycielem matematyki. Dziś wprowadzę was w cudowny świat liczb.
Treść dzisiejszego wykładu l Metoda kar. l Podsumowanie przekształcania zadań programowania liniowego do postaci tabelarycznej. l Specjalne przypadki –sprzeczność,
© Prof. Antoni Kozioł, Wydział Chemiczny Politechniki Wrocławskiej MATEMATYCZNE MODELOWANIE PROCESÓW BIOTECHNOLOGICZNYCH Temat – 5 Modelowanie różniczkowe.
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 8 dr Dorota Węziak-Białowolska Instytut Statystyki i Demografii.
ROZWIĄZYWANIE UKŁADÓW RÓWNAŃ
Rozwiązywanie układów równań Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka.
Funkcja kwadratowa Jeżeli a ≠0, to funkcję f określoną wzorem a, b, c - współczynniki liczbowe funkcji kwadratowej nazywamy funkcją kwadratową określoną.
Matematyka przed egzaminem czyli samouczek dla każdego
Rozkładanie wielomianów
Zapis prezentacji:

Zliczanie III

Kombinacje z powtórzeniami kolejność nieważna elementy mogą się powtarzać Liczba wszystkich k-elementowych kombinacji z powtórzeniami ze zbioru n-elementowego wynosi UWAGA: Zauważmy, że mamy tutaj do czynienia z obiektem kombinatorycznym, który nie jest ani ciągiem, ani zbiorem – jest „zbiorem z powtórzeniami”. Przykład Ile jest kostek domina w zestawie, w którym największa liczba oczek na jednej połówce wynosi sześć ? Zbiór {0,1,2,3,4,5,6}, kolejność nie jest istotna, elementy mogą się powtarzać kostka (i,i)

Kombinacje z ograniczeniami Ile jest k-elementowych kombinacji z powtórzeniami ze zbioru {y1,y2,..,yn}, w których liczba wystąpień elementu yi należy do zbioru Ai{0,1,..}, i=1,2,..,n ? Oznaczmy szukaną liczbę przez ak=ak(A1,…,An), wtedy funkcja tworząca ma postać: po wymnożeniu składnik można interpretować jako reprezentujący wybór i1 elementów typu y1 (pierwszy nawias) itd. Przykład: Załóżmy, że wszystkie Ai={0,1} – czyli mamy zwykłe kombinacje

nas interesuje współ. przy x6 Przykład Przykład: Ile rozwiązań równania x1+x2+x3=6 spełnia warunki x1,x2{0,1,2} i x3{2,3} ? Ile jest 6-elementowych kombinacji z powtórzeniami ze zbioru 3-elementowego {x1,x2,x3} takich, że x1,x2{0,1,2} i x3{2,3} nas interesuje współ. przy x6

Funkcje tworzące dwóch zmiennych Jeśli Ak{0,1,...}{0,1..}, k=1,..,n, to liczba rozwiązań układu równań x1+x2+..+xn=r y1+y2+..+yn=s z ograniczeniami (xk,yk)Ak, k=1,..,n wyraża się wzorem coef ff(xrys) gdzie: Przykład: Na ile sposobów można rozdać pięciu dzieciom r czekoladek i s lizaków tak, aby żadne dziecko nie dostało więcej niż trzy lizaki ? Niech xk (yk) oznacza liczbę czekoladek (lizaków), które otrzymało dziecko k. Szukamy całkowitych i nieujemnych rozwiązań układu równań x1+x2+x3+x4+x5=r y1+y2+y3+y4+y5=s z ograniczeniami yk3, dla każdego k=1,..,5

Przykład Przykład cd.: x1+x2+x3+x4+x5=r y1+y2+y3+y4+y5=s z ograniczeniami yk3, dla każdego k=1,..,5 czyli Ak={0,1,...,r}{0,1,2,3} dla k=1,..,n Przykład cd.: Każde dziecko oprócz jednego (np. ostatniego) ma dostać co najmniej dwa, ale nie więcej niż trzy smakołyki. Ostatnie dziecko ma dostać dokładnie cztery smakołyki odpowiedź zawiera współczynnik przy xrys