Kodowanie sygnałów audio w dziedzinie częstotliwości

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologia Informacyjna
Advertisements

ZASTOSOWANIE PROCESORÓW SYGNAŁOWYCH
Wykład 6: Filtry Cyfrowe – próbkowanie sygnałów, typy i struktury f.c.
Wykład 5: Dyskretna Transformata Fouriera, FFT i Algorytm Goertzela
ZASTOSOWANIE PROCESORÓW SYGNAŁOWYCH
Fizyka dźwięku muzycznego
Wykład no 1 sprawdziany:
Wykład no 14.
Sprawdziany: Postać zespolona szeregu Fouriera gdzie Związek z rozwinięciem.
Metody kompresji.
DYSKRETYZACJA SYGNAŁU
Katedra Telekomunikacji Morskiej
Przetworniki C / A budowa Marek Portalski.
SIECI KOMPUTEROWE WYKŁAD 3. NOŚNIKI. WARSTWA FIZYCZNA
Filtracja obrazów cd. Filtracja obrazów w dziedzinie częstotliwości
Przetwarzanie sygnałów (wstęp do sygnałów cyfrowych)
Ryszard Gubrynowicz Dwięk w multimediach Ryszard Gubrynowicz Wykład 13.
ATRAC Adaptive Transform Acoustic Coding PTMT MiniDisc - 1/5 pojemności standardowego CD - 74 min dźwięku ATRAC pasmo 22 kHz (cz ęstotliwość próbkowania.
Kodery audio operujące w dziedzinie częstotliwości
Komuniukacja Komputer-Komputer
Filtracja sygnałów „Teoria sygnałów” Zdzisław Papir.
Właściwości energetyczne sygnałów
Stratna kompresja dźwięku
Zaawansowane metody analizy sygnałów
Wykład IV Teoria pasmowa ciał stałych.
Zadanie 1. Stałe kilometryczne linii wynoszą C=0.12μF/km, L=0.3mH/km. Ile powinna wynosić rezystancja obciążenia, aby nie występowała fala odbita. Impedancja.
Wykład no 10 sprawdziany:
Wykład no 6 sprawdziany:
Próbkowanie sygnału analogowego
Akustyka dr inż. Michał Bujacz Godziny przyjęć:
FILTRY CYFROWE WYKŁAD 2.
Systemy Dźwięku Dookólnego. Systemy Dźwięku Dookólnego.
T.Bartkowiak, M.Januszewski, P.Kryszkiewicz, P.Wójt
Komputerowe metody przetwarzania obrazów cyfrowych
Cyfrowe przetwarzanie sygnałów
Systemy wbudowane Wykład nr 3: Komputerowe systemy pomiarowo-sterujące
Systemy otaczania dźwiękiem ( Stereofonia wielokanałowa) Bohdan Wojciech Kulesza Instytut Telekomunikacji.
Przygotował: Kamil Feliszewski
Michał Białek. detekcja sygnału czy jest sygnał taknie taktrafienieominięcie niefałszywy alarmprawidłowe odrzucenie.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Metody odszumiania sygnałów
KARTY DŹWIĘKOWE.
Systemy telekomunikacji optycznej
Modulacja amplitudy – dwuwstęgowa z wytłumioną falą nośną AM – DSB-SC (double sideband suppressed carrier) Modulator Przebieg czasowy.
Psychoakustyczna analiza i perceptualne kodowanie mowy.
SYSTEMY TELEINFORMATYCZNE
W.7. PRZEMIANA CZĘSTOTLIWOŚCI
Odporność na szum MODULACJE AMPLITUDY
Maciej Gwiazdoń, Mateusz Suder, Szymon Szymczk
W5_Modulacja i demodulacja AM
COACH Program COACH umożliwia wykonywanie pomiarów fizycznych, między innymi fal akustycznych. Poza tym pozwala na analizowanie i przetwarzanie (np. rozkład.
Analiza jakości odbioru sygnału telewizji cyfrowej DVB-S w implementacji stałoprzecinkowej T.Bartkowiak, M.Januszewski, P.Kryszkiewicz, P.Wójt IEEE Student.
Odporność na szum Pojęcia podstawowe
Światłowody.
 Multimedia jest to ogólne określenie środków komunikacji wykorzystujących różne formy przekazu w celu dostarczenia odbiorcom rozrywki. Multimedia są.
Schemat układu ukrywającego znaki wodne
Telekomunikacja Bezprzewodowa (ćwiczenia - zajęcia 12,13)
Zwrotnica głośnikowa.
PTS Przykład Dany jest sygnał: Korzystając z twierdzenia o przesunięciu częstotliwościowym:
Formaty plików audio i wideo
Kodowanie mowy w telefonii PCM
Digital Radio Mondiale. Dlaczego radiofonia cyfrowa poniżej 30 MHz ? Radiofonia UKF – dobra jakość, ale mały zasięg; Radiofonia AM – gorsza jakość, ale.
Modulacje wielu nośnych FDMATDMA OFDM = Orthogonal Frequency Division Multiplexing jeden użytkownik opatentowana w połowie lat 1960.
Akustyka 1 Charakterystyka dźwięków Akustyka 1 Charakterystyka dźwięków FIZYKA dla Liceum Lekcje multimedialne M.J. Kozielski - Fizyka dla.
SIECI KOMPUTEROWE WYKŁAD 3. NOŚNIKI. WARSTWA FIZYCZNA
Filtracja obrazów cd. Filtracja obrazów w dziedzinie częstotliwości
MODULACJE Z ROZPROSZONYM WIDMEM
PODSTAWY TELEKOMUNIKACJI
Elektronika.
Zapis prezentacji:

Kodowanie sygnałów audio w dziedzinie częstotliwości Kodery subpasmowe Kodery transformaty Cel kodowania w dziedzinie częstotliwości: zmniejszenie mocy szumu kwantyzacji odpowiednie ukształtowanie widma szumu kwantyzacji PTMT

Schemat ogólny Transformata Transformata lub zestaw kwantyzacja filtrów kwantyzacja Transformata odwrotna lub zestaw filtrów audio audio Rozdział bitów Obwiednia widma lub analiza psychoakustyczna Informacja dodatkowa

Sterowanie zakresami pracy kwantyzatorów w całym pasmie 2 podpasma z osobnymi kwantyzatorami PTMT

Sterowanie rozdziałem bitów Po b bitów dla każdego kwantyzatora b1 > b2 (b1+b2=2b) PTMT

Przykład – koder G.722 Kanał dolny: fs=16 kHz Kanał dolny: ADPCM z kwantyzatorem adaptacyjnym 6-bitowym 8000 próbek/s Kanał górny: ADPCM z kwantyzatorem adaptacyjnym 2-bitowym 8000mpróbek/s Razem: przepływność binarna 6x8000+2x8000=64000 bit/s PTMT

Rozdział bitow między podpasma Zasada «energetyczna»: min. mocy szumu kwantyzacji Zasada «psychoakustyczna»: max. jakość sygnału akustycznego PTMT

Rozdział bitow między podpasma Bity przydzielane są kolejno – przydzielenie 1 bitu obniża szum kwantyzacji o 6 dB Zasada «energetyczna» Zasada «psychoakustyczna» PTMT

Analiza psychoakustyczna Cel: wyznaczenie krzywej maskowania PTMT

Maskowanie w dziedzinie częstotliwości PTMT

Pasma krytyczne Poziom maskowania w dziedzinie częstotliwości nie zmienia się w obrębie pasma krytycznego. Poniżej podano orientacyjne szerokości pasm krytycznych (barków) PTMT

Skala barków PTMT

Maskowanie w dziedzinie czasu PTMT

Long mode (sygnały quasi-stacjonarne, np skrzypce) pre-echo PTMT

Short mode (sygnały niestacjonarne, np perkusja) PTMT