Projekt kluczowy Segment nr 10

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STOPY ODLEWNICZE PRACUJĄCE W TRUDNYCH WARUNKACH ZUŻYCIA TERMICZNEGO
Advertisements

Indywidualny projekt kluczowy
Liderzy merytoryczni Dr hab. inż. Romana Śliwa - PRz
Instytucje partnerskie w zadaniu
Pojęciem stali kadłubowej określa się taką stal, która stosowana jest na elementy konstrukcyjne kadłubów statków podlegających nadzorowi towarzystw klasyfikacyjnych.
EN ISO 8044:1999 Korozja metali i stopów – Podstawowa terminologia i definicje Korozja to fizykochemiczne oddziaływanie między środowiskiem i metalem,
Podstawy ochrony przed korozja
Zaprawy murarskie i tynkarskie - co warto o nich wiedzieć
III KONFERENCJA Indywidualnego projektu kluczowego
Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym
Cel konferencji Przedstawienie najnowszych badań i kierunków rozwoju w dziedzinie tworzyw odlewniczych, szczególnie żeliwa z grafitem.
Stanowisko do badania zmęczenia cieplnego metali i stopów żelaza
Instytut Odlewnictwa w Krakowie
POLITECHNIKA BIAŁOSTOCKA Wydział Mechaniczny
I KONFERENCJA PROGRAM OPERACYJNY INNOWACYJNA GOSPODARKA Priorytet 1. Badania i rozwój nowoczesnych technologii: Działanie 1.1. Wsparcie badań naukowych.
ZB 8 Plastyczne kształtowanie lotniczych stopów Al (w tym Al - Li ) oraz Ti Liderzy merytoryczni Dr hab. inż. Romana Śliwa, profesor Politechniki Rzeszowskiej.
Niekonwencjonalne technologie łączenia elementów konstrukcji lotniczych Nr zadania - ZB 15 ZB 15 Niekonwencjonalne technologie łączenia elementów konstrukcji.
Projekt kluczowy Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym Segment nr 10 Nowoczesne pokrycia barierowe na krytyczne elementy silnika.
„Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym”
Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym
Uniwersytet Rzeszowski
Natrysk plazmowy (plasma spraying) Radosław Strzałka
Politechnika Koszalińska Instytut Mechatroniki, Nanotechnologii
Desorpcja wodoru w stopach palladu modelowym układzie elektrody ujemnej w ogniwach wodorkowych. Ewa Kalinowska Pracownia Elektrochemicznych Źródeł Energii.
Elektrochemiczne właściwości metalicznego renu
Metale i stopy metali.
Projektowanie materiałów inżynierskich
Materiały przewodowe, oporowe i stykowe
Metale.
Właściwości mechaniczne materiałów
6. Program Ramowy Implementacja priorytetu 3 Zbigniew Turek Krajowy Punkt Kontaktowy 9 czerwca 2003 – Targi Poznańskie.
Centrum Systemów Teleinformatycznych i Aplikacji Sprzętowych
Zadanie Badawcze nr 3 pt.: „Opracowanie technologii zgazowania węgla dla wysokoefektywnej produkcji paliw i energii elektrycznej” - realizowane w ramach.
1 1.
Prof. Jakubowicz.
INŻYNIERIA POWIERZCHNI Klucze Maszynowe Płaskie
„Wykorzystanie materiałów polimerowych w lotnictwie”.
Indywidualny projekt kluczowy Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym ZB 9. Metaliczne materiały kompozytowe w aplikacjach.
99 % 94 % 95 %. Wpływ odkształceń cieplnych wstawek nowej konstrukcji na pracę hamulca klockowego pojazdu szynowego.
Technologie wytwarzania cienkich warstw dla mikro i nanobiologii
Ocena wytrzymałości zmodyfikowanej konstrukcji panelu kabiny dźwigu osobowego wykonanego z materiału bezniklowego Dr inż. Paweł Lonkwic – LWDO LIFT Service.
Tlenkowe Ogniwo Paliwowe Zbudowane na Interkonektorze
Materiały kompozytowe warstwowe (laminarne)
METALE NIEŻELAZNE I ICH STOPY
Prezentacje. 8 grup po 4 lub 5 osób w grupie Osoby dziś nieobecne proszę dołączyć do grup gdzie są 4 osoby i przekazać stosowne informacje Czas prezentacji.
Dr h.c. prof. dr inż. Leszek A. Dobrzański
GRUPA ROBOCZA 1 Technologie Redukcji Ryzyka Zawodowego
Ina Domider Kamil Panaś
Materiały i uzbrojenie sieci wodociągowej
Katedra Inżynierii Produkcji
TURBINA.
WYDZIAŁ TRANSPORTU POLITECHNIKA ŚLĄSKA
Zaprawy murarskie i tynkarskie - co warto o nich wiedzieć
Badania odporności na pełzanie
PROCESY SPAJANIA Opracował dr inż. Tomasz Dyl
Prezentacje Nowoczesne materiały konstrukcyjne, metaliczne, używane na kawerny solne i rurociągi zatłaczające przeznaczone do przechowywania wodoru Nowoczesne.
Politechnika Koszalińska oferta dla przemysłu/biznesu Wydział kierownik jednostki (nazwa, adres, tel., mail, strona WWW) (kopia oferty na stronie WWW wydziału)
POLITECHNIKA CZĘSTOCHOWSKA OFERTA NAUKOWO-BADAWCZA dr hab. inż. Izabela MAJOR WYDZIAŁ BUDOWNICTWA.
TECHNOLOGIE MIKROELEKTRONICZNE Dr inż. Krzysztof Waczyński, Instytut Elektroniki, Politechnika Śląska, Akademicka 16, Gliwice (
TECHNOLOGIE MIKROELEKTRONICZNE Dr inż. Krzysztof Waczyński, Instytut Elektroniki, Politechnika Śląska, Akademicka 16, Gliwice (
Korozja metali.
Magnez i jego związki Właściwości fizyczne magnezu
Pomiary elektryczne wielkości nieelektrycznych 2 Metrologiczne aspekty w modelach fizycznych i matematycznych obiekt-sensor.
Ceramiczne materiały specjalne
Wytrzymałość materiałów
Wytrzymałość materiałów
Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej
Projekt Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój Europejski Fundusz Społeczny
Prof. Krzysztof Jemielniak Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Produkcji, Instytut.
Zapis prezentacji:

Projekt kluczowy Segment nr 10 Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym Segment nr 10 Nowoczesne pokrycia barierowe na krytyczne elementy silnika lotniczego

Uzasadnienie podjęcia zagadnienia zwiększenia trwałości krytycznych elementów silnika lotniczego

Uzasadnienie podjęcia zagadnienia zwiększenia trwałości krytycznych elementów silnika lotniczego ULTMAT: AVIO, RollsRoyce, ONERA, SNECMA, Plansee AG, Turbomeca Univ of Magdeburg, University of Birmingham

Materiały oraz struktura powłokowej bariery cieplnej POWŁOKOWE BARIERY CIEPLNE TBCs METODA NATRYSKIWANIA CIEPLNEGO TBCs jest skrótem pojęcia Thermal Barrier Coatings oznacza powłoki, które dzięki niskiej przewodności cieplnej stanowią barierę oddzielającą powierzchnię elementów od strumienia gorących gazów. Materiały oraz struktura powłokowej bariery cieplnej

Pzad. 1 Modelowanie fizyczne powłokowej bariery cieplnej z uwzględnieniem właściwości materiału i warunków pracy, POLITECHNIKA LUBELSKA Cel: Uzyskanie modelu fizycznego opisującego zachowanie się powłokowej bariery cieplnej w zależności od rodzaju materiału oraz warunków jego eksploatacji Cel naukowy: Analiza procesów degradacji powłokowych barier cieplnych w warunkach eksploatacji przy uwzględnieniu czynników materiałowych i zewnętrznych

Pzad. 2. Opracowanie podstaw technologii wytwarzania modyfikowanych powłok aluminidkowych oraz powłok krzemkowych metodami gazowymi w tym, stanowiących międzywarstwy pod powłoki TBC otrzymywane metodą EB-PVD na łopatkach kierujących turbiny, POLITECHNIKA ŚLĄSKA Cel : Zwiększenie trwałości łopatek kierujących silnika lotniczego (AKTS) Opracowanie podstaw technologii wytwarzania powłok ochronnych odpornych na wysokotemperaturową korozję oraz powłokowych barier cieplnych (TBC) na łopatkach kierujących silnika lotniczego oraz innych elementach silnika z uwzględnieniem zamiany materiału łopatek. Cel naukowy: Wyjaśnienie mechanizmów oddziaływania pierwiastków szlachetnych na strukturę skład fazowy wybrane właściwości powłok, Analiza zjawisk fizycznych i chemicznych w procesach otrzymywania powłok na materiałach żarowytrzymałych. Próba wyjaśnienia mechanizmów oddziaływania międzywarstwy z ceramiczna barierą cieplną TBC w wysokiej temperaturze,

Pzad. 2. cd. Sposób osiągnięcia celu: zastosowanie modyfikowanych powłok wysokiej żaroodporności poprzez ich modyfikację pierwiastkami z grupy platynowców oraz pierwiastków reaktywnych. zastosowanie barier cieplnych metody EB-PVD do nanoszenia powłok ceramicznych, wykorzystanie aparatury do gazowego nanoszenia powłok żaroodpornych oraz metod galwanicznych do ich modyfikacji

Pzad. 3 Opracowanie podstaw technologii oraz parametrów technologii wytwarzania nowych modyfikowanych powłok aluminidkowych metodą CVD w tym miedzywarstw stanowiących alternatywę dla międzywarstw typu MeCrAlY pod powłokowe bariery cieplne, POLITECHNIKA RZESZOWSKA Cel : Zwiększenie trwałości łopatek wirujących (roboczych) silnika lotniczego wykonanych ze stopów monokrystalicznych oraz z wewnętrznymi kanałami chłodzącymi. Opracowanie podstaw technologii wytwarzania powłok ochronnych odpornych na wysokotemperaturową korozję metodą CVD z wykorzystaniem aparatury IonBond. Cel naukowy: Wyjaśnienie zjawisk fizycznych i chemicznych zachodzących w procesie jednoczesnego osadzania aluminidkowych i pierwiastka modyfikującego. Wyjaśnienie mechanizmów oddziaływania pierwiastków reaktywnych na strukturę skład fazowy wybrane właściwości powłok aluminidkowych wytwarzanych metodą CVD.

Pzad. 3 cd. Sposób osiągnięcia celu: wykorzystanie nowoczesnej aparatury CVD do wytwarzania powłok aluminidkowych, wykorzystanie stopów krystalizowanych kierunkowo oraz monokrystalicznych do badań, wytworzonych w ramach realizacji innych segmentów, uruchomienie w aparaturze CVD wysokotemperaturowego generatora oraz programu do osadzania pierwiastków reaktywnych m.in. hafnu.

Pzad. 4. Badania właściwości fizycznych nowych materiałów ceramicznych oraz powłok TBC zawierających te materiały m.in. Re2Zr2O7 o strukturze pyrochlore modyfikowanych pierwiastkami ziem rzadkich (La, Gd, Nd, Sm, Eu) mniejszym przewodnictwie cieplnym niż obecnie stosowane materiały na bazie tlenku cyrkonu, POLITECHNIKA ŚLĄSKA. Cel: Opracowanie danych porównawczych właściwości fizycznych materiałów stosowanych obecnie (ZrO2xY2O3) na powłokowe bariery cieplne z nowymi materiałami ceramicznymi modyfikowanymi pierwiastkami ziem rzadkich. Dobór materiałów powłokowych. Opracowanie danych dotyczących właściwości fizycznych powłokowych barier cieplnych wytworzonych z nowych materiałów ceramicznych modyfikowanych pierwiastkami ziem rzadkich. Cel naukowy: Wyjaśnienie mechanizmu oddziaływania pierwiastków ziem rzadkich na właściwości fizyczne powłokowych barier cieplnych m.in. przyczepność, odporność na przenoszenie zmiennych obciążeń cieplnych, oraz oddziaływanie pomiędzy warstwą ceramiczna a wybranymi typami międzywarstw w tym dyfuzyjnych wytwarzanych metodami gazowymi.

Pzad. 4 cd. Sposób osiągnięcia celu: wykorzystanie nowoczesnej aparatury do badań właściwości fizycznych materiałów ceramicznych w różnej postaci (proszku, powłok), wykorzystanie aparatury do nanoszenia powłok różnymi metodami, wykorzystanie aparatury do nanoszenia międzywarstw metodami gazowymi i natryskiwania cieplnego.

Pzad. 5 Opracowanie podstaw technologii uwzględniającej kryteria poprawy odporności na korozję wysokotemperaturową oraz zużycie przez tarcie warstwy wierzchniej w, elementów wykonanych ze stopów niklu o zawartości ok. 18%Cr, temperaturze ok. 700oC, POLITECHNIKA WARSZAWSKA Cel: Poprawa żaroodporności i odporności na zużycie przez tarcie elementów wykonanych ze stopów niklu. Cel naukowy: Analiza mechanizmów tworzenia się warstwy nanoszonej metodą PA CVD, Określenie mechanizmów korozji wysokotemperaturowej wytworzonych warstw, Opis procesu zużycia w warunkach tarcia dla wytworzonych warstw oraz materiału podłoża.

Pzad. 5 cd Sposób osiągnięcia celu: Wykorzystanie nowoczesnej aparatury do wytwarzania powłok na stopach niklu Wykorzystanie zaawansowanych metod badawczych dla określenia struktury i właściwości wytworzonych warstw

Pzad. 6 Opracowanie parametrów technologicznych procesu wytwarzania powłok TBC metodą natryskiwania cieplnego z zastosowaniem nowoczesnej aparatury TRIPLEX oraz nowych materiałów ceramicznych, POLITECHNIKA ŚLĄSKA Cel: Opracowanie podstaw technologii wytwarzania powłokowych barier cieplnych TBC na wybranych stopach oraz elementach turbin gazowych z wykorzystaniem nowych powłokowych materiałów ceramicznych modyfikowanych pierwiastkami ziem rzadkich. Cel naukowy: wyjaśnienie mechanizmu powstawania powłoki ceramicznej z wykorzystaniem systemu TRIPLEX wyjaśnienie wpływu parametrów natryskiwania na zjawiska zachodzące na granicy międzywarstwa – powłoka ceramiczna, wyjaśnienie mechanizmu oddziaływania pierwiastków ziem rzadkich w powłoce ceramicznej na jej strukturę i wybrane właściwości fizyczne (przyczepność, pękanie, radioaktywność).

Pzad. 6. cd. Sposób osiągnięcia celu: zastosowanie nowego w skali światowej systemu natryskiwania cieplnego TRIPLEX – zainstalowany w WSK-PZL Rzeszów, zastosowanie nowych materiałów na międzywarstwy oraz materiałów ceramicznych i niższej niż YPSZ przewodnictwie cieplnym.

Pzad. 7. Badania właściwości fizycznych modyfikowanych powłok aluminidkowych metodą CVD, POLITECHNIKA RZESZOWSKA Cel: Określenie wpływu powłok aluminidkowych wytwarzanych metodą CVD na stopach żarowytrzymałych na właściwości fizyczne - wytrzymałość na pełzanie, przewodnictwo cieplne. Cel naukowy: Opis mechanizmów niszczenia powłok w testach badań właściwości fizycznych – pełzania, zmęczenia. Sposób osiągnięcia celu wykorzystanie możliwości badawczych Laboratorium Badań Materiałów dla Przemysłu Lotniczego, wykorzystanie możliwości badawczych Laboratorium Powłok i Obróbki Cieplnej.

Pzad. 8 Badania degradacji powłok w warunkach cyklicznego utleniania w środowisku gazów spalinowych (burner rig). Badania nieniszczące powłok, POLITECHNIKA ŚLĄSKA Cel: Określenie wpływu struktury, grubości składu chemicznego oraz parametrów obróbki cieplnej powłok dyfuzyjnych aluminidkowych oraz krzemkowych na stopach żarowytrzymałych i wysokotopliwych na ich właściwości użytkowe, Cel naukowy: wyjaśnienie mechanizmów degradacji międzywarstw dyfuzyjnych oraz powłokowych barier cieplnych w warunkach testów cyklicznego i statycznego utleniania, wyjaśnienie mechanizmów degradacji powłok dyfuzyjnych, międzywarstw oraz powłokowych barier cieplnych w testach korozji w gazach spalinowych. Sposób osiągnięcia celu: zastosowanie aparatury do cyklicznego utleniania, zastosowanie aparatury (burner rig) do badań korozji w gazach spalinowych, zastosowanie metod grawimetrycznych oraz niszczących w ocenie wyników badań.

Pzad. 9. Opracowanie podstaw technologii wytwarzania dyfuzyjnych warstw powierzchniowych zwiększających odporność stopów tytanu na korozję wysokotemperaturową w temperaturze ok. 750oC, POLITECHNIKA WARSZAWSKA Cel: Wykonanie dyfuzyjnych warstw na stopach tytanu np. Ti-6Al-4V Uzyskanie zwiększenia odporności na korozję wysokotemperaturową stopów tytanu Cel naukowy: Opis zjawisk dyfuzyjnego narastania warstwy Opis mechanizmu korozji wysokotemperaturowej stopów tytanu Analiza zjawisk towarzyszących korozji dyfuzyjnych warstw powstających na stopach tytanu

Pzad. 9. cd. Sposób osiągnięcia celu: Wykorzystanie nowoczesnego urządzenia do nakładania powłok metodą CVD Zastosowanie nowoczesnych metod badania struktury i właściwości wytworzonych warstw

Pzad. 10. Wykonanie powłokowych barier cieplnych z wykorzystaniem metody gazowego aluminowania pod obniżonym ciśnieniem oraz metodą EB-PVD na łopatkach kierujących turbiny. Badania nieniszczące powłok, POLITECHNIKA ŚLĄSKA Cel: Wykonanie modyfikowanych międzywarstw aluminidkowych metodą gazową o zróżnicowanej strukturze i składzie chemicznym. Przeprowadzenie prób wytwarzania powłok ceramicznych na łopatkach kierujących turbiny (np. AKTS) metodą EB-PVD Cel naukowy: opis zjawisk fizycznych na granicy międzywarstwa podłoże podczas nanoszenia powłoki, próba opisu mechanizmu wzrostu powłoki ceramicznej w procesie EB-PVD, opis cech struktury oraz składu fazowego i chemicznego międzywarstw oraz powłok ceramicznych wytworzonych metodami dyfuzyjnymi oraz CVD.

Pzad. 10. cd. Sposób osiągnięcia celu: zastosowanie aparatury do wytwarzania międzywarstw metodą gazową oraz CVD, kontynuacja współpracy z wiodącą w Europie jednostką w technologii EB-PVD, wykorzystanie możliwości badawczych Laboratorium Powłok w Politechnice Śląskiej oraz Laboratorium Badań Materiałów dla Przemysłu Lotniczego w Politechnice Rzeszowskiej.

Pzad. 11. Wytworzenie modyfikowanych powłok aluminidkowych na łopatkach silnika lotniczego metodą CVD oraz ich przygotowanie do próby stanowiskowej silnika, POLITECHNIKA RZESZOWSKA Cel: Opracowanie i wykonanie konstrukcji oprzyrządowania do realizacji procesu wytwarzania powłok na powierzchni łopatek z kanałami chłodzącymi. Wykonanie powłok aluminidkowych metodą CVD o zróżnicowanej strukturze i składzie chemicznym na serii łopatek. Cel naukowy: próba opisu zjawisk fizycznych i chemicznych w procesie modyfikacji powłok aluminidkowych pierwiastkami reaktywnymi metodą CVD, określenie oraz wyjaśnienie zróżnicowania w strukturze i grubości powłok na powierzchni zewnętrznej łopatek oraz wewnątrz kanałów chłodzących, opis cech struktury oraz składu fazowego i chemicznego międzywarstw oraz powłok ceramicznych wytworzonych metodą CVD,

Pzad. 11. cd. Sposób osiągnięcia celu: wykorzystanie aparatury do wytwarzania międzywarstw metodą CVD, wykorzystanie możliwości badawczych Laboratorium Powłok w Politechnice Śląskiej oraz Laboratorium Badań Materiałów dla Przemysłu Lotniczego w Politechnice Rzeszowskiej,

Pzad. 12. Opracowanie wytycznych konstrukcyjnych modyfikacji urządzenia do realizacji procesu azotowania jarzeniowego i metody PA MOCVD w aspekcie rozszerzenia możliwości technologicznych aparatury CVD m.in. dla realizacji technologii powłok hybrydowych, POLITECHNIKA WARSZAWSKA Cel: Opracowanie założeń konstrukcyjnych modyfikacji urządzenia CVD Umożliwienie obniżenia temperatury realizacji procesu CVD przy wytwarzaniu powłok na żarowytrzymałych stopach niklu Cel naukowy: Analiza procesów wytwarzania powłok metodą PA CVD na żarowytrzymałych stopach niklu

Pzad. 13. Wykonanie elementów silnika z nowymi powłokami dyfuzyjnymi oraz powłokowymi barierami cieplnymi. Przygotowanie elementów do prób silnikowych, POLITECHNIKA ŚLĄSKA Cel: Analiza konstrukcji elementów w aspekcie wytwarzania powłok dyfuzyjnych i barierowych. Wykonanie prototypowych elementów silnika lotniczego z powłokami dyfuzyjnymi oraz powłokowymi barierami cieplnymi do prób stoiskowych. Cel naukowy: opis cech struktury oraz składu fazowego i chemicznego międzywarstw oraz powłok ceramicznych wytworzonych metodami dyfuzyjnymi oraz CVD, wpływ powłok na zmianę kształtu i wymiarów łopatek. Nieniszczące badania zmian. Sposób osiągnięcia celu: zastosowanie aparatury do wytwarzania międzywarstw metodą gazową (VPA) oraz CVD, kontynuacja współpracy z wiodącą w Europie jednostką w technologii EB-PVD, CCC, wykorzystanie możliwości badawczych Laboratorium Powłok w Politechnice Śląskiej oraz Laboratorium Badań Materiałów dla Przemysłu Lotniczego w Politechnice Rzeszowskiej.

Pzad. 14. Weryfikacja oraz opracowanie wyników badań i prób. Politechnika Rzeszowska, Politechnika Śląska, Politechnika Warszawska, Politechnika Lubelska. Wynik projektu: Podstawy nowoczesnych technologii otrzymywania powłokowych barier cieplnych na krytycznych elementach silnika lotniczego