Rozbudowa „spadkowych” systemów ERP Maciej Parol (c) 2004
ERP Bill Of Material, Routing Lata 60 - MRP (Material Resource Planning) Closed-loop MRP Lata 70-80 - MRP II (Manufacturing Resource Planning) Lata 90 - ERP (Enterprise Resource Planning) - the industry term used to describe a broad set of activities supported by multi-module application software that helps a manufacturer or other business manage the important parts of its business. These parts can include product planning, parts purchasing, maintaining inventories, interacting with suppliers, providing customer service, and tracking orders. ERP can also include application modules for the finance and human resources aspects of a business. ERP II ..
Struktura systemu ERP C U S T O M E R S S U P P L I E R S Sales Finance Maintenance Costing Central Database Procurement HR Inventory Production INDUSTRY SOLUTIONS
Konieczność rozbudowy Ciągły rozwój Nowe wymagania: e-commerce, SCM, B2B, itp. ale również np. harmonogramowanie produkcji Wysokie koszty wymiany systemu Strata dużej inwestycji Ponowne użycie
„Na własną rękę” Wysokie koszty rozbudowy istniejącego systemu przez producenta Długi czas oczekiwania na reakcję producenta Często wystarczą drobne „dodatki” w postaci małej lub średniej wielkości aplikacji Bez ingerencji, bez ryzyka zaburzeń w działaniu systemu i przedsiębiorstwa
Możliwości rozszerzenia Przez producenta API Symulacja działania terminala Screen scraping Bezpośredni dostęp do BD
ERP Internet, portal korporacyjny, klienci, dostawcy itp... Dodatkowa funkcjonalność aplikacja na PC serwer WWW WebService własna BD Symulacja terminala (np. Telnet) „Screen Scraper” API dostarczone przez producenta ERP BD
ERP Internet, portal korporacyjny, klienci, dostawcy itp... Dodatkowa funkcjonalność aplikacja na PC serwer WWW WebService własna BD ODBC, JDBC, SQL, itp. komunikacja w jedną stronę konieczna znajomość schematu BD ERP BD
Przykłady Internet GUI Statystyki Integracja Ulepszenie wewnętrznej funkcjonalności
Case Study - Wprowadzenie Swedwood Lubawa - przedsiębiorstwo produkcyjne. Grupa Swedwood należy do szwedzkiej firmy IKEA. Przedsiębiorstwo każdego dnia wysyła przynajmniej kilka transportów mebli do oddziałów IKEA na całym świecie. Wszystkie przedsiębiorstwa produkcyjne będące własnością Swedwood'u (w Polsce kilkanaście) wykorzystują system ERP firmy Intentia o nazwie Movex, implementowany w drugiej połowie lat 90. System działa na serwerach klasy IBM AS/400 z relacyjną bazą danych IBM DB2, do których podłączone są terminale tekstowe (terminale IBM 5250 oraz ich emulatory na stacjach klasy PC)
Case Study - Problem Zauważono że spore straty są powodowane przez zwroty transportów z całego świata spowodowane pomyłką magazyniera podczas załadunku (wysłany zły towar). Proces załadunku jest słabo wspomagany przez system, są jedynie drukowane tzw. „listy pobrań” - szczegółowa zawartość każdego transportu - głównie numer produktu, nazwa, ilość palet. Następnie magazynier ładuje wyszczególnione produkty na środek transportu, zaznacza to na liście, podpisuje i zwraca listę pobrań jako raport. Jak widać łatwo tutaj o pomyłkę, palety często nie różnią się wyglądem, tylko dość długim numerem nadrukowanym na etykiecie, a magazynierzy pracują często na 2 zmiany... Magazynier posługuje się wózkiem widłowym, który posiada zainstalowany terminal klasy PC, obecnie nie używany.
Case Study – Zastosowane rozwiązanie Wyposażenie terminali wózków widłowych w czytniki kodów paskowych i oznaczanie palet wydawanych z produkcji Implementacja aplikacji na terminalu: połączenie ODBC do bazy danych systemu Movex, ściągnięcie listy pobrań (zapytanie), prosta kontrola sczytywanych kodów, drukowanie raportu, przechowywanie historii załadunków Czas implementacji: poniżej 1 tygodnia Szacowany koszt implementacji podobnego rozwiązania przez dostarczyciela systemu, firmę Intentia: 20-30 tys. zł. Czas oczekiwania: 3-6 miesięcy