Przygotowali: Anna Farion Dariusz Droździel

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
JASTRZĘBIA GÓRA 2010 Przekształcenia do postaci mapy zasadniczej do postaci cyfrowej i utworzenia baz danych Karol Kaim.
Advertisements

Technologie informacyjne w administracji publicznej wykład 5
Kompleksowe zarządzanie bezpieczeństwem informacji
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu i samorządu
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Dyrektor Departamentu Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Internet 2006: rozwój e-commerce
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
Zasady leżące u podstaw informatyzacji administracji publicznej
Formalna definicja systemu informatycznego
Stowarzyszenie Miasta w Internecie Rodan Systems S.A. Program Otwarty Urząd Program Otwarty Urząd Biuletyn Informacji Publicznej 25 kwietnia 2003 r.
USŁUGA POWSZECHNA ePUAP PISMO OGÓLNE
Konferencja „Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej”
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie Cyfrowy Urząd
Procedura przyjmowania dokumentów rządowych według nowego Regulaminu pracy Rady Ministrów Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w.
BEZPIECZEŃSTWO I NIEZAWODNOŚĆ SIECI INFORMATYCZNYCH
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
7-8 listopada 2007 Central European Outsourcing Forum
Innowacje pedagogiczne w przedszkolach
Informacje o Projekcie P1
Pod kierownictwem dr hab. inż. Piotra Zaskórskiego prof. WWSI
Standard Elektronicznej Skrzynki Podawczej a nadesłane uwagi
Tworzenie infrastruktury informacyjnej dla polskiego
Człowiek najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego MODERNIZACJA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
Zarządzanie informacją w administracji publicznej
Service Oriented Architecture
DOPUSZCZANIE DO EKSPLOATACJI POJAZDÓW KOLEJOWYCH W ASPEKCIE MODERNIZACJI TABORU KOLEJOWEGO Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
SIO źródło danych o kształceniu zawodowym i planowane zmiany.
związane z budownictwem energooszczędnym
Bezpłatny dostęp do podręczników, materiałów edukacyjnych, materiałów ćwiczeniowych Wydział Finansów i Infrastruktury Oświatowej Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Ocena jakości systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Zarządzanie heterogenicznym środowiskiem IT w sektorze bankowym Krzysztof Rączkiewicz 2014.
DOKUMENTACJA OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH dr hab. Mariusz Jagielski
Dostępność informacji dla osób z niepełnosprawnościami Mikołaj Rotnicki Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r.
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
Sygnity.City Otwarty Ekosystem Inteligentnych Miast.
Planowane wydatki inwestycyjne w zakresie informatyki na 2016 rok: 1
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu, samorządu i biznesu Witold Drożdż Podsekretarz Stanu MSWiA Przewodniczący Międzyresortowego Zespołu.
System ochrony danych osobowych a System zarządzania bezpieczeństwem informacji - w kontekście Rozporządzenia o Krajowych Ramach Interoperacyjności i normy.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Dostępność stron internetowych Wprowadzenie do WCAG Dział ds. Osób Niepełnosprawnych ul. Retoryka 1/ Kraków tel.: , fax.:
Rada szkoleniowa „Cyfrowe bezpieczeństwo danych osobowych w szkole”
„Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności woj. podlaskiego – część II, administracja samorządowa” BIAŁYSTOK, 10 sierpnia 2010.
I N N O W A C J A PEDAGOGICZNA W PROCESIE EDUKACYJNYM.
NAJWAŻNIEJSZE AKTY PRAWNE WYKONAWCZE DO USTAWY Z 29 SIERPNIA 1997 ROKU O OCHRONIE DANYCH OSOBOWYCH.
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Zespół telematyczny ERA Warszawa,
Wsparcie dotacyjne w ramach
Tworzenie i stosowanie prawa
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Co się zmienia w systemie ochrony danych osobowych w świetle RODO
Zintegrowany System Monitorowania Obrotu Produktami Leczniczymi
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
„Bezpieczeństwo informacji w IPN.
Uszczelnienie systemu podatkowego, co dalej?
- Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury
Zasady leżące u podstaw informatyzacji administracji publicznej
Zapis prezentacji:

Przygotowali: Anna Farion Dariusz Droździel

Czym są Krajowe Ramy Interoperacyjności? Krajowe Ramy Interoperacyjności – to ustanowiony w formie uchwały Rady Ministrów zbiór uzgodnionych definicji, wymagań, reguł architektury systemów teleinformatycznych, procedur i zasad, których stosowanie umożliwi współdziałanie systemów informacyjnych jednostek administracji publicznej w procesach realizacji zadań publicznych drogą elektroniczną.

Podstawa standaryzacji Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych.

Rozporządzenie wprowadza liczne wymagania dotyczące bezpieczeństwa IT, Miedzy innymi obligując podmioty do realizowania: audytów bezpieczeństwa infrastruktury IT, inwentaryzacji sprzętu, inwentaryzacji oprogramowania. Przetwarzane informacje powinny być w odpowiedni sposób zabezpieczone i chronione przed kradzieżą, nieuprawnionym dostępem, ujawnieniem, modyfikacją i usunięciem. Dostęp do nich powinien być monitorowany, a ewentualne nieautoryzowane działania związane z ich przetworzeniem powinny być wykrywane i bezzwłocznie zgłaszane, aby umożliwić podjęcie działań korygujących.

Rozporządzenie określa: Krajowe Ramy Interoperacyjności- informacje ogólne (Rozdziały I-II), Minimalne wymagania dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej (Rozdział III), Minimalne wymagania dla systemów teleinformatycznych (Rozdział IV): wymogi dotyczące interoperacyjności procesów i systemów (paragrafy 15-19) wymogi względem systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji (paragrafy 20-21), Przepisy przejściowe i końcowe (Rozdział V).

Poziomy interoperacyjności a dokumenty rządowe Źródło: Załącznik do uchwały Rady Ministrów

Podmioty zainteresowane i zakres oddziaływania KRI Źródło: Załącznik do uchwały Rady Ministrów

Niezmiernie ważne jest PARTNERSTWO Wypełnienie wymagań KRI wymaga dużego wysiłku wszystkich zaangażowanych osób.

zwiększenie możliwości komunikacji pomiędzy systemami IT, SZANSE ZAGROŻENIA zwiększenie możliwości komunikacji pomiędzy systemami IT, podniesienie poziomu bezpieczeństwa. trudności w zrozumieniu interfejsu, sukces wdrożenia KRI zależeć będzie od współpracy z różnych działów.

KRI a osoby niepełnosprawne Do 30 maja 2015 r. serwisy administracji publicznej mają być dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych zgodnie z międzynarodowym standardem WCAG 2.0. Przykłady dostosowań: z serwisu można korzystać tylko za pomocą klawiatury (czyli bez użycia myszki), filmy w serwisie posiadają napisy, istnieje możliwości powiększania tekstu, kolorystyka strony uwzględnienia potrzeby osób niedowidzących i mających kłopot z kolorami.

Podsumowanie KRI- jedna z najważniejszych inicjatyw w obszarze IT w administracji publicznej. Wyznacza standardy w zakresie architektury i bezpieczeństwa systemów. Krajowe Ramy Interoperacyjności są dokumentem złożonym i na gruncie polskim nowatorskim, dlatego na ich pełne wdrożenie potrzeba pracy i czasu.

Bibliografia sejm.gov.pl bip.gov.pl mac.gov.pl