Charakterystyka Psychologii jako nauki. Rys historyczny, nurty

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
czyli Wprowadzenie do filozofii
Advertisements

Psychologia Zarządzania
ANDRZEJ PAWŁUCKI WYCHOWANIE DO RÓŻNYCH ZNACZEŃ WARTOŚCI CIAŁA
Konstruktywizm.
Twórca słynnego dzieła filozoficznego pt. Myśli
Podstawowe prawa i wolności człowieka
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Na podstawie J.Wilkin ,,Czym jest ekonomia polityczna dzisiaj”
Maps of bounded rationality:
Podstawy socjologii- wykład II
Podstawy socjologii- wykład II
Konstruktywizm w dydaktyce
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Człowiek – najlepsza inwestycja Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
Psychologia Psychologia definiowana jest jako naukowe badanie zachowania jednostek i ich procesów psychicznych Psychologia jest:  Nauką społeczną Nauką.
II LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE
Wychowanie i wychowawcy wobec problemów płynnej nowoczesności
Philip G. Zimbardo Psychologia i życie
Pedagogika ogólna.
SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY GIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Katarzyna Stępak, Scenariusz 2, Załącznik 2 PRAWO DOSTĘPU.
MIĘDZYNARODOWY PROCES DYDAKTYCZNY CZYNNIKIEM WZROSTU KOMPETENCJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA.
Czynniki kształtujące zachowanie człowieka
Czy jesteś osobą otwartą?
Materializm a idealizm
Gnozeologia – epistemologia 2010
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Marcin Fojucik, Jan Gorzycki
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
I. Gerontologia społeczna jako nauka
Psychoanaliza Freuda.
CO TO JEST PORNOGRAFIA? Pornografia obejmuje przedmioty (teksty, rysunki, zdjęcia, filmy), które przedstawiają sceny erotyczne: zawierające treści nieprzyzwoite.
Od narratologii do narratywizmu
Zarządzanie w pielęgniarstwie
istotne cechy kryterium:
Kultura - słowo o wielu znaczeniach
„Economic methodology is dead – long live economic methodology: thirteen theses on the new economic methodology” D. Wade Hands Opracowanie: Dariusz Superson.
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Ciechanowie WYDZIAŁ KULTUROZNAWSTWA
Człowiekiem jestem i nic, co ludzkie, nie jest mi obce
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Człowiek jako istota społeczna
Warunkowe i bezwarunkowe
Psychologia organizacji
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
Ekonomia eksperymentalna Magda Małkowska. MAGDA MAŁKOWSKA 2 Plan prezentacji Źródło Objaśnienie terminu Ekonomia – nauka eksperymentalna? Eksperymenty.
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Misja Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Prowadzimy działalność naukowo-badawczą oraz kształcimy bazując.
Projekt nr PO KL /09 pt.„Dostosowanie modelu kształcenia studentów filologii polskiej do wyzwań współczesnego rynku pracy (ze szczególnym.
Metody komunikacji.
Psychologiczna teoria prawa Leona Petrażyckiego
V rok NSPZ Teoria i Filozofia Prawa
Hermeneutyka i hermeneutyczne ujęcie prawa
Klasa dziennikarska – I A Jeżeli masz duszę humanisty, temperament dziennikarza, poszukujesz inspiracji, cechujesz się otwartym umysłem i chcesz rozwijać.
Ergonomia w kształtowaniu warunków pracy
DZIAŁY FILOZOFII Antropologia filozoficzna. Co to takiego w ogóle jest antropologia ?
Lekcja dla klasy z elementami bioetyki
FILOZOFIA NAUKI „Przypadkowe odkrycia zdarzają się tylko umysłowo przygotowanym” Magdalena Lem kl. I d.
TEMAT: Wzorce osobowe dowódcy, etyka i psychologia w dowodzeniu.
F ENOMENOLOGIA. F ENOMENOLOGIA TO …. XX-wieczny kierunek filozoficzny, którego głównym twórcą i reprezentantem jest Edmund Husserl wytworzona przez ten.
Arkadiusz Król Grupa II a
dr hab. Adriana Schetz IF US
Linia rozwoju mowy wg Wygotskiego L.S.
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Moje pomysły na przyszłość
Problem umysł-ciało (mind-body problem)
PSYCHOLOGICZNE I PEDAGOGICZNE KONCEPCJE CZŁOWIEKA, A ROLA I MIEJSCE NOWYCH TECHNOLOGII W PROCESACH POZNAWCZYCH.
Wpływ czytania na umysł i zachowania człowieka
Podstawy psychologii dla osób dojrzałych
KLASA Społeczno-prawna
Psychologia Marta Riess.
Zapis prezentacji:

Charakterystyka Psychologii jako nauki. Rys historyczny, nurty Charakterystyka Psychologii jako nauki. Rys historyczny, nurty. Pedagogika a Psychologia.

Czym jest psychologia Psychologia to naukowe badanie zachowania człowieka Jest to nauka, która pozwala ustalić jak funkcjonuje ludzka psychika. Psychologia to pewien sposób myślenia o tym, jak ludzie radzą sobie ze swoim środowiskiem i jak zachowują się względem siebie. Psychologia jest dziedziną nauki opierającą się na przecięciu innych dyscyplinach naukowych, mianowicie: filozofii, biologii, socjologii, fizjologii i antropologii. Psychologia zajmuje się tym, co odróżnia nas ludzi od maszyn, jest rodzajem wiedzy i sposobem ujmowania zjawisk, który można wykorzystać do podniesienia jakości ludzkiego życia.

Dziedzina Psychologii Badając ludzka wiedzę nasuwają się dwa podstawowe pytania: pierwsze – Co wiemy?, drugie – Skąd to wiemy? Na pierwsze z tych pytań odpowiedź daje nam nauka, jednak w tym przypadku Psychologia spychana jest nieco na bok przez inne nauki, natomiast jeżeli chodzi o pytanie – Skąd to wiemy? To psychologia jest na pierwszym miejscu, gdyż stara się ona wyjaśnić jak człowiek zdobywa wiedze i w późniejszym czasie potrafi ją wykorzystać.

Nurty w Pedagogice Pedagogika kultury Podstawowym zadaniem tej nauki jest kształcenie osobowości poprzez dobra (wartości) kultury. Liberalizm w wychowaniu Głosi on hasła wyzwolenia spod reżimu autorytetów, uczenia się przez pracę, poznawania prawdy obiektywnie - umysłem (a nie na pamięć), tworzenia prawdy przez fakty. Postmodernizm Charakteryzuje się on prymatem sfery materialnej nad duchową - konsekwentnie można dostrzec pierwszeństwo czynu nad kontemplacją, sfery mieć nad być, rzeczy (układów) nad osobą. Personalizm Ten nurt w swoich założeniach akcentuje znaczenie osoby jako całości bytu ludzkiego, podkreślając zarazem jej godność i wartość.

Pedagogika a Psychologia Czy można sobie wyobrazić pedagogikę bez psychologii? Czy kształcenie i wychowanie są możliwe bez wiedzy psychologicznej? Czy psychologia nie jest naturalną partnerką nauki o wychowaniu?

Historia Psychologii 1879 - Wilhelm Wundt otwiera pierwsze oficjalne laboratorium psychologiczne na Uniwersytecie w Lipsku. Dokonuje licznych eksperymentów dotyczących czasu reakcji człowieka. 1881 - Wundt zaczyna wydawać pismo Studia filozoficzne (Philosophische Studien) 1883 - Zostaje otwarte pierwsze amerykańskie laboratorium psychologiczne na Uniwersytecie Johna Hopkinsa 1888 - J. McKeen Cattell, uczeń Wundta, zostaje pierwszym amerykańskim profesorem psychologii na Uniwersytecie Stanu Pennsylvania. 1892 - Edward Titchener, kolejny uczeń Wilhelma Wundta, wprowadza w Ameryce strukturalizm . Strukturalizm jest teorią skupiającą się na identyfikowaniu podstawowych elementów procesów myślowych.

1900 - Zygmund Freud prezentuje swoją koncepcję psychoanalizy w Interpretacji marzeń sennych. 1906 Iwan Pawłow publikuje swoje odkrycia ukazujące klasyczne warunkowanie (znane zresztą jako warunkowanie Pawłowa) w 1906. Jego eksperyment polega na dzwonieniu dzwonkiem w momencie karmienia psa. Po chwili, dźwięk dzwonka powoduje u psa ślinienie się, nawet kiedy pokarm nie jest mu podany. Inaczej powiedziawszy pies zostaje uwarunkowany, aby reagować na dzwonienie dzwonka, zamiast na akt jedzenia. 1907 C.G.Jung publikuje Psychologię Dementia Praecox 1908 William McDougall stwarza nową dziedzinę - psychologię społeczną, opisując ją w swojej publikacją Wprowadzenie do psychologii społecznej.

1909 Zygmund Freud prezentuje swoje koncepcje dotyczące psychoanalizy w Ameryce podczas serii odczytów na Clark University. Jego wykłady zwracają uwagę na tłumienie popędów w dzieciństwie i ich późniejszy wpływ na życie jednostki. Popędy te, poprzez nieświadomość mają silny wpływ na psychikę jednostki i często na przekazywane seksualne treści. Tłumaczył to tym, że te tłumione popędy znajdują ujście poprzez sny, czynności pomyłkowe i pomyłki językowe (często zwane pomyłkami freudowskimi). 1912 Max Wertheimer wprowadza psychologię Gestalt 1913 John B. Watson wprowadza "Behawioryzm" który ujmuje psychologię jako sieci uwarunkowanych zachowań. 1923 Freud publikuje Ego i Id 1925 E.K. Strong publikuje The Psychology of Selling and Advertising, kładąc tym podwaliny pod nową dziedzinę - psychologię reklamy

1930 J. B. and Louisa Rhine zakłada pierwsze parapsychologiczne laboratorium na Duke University. 1957 Noam Chomsky publikuje swoją książkę Struktury syntaktyczne, która jest wstępem do bardziej zaawansowanej lingwistyki i prowadzi do stworzenia nowej dziedziny znanej jako psycholingwistyka (badającej psychologię rozumienia języka).

Koniec