NeuroDevelopmental Treatment

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Advertisements

USPRAWNIANIE DZIECI Z WADAMI POSTAWY
Zasady bezpiecznej pracy z urządzeniami techniki komputerowej
Metoda kierowanego nauczania
GIBKOŚĆ.
Profilaktyka wad postawy dla Każdego
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
GIMNASTYKA KOMPENSACYJNO - KOREKCYJNA
KANONY DOGOTERAPII.
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Wysockiego 10
GIMNASTYKA KOREKCYJNA DLA 6-LATKÓW
Reakcje rodziny na kryzys spowodowany chorobą psychiczną
AKTYWNOŚĆ RUCHOWA – ważny element zdrowia i rozwoju dziecka
warsztat dla rodziców uczniów klas I szkoły podstawowej
GIMNASTYKA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNA
TRÓJTOROWOŚĆ METOD WYRÓWNYWANIA ODCHYLEŃ
PRZEDSZKOLE W TYKOCINIE. Przedszkole w Tykocinie w roku 2013 roku po raz pierwszy uczestniczyło w programie Akademia Zdrowego Przedszkolaka. Edycja nosiła.
logopedyczny-prezentacja
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Dobre strony pływania Powszechnie uważa się pływanie za jeden z najzdrowszych sportów. I jest nim rzeczywiście, jeżeli przestrzega się podstawowych zasad.
Dzieciństwo jest snem rozumu
Jakub Szota Częstochowa 2012
HIPOTERAPIA.
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Oddział zerowy brał udział w akcji Ćwiczyć każdy może organizowanej w ramach Roku Szkoły w Ruchu. Realizując projekt prowadzono różne aktywne zajęcia wychowania.
Integracja sensoryczna
Obszar nr 3 Edukacja Zdrowotna. Scenariusz zajęć nr 1
Rok szkoły w ruchu - „Ćwiczyć każdy może”
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Profilaktyka wad postawy dla Każdego
Ogólnopolska Akcja Ministra Edukacji Narodowej Ćwiczyć każdy może Szkoła Podstawowa Nr 88 Im. Poznańskich Koziołków w Poznaniu Aktywności dzieci z: Oddziału.
REALIZOWANEGO OD 2013 DO 2015 ROKU Szkoła Promująca Zdrowie dąży do osiągnięcia celów i realizuje zadania określone w podstawach programowych kształcenia.
Centrum Rehabilitacyjno-Pielęgnacyjne „Ostoja”
Metoda Ruchu Rozwijającego
Układ ruchu Układ ruchu.
Aktywność psychoruchowa dziecka
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA METODA NDT – BOBATH
„Szkoła w ruchu” cyt…”Ruch jako lek nie ma substancji ani opakowania. Substancją tego leku jest pomysł zrodzony z nauki i doświadczenia. Przekazanie.
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
PRZEJMIJ KONTROLĘ NAD SPASTYKĄ
Arteterapia – leczenie przez sztukę
DOGOTERAPIA we wspomaganiu terapii osób z niepełnosprawnością
RUCH TO ZDROWIE.
PROGRAM PRZEDMIOTU KIERUNKOWEGO W KSZTAŁCENIU NAUCZYCIELI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO TRYB, ROK STUDIÓW STACJONARNE, I ROK, SEMESTR II Wykład nr 2 WROCŁAW 2015.
Terapia SI jako metoda wspomagająca rozwój dziecka
Próba nr 1: Siła eksplozywna Badany staje w lekkim rozkroku ze stopami ustawionymi przed linią startową, ugina kolana przenosząc równocześnie ramiona dołem.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Rola rehabilitacji w leczeniu dzieci z FASD.
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
Logopedia w szkole.
Grażyna Redlisiak Ośrodek Terapii i Szkoleń AMIKUR Warszawa, ul. Ogrodowa 42/
Badanie stresowe i profilaktyka
Ruch to zdrowie ! „Człowiek nie przestaje biegać, dlatego że się starzeje. Człowiek się starzeje, dlatego że przestaje biegać”
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
Bartłomiej Babicz Kl. I B Bartłomiej Babicz Kl. I B.
Wychowawczynie: mgr Małgorzata Stążka mgr Małgorzata Zielińska Opracowała: mgr M. Stążka PROGRAM KOMPUTEROWY DOTYCZĄCY WYKORZYSTYWANIA KOMPUTERA DO „ZABAWY”
TRENING FUNKCJONALNY encyklopedia PWN : “funkcjonalny”
Terapia manualna Koncepcja Brian R. Mulligan
TERAPIA PSYCHOMOTORYCZNA
WPŁYW ODRUCHÓW PIERWOTNYCH NA ROZWÓJ RUCHOWY MAŁEGO DZIECKA
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
WPŁYW ODRUCHÓW PIERWOTNYCH NA ROZWÓJ RUCHOWY MAŁEGO DZIECKA
Terapia Mięśniowo Powięziowa
Integracja sensoryczna
Witajcie! Część 1 Przyczyny bólu pleców i sposoby zapobiegania
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
Zapis prezentacji:

NeuroDevelopmental Treatment Metoda NDT Bobath NeuroDevelopmental Treatment

Rys historyczny Twórcy - Berta i Karel Bobath – lata 40. XXw. Usprawnianie wcześniaków, niemowląt i dzieci najmłodszych – metoda Bobath jako specyficzny sposób postępowania z dzieckiem z zaburzeniami czuciowo-ruchowymi wynikającymi z uszkodzenia OUN Usprawnianie dorosłych z hemiplegią, po udarze, z SM, chorobą Parkinsona

(tzw. Wyrównanie posturalne) CEL wypracowanie umiejętności utrzymywania prawidłowej postawy ciała w różnych pozycjach (tzw. Wyrównanie posturalne) pomóc dziecku we wszechstronnym rozwoju tak, aby mogło uzyskać niezależność w życiu i wykorzystać swe możliwości na tyle, na ile pozwala istniejące uszkodzenie OUN Wypracowanie umiejętności zmiany pozycji w sposób jak najbardziej fizjologiczny jak u zdrowego dziecka

Główne zasady usprawniania według koncepcji NDT-Bobath obejmują : wpływanie na napięcie mięśni obniżanie napięcia wzmożonego i podwyższanie obniżonego hamowanie nieprawidłowych odruchów wyzwalanie ruchów w formie najbardziej jak to jest tylko możliwe zbliżonej do prawidłowych wspomaganie i prowadzenie ruchu z punktów kluczowych, czyli punktów kontroli ruchu, którymi są: głowa, obręcz barkowa , obręcz miedniczna i inne części ciała

nowe torowanie Ułatwianie wzorców opartych na prawidłowych reakcjach nastawczych (regulujących ustawienie głowy w przestrzeni oraz prawidłowe ustawienie głowy względem ciała), równoważnych i obronnych. Wyzwalane ruchy mają początkowo charakter odruchowy (automatyczny), ale nawet nieświadome, wielokrotnie powtarzane stanowią podstawę dla późniejszych prawidłowych ruchów dowolnych. wykorzystywanie i utrwalanie zdobytych umiejętności ruchowych w codziennych czynnościach dostosowaniu współpracy grup mięśniowych w celu uzyskania swobodnego ruchu pomoc w gromadzeniu prawidłowych doświadczeń sensomotorycznych, które w normalnym rozwoju dostarczane są do OUN samoistnie

Aktywizowanie dziecka Pełne poczucie bezpieczeństwa Terapeuta ćwiczy całe ciało dziecka, a nie porusza wybranymi kończynami. Dzięki temu dostarcza odpowiednich doznań czuciowych i ruchowych, a dziecko jest dynamicznie aktywizowane. Każdy ruch jest odpowiednio przygotowywany i połączony z przemieszczaniem ciężaru ciała i środka ciężkości. Aktywizowanie dziecka Pomoc przy wykonywaniu ruchu powinna być taka, aby zapewniała maksymalny i aktywny udział dziecka, a jednocześnie nie wywoływała nieprawidłowych odpowiedzi wynikających ze zbyt dużego wysiłku czy stresu. Pełne poczucie bezpieczeństwa Podczas ćwiczeń dziecko nie powinno płakać, gdyż płacz zmniejsza skuteczność działań terapeutycznych oraz powinno mieć zapewnione pełne poczucie bezpieczeństwa, co warunkuje osiągnięcie współpracy i akceptacji z prowadzącym ćwiczenia.

Indywidualne podejście Rodzaj, tempo i rytm ćwiczeń dobiera się indywidualnie. Daje możliwość uwzględnienia potrzeb psychologicznych dziecka, stopnia jego sprawności, występujących zaburzeń, warunków rodzinnych i środowiskowych. Usprawnianie może być łatwo włączone w ich biologiczny rytm dnia Prawidłowo wykonywane zabiegi pielęgnacyjne, karmienie, noszenie dziecka, czy zabawa z nim są odpowiednimi momentami do utrwalania ruchów ćwiczonych przez fizjoterapeutę. Odpowiednio przeszkoleni rodzice i opiekunowie, którzy zrozumieją problemy i trudności występujące u ich dziecka kontynuują ćwiczenia w warunkach domowych. Za szkolenie rodziców odpowiedzialny jest lekarz prowadzący i fizjoterapeuta.

KONIEC