ANALIZA STRUKTURY SZEREGU NA PODSTAWIE MIAR STATYSTYCZNYCH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Badania statystyczne Wykłady 1-2 © Leszek Smolarek.
Advertisements

Statystyka w analizie rynku i wycenie nieruchomości (cz.1)
W dalszej części zajęć wyróżniać będziemy następujące
Analiza współzależności zjawisk
Biostatystyka inż. Jacek Jamiołkowski Wykład 2 Statystyka opisowa.
Podsumowanie wykładu 1. Najpełniejszą charakterystyką wybranej zmiennej jest jej rozkład.
Skale pomiarowe – BARDZO WAŻNE
PODSUMOWANIE WIADOMOŚCI ZE STATYSTYKI
Charakterystyki opisowe rozkładu jednej cechy
Jak mierzyć asymetrię zjawiska?
Jak mierzyć zróżnicowanie zjawiska? Wykład 4. Miary jednej cechy Miary poziomu Miary dyspersji (zmienności, zróżnicowania, rozproszenia) Miary asymetrii.
Miary jednej cechy Miary poziomu Miary dyspersji Miary asymetrii (skośności)
Właściwości średniej arytmetycznej
Analiza współzależności
Miary położenia Miary położenia opisują umiejscowienie typowych wartości cechy statystycznej na osi liczbowej.
MIARY ZMIENNOŚCI Główne (wywołujące zmienność systematyczną)
Krzysztof Jurek Statystyka Spotkanie 4. Miary zmienności m ó wią na ile wyniki są rozproszone na konkretne jednostki, pokazują na ile wyniki odbiegają
Statystyka w doświadczalnictwie
(dla szeregu szczegółowego) Średnia arytmetyczna (dla szeregu szczegółowego) Średnią arytmetyczną nazywamy sumę wartości zmiennej wszystkich jednostek.
BIOSTATYSTYKA I METODY DOKUMENTACJI
Dane informacyjne: Gimnazjum im. Marii Skłodowskiej-Curie
Korelacje, regresja liniowa
Metody Symulacyjne w Telekomunikacji (MEST) Wykład 6/7: Analiza statystyczna wyników symulacyjnych  Dr inż. Halina Tarasiuk
Średnie i miary zmienności
Opracowała: Joanna Wasiak
Konstrukcja, estymacja parametrów
Kurs specjalistyczny dla pielęgniarek, mgr Adam Dudek, PWSZ Nysa 2007
dr Dariusz Chojecki, Instytut Historii i Stosunków Międzynarodowych US
Badania osiągnięć uczniów – analiza wyników
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół nr 5 w Szczecinku i Zespół Szkół w Opalenicy ID grupy: 97/41_mf_g2 i 97/71_mf_g1 Kompetencja:
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
Statystyka ©M.
Statystyka i opracowanie wyników badań
1 Analiza wyników sprawdzianu ‘2014 Zespół Szkolno-Przedszkolny w Krowiarkach – XI 2014 – XI 2014 Opracował: J. Pierzchała.
Analiza struktury na podstawie parametrów klasycznych i pozycyjnych
Przedmiot: Ekonometria Temat: Szeregi czasowe. Dekompozycja szeregów
STATYSTYKA Pochodzenie nazwy:
Statystyka medyczna Piotr Kozłowski
Statystyczna analiza danych
1 informatyka +. 2 TYTUŁ: Podstawowe statystyki wykorzystywane do analizowania danych AUTOR: A. Brzostek, P. Królikowski.
Prezentacja dla klasy II liceum
Sprawdzian po klasie szóstej INFORMACJE W PIGUŁCE Do rozwiązania było 26 zadań z języka polskiego i matematyki Maksymalnie można było uzyskać 40.
Podstawowe pojęcia i terminy stosowane w statystyce
Statystyczna analiza danych w praktyce
Jak mierzyć asymetrię zjawiska? Wykład 5. Miary jednej cechy  Miary poziomu  Miary dyspersji (zmienności, zróżnicowania, rozproszenia)  Miary asymetrii.
Statystyczna analiza danych
Statystyczna analiza danych
Statystyczna analiza danych
Średnia arytmetyczna, mediana i dominanta
Statystyczna analiza danych
ze statystyki opisowej
SKALA CIĄGŁA I SKOKOWA.
Grupowanie danych statystycznych „ Człowiek – najlepsza inwestycja”
Średnia arytmetyczna, mediana, modalna. Opracowanie: Beata Szabat.
Halina Klimczak Katedra Geodezji i Fotogrametrii Akademia Rolnicza we Wrocławiu WYKŁAD 2 ZMIENNE GRAFICZNE SKALA CIĄGŁA I SKOKOWA.
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 2 dr Dorota Węziak-Białowolska Instytut Statystyki i Demografii.
Parametry rozkładów Metodologia badań w naukach behawioralnych II.
Statystyka Wykłady dla II rok Geoinformacji rok akademicki 2012/2013
Jak mierzyć zróżnicowanie zjawiska?
Małgorzata Podogrodzka, SGH ISiD
Statystyka matematyczna
Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka
Statystyka Alfred Stach WYKŁAD rok akademicki 2013/2014
Estymacja i estymatory
MIARY STATYSTYCZNE Warunki egzaminu.
Korelacja i regresja liniowa
statystyka podstawowe pojęcia
Zapis prezentacji:

ANALIZA STRUKTURY SZEREGU NA PODSTAWIE MIAR STATYSTYCZNYCH

MIARY POŁOŻENIA

Dotychczas mówiliśmy o sposobach porządkowania, grupowania zgromadzonych danych statystycznych oraz prostych metody ich prezentacji w formie tabel i wykresów. Czas na sposoby analizy struktury danych przy wykorzystaniu różnych miar statystycznych. Miary statystyczne nie zawsze są równie często stosowane jak wykresy, niemniej jednak są  istotne dla kompletnego opisu badanego zjawiska. Miary statystyczne można podzielić na następujące kategorie:   Miary położenia – służą m.in. do określania wartości zmiennej, wokół której skupiają się pozostałe wartości zmiennej. W tej kategorii szczególnie ważne są miary tendencji centralnej, nazywane miarami przeciętnymi. Poniżej przykład rozkładu dwóch zmiennych różniących się wartościami średnimi. 

Miary zmienności – służą analizie stopnia zróżnicowania wartości zmiennej. Miary zmienności wskazują, czy część lub większość obserwacji jest skoncentrowana wokół wartości centralnej, czy też są one rozproszone. Poniżej przykład rozkładu dwóch zmiennych różniących się wartością miar zmienności.

Miary asymetrii – służą ocenie stopnia skośności wartości zmiennej Miary asymetrii – służą ocenie stopnia skośności wartości zmiennej. Poniżej przykład rozkładu dwóch zmiennych różniących się skośnością.   Miary koncentracji – służą do badania nierównomierności rozkładu ogólnej sumy wartości zmiennej pomiędzy poszczególne jednostki zbiorowości.

Miary położenia Miary położenia dzieli się na dwie grupy:   Średnie klasyczne – ich wartości są obliczane na podstawie wszystkich wartości analizowanego szeregu statystycznego. Należą do nich m.in.: średnia arytmetyczna, średnia harmoniczna oraz średnia geometryczna. Średnie pozycyjne – stanowią wartości konkretnych elementów szeregu statystycznego, które wyróżniają się pod pewnym względem. Przykładem może być wartość środkowego elementu w uporządkowanym szeregu lub wartość występująca w nim najczęściej. Należą do nich m.in.: modalna oraz kwantyle.

MIARY ZMIENNOŚCI

MIARY ASYMETRII

MIARY KONCENTRACJI

KOMPLEKSOWA ANALIZA STRUKTURY

Na zakończenie…. Pytania problemowe Która z miar położenia może być wykorzystana zarówno do danych ilościowych jak i do jakościowych. Podaj przykład. Jakie zależności pomiędzy medianą, modalną i średnią arytmetyczną zachodzą w rozkładzie o prawostronnej asymetrii? Przedstaw graficznie taką sytuację. W przypadku istnienia wartości ekstremalnych w badanym zbiorze, jakie miary mogą dać zafałszowany obraz sytuacji? Które z niżej wymienionych miar lub informacji jesteśmy w stanie odczytać z wykresu pudełkowego? Uzasadnij swoją odpowiedź. Odchylenie standardowe. Mediana. Średnia arytmetyczna. Rozstęp ćwiartkowy. Rozstęp. Rodzaj asymetrii. Siedemdziesiąty piąty centyl.