ZARZĄDZANIE ZAPASAMI opracowanie Dr Wojciech M. BANASIEWICZ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Marcin Otorowski Paulina Berdysz grupa 243
Advertisements

ZARZĄDZANIE ZAPASAMI.
Analiza progu rentowności
Zarządzanie logistyczne
Systemy informatyczne zarządzania
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
STRATEGIA LOKALIZACJI zarządzanie produkcją
zarządzanie produkcją
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Rachunkowość zarządcza – wykład 2
Wpływ systemu rachunku kosztów na wynik finansowy
Specjalność Zarządzanie logistyczne Kierunek: L O G I S T Y K A.
Sesja czwarta B Zarządzanie zapasami.
Katedra Logistyki i Transportu
KOSZTY PRODUKCJI BUDOWLANEJ
Marek Fertsch Systemy planowania i sterowania produkcją 1
Zarządzanie kapitałem obrotowym c.d.
P O P Y T , P O D A Ż.
Rynki konkurencji niedoskonałej
Zarządzanie projektami
Bezpieczny zapas wysokiego ryzyka – jak go określić?
Model referencyjny łańcucha dostaw
PREZENTACJA ŚCIĄGNIĘTA ZE STRONY www. zygmunt. legutko. edu
Wykład nr 1 Klasyfikacja kosztów w przedsiębiorstwie
Planowanie przepływów materiałów
Formuły cenowe.
Koszty systemu dystrybucji
Model łańcucha wartości
Wykład nr 1 Klasyfikacja kosztów w przedsiębiorstwie
Recykling wybranych grup odpadów - projekt
Dni Użytkowników Aplikacji QAD 2013 Trzebieszowice 3-4 październik
Pojęcie sterowania przepływem produkcji
Przykłady analiza i projektowanie
Uniwersytet Gdański, Wydział Zarządzania
Wykład 3 Dr Agnieszka Tubis.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Systemy informatyczne zarządzania
KALKULACJA KOSZTÓW JAKO ELEMENT RACHUNKU KOSZTÓW
ZASADY USTALANIA CEN.
Analiza działalności przedsiębiorstwa aspekty finansowo-ekonomiczne oprac. mgr Karol Tarkowski.
LOGISTYKA PRODUKCJI 2009/2010.
Przedmiotem logistyki produkcji jest
1 USTALANIE CENY SPECJALNEJ DLA DODATKOWEGO ZAMÓWIENIA.
Logistyk.
RACHUNEK KOSZTÓW ZMIENNYCH, PORÓWNANIE Z RACHUNKIEM KOSZTÓW PEŁNYCH
ANALIZA CVP KOSZT-WOLUMEN-ZYSK.
Fizyczna dystrybucja.
Ćwiczenie 2 Planowanie zapotrzebowania materiałowego
Logistyka – Ćwiczenia nr 6
1 Zmienność popytu – wyzwania dla procesu dystrybucji w spółce handlowo - produkcyjnej Nowoczesny Magazyn Listopad 2012.
Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw Transportowych
Model ekonomicznej wielości zamówienia
II stopień - Logistyka Specjalność: Zarządzanie Łańcuchem Dostaw.
PLANOWANIE POTRZEB MATERIAŁOWYCH Material Requirements Planning (MRP)
Dr inż. Karolina Bondarowska
ZAPASY W ZARZĄDZANIU PRODUKCJĄ - UJĘCIE LOGISTYCZNE
Zarządzanie Dystrybucją i Magazynowaniem
DRP PLANOWANIE POTRZEB DYSTRYBUCYJNYCH
ZAPASY W ZARZĄDZANIU PRODUKCJĄ - UJĘCIE LOGISTYCZNE
Zarządzanie produkcją – różne określenia
Planowanie zapotrzebowania materiałowego
LOGISTYKA KRAJOWA I MIĘDZYNARODOWA
Zarządzanie produkcją – różne określenia
Model „pięciu sił” M.Portera
Normatywy planowania produkcji (przypomnienie)
Krótkookresowe planowanie produkcji
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
Zarządzanie Łańcuchem Dostaw
Zapis prezentacji:

ZARZĄDZANIE ZAPASAMI opracowanie Dr Wojciech M. BANASIEWICZ ZAPASY W LOGISTYCE ZARZĄDZANIE ZAPASAMI opracowanie Dr Wojciech M. BANASIEWICZ

ZARZĄDZANIE ZAPASAMI TEZA: Rozwój koncepcji just-in-time, MRP, MRP II, DRP, wraz z podkre-śleniem potrzeby partnerskiej współpracy z dostawcami, skracania czasu re-alizacji dostaw oraz eliminacji zapasów, bądź obniżenia (optymalizacji) ich poziomu, wywołał zmiany w zarządzaniu zapasami. Nie zmienia to jednak faktu, że nadal każde przedsiębiorstwo utrzy-muje zapasy (bezpieczeństwa) różnego rodzaju i w związku z tym nie zmalało znaczenie ekonomiki zapasów i metod zarządzania zapasami.

ZARZĄDZANIE ZAPASAMI definicje Zapasy to (w uproszczeniu): wartość lub ilość surowców, komponentów, dóbr użytkowych, półproduktów i wyrobów gotowych, które są przechowywane lub składowane w celu zużycia w razie zaistnienia takiej potrzeby.

ZARZĄDZANIE ZAPASAMI definicje Zarządzanie zapasami odnosi się do: metod umożliwiających utrzymywanie zapasów surowców, części, półproduktów lub wyrobów gotowych w ilości pozwalającej zapewnić maksymalny poziom obsługi klienta przy minimalnych kosztach.

ZARZĄDZANIE ZAPASAMI definicje Według H.K. Compton’a i D. Jessop’a zapasy to *: „zbiór wszystkich materiałów, dóbr i usług wykorzystywanych w przedsiębiorstwie niezależnie od tego, czy zostały one zakupione na zewnątrz, dostarczone z innnego oddziału przedsiębiorstwa, czy wyprodukowane na miejscu”. [*] H.K. Compton, D. Jessop, Dictionary of Purchasing and Supply Management, Pitman, London 1989, s.135

ZARZĄDZANIE ZAPASAMI klasyfikacja Np. w przedsiębiorstwie produkcyjnym: Surowce, Komponenty i podzespoły, Wyroby gotowe, Dobra użytkowe Z punktu widzenia wykorzystania zapasów w całym łańcuchu dostaw można je podzielić na: Zapasy podstawowe (surowce, komponenty i podzespoły oraz półprodukty i wyroby gotowe); Zapasy pomocnicze (wszelkiego rodzaju produkty potrzebne w przedsiębiorstwie);

ZARZĄDZANIE ZAPASAMI cele Do celów zarządzania zapasami należą: Zapewnienie wymaganego poziomu obsługi kli-entów wewnętrznych i zewnętrznych z uwzględ-nieniem jakości i stosunku do całości (odsetka) zrealizowanych zamówień; Monitorowanie bieżącego i przyszłego zapotrze-bowania na wszystkie dobra konieczne dla unik-nięcia nadwyżek oraz wąskich gardeł w produkcji; Minimalizowanie kosztów poprzez zmniejszanie różnorodności zapasów, ustalanie ekonomicz-nych wielkości zamawianych partii i analizowanie kosztów tworzenia i utrzymywania zapasów.

ZARZĄDZANIE ZAPASAMI cele Do najważniejszych czynników determinujących właściwą wielkość zapasów przedsiębiorstwa należą: Popyt na wyrób gotowy, w którego skład wchodzą zakupione dobra zaopatrzeniowe; Polityka zapasów w przedsiębiorstwie; Stosowane metody produkcji: - produkcja jednostkowa, - podukcja seryjna, - montaż lub obróbka; Rodzaj popytu na daną pozycję zapasów: - niezależny - zależny; Poziom obsługi klienta, tj. wymagany stopień dostępności z zapasu (straty w wyniku opóźnień w produkcji, szpitale). liczba przypadków zaspokojenia popytu na dany produkt Dostępność = liczba przypadków zgłoszenia popytu na dany produkt

ZARZĄDZANIE ZAPASAMI popyt niezależny i zależny Popyt może być niezależny i zależny. Popyt niezależny (pierwotny) powstaje poza przed-siębiorstwem tj. na rynku, a więc determinują go warunki rynkowe, a nie decyzje dotyczące produkcji. W przypadku przedsiębiorstw produkcyjnych całkowicie niezależny popyt charakteryzuje jedynie wyroby gotowe (produkty końcowe sprzedawane klientowi). Popyt niezależny można jedynie prognozować. Mimo że waha się on pod wpływem przypadkowych zdarzeń na rynku, jest zwykle ciągły i daje się określić. Popyt zależny (wtórny) - to potrzeby materiałowe przedsiębiorstwa wynikające z konieczności wytworzenia wyrobów gotowych i ich części zamiennych. Popyt ten można zaplanować, a z powodu „harmonogramowania produkcji” seryjnej jest zwykle nieciągły i nieregularny.

ZARZĄDZANIE ZAPASAMI koszty zapasów W zarządzaniu zapasami bardzo ważne są koszty tworzenia i utrzymywania zapasów, a także koszty wyczerpania zapasów. Koszty tworzenia zapasów (koszty zamawiania). Wysokość kosztów związanych ze złożeniem zamówienia jest niezależna od jego wielkości. Na koszty te składają się: koszty wstępne (np. k. przygotowania zgłoszenia zapotrzebowania, wyboru dostawcy, negocjacji itp.); koszty złożenia zamówienia (np. k. przygotowania zamówienia, materiałów biurowych, wysyłki zamówienia itp.); Koszty ponoszone po złożeniu zamówienia (np. k. realizacji zamówienia, przyjęcia dostarczanych dóbr na stan, manipulacja materiałami, badań kontrolnych, potwierdzania faktur i realizacji wskazanych na nich należności itp.). W praktyce trudno jest ustalić względnie jednoznaczne stanowisko w kwestii tworzenia zapasów dlatego, że różnią się one w zależności od: złożoności zamówienia i stażu pracy pracowników za nie odpowiedzialnych, - sposobu przygotowania amówienia (ręcznie czy komputerowo)

ZARZĄDZANIE ZAPASAMI koszty zapasów (2) Koszty utrzymywania zapasów to całość kosztów ponoszonych wskutek istnienia zapasów w przedsiębiorstwie. Na koszty te składają się: 1) Koszty proporcjonalne do wartości zapasu: Koszty kapitału (finansowania), np. k. odsetek od kapitału zamrożonego w zapasach; Koszty ubezpieczenia, Utrata wartości zapasów w wyniku ich zepsucia się oraz kradzieży (podkradanie). 2) Koszty proporcjonalne w stosunku do fizycznych właściwości zapasów: Koszty składowania, k. przestrzeni magazynowej, opłaty magazynowe, opłaty za energię i ogrzewanie. Koszty pracy związane z czynnościami manipulacyjnymi i kontrolnymi, Koszty biurowe związane z opracowaniem dokumentacji i prowadzeniem ewidencji magazynowej.

ZARZĄDZANIE ZAPASAMI koszty zapasów (3) Koszty wyczerpania zapasów – można tylko ustalić koszty pośrednie tj.:  Straty wynikające ze zmniejszenia wolumenu produkcji;  K. spowodowane przestojami i zwyżkę kosztów wynikającą z rozłożenia ogólnych kosztów stałych na zmniejszony volumen produkcji;  K. działań podjętych w celu uzupełnienia zapasów, np. k. zakupu dóbr od podmiotu utrzymującego ich zapas po wyższej cenie, k. pozyskania materiałów substytucyjnych;  Utratę reputacji u klientów spowodowaną brakiem zdolności do realizacji dostaw lub opóźnieniem dostawy Koszty wyczerpania zapasów są często ukryte w kosztach ogólnych. Są one trudne do oszacowania lub uwzględnienia w modelach zapasów.

ZARZĄDZANIE ZAPASAMI metoda ABC W praktyce logistycznej reguła 80/20 stała się pod-stawą analizy zapasów i na jej bazie stworzono metodykę szeroko stosowanej analizy ABC, która dzieli zapasy pod kątem wartości (zaznaczono także na rysunku). Skoro 20% pozycji asortyment-owych pozostających w zapasie stanowi 80% całko-witej wartości zapasu, to su-geruje odmienne podejście do sterowania zapasem tych 20% pozycji, do procesu wyboru dostawców oraz do obsługi dostaw. Udział wartości [%] udział dóbr [ %]

Model stałej wielkości zamówienia przy znanym (określonym) popycie Ilość Q Poziom zapasów Punkt ponownego składania zamówienia Czas T

Koszty utrzymywania zapasów Koszty roczne K Wielkość zamówienia Q